Hälsar inte
_02 Vårbarn
  1. Nillan m. Malva 020528
    #1

    Hälsar inte

    Hur lär man ut social kompetens, eller allmänt hyfs? Jag blir så irriterad på att Malva inte hälsar eller svara på tilltal. Visst hon kanske är blyg, men jag vet inte. Jag tycker att hon borde känna sig trygg med dagisfröknarna, dagiskompisarna, morfar, våra kompisar osv. Men hon svarar inte när de hälsar eller frågar ngt. Jag brukar försöka peppa henne, men det hjälper inte.
  2. 1
    Hälsar inte Hur lär man ut social kompetens, eller allmänt hyfs? Jag blir så irriterad på att Malva inte hälsar eller svara på tilltal. Visst hon kanske är blyg, men jag vet inte. Jag tycker att hon borde känna sig trygg med dagisfröknarna, dagiskompisarna, morfar, våra kompisar osv. Men hon svarar inte när de hälsar eller frågar ngt. Jag brukar försöka peppa henne, men det hjälper inte.
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2

    Sån är Emil

    också och jag tycker det kan vara pinsamt ibland när han inte ens svara på frågor, men jag tor det har med att göra att de är kanske rätt blyga i denna ålder. Ingen av mina äldre har heller hälsat eller svarat på tilltal i denna ålder. Tror bara man kam försöka peppa dom och så men inte \"tvinga\" dom att svara och prata med alla.

    Kram
  4. 2
    Sån är Emil också och jag tycker det kan vara pinsamt ibland när han inte ens svara på frågor, men jag tor det har med att göra att de är kanske rätt blyga i denna ålder. Ingen av mina äldre har heller hälsat eller svarat på tilltal i denna ålder. Tror bara man kam försöka peppa dom och så men inte \"tvinga\" dom att svara och prata med alla.

    Kram
  5. Anonym
    #3

    känner igen

    jag vet inte om jag gör fel men jag stannar upp henne och säger åt henne att hälsa, lite hyfs får man faktiskt ha ;))))
  6. 3
    känner igen jag vet inte om jag gör fel men jag stannar upp henne och säger åt henne att hälsa, lite hyfs får man faktiskt ha ;))))
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Min är tvärtom

    hon är inte rädd för nån...hon hälsar och tjoar hej vilt..vem hon nu fått det ifrån för här är det jag som är rätt blyg och tystlåten..säger hej lite försynt så där ;-)

    Halllååååå skriker hon och vinkar om hon ser nån på lite längre håll *s*

    Bli inte irriterad på henne...jag har alltid varit blyg och tystlåten..svarade knappt på tilltal...och vad skulle inte varit ännu värre då om min mamma varit irriterad och arg på mig för det..mamma påpekade det ibland men jag kunde inte hjälpa det ju..jag är bara sån.
  8. 4
    Min är tvärtom hon är inte rädd för nån...hon hälsar och tjoar hej vilt..vem hon nu fått det ifrån för här är det jag som är rätt blyg och tystlåten..säger hej lite försynt så där ;-)

    Halllååååå skriker hon och vinkar om hon ser nån på lite längre håll *s*

    Bli inte irriterad på henne...jag har alltid varit blyg och tystlåten..svarade knappt på tilltal...och vad skulle inte varit ännu värre då om min mamma varit irriterad och arg på mig för det..mamma påpekade det ibland men jag kunde inte hjälpa det ju..jag är bara sån.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    fast min stora är 6 år

    förstås...
    Viggo däremot han vinkar om jag säger åt han (han är 2 år och 8 mån)...vi bor i en liten by där alla hälsar på alla vare sig man känner varandra eller inte..annars kan de bli lite sura på en om man inte gör det.
    Jag är inte van vid sånt då jag bott i stan och hade jag hälsat på folk jag inte känner därinne så hade de trott jag varit helt konstig..
  10. 5
    fast min stora är 6 år förstås...
    Viggo däremot han vinkar om jag säger åt han (han är 2 år och 8 mån)...vi bor i en liten by där alla hälsar på alla vare sig man känner varandra eller inte..annars kan de bli lite sura på en om man inte gör det.
    Jag är inte van vid sånt då jag bott i stan och hade jag hälsat på folk jag inte känner därinne så hade de trott jag varit helt konstig..
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Melker kan vara likadan

    Oftast är han lite surmulen när folk och kompisar hejar på honom, men jag tror ärligt det handlar om att han är blyg. Fast det rimmar ju lite illa då det är kompisar som säger hej till honom... Jag tror det kommer att gå över tids nog.

    Fram tills i måndags hade inte Melker sagt speciellt mågna ord i telefonen. Han har totalvägrat! Men så var vi på bio i lördags och han ville tala om det för mormor. Han pratade jättetyst och mumlade mest, men det var ju alltid en början - ett framsteg...
  12. 6
    Melker kan vara likadan Oftast är han lite surmulen när folk och kompisar hejar på honom, men jag tror ärligt det handlar om att han är blyg. Fast det rimmar ju lite illa då det är kompisar som säger hej till honom... Jag tror det kommer att gå över tids nog.

    Fram tills i måndags hade inte Melker sagt speciellt mågna ord i telefonen. Han har totalvägrat! Men så var vi på bio i lördags och han ville tala om det för mormor. Han pratade jättetyst och mumlade mest, men det var ju alltid en början - ett framsteg...
  13. Medlem sedan
    Aug 1999
    #7

    Äsch...

    de gör verkligen inte milton men han behöver inte heller, de kommer väl när han känner för det. Jag skulle aldrig stå och tjata på honom... \"hälsa nu då\" eller \"va säger man då, nu måste du tacka\"... nä de får han göra som han vill...
  14. 7
    Äsch... de gör verkligen inte milton men han behöver inte heller, de kommer väl när han känner för det. Jag skulle aldrig stå och tjata på honom... \"hälsa nu då\" eller \"va säger man då, nu måste du tacka\"... nä de får han göra som han vill...
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    Nu har vi inte det problemet

    här hemma, eftersom Nikita inte är av den blyga sorten,tvärtom.Men jag tro det är viktigt att i alla fall påpeka för barnen:\"Nu sa fröken hej, eller hejdå\", inte blir arg men ändå påminner....för annars vänjer de sig ju inte och vet inte vad som förväntas...för längre fram är det just de som hör till den goda tonen, även om många kanske anser det som föråldrat.....
  16. 8
    Nu har vi inte det problemet här hemma, eftersom Nikita inte är av den blyga sorten,tvärtom.Men jag tro det är viktigt att i alla fall påpeka för barnen:\"Nu sa fröken hej, eller hejdå\", inte blir arg men ändå påminner....för annars vänjer de sig ju inte och vet inte vad som förväntas...för längre fram är det just de som hör till den goda tonen, även om många kanske anser det som föråldrat.....
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Ja, just det..

    Mina barn tackar inte för maten, jo, ibland spontant men det är inte så att vi påminner dem eller \"befaller\" dem när vi är borta tex. Blir så irriterad när vuxna tvingar barnen att tacka för maten men sen inte gör det själva!
  18. 9
    Ja, just det.. Mina barn tackar inte för maten, jo, ibland spontant men det är inte så att vi påminner dem eller \"befaller\" dem när vi är borta tex. Blir så irriterad när vuxna tvingar barnen att tacka för maten men sen inte gör det själva!
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10

    Fast de vuxna som inte tackar för

    maten, är kanske de som inte fick lära sig det som barn ;)
  20. 10
    Fast de vuxna som inte tackar för maten, är kanske de som inte fick lära sig det som barn ;)
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11

    Fast det beror väl på tillfälle?

    Jag tackar inte för maten hemma hos mina föräldrar/min syster tex och tycker inte då att barnen behöver göra det heller. De andra vuxna tackar inte heller för maten, varken där eller hos oss, så varför ska deras barn behöva tacka?

    Det beror ju på var man är också, men är man hos nära släkten så räknar jag det som \"hemma\".

    Nä, jag ogillar verkligen att man ska tvinga barn att tacka, säga hej, ge farmor en kram etc
  22. 11
    Fast det beror väl på tillfälle? Jag tackar inte för maten hemma hos mina föräldrar/min syster tex och tycker inte då att barnen behöver göra det heller. De andra vuxna tackar inte heller för maten, varken där eller hos oss, så varför ska deras barn behöva tacka?

    Det beror ju på var man är också, men är man hos nära släkten så räknar jag det som \"hemma\".

    Nä, jag ogillar verkligen att man ska tvinga barn att tacka, säga hej, ge farmor en kram etc
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Tänk så olika det är

    hos oss tackar vi även för maten hemma...tvärtemot dig tycker jag det är viktigt att lära barn någorlunda regler i god uppförande (vilket inte innenbär att man ska tvingar de, däremot uppmuntra) tro att livet utanför hemmet blir klart lättare när man kan uppföra sig hyffasad…och för mig innebär det att hälsa, svara på tilltal och tacka för mat och annat man har fått…det blir lite svårt att lära en trumpen tonåring sen om man inte har börjat från att de var små….
  24. 12
    Tänk så olika det är hos oss tackar vi även för maten hemma...tvärtemot dig tycker jag det är viktigt att lära barn någorlunda regler i god uppförande (vilket inte innenbär att man ska tvingar de, däremot uppmuntra) tro att livet utanför hemmet blir klart lättare när man kan uppföra sig hyffasad…och för mig innebär det att hälsa, svara på tilltal och tacka för mat och annat man har fått…det blir lite svårt att lära en trumpen tonåring sen om man inte har börjat från att de var små….
  25. Anonym
    #13

    olika saker är viktiga

    i olika familjer.
    I vår familj är det viktigt att hälsa och tacka för maten det är något som alltid görs. När någon kommer in genom dörren säger man hej och när man går från bordet säger man tack. Mina barn säger tack hela tiden: \"kan jag få vatten tack\" \"kan du hjälpa mig tack\"
    Vi är likadana och tycker det är trevligt.


  26. 13
    olika saker är viktiga i olika familjer.
    I vår familj är det viktigt att hälsa och tacka för maten det är något som alltid görs. När någon kommer in genom dörren säger man hej och när man går från bordet säger man tack. Mina barn säger tack hela tiden: \"kan jag få vatten tack\" \"kan du hjälpa mig tack\"
    Vi är likadana och tycker det är trevligt.


  27. Medlem sedan
    May 2000
    #14

    Men om man som

    förälder alltid tackar för maten och hälsar på folk så är jag övertygad om att barnen också gör det tids nog.
    Vi har då aldrig krävt av våra barn att de ska tacka eller hälsa, men de gör det ändå.
    Jag tycker att det också komma från hjärtat att tacka eller hälsa, att man själv känner att man vill göra det. Inte därför att det förväntas av en.
  28. 14
    Men om man som förälder alltid tackar för maten och hälsar på folk så är jag övertygad om att barnen också gör det tids nog.
    Vi har då aldrig krävt av våra barn att de ska tacka eller hälsa, men de gör det ändå.
    Jag tycker att det också komma från hjärtat att tacka eller hälsa, att man själv känner att man vill göra det. Inte därför att det förväntas av en.
  29. Nillan m. Malva 020528
    #15

    Tack för alla svar!

    Nej, jag tror inte heller på att tjata eller putta fram barn som är blyga eller inte vill. Men jag tycker att man ska säga hej då folk hälsar och jag tycker att det är tråkigt då hon inte svarar fröknarna då de frågar hur hon mår eller likande. Vi försöker att påminna genom att själva säga hej eller påpeka att nu sa han hej till dig osv. Jag inte vill tvinga fram ngt eller vara en morsa som tjatar, vad säger man? man tackar! osv, ett beteende jag inte gillar hos andra vuxna. Men jag tycker att det hör till vår sociala sida att hälsa och svara, jag tror att man förlorar på att inte göra det, folk ledsnar och slutar att prata med dig då.
  30. 15
    Tack för alla svar! Nej, jag tror inte heller på att tjata eller putta fram barn som är blyga eller inte vill. Men jag tycker att man ska säga hej då folk hälsar och jag tycker att det är tråkigt då hon inte svarar fröknarna då de frågar hur hon mår eller likande. Vi försöker att påminna genom att själva säga hej eller påpeka att nu sa han hej till dig osv. Jag inte vill tvinga fram ngt eller vara en morsa som tjatar, vad säger man? man tackar! osv, ett beteende jag inte gillar hos andra vuxna. Men jag tycker att det hör till vår sociala sida att hälsa och svara, jag tror att man förlorar på att inte göra det, folk ledsnar och slutar att prata med dig då.
  31. Medlem sedan
    Sep 2001
    #16

    Barn

    gör som de vuxna. Sen kommer det ju blygare perioder emellanåt, eller helt enkelt att de testar och ser vad som händer om man inte hälsar. Mika hälsar och säger tack för det mesta, gör hon det inte så påpekar jag det men låter det sedan vara.
  32. 16
    Barn gör som de vuxna. Sen kommer det ju blygare perioder emellanåt, eller helt enkelt att de testar och ser vad som händer om man inte hälsar. Mika hälsar och säger tack för det mesta, gör hon det inte så påpekar jag det men låter det sedan vara.
  33. Medlem sedan
    Aug 1999
    #17

    Fast jag är...

    säker på att mina barn kommer lära sig alltmänt \"hyfs\" när de blir större trots att jag inte kräver att de tackar nu, barn är otroligt smarta och inga dumma \"halvmänniskor\" som man måste pracka på en massa måsten....

  34. 17
    Fast jag är... säker på att mina barn kommer lära sig alltmänt \"hyfs\" när de blir större trots att jag inte kräver att de tackar nu, barn är otroligt smarta och inga dumma \"halvmänniskor\" som man måste pracka på en massa måsten....

  35. Medlem sedan
    Aug 1999
    #18

    precis!! håller helt me! *imt*

    dd
  36. 18
    precis!! håller helt me! *imt* dd
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    eftersom barn är just barn

    så tro jag inte på metoden att låter de göra vad de känner på....tvättar händerna efter toalettbesök...ska man kunna slipper det om man inte känner för det till ex?Tro nog mera på det att vissa grejer är bra att \"kunna\" just för det förväntas av en...låter annars lite för mycket 70 tals uppväxt i mina öron:)
  38. 19
    eftersom barn är just barn så tro jag inte på metoden att låter de göra vad de känner på....tvättar händerna efter toalettbesök...ska man kunna slipper det om man inte känner för det till ex?Tro nog mera på det att vissa grejer är bra att \"kunna\" just för det förväntas av en...låter annars lite för mycket 70 tals uppväxt i mina öron:)
  39. Medlem sedan
    May 2002
    #20

    Har svårt att tro att barnen

    bara helt plötsligt vet hur man beter sig om man inte har påpekad det för de....och just för att de inte är några dumma halvmänniskor så behöver de inte beter sig som sådanna heller...nu pratar jag inte om små dresserade hunsade varelse, utan om att kunna \"föra\" sig bland folk helt enkelt...
  40. 20
    Har svårt att tro att barnen bara helt plötsligt vet hur man beter sig om man inte har påpekad det för de....och just för att de inte är några dumma halvmänniskor så behöver de inte beter sig som sådanna heller...nu pratar jag inte om små dresserade hunsade varelse, utan om att kunna \"föra\" sig bland folk helt enkelt...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Fd:s vänner som inte hälsar
    By Fredde_ in forum Singelmingel
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-10, 20:53
  2. Hälsar inte på mig
    By Maria med 4 barn in forum Vikt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 15:12
  3. Barn som inte hälsar på gamla
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 10:40
  4. Grannar som inte hälsar!!!!!
    By Nettan1979 in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 05:24
  5. Varför hälsar inte folk
    By canon in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 13:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar