TOKIG jag blir TOKIG
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    TOKIG jag blir TOKIG

    Gjorde citron och saffransfisk enl. recept jaghittade här. Suuupergott potatismos, suuupergod sås i fisken, rivna morötter osv. Men fisken...hade redan igår tinat ett paket torsk, långsamtikylen efter alla konstens regler. Men alltid då jag lagar fisk har jag så himla svårt med tillagningstid!!! I det här fallet var ju fisken redan tidan innan jag hällde på såsen, och efter en kvart tog jagut den och kollade den. Inte färdig. Efter ytterligare 10 minuter stormkokade sås och innehåll i hela fiskfatet, coh jag dukadefram firren. MEN vissa bitar var gråa och som tuggummi. Min stackars familj fick äta av fisk-kanterna och ta sås och mos. Vad gör jag för fel? Börjar tro att det är jäkligt ojämn kvalitet i dom här fiskpaketen, och att jag skule lyckas bättre med färsk lax eller fisk från delikatessdisken? Eller bör jag (som älskar att laga mat) sluta laga fisk somvi älskar! Fy bubblan, nu går jag och tarmej en tallrik fil.
  2. 1
    TOKIG jag blir TOKIG Gjorde citron och saffransfisk enl. recept jaghittade här. Suuupergott potatismos, suuupergod sås i fisken, rivna morötter osv. Men fisken...hade redan igår tinat ett paket torsk, långsamtikylen efter alla konstens regler. Men alltid då jag lagar fisk har jag så himla svårt med tillagningstid!!! I det här fallet var ju fisken redan tidan innan jag hällde på såsen, och efter en kvart tog jagut den och kollade den. Inte färdig. Efter ytterligare 10 minuter stormkokade sås och innehåll i hela fiskfatet, coh jag dukadefram firren. MEN vissa bitar var gråa och som tuggummi. Min stackars familj fick äta av fisk-kanterna och ta sås och mos. Vad gör jag för fel? Börjar tro att det är jäkligt ojämn kvalitet i dom här fiskpaketen, och att jag skule lyckas bättre med färsk lax eller fisk från delikatessdisken? Eller bör jag (som älskar att laga mat) sluta laga fisk somvi älskar! Fy bubblan, nu går jag och tarmej en tallrik fil.
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Jag törs inte göra fisk sådär

    även om jag vet flera här inne som lyckas. Jag föredrar att pochera den i fiskfond tills den är klar och sen stoppa in den i ugnen. Dels vet jag säkert att den är genomkokt då, dels blir såsen inte lika blaskig eftersom den inte släpper ifrån sig en massa vatten i såsen.
  4. 2
    Jag törs inte göra fisk sådär även om jag vet flera här inne som lyckas. Jag föredrar att pochera den i fiskfond tills den är klar och sen stoppa in den i ugnen. Dels vet jag säkert att den är genomkokt då, dels blir såsen inte lika blaskig eftersom den inte släpper ifrån sig en massa vatten i såsen.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Jaså? Smart!

    Då låter du den sjuda i nåt gott typ fond/vitvin tills den är klar, sen gratinerar du den bara? DET skall jag göra nästa gång! Bra att jag inte är ensam, kände mig lite pucko ett tag. Fisk-pucko. Nu ärmin brorsa här och ville äta våra rester, eftersom dom åkte i sophinken så ókkar jag varmkorv till honom. DET KLARAR JAG!
  6. 3
    Jaså? Smart! Då låter du den sjuda i nåt gott typ fond/vitvin tills den är klar, sen gratinerar du den bara? DET skall jag göra nästa gång! Bra att jag inte är ensam, kände mig lite pucko ett tag. Fisk-pucko. Nu ärmin brorsa här och ville äta våra rester, eftersom dom åkte i sophinken så ókkar jag varmkorv till honom. DET KLARAR JAG!
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4

    JAg brukar

    köra själva fisken i ugnen 10-15 min _innnan_ jag häller på sås, och är det typ ett torskblock lägger jag inte i det som det är, utan tar isär fileerna så att det blir \"tunnare\" i formen s a s
  8. 4
    JAg brukar köra själva fisken i ugnen 10-15 min _innnan_ jag häller på sås, och är det typ ett torskblock lägger jag inte i det som det är, utan tar isär fileerna så att det blir \"tunnare\" i formen s a s
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Men blir det inte segt?

    I mitt fall så smälte ju såsen ner i formen, och firren \"reste sig\" som armeringsjärn uppåt och blev helt torrt och segt. Inger mer än jag som tror att det är lättare med \"finare\" fisk`? Eller så ÄR det mig det är fel på, inte fisken!
  10. 5
    Men blir det inte segt? I mitt fall så smälte ju såsen ner i formen, och firren \"reste sig\" som armeringsjärn uppåt och blev helt torrt och segt. Inger mer än jag som tror att det är lättare med \"finare\" fisk`? Eller så ÄR det mig det är fel på, inte fisken!
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Om den är tinad..

    ..så skall det gå kanonbra att göra med sås..
    Om du är orolig för att själva såsen skall få för mkt färg kan du stoppa lite aluminiumfoli över formen så får den inte mer färg..
    Fiskblocken lägger jag aldrig i helt i ett stycke utan jag delar alltid på det i mindre bitar så tillagas den jämnare rakt igenom..
  12. 6
    Om den är tinad.. ..så skall det gå kanonbra att göra med sås..
    Om du är orolig för att själva såsen skall få för mkt färg kan du stoppa lite aluminiumfoli över formen så får den inte mer färg..
    Fiskblocken lägger jag aldrig i helt i ett stycke utan jag delar alltid på det i mindre bitar så tillagas den jämnare rakt igenom..
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    Alltså

    det blir ju lite torrt när man lägger i blocket som det är, eftersom själva fisken är tjockare då, lägger mat ut de som fileer blir det ju som mer sås på fisken, hm svårt att förklara.

    Jag brukar använda sej, hoki el alaska polock
  14. 7
    Alltså det blir ju lite torrt när man lägger i blocket som det är, eftersom själva fisken är tjockare då, lägger mat ut de som fileer blir det ju som mer sås på fisken, hm svårt att förklara.

    Jag brukar använda sej, hoki el alaska polock
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8

    Ojdå...

    Vad tråkigt att det inte blev så lyckat... Men du, ge inte upp!

    Skiva fisken i cm-tjocka skivor istället (eller använd filéer) så att det inte är så tjockt. Använd en trång form så att inte såsen kokar bort och framför allt, det är fisken som bestämmer när det är klart, inte såsen. Kokar det för häftigt, sätt på folie samt sänk värmen lite och låt det vara inne en stund extra. Tillsätt mer vätska av nåt slag om såsen börjar bli för tjock genom att ha kokat för våldsamt, det kan man alltid reda senare. Mjölk, grädde, vatten... Ingen jätteskvätt alltså men så att det inte blir torr fisk med seg smet.

    En kvart är väldigt kort tid för ett fiskblock, till och med tinade sådana, skulle tro att den tiden är lämpligare för ganska tunna (färska/tinade) torskfiléer i ett lager och även då är man nog lite väl snabbt ute.
    Det går dock snabbare om du skivat blocket så att du har ett \"tunnare lager\" så att säga.
    Och ja, det kan vara ganska ojämn kvalitét... Förra året köpte jag 13 kg fisk i filéer och sånt som jag frös in själv. Då fick jag finfin fisk att ha i maten! :)
  16. 8
    Ojdå... Vad tråkigt att det inte blev så lyckat... Men du, ge inte upp!

    Skiva fisken i cm-tjocka skivor istället (eller använd filéer) så att det inte är så tjockt. Använd en trång form så att inte såsen kokar bort och framför allt, det är fisken som bestämmer när det är klart, inte såsen. Kokar det för häftigt, sätt på folie samt sänk värmen lite och låt det vara inne en stund extra. Tillsätt mer vätska av nåt slag om såsen börjar bli för tjock genom att ha kokat för våldsamt, det kan man alltid reda senare. Mjölk, grädde, vatten... Ingen jätteskvätt alltså men så att det inte blir torr fisk med seg smet.

    En kvart är väldigt kort tid för ett fiskblock, till och med tinade sådana, skulle tro att den tiden är lämpligare för ganska tunna (färska/tinade) torskfiléer i ett lager och även då är man nog lite väl snabbt ute.
    Det går dock snabbare om du skivat blocket så att du har ett \"tunnare lager\" så att säga.
    Och ja, det kan vara ganska ojämn kvalitét... Förra året köpte jag 13 kg fisk i filéer och sånt som jag frös in själv. Då fick jag finfin fisk att ha i maten! :)
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Använd stektermometer!

    Termometern är min bästa vän. Elektronisk ska den vara, så man ser vad som händer (en gammaldags vore för all del för tung också, den skulle ju trilla omkull och ta fisken med sig). När fisken är 55 grader är den perfekt.
  18. 9
    Använd stektermometer! Termometern är min bästa vän. Elektronisk ska den vara, så man ser vad som händer (en gammaldags vore för all del för tung också, den skulle ju trilla omkull och ta fisken med sig). När fisken är 55 grader är den perfekt.
  19. Medlem sedan
    Nov 2001
    #10

    Några tumregler:

    * Inte för tjockt lager fisk.
    * Inte för varm ugn, låt det gå långsamt. Många stjärnkockar rekommenderar att man kör fisk så lågt som 110 grader.
    * Använd termometer några gånger för att få ett hum om tiden. 55-60 grader är lagom.
  20. 10
    Några tumregler: * Inte för tjockt lager fisk.
    * Inte för varm ugn, låt det gå långsamt. Många stjärnkockar rekommenderar att man kör fisk så lågt som 110 grader.
    * Använd termometer några gånger för att få ett hum om tiden. 55-60 grader är lagom.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Jag brukar alltid...

    salta och peppra fiskblocket,sedan in i ugnen ca 15 min utan något på.Sedan på med sås och potatismos och in i ugnen kanske 20 min .FÄRDIGT!
  22. 11
    Jag brukar alltid... salta och peppra fiskblocket,sedan in i ugnen ca 15 min utan något på.Sedan på med sås och potatismos och in i ugnen kanske 20 min .FÄRDIGT!

Liknande trådar

  1. Blir tokig
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-22, 09:55
  2. Jag blir tokig
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 17:28
  3. Jag blir tokig???!!???
    By sosivov in forum Mat & dryck
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 22:15
  4. Jag blir tokig!
    By pööö in forum Tonåringar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-08-20, 13:52
  5. jag blir tokig
    By Isabella o Alva in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 13:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar