Hur ofta badar, duschar barnen?
_99 Alla barn
  1. cec
    #1

    Hur ofta badar, duschar barnen?

    Flera skriver ju i enkäten nedan att ungarna badar varje dag. Jag undrar varför, är det barnen som vill eller gör ni det av hygienskäl? Bara nyfiken!
  2. 1
    Hur ofta badar, duschar barnen? Flera skriver ju i enkäten nedan att ungarna badar varje dag. Jag undrar varför, är det barnen som vill eller gör ni det av hygienskäl? Bara nyfiken!
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2

    Min son...

    han hatar att tvätta sig! Ibland får jag honom att leka i badet & passar då på att duscha honom efteråt... Annars blir det säkert inte mer än max 2 ggr/v. jag tycker att det är svårt att tvinga honom.
  4. 2
    Min son... han hatar att tvätta sig! Ibland får jag honom att leka i badet & passar då på att duscha honom efteråt... Annars blir det säkert inte mer än max 2 ggr/v. jag tycker att det är svårt att tvinga honom.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3

    Linus

    är väldigt torr & exemig i huden.
    Han duschar på gympan(inge tvål & shampoo) på måndagen. Sen blir det fredag. Mellan dessa gånger händer olyckor (mjölk råkar komma i herrn) då får han duscha midjan & neråt.
    på sommaren däremot blir det oftare!
  6. 3
    Linus är väldigt torr & exemig i huden.
    Han duschar på gympan(inge tvål & shampoo) på måndagen. Sen blir det fredag. Mellan dessa gånger händer olyckor (mjölk råkar komma i herrn) då får han duscha midjan & neråt.
    på sommaren däremot blir det oftare!
  7. LottaO
    #4

    Elias

    badar duschar varannan dag , tvättar herr S varje dag. Jag duschar själv varje dag av hygieniska själ, barnen leker ju mycket och hårt och är ofta svettiga, så det är väl av samma skäl...
  8. 4
    Elias badar duschar varannan dag , tvättar herr S varje dag. Jag duschar själv varje dag av hygieniska själ, barnen leker ju mycket och hårt och är ofta svettiga, så det är väl av samma skäl...
  9. Medlem sedan
    May 1999
    #5

    Nu ska vi se...

    Måndag är det gympa i skolan + Noah går på simskola på eftermiddagen; så då blir det två duschar på en dag. Fredag är det gympa igen i skolan och därmed dusch. Söndagar är det fotbollsträning och då duschas det igen.

    Och däremellan blir det lite då och då. Inte varje dag, tror inte att det är så bra för huden. Vi vuxna gör ju det, men så är man ju också torr som fnöske nu på vintern också.

    Som Petra skrev; så blir det desto oftare under sommarhalvåret. Ofta varje dag.
  10. 5
    Nu ska vi se... Måndag är det gympa i skolan + Noah går på simskola på eftermiddagen; så då blir det två duschar på en dag. Fredag är det gympa igen i skolan och därmed dusch. Söndagar är det fotbollsträning och då duschas det igen.

    Och däremellan blir det lite då och då. Inte varje dag, tror inte att det är så bra för huden. Vi vuxna gör ju det, men så är man ju också torr som fnöske nu på vintern också.

    Som Petra skrev; så blir det desto oftare under sommarhalvåret. Ofta varje dag.
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6

    2-3 gånger i veckan....

    ...ungefär. Och då räknas INTE gympan i skolan för jag förutsätter att hon slarvar där. =) Gör inte alla barn det? På sommaren varje dag i princip, de blir skitigare då.
  12. 6
    2-3 gånger i veckan.... ...ungefär. Och då räknas INTE gympan i skolan för jag förutsätter att hon slarvar där. =) Gör inte alla barn det? På sommaren varje dag i princip, de blir skitigare då.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    Alldeles för sällan

    Men han är torr som fnöske med röda torrexem. Han hatar verkligen att dusha (vi har inget badkar) Så det blir nog 1-2 gånger i veckan, inte mer. Sedan är det två tillfällen i skolan. Även om han inte gör det \"riktigt\" så är ju kroppen blöt och med tanke på hans hud så skonar vi den från fler duschar vintertid.
  14. 7
    Alldeles för sällan Men han är torr som fnöske med röda torrexem. Han hatar verkligen att dusha (vi har inget badkar) Så det blir nog 1-2 gånger i veckan, inte mer. Sedan är det två tillfällen i skolan. Även om han inte gör det \"riktigt\" så är ju kroppen blöt och med tanke på hans hud så skonar vi den från fler duschar vintertid.
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    #8

    Agnes

    duschar i skolan på onsdagar efter gympan och så ibland på fredagar i badhuset om vi M och hon går dit annars är det hårtvätt och dusch på söndagskvällen samt fredagen. Däremot tvättar hon rumpan varje morgon med sin \"Funky farm\" tvättlapp som ser ut som en gris :).
  16. 8
    Agnes duschar i skolan på onsdagar efter gympan och så ibland på fredagar i badhuset om vi M och hon går dit annars är det hårtvätt och dusch på söndagskvällen samt fredagen. Däremot tvättar hon rumpan varje morgon med sin \"Funky farm\" tvättlapp som ser ut som en gris :).
  17. Kiddan +2 (+11)
    #9

    Här

    sköter dottern hygienen såhär:

    Varje dag duschar hon innan sänggående. Tvålar hela kroppen och efter dusch så smörjer hon in sig med lotion. Underlivet tvättas alltså varje dag innan sänggående. Däremot tvättar hon inte håret varje dag, men åtminstone varannan dag.

    Detta gör vi oavsett om hon duschar på gympan i skolan. Där får hon inte blöta håret eller anv tvål.

    För oss är det viktigt att ha god hygien.
  18. 9
    Här sköter dottern hygienen såhär:

    Varje dag duschar hon innan sänggående. Tvålar hela kroppen och efter dusch så smörjer hon in sig med lotion. Underlivet tvättas alltså varje dag innan sänggående. Däremot tvättar hon inte håret varje dag, men åtminstone varannan dag.

    Detta gör vi oavsett om hon duschar på gympan i skolan. Där får hon inte blöta håret eller anv tvål.

    För oss är det viktigt att ha god hygien.
  19. Medlem sedan
    May 1999
    #10

    God hygien...

    är till och med mycket viktigt för oss.
    Men huden mår ju inte bra utav att duschas och tvålas in för mkt.
    Själv är jag snustorr om händerna såhär under vintertid, och jag får smörja in mig hela hela tiden. Och alla tre har fått mycket av min torra vinterhy. Om barnen skulle duscha 7 ggr i veckan + de 5 duscharna (gympa, simskola, fotboll och handboll) så skulle det inte vara bra för huden.

    Så lagom är ju bra förstås! :O)

    Jag vet inte, men jag ville nog poängtera att god hygien är viktig även för oss andra.

    Förresten, spännande nu med magen!!! Nu kan ju liten titta ut precis närsomhelst!!!!! :O)
  20. 10
    God hygien... är till och med mycket viktigt för oss.
    Men huden mår ju inte bra utav att duschas och tvålas in för mkt.
    Själv är jag snustorr om händerna såhär under vintertid, och jag får smörja in mig hela hela tiden. Och alla tre har fått mycket av min torra vinterhy. Om barnen skulle duscha 7 ggr i veckan + de 5 duscharna (gympa, simskola, fotboll och handboll) så skulle det inte vara bra för huden.

    Så lagom är ju bra förstås! :O)

    Jag vet inte, men jag ville nog poängtera att god hygien är viktig även för oss andra.

    Förresten, spännande nu med magen!!! Nu kan ju liten titta ut precis närsomhelst!!!!! :O)
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    det är lite olika

    Bägge barnen badar på simskolan på onsdagar då blir det hårtvätt och ordentlig intvålning efteråt.

    Sen blir det en gång på helgen ett ordentligt bad för Alva i badkaret. Vi tvättar hennes stjärt på morgonen innan hon får nya torsor.

    Melvin gillar inte att bada längre så han duschar på söndagar efter hockeyträningen. Sen händer det fortfarande nån olyka och då blir det en dusch. Sen blir det på gympan i skolan utan tvål och shampoo. Han har eksem och torr hud och den har blivit mycket bättre nu när vi inte behöver duscha honom varje morgon efter olyckor. Jag vet inte men mina barn blir sällan svettiga eller luktar illa. Det är bara isåfall underlivet och det går utmärkt att \"punktbehandla\"!

    Carina
  22. 11
    det är lite olika Bägge barnen badar på simskolan på onsdagar då blir det hårtvätt och ordentlig intvålning efteråt.

    Sen blir det en gång på helgen ett ordentligt bad för Alva i badkaret. Vi tvättar hennes stjärt på morgonen innan hon får nya torsor.

    Melvin gillar inte att bada längre så han duschar på söndagar efter hockeyträningen. Sen händer det fortfarande nån olyka och då blir det en dusch. Sen blir det på gympan i skolan utan tvål och shampoo. Han har eksem och torr hud och den har blivit mycket bättre nu när vi inte behöver duscha honom varje morgon efter olyckor. Jag vet inte men mina barn blir sällan svettiga eller luktar illa. Det är bara isåfall underlivet och det går utmärkt att \"punktbehandla\"!

    Carina
  23. Kiddan +2 (+11)
    #12

    Hej!

    Bebis får stanna i magen några dar till- Elsa har feber. Men till nästa veckoslut så får den gärna komma (trodde aldrig jag skulle önska att gå över tiden så)!

    Vad man tycker är god hygien är ju relativt och personligt. Vi har förresten hittat en kanonsalva Miniderm från apoteket - är jättebra för Elsa för hon har ju mycket torr hud (maa eksem bl a)
  24. 12
    Hej! Bebis får stanna i magen några dar till- Elsa har feber. Men till nästa veckoslut så får den gärna komma (trodde aldrig jag skulle önska att gå över tiden så)!

    Vad man tycker är god hygien är ju relativt och personligt. Vi har förresten hittat en kanonsalva Miniderm från apoteket - är jättebra för Elsa för hon har ju mycket torr hud (maa eksem bl a)
  25. Medlem sedan
    Aug 2004
    #13

    Anton

    badar någon dag i veckan, mest för att han tycker att det är roligt. Duschar gör han de mornar när det har kommit kiss i sängen, så det varierar. De perioder han har varit torr har han duschat kanske var tredje dag eller så.
  26. 13
    Anton badar någon dag i veckan, mest för att han tycker att det är roligt. Duschar gör han de mornar när det har kommit kiss i sängen, så det varierar. De perioder han har varit torr har han duschat kanske var tredje dag eller så.
  27. Maylin
    #14

    2-3 gånger

    Pojken har torr hud, så vi duschar honom inte i onödan. Är han svettig blir det dusch. Han slarvar ofta efter gympan, så han får ta det hemma.
  28. 14
    2-3 gånger Pojken har torr hud, så vi duschar honom inte i onödan. Är han svettig blir det dusch. Han slarvar ofta efter gympan, så han får ta det hemma.
  29. Medlem sedan
    Feb 1999
    #15

    Tja

    det är nog en 3 ggr i veckan ungefär. Han tvättar håret ungefär 1 gång i veckan.
  30. 15
    Tja det är nog en 3 ggr i veckan ungefär. Han tvättar håret ungefär 1 gång i veckan.
  31. Medlem sedan
    Feb 2000
    #16

    Här duschas det...

    ...hyfsat ofta.

    Linn (snart 7 år) duschar efter gympan på torsdagar (måttligt noga) och i samband med simskolan på söndagar, då vi tvättar håret oxå. Förutom dessa tillfällen blir det nog ytterligare en hårtvätt och en dusch utan hårtvätt. Hon sköter sig själv i duschen men behöver få rätt temperatur inställt. I bland känns det som om hon borde duscha oftare. Ofta vilda svettiga lekar samt en del skvättande i trosorna. På somrarna blir det dusch varje dag.

    Emilie (4 år) vill gärna duscha minst en gång om dagen, det får hon oxå, av hygieniska skäl eftersom hon fortf. har natt blöja. Vi försöker begränsa tvålanvändandet samt att håret bara tvättas två gånger i veckan. Hon behöver hjälp med håret men duschar annars själv.
  32. 16
    Här duschas det... ...hyfsat ofta.

    Linn (snart 7 år) duschar efter gympan på torsdagar (måttligt noga) och i samband med simskolan på söndagar, då vi tvättar håret oxå. Förutom dessa tillfällen blir det nog ytterligare en hårtvätt och en dusch utan hårtvätt. Hon sköter sig själv i duschen men behöver få rätt temperatur inställt. I bland känns det som om hon borde duscha oftare. Ofta vilda svettiga lekar samt en del skvättande i trosorna. På somrarna blir det dusch varje dag.

    Emilie (4 år) vill gärna duscha minst en gång om dagen, det får hon oxå, av hygieniska skäl eftersom hon fortf. har natt blöja. Vi försöker begränsa tvålanvändandet samt att håret bara tvättas två gånger i veckan. Hon behöver hjälp med håret men duschar annars själv.
  33. Eva m Johan
    #17

    Sent svar

    Här är vi inte så frekventa med duschningen. Hemma ca 2 ggr/vecka samt 1-2 ggr i skolan. Jag tror immunförsvaret mår bra av att huden inte så ren jämt. Det tar ju mycket längre tid för ett svenskt barn som är fött vaginalt att få samma mängd tarmbakterier som ett polskt barn. Jag drar lite slutsatser utifrån det att det kan vara nyttigare att även efter det första bayskedetinte tvättas för noga.
  34. 17
    Sent svar Här är vi inte så frekventa med duschningen. Hemma ca 2 ggr/vecka samt 1-2 ggr i skolan. Jag tror immunförsvaret mår bra av att huden inte så ren jämt. Det tar ju mycket längre tid för ett svenskt barn som är fött vaginalt att få samma mängd tarmbakterier som ett polskt barn. Jag drar lite slutsatser utifrån det att det kan vara nyttigare att även efter det första bayskedetinte tvättas för noga.
  35. Medlem sedan
    Apr 1999
    #18

    En gång på simskolan...

    ...och gympa samma dag i skolan + en gång hemma om inte något särskilt inträffat.
    Två (2,5 om man räknar skolgympan) gånger i veckan alltså - inte mer, iallafall inte såhär års.
    Fast jag tror att båda barnen duschar varje morgon hos sin pappa - vet egentligen inte varför, både de och pappa har ganska torr hud som mår bäst av att få vara lite \"ifred\"
  36. 18
    En gång på simskolan... ...och gympa samma dag i skolan + en gång hemma om inte något särskilt inträffat.
    Två (2,5 om man räknar skolgympan) gånger i veckan alltså - inte mer, iallafall inte såhär års.
    Fast jag tror att båda barnen duschar varje morgon hos sin pappa - vet egentligen inte varför, både de och pappa har ganska torr hud som mår bäst av att få vara lite \"ifred\"

Liknande trådar

  1. Hur ofta duschar/badar
    By annicaswe in forum _05 Höstbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-18, 10:03
  2. Hur ofta duschar ni då?
    By Guinan in forum Ordet är fritt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 18:53
  3. Hur ofta badar / duschar era?
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 20:21
  4. Badar/duschar inte era barn?
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 20:15
  5. Hur ofta duschar/badar ni era?
    By H in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 21:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar