Röda/gröna linser???
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    Röda/gröna linser???

    Jag tänkte prova göra nåt med linser och hittade ett recept med röda linser. Nu var de slut i affären så jag köpe gröna. Vad är skillnaden?
  2. 1
    Röda/gröna linser??? Jag tänkte prova göra nåt med linser och hittade ett recept med röda linser. Nu var de slut i affären så jag köpe gröna. Vad är skillnaden?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    hejsan

    jag har precis börjat att använda linser, så jag är knappast nån expert MEN dom gröna blir lite fastare när man kokar dem. De röda blir lätt mosiga. Enligt mig är dom gröna godare om man ska ha dem t ex i en sallad el liknande medans dom röda blir godar i soppor och grytor.
  4. 2
    hejsan jag har precis börjat att använda linser, så jag är knappast nån expert MEN dom gröna blir lite fastare när man kokar dem. De röda blir lätt mosiga. Enligt mig är dom gröna godare om man ska ha dem t ex i en sallad el liknande medans dom röda blir godar i soppor och grytor.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    De röda...

    ...är en sort som är skalade, medans de gröna är av en sort som äts oskalade. De gröna blir därför fastare och \"tuggigare\" i konsistensen, medans de röda lätt kokar sönder och blir grötiga. I vissa rätter är det just grötigheten man är ute efter.
  6. 3
    De röda... ...är en sort som är skalade, medans de gröna är av en sort som äts oskalade. De gröna blir därför fastare och \"tuggigare\" i konsistensen, medans de röda lätt kokar sönder och blir grötiga. I vissa rätter är det just grötigheten man är ute efter.
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    TAck för svaren!

    Det var nog en gryta jag hittade recept på så jag väntar med den tills jag köpt röda linser tror jag.
  8. 4
    TAck för svaren! Det var nog en gryta jag hittade recept på så jag väntar med den tills jag köpt röda linser tror jag.

Liknande trådar

  1. Gröna Linser
    By Vittel in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 10:18
  2. Röda & gröna linser - vad är skillnaden?
    By cocofjolla in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 09:28
  3. Gröna linser
    By CissiNL m J&S in forum _0607 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 17:41
  4. Gröna linser
    By Susanne in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 08:28
  5. Gröna linser
    By Ballerina in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 16:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar