Rökning...
Tonåringar
  1. raqven
    #1

    Rökning...

    Igår kom sonen: \"Nu kommer du att bli arg, mamma....jag har börjat röka.\"
    Hur får jag honom att sluta? Att inse hur dumt det är, att han är fast för livet om han inte slutar nu, att det är farligt...
    Alla tips mottages!
  2. 1
    Rökning... Igår kom sonen: \"Nu kommer du att bli arg, mamma....jag har börjat röka.\"
    Hur får jag honom att sluta? Att inse hur dumt det är, att han är fast för livet om han inte slutar nu, att det är farligt...
    Alla tips mottages!
  3. Pojkmorsan
    #2

    Vet inte

    Min 16-åring röker ibland. Man kan ju tjata sig gul och blå, men hjälper det? De VET ju om alla faror. De VET hur dyrt det är. De VET hur korkat det är.

    Barnen har en släkting som lever med syrgas dygnet runt och jag har sagt att det är pga rökning, fast det inte är hela sanningen. Inte ens det hjälper!

    Jag är fd rökare och VET hur svårt det är att sluta. Inte heller det hjälper. Men sonen luktar rök alltmer sällan så jag hoppas, hoppas poletten har trillat ner.

    Att muta tror jag inte på. Typ \"röker du inte får du 1 000 kronor\". Det skulle bara lära dem att ljuga.
  4. 2
    Vet inte Min 16-åring röker ibland. Man kan ju tjata sig gul och blå, men hjälper det? De VET ju om alla faror. De VET hur dyrt det är. De VET hur korkat det är.

    Barnen har en släkting som lever med syrgas dygnet runt och jag har sagt att det är pga rökning, fast det inte är hela sanningen. Inte ens det hjälper!

    Jag är fd rökare och VET hur svårt det är att sluta. Inte heller det hjälper. Men sonen luktar rök alltmer sällan så jag hoppas, hoppas poletten har trillat ner.

    Att muta tror jag inte på. Typ \"röker du inte får du 1 000 kronor\". Det skulle bara lära dem att ljuga.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Vet inte heller (+ argument)

    När jag var 15 så började jag snusa \"offentligt\" för att dölja att jag rökte. Vet faktiskt inte vad som hade fått mig att låta bli. Troligen inget som föräldrarna kan komma med.

    Men, det är ju ändå skillnad på hur/när/var man kan röka idag mot för 30 år sedan. Då kunde man ju röka i princip överallt, vilket inte går längre. (Själv har jag rökt på bio, på bussen, i affärer... osv)

    Det är en ärlig son du har som kommer och berättar. Kanske vill han med det få en diskussion och höra dina åsikter? Prata om det och visa på sjukdomar som Kol och LungEmfysem, som båda är otroligt plågsamma, obotliga och alltid dödliga sviter av rökning.

    Du kan också spela lite på hans samvete, att allergiker (som blir fler och fler) kan få anfall av att gå nära en person som har rökt, alltså inte röker just nu. Så man drabbar även andra med sin rökning.

    Fimpar på gatan blir godis för småbarn.

    Om han är känslig för utseendet, så får man inte bara ful hy och fula tänder, utan tjäran kryper ut genom porerna i ansiktet och man får svarta prickar och porerna blir även större och större. Så ber du honom titta i ansiktet på äldre rökare, då kommer han att bli lite avskräckt... hehe.

    Tala också om att det finns en massa fördelar, och det är därför många fortsätter. Men sedan att fördelarna täcks över av nackdelarna i alla fall.
  6. 3
    Vet inte heller (+ argument) När jag var 15 så började jag snusa \"offentligt\" för att dölja att jag rökte. Vet faktiskt inte vad som hade fått mig att låta bli. Troligen inget som föräldrarna kan komma med.

    Men, det är ju ändå skillnad på hur/när/var man kan röka idag mot för 30 år sedan. Då kunde man ju röka i princip överallt, vilket inte går längre. (Själv har jag rökt på bio, på bussen, i affärer... osv)

    Det är en ärlig son du har som kommer och berättar. Kanske vill han med det få en diskussion och höra dina åsikter? Prata om det och visa på sjukdomar som Kol och LungEmfysem, som båda är otroligt plågsamma, obotliga och alltid dödliga sviter av rökning.

    Du kan också spela lite på hans samvete, att allergiker (som blir fler och fler) kan få anfall av att gå nära en person som har rökt, alltså inte röker just nu. Så man drabbar även andra med sin rökning.

    Fimpar på gatan blir godis för småbarn.

    Om han är känslig för utseendet, så får man inte bara ful hy och fula tänder, utan tjäran kryper ut genom porerna i ansiktet och man får svarta prickar och porerna blir även större och större. Så ber du honom titta i ansiktet på äldre rökare, då kommer han att bli lite avskräckt... hehe.

    Tala också om att det finns en massa fördelar, och det är därför många fortsätter. Men sedan att fördelarna täcks över av nackdelarna i alla fall.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    stenhårt

    Jag hade dragit in samtliga privilegier. Ingen månadspeng, inga nöjen betalda, inga dyrare kläder än Coop-standard. Jag skulle faktiskt inte ens låta ett rökande barn följa med på familjens semester vi sparat så länge till.
    Mat och nödvändiga saker till skolan, men inget annat skulle jag sponsra så länge h*n la pengar på cigaretter.
  8. 4
    stenhårt Jag hade dragit in samtliga privilegier. Ingen månadspeng, inga nöjen betalda, inga dyrare kläder än Coop-standard. Jag skulle faktiskt inte ens låta ett rökande barn följa med på familjens semester vi sparat så länge till.
    Mat och nödvändiga saker till skolan, men inget annat skulle jag sponsra så länge h*n la pengar på cigaretter.
  9. demeter
    #5

    samma här!

    Eftersom det är så farligt och så svårt att sluta när vanan sitter hade jag tagit i med allt jag har.
  10. 5
    samma här! Eftersom det är så farligt och så svårt att sluta när vanan sitter hade jag tagit i med allt jag har.
  11. raqven m .4, bf 14/2
    #6

    Tack för era svar

    Han har haft kompis här så jag har inte kunnat prata ordentligt med honom än.
    Hittills så har han fått ge mig de cigg han hade, ( han försökte ljuga och säga att han inte hade några) och jag har tagit hans pengar och lagt undan dem, månadspengen blir infrusen också.
    Men...hur får jag honom att VILJA sluta? Hur vet jag om han ljuger :/ Hur länge ska han vara utan pengar...
  12. 6
    Tack för era svar Han har haft kompis här så jag har inte kunnat prata ordentligt med honom än.
    Hittills så har han fått ge mig de cigg han hade, ( han försökte ljuga och säga att han inte hade några) och jag har tagit hans pengar och lagt undan dem, månadspengen blir infrusen också.
    Men...hur får jag honom att VILJA sluta? Hur vet jag om han ljuger :/ Hur länge ska han vara utan pengar...
  13. m00n
    #7

    Hur gammal är han?

    Är han 18 så är det hans val, tråkigt men sant. Då hade jag pratat och pratat och pratat. Är han yngre så hade jag satt hårt mot hårt! Ingen månadspeng, inga pengar alls!!. Försökt ta reda på var han handlar cigaretterna och åkt dit och pratat med ägaren och hotat med en polisanmälan då de säljer till minderåriga. Och krympt världen - hämta, lämna, korta utegångstider mm.
  14. 7
    Hur gammal är han? Är han 18 så är det hans val, tråkigt men sant. Då hade jag pratat och pratat och pratat. Är han yngre så hade jag satt hårt mot hårt! Ingen månadspeng, inga pengar alls!!. Försökt ta reda på var han handlar cigaretterna och åkt dit och pratat med ägaren och hotat med en polisanmälan då de säljer till minderåriga. Och krympt världen - hämta, lämna, korta utegångstider mm.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8

    själv rökare

    så det är ju svårt att förbjuda.. mina argument är/blir ju inte nåt som någon kommer att ta på allvar!
    Däremot kan jag ju be dem att inte bli lika stor idiot som jag!
  16. 8
    själv rökare så det är ju svårt att förbjuda.. mina argument är/blir ju inte nåt som någon kommer att ta på allvar!
    Däremot kan jag ju be dem att inte bli lika stor idiot som jag!
  17. raqven m .4, bf 14/2
    #9

    mm

    Har varit rökare, slutat, åkt dit igen och slutat...har berättat hur J:a svårt det är osv...
  18. 9
    mm Har varit rökare, slutat, åkt dit igen och slutat...har berättat hur J:a svårt det är osv...

Liknande trådar

  1. Rökning!
    By Anonym in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 20:56
  2. Mer om rökning då
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 17:11
  3. På tal om rökning
    By Fimpa in forum Kärlek & relationer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 19:00
  4. Rökning
    By Widerlich in forum _0805 Majbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 10:58
  5. Det här med rökning
    By rubinen in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 07:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar