Att "lämna bort" sitt barn
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Att \"lämna bort\" sitt barn

    Är det någon här som har sitt barn på elevhem ?
    Jag skickar in mina papper i veckan, efter massor med ångestattacker och tårar har jag ( nog ) bestämmt mig för detta trots allt.
    Jag som har tänkt; Hur sjutton kan man lämna bort sitt barn ?
    I många situationer, nu står jag där själv ...

    Måste ha någon att bolla tankar och funderingar med !

    Snälla döm mig inte !!!
  2. 1
    Att \"lämna bort\" sitt barn Är det någon här som har sitt barn på elevhem ?
    Jag skickar in mina papper i veckan, efter massor med ångestattacker och tårar har jag ( nog ) bestämmt mig för detta trots allt.
    Jag som har tänkt; Hur sjutton kan man lämna bort sitt barn ?
    I många situationer, nu står jag där själv ...

    Måste ha någon att bolla tankar och funderingar med !

    Snälla döm mig inte !!!
  3. Susanne m D & E
    #2

    KRAM!!!!!!!!!!!!!

    Vill bara skicka en jättekram till dig!!!
    Jag som tycker att det är tungt nog att söka kortis och avlastning kan inte föreställa mig vilka kval du lider!
    Bara DU vet vilket som är bäst för er familj och bara DU kan avgöra. Ingen som inte lever ditt liv har rätt att döma dig!!! Du är ensam och har fler att rå om. Fler att ta hänsyn till. Det som fungerar bäst för er familj är också det som är rätt. Jag tycker att du är enormt stark!!! Förstår att det är ett mycket svårt val!
    Berätta gärna hur elevhem fungerar. Borta i veckorna och hemma till helgen? Borta hela veckorna och familjen hälsar på elevhemmet?
    Ledsen att jag inte kan hjälpa dig men vill ge dig massor av kramar!!!
  4. 2
    KRAM!!!!!!!!!!!!! Vill bara skicka en jättekram till dig!!!
    Jag som tycker att det är tungt nog att söka kortis och avlastning kan inte föreställa mig vilka kval du lider!
    Bara DU vet vilket som är bäst för er familj och bara DU kan avgöra. Ingen som inte lever ditt liv har rätt att döma dig!!! Du är ensam och har fler att rå om. Fler att ta hänsyn till. Det som fungerar bäst för er familj är också det som är rätt. Jag tycker att du är enormt stark!!! Förstår att det är ett mycket svårt val!
    Berätta gärna hur elevhem fungerar. Borta i veckorna och hemma till helgen? Borta hela veckorna och familjen hälsar på elevhemmet?
    Ledsen att jag inte kan hjälpa dig men vill ge dig massor av kramar!!!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    stor kram

    Du vet bäst själv vad som är bäst för dig och familjen. Tyvärr har jag inte så mycket synpunkter att bolla med. Berätta gärna mer om elevhem, är nyfiken.
    kram
  6. 3
    stor kram Du vet bäst själv vad som är bäst för dig och familjen. Tyvärr har jag inte så mycket synpunkter att bolla med. Berätta gärna mer om elevhem, är nyfiken.
    kram
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Skulle aldrig falla mig in

    att dömma dig!! Jag kan mycket väl tänka mig vilket slitande du har som ensamstående. Har tyvärr inga råd att ge men tycker att du ska lita på din egen känsla för vad som är rätt för er för då blir det säkert som bäst.

    *kramar*
    Ann
  8. 4
    Skulle aldrig falla mig in att dömma dig!! Jag kan mycket väl tänka mig vilket slitande du har som ensamstående. Har tyvärr inga råd att ge men tycker att du ska lita på din egen känsla för vad som är rätt för er för då blir det säkert som bäst.

    *kramar*
    Ann
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Inte ett dugg dålig!

    Tvärtom, du har en pressad situation o du behöver stöd för att orka med. Tänk dej, andra barn får åka till mormor o morfar, kompisar osv för att sova borta, våra barn får inte göra det. Sen, detta att lämna bort, vi har ju extrema situationer som gör att vi itne kan döma vår situation utifrån det normala. Barnet vinner inget på att vi brakar ihop, jag har också gråtit men det är bara ett måste att få avlastning, vi orkar inte annars med livet. Kram på dej, du har gjort ett svårt men rätt val, du msåte också ha ett liv, det är så. Man måste ibland få andas....för att orka!
  10. 5
    Inte ett dugg dålig! Tvärtom, du har en pressad situation o du behöver stöd för att orka med. Tänk dej, andra barn får åka till mormor o morfar, kompisar osv för att sova borta, våra barn får inte göra det. Sen, detta att lämna bort, vi har ju extrema situationer som gör att vi itne kan döma vår situation utifrån det normala. Barnet vinner inget på att vi brakar ihop, jag har också gråtit men det är bara ett måste att få avlastning, vi orkar inte annars med livet. Kram på dej, du har gjort ett svårt men rätt val, du msåte också ha ett liv, det är så. Man måste ibland få andas....för att orka!
  11. Åsa
    #6

    Kan bara hålla med de andra...

    Ingen kan döma dig för vi har inte \"vandrat en mil i dina skor\".
    Jag har ingen erfarenhet av elevhem så jag är nog tyvärr inte mycket att ha till bollplank.

    Men det kommer en stor kram till dig i alla fall. Hoppas att du kommer att kunna känna frid i det beslut du tar.
  12. 6
    Kan bara hålla med de andra... Ingen kan döma dig för vi har inte \"vandrat en mil i dina skor\".
    Jag har ingen erfarenhet av elevhem så jag är nog tyvärr inte mycket att ha till bollplank.

    Men det kommer en stor kram till dig i alla fall. Hoppas att du kommer att kunna känna frid i det beslut du tar.
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Jag har skickat in !!

    Papperna är postade och jag har pratat med båda handläggaren och föreståndaren.
    Har noga förhört mig att jag får ta hem henne precis så mycket jag vill. Mina ambitioner är varannan hel + en dag till / vecka. ( kanske två den veckan jag inte har henne på helgen )
    Svårt att få plats här i stan. Det finns bara ett boende med fem platser !! Har turen att detta boende ligger bara 250 m hemifrån så skulle något hända är jag där på ett nafs !!
    Rummet som blir ledigt är stort och bra + egen stor toalett !
    Kök och tv-rum är gemensamt utrymme. Dock blir det naturligtvis en tv på rummet också.

    Jag har fått numret till ett par föräldrar som redan har sitt barn i boendet. Ska slå dom en signal för att få reda på lite mer praktiska detaljer.

    Nu efter att ha vänt in och ut på mig själv så känns det som om jag fattat rätt beslut och att det kommer att bli bra !
  14. 7
    Jag har skickat in !! Papperna är postade och jag har pratat med båda handläggaren och föreståndaren.
    Har noga förhört mig att jag får ta hem henne precis så mycket jag vill. Mina ambitioner är varannan hel + en dag till / vecka. ( kanske två den veckan jag inte har henne på helgen )
    Svårt att få plats här i stan. Det finns bara ett boende med fem platser !! Har turen att detta boende ligger bara 250 m hemifrån så skulle något hända är jag där på ett nafs !!
    Rummet som blir ledigt är stort och bra + egen stor toalett !
    Kök och tv-rum är gemensamt utrymme. Dock blir det naturligtvis en tv på rummet också.

    Jag har fått numret till ett par föräldrar som redan har sitt barn i boendet. Ska slå dom en signal för att få reda på lite mer praktiska detaljer.

    Nu efter att ha vänt in och ut på mig själv så känns det som om jag fattat rätt beslut och att det kommer att bli bra !
  15. kikat in här
    #8

    lycka till

    Bra att du har en possitiv inställning till ditt beslut, som är något av det svåraste att ta, då är förutsättningarna goda för att det skall bli bra. Och så bra att du bor nära kortis, du kan ju gå dit när du vill. Viktigt är ju nu att du finns till hands, stöttar henne och ser till att hon har det bra,för hennes talan, det kan du göra fast du inte tillbringar all tid med henne och också ser till att hon fortsätter att ha relationer med syskon ev andra nära som är viktiga för henne för det har hon nytta och glädje av i framtiden.
  16. 8
    lycka till Bra att du har en possitiv inställning till ditt beslut, som är något av det svåraste att ta, då är förutsättningarna goda för att det skall bli bra. Och så bra att du bor nära kortis, du kan ju gå dit när du vill. Viktigt är ju nu att du finns till hands, stöttar henne och ser till att hon har det bra,för hennes talan, det kan du göra fast du inte tillbringar all tid med henne och också ser till att hon fortsätter att ha relationer med syskon ev andra nära som är viktiga för henne för det har hon nytta och glädje av i framtiden.
  17. Åsa
    #9

    Tycker att det låter...

    som att det där blir jättebra! Vad skönt att det var så nära.
    Det måste vara jättebra att få prata med de andra föräldrarna och få lite råd och tips.

    Rapportera gärna om hur det har gått efter ett tag!
  18. 9
    Tycker att det låter... som att det där blir jättebra! Vad skönt att det var så nära.
    Det måste vara jättebra att få prata med de andra föräldrarna och få lite råd och tips.

    Rapportera gärna om hur det har gått efter ett tag!
  19. Anny
    #10

    Tufft

    Jag vet precis hur det är att ta det beslutet.
    Jättetufft!
    Men jag tycker du gör helt rätt. Känner man att man inte orkar så är det den känslan man ska gå på. Det mår alla i familjen bäst av.
    När vi tog vårt beslut så var det också efter stor vånda. Men hos oss fanns inte någon kraft kvar för något annat alternativ. Ett alternativ som har visat sig vara jättebra för alla inblandade. Visst var det jobbigt i början med rymningar och annat strul, men det handlade aldrig om att han inte trivdes. Han testade helt enkelt gränser.
    Han trivs jättebra och det är inte vårt hem som han idag säger hem om...
    Jag tror det blir bra.
    Lycka till.

  20. 10
    Tufft Jag vet precis hur det är att ta det beslutet.
    Jättetufft!
    Men jag tycker du gör helt rätt. Känner man att man inte orkar så är det den känslan man ska gå på. Det mår alla i familjen bäst av.
    När vi tog vårt beslut så var det också efter stor vånda. Men hos oss fanns inte någon kraft kvar för något annat alternativ. Ett alternativ som har visat sig vara jättebra för alla inblandade. Visst var det jobbigt i början med rymningar och annat strul, men det handlade aldrig om att han inte trivdes. Han testade helt enkelt gränser.
    Han trivs jättebra och det är inte vårt hem som han idag säger hem om...
    Jag tror det blir bra.
    Lycka till.

  21. Roffe
    #11

    du lämnar inte bort ditt barn!!!

    Det finns massor av barn ront om i världen som går på internat skola och kommer hem ibland när det funkar, så du ska inte tänka att du lämnar bort ditt barn utan du skaffar hjälp helt enkelt.
    Nu ska jag berätta hur det gick för min grabb när han började på sitt \"internatboende\".
    Jag hade en outhärdlig situation hemma med grabben det var rena slagsmål om ALLT och Lss accepterade inte fler än 5 dygns avlastning på kortis. Så jag kollade runt och hittade ett \"internat\" som verkade bra det drevs som en privat rörelse med en lätt religös inrikting vilket inte störde mig utan såg till att grabben hamna där och skulle vara där i i veckorna och varannan helg och komma hem till mig varannan helg.
    sagt och gjort så vi började där med en invänjning och redan vid första hemkomsten upptäckte jag ett par blåmärken runt överarmarna på grabben vilket jag ifrågasatte på \"internatet\" och fick svaret att de inte hade en aning om det.
    så fortsatte det och efter ca 2,5 månader när grabben råkade hitta en förskärare här hemma och jag rusa fram för att avväpna honom blev han förskräkt upp med armarna som för att skydda sig från stryk, då brast det för mig, det var tur att jag inte hade personal i närheten då för jag vet inte vad jag hade gjort med dom då, jag bestämde mig för att ta honom ur \"internatet\" men behövde en vecka för att \"dra\" igång allt med ny skola, kortis och allt runt ikring, så jag sa inget till personalen då när jag lämnade på söndagen utan tänkte vänta till helgen därpå för att inte grabben skulle få \"sota\" för mitt beslut. men när jag sitter där på hans säng på \"internatet\" och pratar med honom kommer föreståndaren för boendet och ställer sig i dörren, när grabben ser honom kryper han upp bakom mig i sängen som för att ta skydd, jag lovar att aldrig förr har jag velat döda men nu ville jag det.
    Nu är grabben hemma 14 dagar i månaden och på kortis 14 dagar och det funkar perfekt.
    MEN detta betyder inte att alla ställen är dåliga utan att det finns dåliga ställen eller rötägg som arbetar där, så snälla håll ögonen öppna för signaler.
    Kram Roffe
  22. 11
    du lämnar inte bort ditt barn!!! Det finns massor av barn ront om i världen som går på internat skola och kommer hem ibland när det funkar, så du ska inte tänka att du lämnar bort ditt barn utan du skaffar hjälp helt enkelt.
    Nu ska jag berätta hur det gick för min grabb när han började på sitt \"internatboende\".
    Jag hade en outhärdlig situation hemma med grabben det var rena slagsmål om ALLT och Lss accepterade inte fler än 5 dygns avlastning på kortis. Så jag kollade runt och hittade ett \"internat\" som verkade bra det drevs som en privat rörelse med en lätt religös inrikting vilket inte störde mig utan såg till att grabben hamna där och skulle vara där i i veckorna och varannan helg och komma hem till mig varannan helg.
    sagt och gjort så vi började där med en invänjning och redan vid första hemkomsten upptäckte jag ett par blåmärken runt överarmarna på grabben vilket jag ifrågasatte på \"internatet\" och fick svaret att de inte hade en aning om det.
    så fortsatte det och efter ca 2,5 månader när grabben råkade hitta en förskärare här hemma och jag rusa fram för att avväpna honom blev han förskräkt upp med armarna som för att skydda sig från stryk, då brast det för mig, det var tur att jag inte hade personal i närheten då för jag vet inte vad jag hade gjort med dom då, jag bestämde mig för att ta honom ur \"internatet\" men behövde en vecka för att \"dra\" igång allt med ny skola, kortis och allt runt ikring, så jag sa inget till personalen då när jag lämnade på söndagen utan tänkte vänta till helgen därpå för att inte grabben skulle få \"sota\" för mitt beslut. men när jag sitter där på hans säng på \"internatet\" och pratar med honom kommer föreståndaren för boendet och ställer sig i dörren, när grabben ser honom kryper han upp bakom mig i sängen som för att ta skydd, jag lovar att aldrig förr har jag velat döda men nu ville jag det.
    Nu är grabben hemma 14 dagar i månaden och på kortis 14 dagar och det funkar perfekt.
    MEN detta betyder inte att alla ställen är dåliga utan att det finns dåliga ställen eller rötägg som arbetar där, så snälla håll ögonen öppna för signaler.
    Kram Roffe

Liknande trådar

  1. Lämna sitt barn?
    By -Chrillan- in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 13:07
  2. Visst, att tidigt lämna in sitt barn på
    By vintervår2 in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 14:01
  3. Lämna bort sitt barn
    By Ann m.H,H&A in forum Småbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 14:27
  4. Kan man lämna bort sina barn?
    By Vill inte vara mamma in forum Hemmaföräldrar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 14:16
  5. Vill inte lämna bort mina barn...
    By Egoistisk? in forum _05 Vårbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 22:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar