Vad jag förstår,
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Frågvis
    #1

    Vad jag förstår,

    om man är sambos så måste inte kvinnan kryssa för eller skriva under om gemensam vårdnad, hon kan alltså välja ensam vårdnad utan pappas samtycke? Hur är det om man inte har bott tillsammmans, är det inga problem att få ensam vårdnad för mamman? Hur är det om man har träffat någon på krogen för en natt och blivit gravid, kan pappan begära gemensam vårdnad och har en sådan pappa laglig rätt till umgänge?
  2. 1
    Vad jag förstår, om man är sambos så måste inte kvinnan kryssa för eller skriva under om gemensam vårdnad, hon kan alltså välja ensam vårdnad utan pappas samtycke? Hur är det om man inte har bott tillsammmans, är det inga problem att få ensam vårdnad för mamman? Hur är det om man har träffat någon på krogen för en natt och blivit gravid, kan pappan begära gemensam vårdnad och har en sådan pappa laglig rätt till umgänge?
  3. Astrid m. Alex Isak Julia
    #2

    Jo

    du har rätt i att mamman inte MÅSTE skriva på för GV frivilligt, men ansöker mannen om GV är sannorlikheten stor att han får det.

    Även en pappa som man \"råkade\" bli gravid med efter en natt på krogen har rätt att ansöka om GV, rätt till umgänge har han också på samma vis som vilken pappa som hellst.

    Det är ju ganska självklart att det är så tycker jag, ska man som mamma ha mindre rättigheter för att man råkade bli med barn med en kille man inte är ihop med eller känner? Svaret är såklart nej, alltså gäller samma för pappor.
    Sedan vet man ju inet en sådan gång vilken sorts kille det är; han kanske inte alls vill ha varken vårdnad eller umgänge.
  4. 2
    Jo du har rätt i att mamman inte MÅSTE skriva på för GV frivilligt, men ansöker mannen om GV är sannorlikheten stor att han får det.

    Även en pappa som man \"råkade\" bli gravid med efter en natt på krogen har rätt att ansöka om GV, rätt till umgänge har han också på samma vis som vilken pappa som hellst.

    Det är ju ganska självklart att det är så tycker jag, ska man som mamma ha mindre rättigheter för att man råkade bli med barn med en kille man inte är ihop med eller känner? Svaret är såklart nej, alltså gäller samma för pappor.
    Sedan vet man ju inet en sådan gång vilken sorts kille det är; han kanske inte alls vill ha varken vårdnad eller umgänge.
  5. Nertystad
    #3

    Vet

    en pappa som är sambo, han ville ha gemensam vårdnad och visste inte om att man skulle skriva dit sin namnteckning. När han kom tillbaka till socialnämnden eller var det familjerätten, då sa de till honom \"nämen sowhat, du är ju bara sambo och inte gift, så då får kvinnan ha ensam vårdnad om hon vill det.
  6. 3
    Vet en pappa som är sambo, han ville ha gemensam vårdnad och visste inte om att man skulle skriva dit sin namnteckning. När han kom tillbaka till socialnämnden eller var det familjerätten, då sa de till honom \"nämen sowhat, du är ju bara sambo och inte gift, så då får kvinnan ha ensam vårdnad om hon vill det.
  7. MsK
    #4

    Motsatt här

    Till oss ringde de hem och undrade varför vi i hela friden inte ville ja gemensam vårdnad.
    (Nu hade vi bara glömt kryssa.)
  8. 4
    Motsatt här Till oss ringde de hem och undrade varför vi i hela friden inte ville ja gemensam vårdnad.
    (Nu hade vi bara glömt kryssa.)
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Samma gjorde de här

    Men nu valde vi att inte ha det första 1½ år dottern levde bara för att jag skulle kunna ta ut alla fp-dagar och det enbart för att vi annars inte hade klarat oss rent ekonomiskt....
  10. 5
    Samma gjorde de här Men nu valde vi att inte ha det första 1½ år dottern levde bara för att jag skulle kunna ta ut alla fp-dagar och det enbart för att vi annars inte hade klarat oss rent ekonomiskt....
  11. #6

    Här tjatar de

    i det oändliga om att man ska ha GV.. även om man är överens före så nog ska de tjata.. och gnata.. för det SKA man ju helt enkelt ha!
  12. 6
    Här tjatar de i det oändliga om att man ska ha GV.. även om man är överens före så nog ska de tjata.. och gnata.. för det SKA man ju helt enkelt ha!

Liknande trådar

  1. min man förstår mig!!
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 20:53
  2. Förstår han?
    By anonymt namn in forum Planera för barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 07:41
  3. som ni förstår
    By Anna i Seattle in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 01:11
  4. förstår ni det här??
    By pinja in forum Försöker bli med barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 19:37
  5. Förstår dig så väl!
    By LottaO in forum _99 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 10:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar