Nu har vi varit hemma...
Hjärnskador
  1. Mia med Viggo + 3 till
    #1

    Nu har vi varit hemma...

    i en vecka!
    Efter att Viggo fått sin baklofenpump så har det bara gått framåt och att komma hem har verkligen varit ett jättelyft för honom. På vägen ut från sjukhuset mötte vi läkaren som 3 veckor tidigare ansåg att Viggo inte skulle ha fullt hjärtlarm eftersom han hade så stora skador. Läkaren tittar på Viggo och säger bara stelt - ja det är ju lite skillnad... ( Lite?! )
    Jaja sak samma nu är vi därifrån och Viggo är väldigt nöjd och glad. Ler ofta och mycket och roligast av allt är storebröderna. Han har börjat få liiite muskelaktivitet i armarna så nu tränas det hej vilt :)
    Imorgon ska vi till Astrid Lindgrens igen ( bara över dagen ) och kontrollera pumpen, gissar att dom kommer höja dosen något då sjukgymnasten tycker det är lite för mycket spänningar kvar.
    Mycket bladder utan något sagt men det känns bara så skönt att livet har börjat komma tillbaka :) N u ska jag städa hus, vi ska sälja det här förhoppningsvis.
    KRam
  2. 1
    Nu har vi varit hemma... i en vecka!
    Efter att Viggo fått sin baklofenpump så har det bara gått framåt och att komma hem har verkligen varit ett jättelyft för honom. På vägen ut från sjukhuset mötte vi läkaren som 3 veckor tidigare ansåg att Viggo inte skulle ha fullt hjärtlarm eftersom han hade så stora skador. Läkaren tittar på Viggo och säger bara stelt - ja det är ju lite skillnad... ( Lite?! )
    Jaja sak samma nu är vi därifrån och Viggo är väldigt nöjd och glad. Ler ofta och mycket och roligast av allt är storebröderna. Han har börjat få liiite muskelaktivitet i armarna så nu tränas det hej vilt :)
    Imorgon ska vi till Astrid Lindgrens igen ( bara över dagen ) och kontrollera pumpen, gissar att dom kommer höja dosen något då sjukgymnasten tycker det är lite för mycket spänningar kvar.
    Mycket bladder utan något sagt men det känns bara så skönt att livet har börjat komma tillbaka :) N u ska jag städa hus, vi ska sälja det här förhoppningsvis.
    KRam
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Vad roligt!

    Vi har precis börjat med Baklofentabletter, och det verkar som om det ger resultat. Kanske blir det pump för vår del också, såsmåningom.
  4. 2
    Vad roligt! Vi har precis börjat med Baklofentabletter, och det verkar som om det ger resultat. Kanske blir det pump för vår del också, såsmåningom.
  5. Mia med Viggo + 3 till
    #3

    Baklofentabletterna...

    hjälpte inte ett smack på Viggo medans pumpen gav omedelbart resultat :) Hoppas tabletterna ger fortsatt gott resultat för er del !
  6. 3
    Baklofentabletterna... hjälpte inte ett smack på Viggo medans pumpen gav omedelbart resultat :) Hoppas tabletterna ger fortsatt gott resultat för er del !
  7. Marika med Cordelia
    #4

    Baklofenpump

    kan du inte berätta mer om det? Vet ingenting om det, nyfiken.
  8. 4
    Baklofenpump kan du inte berätta mer om det? Vet ingenting om det, nyfiken.
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5

    skönt

    att höra att det går åt rätt håll för Viggo, tänker mycket på er. Kram
  10. 5
    skönt att höra att det går åt rätt håll för Viggo, tänker mycket på er. Kram
  11. Mia med Viggo + 3 till
    #6

    Självklart :)

    Vad vill du veta? Pumpen är ganslka stor ( som en hockeypuck och opereras in så den sitter mellan höftbenet och revbenen. Från pumpen går det en kateter som går in i ryggmärgskanalen så det blir en kontinuerlig tillförsel av baklofen. Att få baklofen på detta vis är mellan 100-1000 gånger effektivare än att få det via munnen/knappen. Det kan tydligen vara väldigt svårt att få in en bra dos och till oss sa dom att vi skulle räkna med ett år av småjusteringar men Vi var ner för kontroll i Onsdags och det verkar som om Viggo har hamnat på en bra dos redan nu. Baklofenet får ligga i pumpen max 6 månader så även om dosen skulle räcka längre så får man räkna med att fylla på den minst 2 gånger per år. Fråga gärna så ska jag svara så gott jag kan :)
    KRam
  12. 6
    Självklart :) Vad vill du veta? Pumpen är ganslka stor ( som en hockeypuck och opereras in så den sitter mellan höftbenet och revbenen. Från pumpen går det en kateter som går in i ryggmärgskanalen så det blir en kontinuerlig tillförsel av baklofen. Att få baklofen på detta vis är mellan 100-1000 gånger effektivare än att få det via munnen/knappen. Det kan tydligen vara väldigt svårt att få in en bra dos och till oss sa dom att vi skulle räkna med ett år av småjusteringar men Vi var ner för kontroll i Onsdags och det verkar som om Viggo har hamnat på en bra dos redan nu. Baklofenet får ligga i pumpen max 6 månader så även om dosen skulle räcka längre så får man räkna med att fylla på den minst 2 gånger per år. Fråga gärna så ska jag svara så gott jag kan :)
    KRam
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Kan du svara på

    var i landet de sätter in Baklofenpumpar? Vilka sjukhus, alltså.
  14. 7
    Kan du svara på var i landet de sätter in Baklofenpumpar? Vilka sjukhus, alltså.
  15. Mia med Viggo + 3 till
    #8

    Viggo fick sin...

    på Astrid Lindgrens men dom sätter även in dom på UAS samt i Göteborg och Malmö. Viggo var det 14:e barnet på Astrid Lindgrens som fick pumpen. Göteborg är dom som satt in flest på barn som jag förstod det. Det är ingen vanlig manick har jag förstått, i hela USA är det 700 st som har den. Glömde skriva att pumpen måste bytas ut var 5-7 år.
    Vilka barn är det mer som får baklofen eller liorisal?
    KRam
  16. 8
    Viggo fick sin... på Astrid Lindgrens men dom sätter även in dom på UAS samt i Göteborg och Malmö. Viggo var det 14:e barnet på Astrid Lindgrens som fick pumpen. Göteborg är dom som satt in flest på barn som jag förstod det. Det är ingen vanlig manick har jag förstått, i hela USA är det 700 st som har den. Glömde skriva att pumpen måste bytas ut var 5-7 år.
    Vilka barn är det mer som får baklofen eller liorisal?
    KRam

Liknande trådar

  1. Har varit hemma med vab
    By jagbarajag in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 13:50
  2. Om jag varit hemma nu
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 15:37
  3. Hur har ni varit hemma då
    By mandelblomma in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 18:56
  4. Nu har jag varit hemma
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 23:47
  5. har varit hemma
    By MiS med Agnes in forum _0505 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 08:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar