Snitt eller inte? *långt*
Förlossning
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Snitt eller inte? *långt*

    I sommar ska jag föda mitt andra barn. Min son föddes 01 med akut snitt efter en överburen graviditet (21 dagar) och en misslyckad igångsättning. Först var jag inställd på att nästa gång försöka föda vaginalt. Men sedan har jag börjat läsa en hel del om de komplikationerna som jag hade under sonens förlossning och riskerna för upprepning av dessa vid nästa förlossning och nu är jag helt kluven. Jag vet varken in eller ut. Vem kan man prata med? Var kan man få hjälp att reda ut allt? Det känns som att barnmorskan och läkarna alltid är inne på vaginal förlossning oavsett vilket, eftersom detta alternativ är det billigaste och innebär mindre risk för komplikationer. Min privata gynekolog tycker att jag ska stå på mig och begära planerat snitt. Men inte heller hon är opartisk. Efter samtal med henne förstod jag att det är snarare hennes subjektiva inställning eftersom hon har fött med kejsarsnitt själv och egentligen inte kan komma med några tyngre skäl till att jag absolut bör göra det.
    Det hade varit enkelt om jag själv hade varit övertygat om det ena eller det andra sättet. Men jag vet inte. Behöver verkligen hjälp av en kunnig och opartisk person som kan gå igenom all min oro på ett objektivt och sakligt sätt. Vart ska man vända sig? Är det någon som vet?
  2. 1
    Snitt eller inte? *långt* I sommar ska jag föda mitt andra barn. Min son föddes 01 med akut snitt efter en överburen graviditet (21 dagar) och en misslyckad igångsättning. Först var jag inställd på att nästa gång försöka föda vaginalt. Men sedan har jag börjat läsa en hel del om de komplikationerna som jag hade under sonens förlossning och riskerna för upprepning av dessa vid nästa förlossning och nu är jag helt kluven. Jag vet varken in eller ut. Vem kan man prata med? Var kan man få hjälp att reda ut allt? Det känns som att barnmorskan och läkarna alltid är inne på vaginal förlossning oavsett vilket, eftersom detta alternativ är det billigaste och innebär mindre risk för komplikationer. Min privata gynekolog tycker att jag ska stå på mig och begära planerat snitt. Men inte heller hon är opartisk. Efter samtal med henne förstod jag att det är snarare hennes subjektiva inställning eftersom hon har fött med kejsarsnitt själv och egentligen inte kan komma med några tyngre skäl till att jag absolut bör göra det.
    Det hade varit enkelt om jag själv hade varit övertygat om det ena eller det andra sättet. Men jag vet inte. Behöver verkligen hjälp av en kunnig och opartisk person som kan gå igenom all min oro på ett objektivt och sakligt sätt. Vart ska man vända sig? Är det någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    så var det för mig.

    Gick över 18 dagar med första sonen men det gick att föda vaginalt men det blev mycket komplikationer. Jag blev gravid igen och kände bara hjälp! Vill inte föda vaginalt igen.

    Pratade med min bm som skickade en remiss till Indigo på sös. Finns ju aurora oxå.
    Pratade 3ggr med en psykolog/läkare som tillsammans med mig givk igenom hela min första förlossning.
    Efter 3 samtal kom vi fram till att sanitt var den bästa utvägen för mig så det blev det.

    Så, hör med din bm. Hon kan remittera dig till rätta personer.
    Lycka till.
  4. 2
    så var det för mig. Gick över 18 dagar med första sonen men det gick att föda vaginalt men det blev mycket komplikationer. Jag blev gravid igen och kände bara hjälp! Vill inte föda vaginalt igen.

    Pratade med min bm som skickade en remiss till Indigo på sös. Finns ju aurora oxå.
    Pratade 3ggr med en psykolog/läkare som tillsammans med mig givk igenom hela min första förlossning.
    Efter 3 samtal kom vi fram till att sanitt var den bästa utvägen för mig så det blev det.

    Så, hör med din bm. Hon kan remittera dig till rätta personer.
    Lycka till.
  5. Anna m Flipp & Vendela
    #3

    Akutsnittades också

    med mitt första barn efter en misslyckad igångsättning som gjordes när jag gått 19 dagar över tiden.

    När jag blev gravid igen blev jag övertalad att föda vaginalt men med extra övervakning och rätt att avbryta om jag ville. Jag gick med på det mest för att jag ville vara så himla duktig och präktig.
    Men, även denna gång gick jag över tiden och kom till en läkare på úndersökning mest för att de skulle kolla hur barnet mådde. DÅ upptäckte de att jag faktiskt har för trång bäckeningång och inte KAN föda vaginalt.

    Det blev ett planerat snitt och jag ångrar det inte en sekund. Jag ÖNSKAR att jag hade krävt det mycket tidigare för det var jättejobbigt att i tanken återuppleva den misslyckade igångsättningen och akutsnittet flera gånger om i slutet av graviditeten. Det planerade snittet var mycket behagligare än akutsnittet och jag ångrar det inte en sekund.

    Nu vet jag inte var du ska snittas, men jag gick på Aurorasamtal på Danderyds sjukhus och upplevde dem som väldigt opartiska under själva samtalen. Kanske kan du hitta någon att tala med på det sjukhus där du ska föda.
  6. 3
    Akutsnittades också med mitt första barn efter en misslyckad igångsättning som gjordes när jag gått 19 dagar över tiden.

    När jag blev gravid igen blev jag övertalad att föda vaginalt men med extra övervakning och rätt att avbryta om jag ville. Jag gick med på det mest för att jag ville vara så himla duktig och präktig.
    Men, även denna gång gick jag över tiden och kom till en läkare på úndersökning mest för att de skulle kolla hur barnet mådde. DÅ upptäckte de att jag faktiskt har för trång bäckeningång och inte KAN föda vaginalt.

    Det blev ett planerat snitt och jag ångrar det inte en sekund. Jag ÖNSKAR att jag hade krävt det mycket tidigare för det var jättejobbigt att i tanken återuppleva den misslyckade igångsättningen och akutsnittet flera gånger om i slutet av graviditeten. Det planerade snittet var mycket behagligare än akutsnittet och jag ångrar det inte en sekund.

    Nu vet jag inte var du ska snittas, men jag gick på Aurorasamtal på Danderyds sjukhus och upplevde dem som väldigt opartiska under själva samtalen. Kanske kan du hitta någon att tala med på det sjukhus där du ska föda.
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4

    Ska prata med min bm på fredag

    Hoppas att hon kan remitera mig till någon vettig person på en sådan mottagning. Det skulle vara väldigt skönt att få prata om mina tankar och upplevelser för att kunna fatta ett beslut. Tack för era svar!
  8. 4
    Ska prata med min bm på fredag Hoppas att hon kan remitera mig till någon vettig person på en sådan mottagning. Det skulle vara väldigt skönt att få prata om mina tankar och upplevelser för att kunna fatta ett beslut. Tack för era svar!

Liknande trådar

  1. snitt eller inte? lika illa...
    By anonymt namn in forum Förlossning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 16:46
  2. Snitt eller inte..
    By NenneG in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 11:56
  3. Snitt eller inte????
    By Wilma in forum Förlossning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 14:13
  4. Säte - snitt eller inte?
    By krantz in forum Förlossning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 20:06
  5. Snitt eller inte?
    By Graboid in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar