Fjortis+klimakteriemorsa
Tonåringar
  1. Trött mamma
    #1

    Fjortis+klimakteriemorsa

    Hej! Är mamma till en fjortis och är själv i klimakteriet. Vet egentligen inte om det har påverkan , men stundtals avskyr jag min dotter och ger gärna bort henne till lägstbjudande. Tyken, arrogant, slapp -you name it. \"Försvinn, för fan, stick! försvinn ut mitt rum\" kan det heta om jag går in för att säga något. Jag fick en dag nog av att se henne och hennes fyra tjejkompisar flyta omkring som en flock, immun mot vuxenvärlden. Dottern går i friskola, vilket gör att barnen inte bor nära varann och föräldrarna inte känner varandra så bra. Jag ringde hem till hennes kompisars föräldrar och sa som det var: Jag står inte ut. Det visade sig att de andra föräldrarna inte heller stod ut. Jag kallade till träff på ett kafé, och jag hade förberett genom att i punktform ta med frågor som alla tog upp per telefon: När ska de vara hemma på vardagar? Fre-lör? Hur länge får de chatta varje dag? Till vilket klockslag? Hur ofta får de sova hos varandra per månad? och en del andra frågor. Fjortisarna var ursinniga, men nånstans orkar jag inte ensam (mannen jobbar till sjöss och är borta långa perioder, har två barn och jobbar heltid).Jag orkade inte vara med om att dottern ständigt försökte spela ut oss föräldrar mot varandra. Min dotter har blivit än mer aggressiv - vad tycker ni?
  2. 1
    Fjortis+klimakteriemorsa Hej! Är mamma till en fjortis och är själv i klimakteriet. Vet egentligen inte om det har påverkan , men stundtals avskyr jag min dotter och ger gärna bort henne till lägstbjudande. Tyken, arrogant, slapp -you name it. \"Försvinn, för fan, stick! försvinn ut mitt rum\" kan det heta om jag går in för att säga något. Jag fick en dag nog av att se henne och hennes fyra tjejkompisar flyta omkring som en flock, immun mot vuxenvärlden. Dottern går i friskola, vilket gör att barnen inte bor nära varann och föräldrarna inte känner varandra så bra. Jag ringde hem till hennes kompisars föräldrar och sa som det var: Jag står inte ut. Det visade sig att de andra föräldrarna inte heller stod ut. Jag kallade till träff på ett kafé, och jag hade förberett genom att i punktform ta med frågor som alla tog upp per telefon: När ska de vara hemma på vardagar? Fre-lör? Hur länge får de chatta varje dag? Till vilket klockslag? Hur ofta får de sova hos varandra per månad? och en del andra frågor. Fjortisarna var ursinniga, men nånstans orkar jag inte ensam (mannen jobbar till sjöss och är borta långa perioder, har två barn och jobbar heltid).Jag orkade inte vara med om att dottern ständigt försökte spela ut oss föräldrar mot varandra. Min dotter har blivit än mer aggressiv - vad tycker ni?
  3. m00n
    #2

    Det bästa jag hört!

    Vilket fantstiskt bra initiativ! Färdig diskuterat hemma liksom, allt är någorlunda lika som hon kompisarna - suveränt! Hade jag haft behovet skulle jag ha \"härmat\" dig!
  4. 2
    Det bästa jag hört! Vilket fantstiskt bra initiativ! Färdig diskuterat hemma liksom, allt är någorlunda lika som hon kompisarna - suveränt! Hade jag haft behovet skulle jag ha \"härmat\" dig!
  5. Medlem sedan
    Jun 2002
    #3

    Låter jättebra!

    Tycker det var en bra grej att göra som du gjorde!! Klart barnen blir vansinnig för det, men det är ju flr att de inte kommer kunna spela ut mot varandra längre.. Förstår din frustration, men ge inte upp. Det blir bättre med tiden tror jag även omdet inte känns så. Skickarmed en styrkekram!!
  6. 3
    Låter jättebra! Tycker det var en bra grej att göra som du gjorde!! Klart barnen blir vansinnig för det, men det är ju flr att de inte kommer kunna spela ut mot varandra längre.. Förstår din frustration, men ge inte upp. Det blir bättre med tiden tror jag även omdet inte känns så. Skickarmed en styrkekram!!
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Låter jättebra

    tycker jag också. Att ha kompisarnas föräldrar i ryggen gör ju att man lättare kan stå för sina beslut också. Bra gjort tycker jag!

    Att din fjåårtiz är mer arg nu är ju för att hon vet att det nu blir svårare att få \"vinna\"... hehe ;)
  8. 4
    Låter jättebra tycker jag också. Att ha kompisarnas föräldrar i ryggen gör ju att man lättare kan stå för sina beslut också. Bra gjort tycker jag!

    Att din fjåårtiz är mer arg nu är ju för att hon vet att det nu blir svårare att få \"vinna\"... hehe ;)
  9. demeter
    #5

    imponerad av att ni lyckades enas

    jag har försökt liknande med min dotters kompisar när jag tyckte att de började gå i fel riktning. Responsen imponerade inte, kan jag ju säga.
    De andra tyckte det var ok att 13-åringar hänger på stan varje dag etc..
  10. 5
    imponerad av att ni lyckades enas jag har försökt liknande med min dotters kompisar när jag tyckte att de började gå i fel riktning. Responsen imponerade inte, kan jag ju säga.
    De andra tyckte det var ok att 13-åringar hänger på stan varje dag etc..
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Usch

    Lite sånna föräldrar har jag också att försöka få medhåll av... \"Men min dotter vet vad hon får göra eller inte...\" eller \"Jag litar på min dotter, gör inte du det?\"

    Så, en knäpp på näsan kan man få ibland. Men jag ger mig inte ändå... *envis*
  12. 6
    Usch Lite sånna föräldrar har jag också att försöka få medhåll av... \"Men min dotter vet vad hon får göra eller inte...\" eller \"Jag litar på min dotter, gör inte du det?\"

    Så, en knäpp på näsan kan man få ibland. Men jag ger mig inte ändå... *envis*
  13. demeter
    #7

    de har nu glidit ifrån varandra

    eftersom min dotter tycker att de har börjat hänga med fel gäng etc.
  14. 7
    de har nu glidit ifrån varandra eftersom min dotter tycker att de har börjat hänga med fel gäng etc.
  15. Medlem sedan
    Dec 2005
    #8

    Tror inte

    att du kunde ha löst det bättre!
    Jag skulle kunna mig göra samma sak om jag skulle behöva det. Jag räds inte över att behöva ta kontakt om det skulle gälla mina barn.
    Tror många kanske gör det annars?! Synd isf.. ännu ett bevis för barnen att vi bryr oss tycker jag!
    :D
  16. 8
    Tror inte att du kunde ha löst det bättre!
    Jag skulle kunna mig göra samma sak om jag skulle behöva det. Jag räds inte över att behöva ta kontakt om det skulle gälla mina barn.
    Tror många kanske gör det annars?! Synd isf.. ännu ett bevis för barnen att vi bryr oss tycker jag!
    :D
  17. Trött mamma
    #9

    TACK!

    ...det var verkligen skönt med responsen. Min dotter säger att de andra föräldrarna lagt ner de \"löjliga reglerna\", men då ringde jag runt igen för att höra om de andra verkligen har lagt ner dem. Svaret? Inte en chans, de håller dem stenhårt (utom en, men hon vill hellre vara flickornas bästa kompis, sa hon, men hon får nog betala dyrt en vacker dag).
  18. 9
    TACK! ...det var verkligen skönt med responsen. Min dotter säger att de andra föräldrarna lagt ner de \"löjliga reglerna\", men då ringde jag runt igen för att höra om de andra verkligen har lagt ner dem. Svaret? Inte en chans, de håller dem stenhårt (utom en, men hon vill hellre vara flickornas bästa kompis, sa hon, men hon får nog betala dyrt en vacker dag).
  19. Dana_
    #10

    Vår ide

    Vi har haft jättemycket av varan 2alla andra får\" Vi bor i en mellanstor stad och de här tjejerna får utan problem vara ute till 23.30 fredag/lördag! Vi stämmer alltid av med kompisens förälder typ när de ska vara hemma och var de ska vara. För att spara en hel del tjafs då 15-åringen är expert på att förhandla bort överenskommelser så har vi helt enkelt skrivit ett kontrakt! Det innefattar när man ska vara hemma skoldagar/helger, hur mycket internet osv. Dessutom har vi kommit överens om att en övernattning/nattgäst per veckoslut är lagom. Dessa tjejer umgås 24 timmar om dygnet, på gott och ont. Vi spar jättemycket diskussioner i och med detta kontrakt - det är värt att testa!
  20. 10
    Vår ide Vi har haft jättemycket av varan 2alla andra får\" Vi bor i en mellanstor stad och de här tjejerna får utan problem vara ute till 23.30 fredag/lördag! Vi stämmer alltid av med kompisens förälder typ när de ska vara hemma och var de ska vara. För att spara en hel del tjafs då 15-åringen är expert på att förhandla bort överenskommelser så har vi helt enkelt skrivit ett kontrakt! Det innefattar när man ska vara hemma skoldagar/helger, hur mycket internet osv. Dessutom har vi kommit överens om att en övernattning/nattgäst per veckoslut är lagom. Dessa tjejer umgås 24 timmar om dygnet, på gott och ont. Vi spar jättemycket diskussioner i och med detta kontrakt - det är värt att testa!
  21. Terese A
    #11

    Hemma tider

    jättebra
    Men hur länge man får chatta är kanske upp till varje familj att bestämma.
    Om jag blev kallad till ett sådant möte skulle jag tycka det vore SKIT bra, men jag skulle bara kunna ansvara för den veckan som dotra är hos mig.
  22. 11
    Hemma tider jättebra
    Men hur länge man får chatta är kanske upp till varje familj att bestämma.
    Om jag blev kallad till ett sådant möte skulle jag tycka det vore SKIT bra, men jag skulle bara kunna ansvara för den veckan som dotra är hos mig.
  23. Terese A
    #12

    knackar du

    innan du går in på hennes rum?
  24. 12
    knackar du innan du går in på hennes rum?
  25. Trötta mamman
    #13

    Ja, självklart

    men jag kan stå där länge ibland och behöva ge henne viktiga upplysningar. Hon kan då strunta i att svara. Det tycker jag är fräckt, antingen svarar hon \"kom in\" eller också \"Kom inte in\", men om hon inte svarar alls går jag in.
    Om chattider: skälet till att vi tog upp det var att om ingen av tjejrna får tjatta efter 21.30 blir det inget tjafs om att alla andra är online.
  26. 13
    Ja, självklart men jag kan stå där länge ibland och behöva ge henne viktiga upplysningar. Hon kan då strunta i att svara. Det tycker jag är fräckt, antingen svarar hon \"kom in\" eller också \"Kom inte in\", men om hon inte svarar alls går jag in.
    Om chattider: skälet till att vi tog upp det var att om ingen av tjejrna får tjatta efter 21.30 blir det inget tjafs om att alla andra är online.
  27. Terese A
    #14

    ok

    jag knackar men har aldrig fått ett \"kom inte in\".
  28. 14
    ok jag knackar men har aldrig fått ett \"kom inte in\".

Liknande trådar

  1. Å fy fan, en 18-årig fjortis
    By karo_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-07-02, 22:03
  2. Som en fjortis-wannabe...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 00:53
  3. ~holy~ som fjortis!!
    By Astaldoundome in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 23:56
  4. Jag - en fjortis...
    By mamzen64 in forum Känsliga snack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 08:59
  5. Jag? En fjortis?
    By -Maria N- in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 22:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar