Omogen höft?
Höftluxationer
  1. Anna
    #1

    Omogen höft?

    Vår tjej är sex månader och har haft von Rosen skena samt Frejkabyxa fram till tre månaders ålder. Vi var på återkontroll med röntgen i veckan. Bilderna visade att vänster höft inte riktigt hade utvecklats som den högra, men vi behöver inte behandla mer enligt läkaren. Höftkulan var fortfarande enbart av brosk istället för att ha begynnande benmassa som den högra hade, och \"ledskålen\" var aningen för flack och inte så rundad som den borde vara. Detta ska tydligen inte vara något bekymmer sa läkaren, och det brukar rätta till sig efter ett tag, men jag funderar naturligtvis ändå. Någon annan som fått liknande besked på sin efterkontroll?
  2. 1
    Omogen höft? Vår tjej är sex månader och har haft von Rosen skena samt Frejkabyxa fram till tre månaders ålder. Vi var på återkontroll med röntgen i veckan. Bilderna visade att vänster höft inte riktigt hade utvecklats som den högra, men vi behöver inte behandla mer enligt läkaren. Höftkulan var fortfarande enbart av brosk istället för att ha begynnande benmassa som den högra hade, och \"ledskålen\" var aningen för flack och inte så rundad som den borde vara. Detta ska tydligen inte vara något bekymmer sa läkaren, och det brukar rätta till sig efter ett tag, men jag funderar naturligtvis ändå. Någon annan som fått liknande besked på sin efterkontroll?
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2

    Tyvärr, har jag

    inget bra svar på din fråga, då Augusts höft var okej efter tolv veckor i von Rosenskena. Man får väl utgå från att läkaren vet vad han/hon pratar om. Och om du fortfarande känner dig osäker tycker jag att du ska ringa upp upp läkaren och fråga igen vad han menade exakt.
    Kommer höften kollas upp igen, eller hur funkar det?
    Välkommen hit förresten! *kram* Camilla
  4. 2
    Tyvärr, har jag inget bra svar på din fråga, då Augusts höft var okej efter tolv veckor i von Rosenskena. Man får väl utgå från att läkaren vet vad han/hon pratar om. Och om du fortfarande känner dig osäker tycker jag att du ska ringa upp upp läkaren och fråga igen vad han menade exakt.
    Kommer höften kollas upp igen, eller hur funkar det?
    Välkommen hit förresten! *kram* Camilla
  5. Anna
    #3

    Hej!

    Tack för ditt svar! Vi ska på efterkontroll när hon börjar gå vilket är rutin även för de vars höft fått \"OK\", så jag förmodar att vi inte behöver oroa oss nu.
  6. 3
    Hej! Tack för ditt svar! Vi ska på efterkontroll när hon börjar gå vilket är rutin även för de vars höft fått \"OK\", så jag förmodar att vi inte behöver oroa oss nu.
  7. åza
    #4

    japp

    min barn är nu 10 o 12 år men föddes med luxation..och dom var oxå omogna och jag tror (dåligt minne) att sista röntgen kollen gjorde när dom var ca 2½ år...10 åringen fick sen perthes MEN det har inget samnband med luxation
    12 årineg har inga problem med höfterna...
  8. 4
    japp min barn är nu 10 o 12 år men föddes med luxation..och dom var oxå omogna och jag tror (dåligt minne) att sista röntgen kollen gjorde när dom var ca 2½ år...10 åringen fick sen perthes MEN det har inget samnband med luxation
    12 årineg har inga problem med höfterna...
  9. Anna
    #5

    Vad är perthes?

    Nyfiken bara - vad är perthes? Skönt att höra att höfterna är bra nu!
  10. 5
    Vad är perthes? Nyfiken bara - vad är perthes? Skönt att höra att höfterna är bra nu!

Liknande trådar

  1. Barnslig/omogen
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 14:30
  2. Omogen sugteknik
    By Leyse in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:49
  3. Omogen tjej...
    By IT-mom in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 08:12
  4. omogen 6-åring
    By popmamma in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 14:53
  5. omogen
    By anonymt namn in forum Ensamförälder
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 10:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar