Dela barnbidraget?
Styvfamiljer
  1. XtramammaC
    #1

    Dela barnbidraget?

    Hur i hela friden ska man få till stånd att få åtm ena barnbidraget för mina två sd, 8,5 år resp nyss 13?

    Min mans ex hävdar att hon har större rätt till det då vi har två inkomster. Som skäl svarar hon bara \"princip-skäl\"... Försäkringskassan ger inget stöd heller då min man pratat med dem. Han o exet måste göra upp sinsemellan, anser de.

    Jamen, om det nu inte går att komma överens då? Om hon så j***a envetet vägrar att släppa ifrån sig en enda spänn till oss, vad gör vi då? Sd är ju inte underhållsfria bara för att de är hos oss ju... De behöver både kläder, mat och annat även här. Vari består rättvisan att vi måste använda våra egna skattade pengar till hennes o min mans barn, när även min man har rätt till pengarna??

    Suck...
  2. 1
    Dela barnbidraget? Hur i hela friden ska man få till stånd att få åtm ena barnbidraget för mina två sd, 8,5 år resp nyss 13?

    Min mans ex hävdar att hon har större rätt till det då vi har två inkomster. Som skäl svarar hon bara \"princip-skäl\"... Försäkringskassan ger inget stöd heller då min man pratat med dem. Han o exet måste göra upp sinsemellan, anser de.

    Jamen, om det nu inte går att komma överens då? Om hon så j***a envetet vägrar att släppa ifrån sig en enda spänn till oss, vad gör vi då? Sd är ju inte underhållsfria bara för att de är hos oss ju... De behöver både kläder, mat och annat även här. Vari består rättvisan att vi måste använda våra egna skattade pengar till hennes o min mans barn, när även min man har rätt till pengarna??

    Suck...
  3. Medlem sedan
    Jul 2002
    #2

    Enda sättet...

    ... är väl att få ena barnet skrivet hos er, speciellt om de bor 50/50. Då ska bb följa barnet är det ju sagt. I övrigt kan man bara stånga pannan blodig och börja kräva att mamman skickar med allt i klädväg så barnen klarar sig under den tid de är hos er.
  4. 2
    Enda sättet... ... är väl att få ena barnet skrivet hos er, speciellt om de bor 50/50. Då ska bb följa barnet är det ju sagt. I övrigt kan man bara stånga pannan blodig och börja kräva att mamman skickar med allt i klädväg så barnen klarar sig under den tid de är hos er.
  5. Eva E
    #3

    Måste fråga

    Hon anger \"principskäl\" säger du. Men vad anger ni för skäl då? Jag tycker din sista mening \"Vari består rättvisan att vi måste använda våra egna skattade pengar till hennes o min mans barn, när även min man har rätt till pengarna??\" andas att även ni utgår väldigt mycket från principskäl...

    Om alla lägger principskälen åt sidan - vem anser du har störst _behov_ av pengarna?
  6. 3
    Måste fråga Hon anger \"principskäl\" säger du. Men vad anger ni för skäl då? Jag tycker din sista mening \"Vari består rättvisan att vi måste använda våra egna skattade pengar till hennes o min mans barn, när även min man har rätt till pengarna??\" andas att även ni utgår väldigt mycket från principskäl...

    Om alla lägger principskälen åt sidan - vem anser du har störst _behov_ av pengarna?
  7. Ylolvova
    #4

    Måste svara...

    Principskälet är väl förmodligen\"det går till mamman punkt slut\" jag tycker inte ens att pappan behöver ha nått skäl.
    Har man barnen växelvis så SKA barnbidragen delas och det är en jävla skam att mammor sitter och maktslår om dessa pengar.
    Folket i detta land är bidragskåta så det står härliga till!!!
  8. 4
    Måste svara... Principskälet är väl förmodligen\"det går till mamman punkt slut\" jag tycker inte ens att pappan behöver ha nått skäl.
    Har man barnen växelvis så SKA barnbidragen delas och det är en jävla skam att mammor sitter och maktslår om dessa pengar.
    Folket i detta land är bidragskåta så det står härliga till!!!
  9. Eva E
    #5

    Ska barnbidragen delas...

    ...även om den ene har 50000 ut per månad och den andre 5000? Är det helt ointressant att titta på vem som har mest _behov_ av barnbidraget?
  10. 5
    Ska barnbidragen delas... ...även om den ene har 50000 ut per månad och den andre 5000? Är det helt ointressant att titta på vem som har mest _behov_ av barnbidraget?
  11. AMA
    #6

    Ja det är....

    .....helt ointressant vem som tjänar vad eftersom bb inte är inkomstbeprövet. Jag tycker av princip att delar man på ugifter när det gäller ett växelvisboende och då menar jag delar på ALLA utgifter då ska man också dela på barnbidrgaet. Det handlar om att bägge föräldrarna ska känna lika värde som föräldrar. Pappan ska inte bara vara barnvakt, betala och vara tyst. Om han kräver delat föräldraansvar på barnen ska det gälla allt.
  12. 6
    Ja det är.... .....helt ointressant vem som tjänar vad eftersom bb inte är inkomstbeprövet. Jag tycker av princip att delar man på ugifter när det gäller ett växelvisboende och då menar jag delar på ALLA utgifter då ska man också dela på barnbidrgaet. Det handlar om att bägge föräldrarna ska känna lika värde som föräldrar. Pappan ska inte bara vara barnvakt, betala och vara tyst. Om han kräver delat föräldraansvar på barnen ska det gälla allt.
  13. Nina
    #7

    Nu är det ju inte riktigt så!!

    Man ska försörja barn efter sin förmåga, alltså borde den som tjänar mer bidra mer..
  14. 7
    Nu är det ju inte riktigt så!! Man ska försörja barn efter sin förmåga, alltså borde den som tjänar mer bidra mer..
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    fast någonstans

    tycker jag att man som förälder kan tänka i banorna att har mamman mycket dåligt med pengar medan pappan har det mera gott ställt borde mamman ha hela barnbidraget för BARNETS skull ju.. om min sons pappa var utfattig och jag hade mer än nödvändigast så skulle jag gladeligen ge honom hela barnbidraget för sonens skull för att pappan skulle kunna köpa något utöver det nödvändigaste.. bara för att barnbidraget inte är inkomstprövat betyder det ju inte att vissa inte har större behov av det än andra.. för oss gör barnbidraget skillnaden mellan mat hela månaden och inte mat hela månaden.. SÅ är det inte hos pappan och det är jag som har hela barnbidraget.. det är oxå min uppgift att se till att allt i klädväg osv typ jacka overall skor osv införskaffas när det behövs.. vad jag fått veta är det anledningen att den barnet är skriven hos har hela .. dvs att DEN föräldern får alla brev osv ang barnet. villket betyder lite granna mer ansvar än den andre föräldern samt att man skall stå för lite MER av inköpen än föräldern utan barnbidraget det är iaf vad soc och fk sagt till oss när vi frågat..
  16. 8
    fast någonstans tycker jag att man som förälder kan tänka i banorna att har mamman mycket dåligt med pengar medan pappan har det mera gott ställt borde mamman ha hela barnbidraget för BARNETS skull ju.. om min sons pappa var utfattig och jag hade mer än nödvändigast så skulle jag gladeligen ge honom hela barnbidraget för sonens skull för att pappan skulle kunna köpa något utöver det nödvändigaste.. bara för att barnbidraget inte är inkomstprövat betyder det ju inte att vissa inte har större behov av det än andra.. för oss gör barnbidraget skillnaden mellan mat hela månaden och inte mat hela månaden.. SÅ är det inte hos pappan och det är jag som har hela barnbidraget.. det är oxå min uppgift att se till att allt i klädväg osv typ jacka overall skor osv införskaffas när det behövs.. vad jag fått veta är det anledningen att den barnet är skriven hos har hela .. dvs att DEN föräldern får alla brev osv ang barnet. villket betyder lite granna mer ansvar än den andre föräldern samt att man skall stå för lite MER av inköpen än föräldern utan barnbidraget det är iaf vad soc och fk sagt till oss när vi frågat..
  17. Flubber
    #9

    Ja det är väl inte mer än rätt

    egentligen. Även rika får ju barnbidrag! Sen kan man ju tycka att den som tjänar mer borde vilja att barnen har det bättre även hos mamman... men det måste ju få vara upp till var och en!

    Ibland så kanske den som tjänar massa mer, har såpass mkt mer utgifter (tex dyrt hus, fler barn, bil osv) att pengarna som blir kvar inte skiljer så mkt från den som tjänar mindre! Kanske har oxå den som tjänar mindre sambo, vilket den som tjänar mer inte har osv.

    Så det självklara är väl att dela på det om man har delat boende! Sen är det upp till var och ens goda (eller inte goda) vilja att bidra med mer om man så vill! :0)
  18. 9
    Ja det är väl inte mer än rätt egentligen. Även rika får ju barnbidrag! Sen kan man ju tycka att den som tjänar mer borde vilja att barnen har det bättre även hos mamman... men det måste ju få vara upp till var och en!

    Ibland så kanske den som tjänar massa mer, har såpass mkt mer utgifter (tex dyrt hus, fler barn, bil osv) att pengarna som blir kvar inte skiljer så mkt från den som tjänar mindre! Kanske har oxå den som tjänar mindre sambo, vilket den som tjänar mer inte har osv.

    Så det självklara är väl att dela på det om man har delat boende! Sen är det upp till var och ens goda (eller inte goda) vilja att bidra med mer om man så vill! :0)
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    akta tungan!

    vilket språk du har Ylolvova!
  20. 10
    akta tungan! vilket språk du har Ylolvova!
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Bor barnen lika mycket?

    Om barnen bor lika mycket hos er som hos mamman så kan ni väl ta kontakt med fk och se om ni kan få det ordnat?

  22. 11
    Bor barnen lika mycket? Om barnen bor lika mycket hos er som hos mamman så kan ni väl ta kontakt med fk och se om ni kan få det ordnat?

  23. MissDecibel
    #12

    Går inte.

    Än så länge går det inte att dela barnbidraget mot mamman vilja. Vissa politiker vill ju ändra på det men så är det inte än.

    Sen justeras ju det där i samband med underhållet så det spelar väl igentligen ingen praktisk roll. Föräldrar ska bidra till barnen försörjning efter förmåga och efter hur mycket de vistas var. Det betyder att det inte alltid blir exakt hälften var av kostnaderna.

    Det där med att även din man har \"rätt till pengarna\" är faktiskt rätt trist attityd tycker jag.
  24. 12
    Går inte. Än så länge går det inte att dela barnbidraget mot mamman vilja. Vissa politiker vill ju ändra på det men så är det inte än.

    Sen justeras ju det där i samband med underhållet så det spelar väl igentligen ingen praktisk roll. Föräldrar ska bidra till barnen försörjning efter förmåga och efter hur mycket de vistas var. Det betyder att det inte alltid blir exakt hälften var av kostnaderna.

    Det där med att även din man har \"rätt till pengarna\" är faktiskt rätt trist attityd tycker jag.
  25. Mustardseed
    #13

    TYcker absolut inte det är

    ointressant vem som tjänar mest. Man ska försörja sina barn efter förmåga. Om den ena tjänar 50000 och den andra 5000 så är det helt självklart att den med 5000 ska ha hela barnbidraget. Det är ju för guds skull för BARNENS BÄSTA. Varför vill man bidra till att ens barn ska ha det jätteknapert hos den andre föräldern???
  26. 13
    TYcker absolut inte det är ointressant vem som tjänar mest. Man ska försörja sina barn efter förmåga. Om den ena tjänar 50000 och den andra 5000 så är det helt självklart att den med 5000 ska ha hela barnbidraget. Det är ju för guds skull för BARNENS BÄSTA. Varför vill man bidra till att ens barn ska ha det jätteknapert hos den andre föräldern???
  27. Mustardseed
    #14

    Bidragskåta?

    Vem är det som är bidragskåt här egentligen: den som tycker att man ska ta hänsyn till ekonomin hos föräldrarna eller den som tycker det ska delas rakt av no matter what.

    JÖsses.
  28. 14
    Bidragskåta? Vem är det som är bidragskåt här egentligen: den som tycker att man ska ta hänsyn till ekonomin hos föräldrarna eller den som tycker det ska delas rakt av no matter what.

    JÖsses.
  29. MissDecibel
    #15

    Nej

    Bara för att barnen bor växelvis så är det inte säkert att föräldrarna delar kostnaderna lika. Oftast har mamman haft mycket större utgifter i samband med lönebortfall vid föräldraledighet VAB etc.
  30. 15
    Nej Bara för att barnen bor växelvis så är det inte säkert att föräldrarna delar kostnaderna lika. Oftast har mamman haft mycket större utgifter i samband med lönebortfall vid föräldraledighet VAB etc.
  31. Medlem sedan
    Jan 2005
    #16

    Omöjligt

    Min mans ex vägrar dela barnbidraget, och vägrar dessutom betala större utgifter för sonen, som t ex idrotten. Min man och jag delar på allt, så som styvmamman betalar jag från min lön sådant som hon borde betala från sin lön.
    Det känns väldigt orättvist, men jag har accepterat läget. Jag kan tillägga att min man har lägre inkomster än vad hon har.
  32. 16
    Omöjligt Min mans ex vägrar dela barnbidraget, och vägrar dessutom betala större utgifter för sonen, som t ex idrotten. Min man och jag delar på allt, så som styvmamman betalar jag från min lön sådant som hon borde betala från sin lön.
    Det känns väldigt orättvist, men jag har accepterat läget. Jag kan tillägga att min man har lägre inkomster än vad hon har.
  33. Eva E
    #17

    Flubber

    Att jämföra med att även rika får barnbidrag tycker jag är en ointressant jämförelse. Ett barn till rika, sammanlevande föräldrar drabbas inte på något sätt av att _familjen_ får ett barnbidrag. Barnet får det bara bättre. Däremot drabbas barnet till skilda föräldrar om en förälder med mycket dålig ekonomi ska avstå 500 kr/månad (1100 kr om de har två barn=mycket pengar!) till den andre föräldern ”av principskäl”. Ett sånt ekonomiskt avbräck i familjen slår förstås mot barnet, vilket jag tycker borde vara i fokus.
  34. 17
    Flubber Att jämföra med att även rika får barnbidrag tycker jag är en ointressant jämförelse. Ett barn till rika, sammanlevande föräldrar drabbas inte på något sätt av att _familjen_ får ett barnbidrag. Barnet får det bara bättre. Däremot drabbas barnet till skilda föräldrar om en förälder med mycket dålig ekonomi ska avstå 500 kr/månad (1100 kr om de har två barn=mycket pengar!) till den andre föräldern ”av principskäl”. Ett sånt ekonomiskt avbräck i familjen slår förstås mot barnet, vilket jag tycker borde vara i fokus.
  35. Sarah
    #18

    Har oxå stört mig på detta...

    ...men insett att hur mycket vi än vill så kommer vi aldrig få del av bb. Min ss mamma SKA ha det därför att hon ska det bara. Hon vägrar ge sig...

    Sen vi var i kontakt med vår advokat så har vi fått veta att den som har hela bb ska oxå stå för det största konstanden om barnet.

    Vi ska stå för det löpande kostnaderna för ss som mat, kläder, vab... osv...

    Mamman ska därimot stå för försäkring, fritids, klasskamratspresenter, idrottskostnader osv...
    Dessutom ska hon stå för kostnader som cyklar, glasögon och andra dyrare saker. Där har hon dock rätt att fråga oss om vi vill hjälpa till men vi har rätt att neka...

    Så om man ska räkna ut summan så tjänar vi på att inte ha halva bb...

    Sen i vårt fall är det så att vi lägger betydligt mer än mamman var månad. Dels i alla kostnader för ss samt 1500kr i bensin då vi kör ss till skolan vv.

    I alla fall. Det lönar sig inte att bråka om småsaker. Och som nån skrev att lägga undan alla principer, för det är just vad det är. För sanningen är som sagt att det är billigare att inte ha delat bb för uf!

  36. 18
    Har oxå stört mig på detta... ...men insett att hur mycket vi än vill så kommer vi aldrig få del av bb. Min ss mamma SKA ha det därför att hon ska det bara. Hon vägrar ge sig...

    Sen vi var i kontakt med vår advokat så har vi fått veta att den som har hela bb ska oxå stå för det största konstanden om barnet.

    Vi ska stå för det löpande kostnaderna för ss som mat, kläder, vab... osv...

    Mamman ska därimot stå för försäkring, fritids, klasskamratspresenter, idrottskostnader osv...
    Dessutom ska hon stå för kostnader som cyklar, glasögon och andra dyrare saker. Där har hon dock rätt att fråga oss om vi vill hjälpa till men vi har rätt att neka...

    Så om man ska räkna ut summan så tjänar vi på att inte ha halva bb...

    Sen i vårt fall är det så att vi lägger betydligt mer än mamman var månad. Dels i alla kostnader för ss samt 1500kr i bensin då vi kör ss till skolan vv.

    I alla fall. Det lönar sig inte att bråka om småsaker. Och som nån skrev att lägga undan alla principer, för det är just vad det är. För sanningen är som sagt att det är billigare att inte ha delat bb för uf!

  37. marib
    #19

    DINA inkomster är oväsentliga

    men hur gör ni med övrigt.
    HAr vv boende?
    tar hälften av alla utgifter?
    VAB dagar?
  38. 19
    DINA inkomster är oväsentliga men hur gör ni med övrigt.
    HAr vv boende?
    tar hälften av alla utgifter?
    VAB dagar?
  39. Sarah
    #20

    Men du...

    Om bb är till för barnet och dess kostnader som kläder, idrott, fritid osv så bör det ju inte drabba den \"fattiga\" föräldern om bb delas.
    De kostnader h*n har för barnet är ju densamma även om den andre föräldern får hälften, dvs ocå då betalar hälften av kostnaderna. SÅ summan blir den samma!

    Om det nu inte är så att bb hamnar hos föräldern själv och inte till barnens kostander... Då kan jag förstå att det svider med 500kr mindre i månaden!!!
  40. 20
    Men du... Om bb är till för barnet och dess kostnader som kläder, idrott, fritid osv så bör det ju inte drabba den \"fattiga\" föräldern om bb delas.
    De kostnader h*n har för barnet är ju densamma även om den andre föräldern får hälften, dvs ocå då betalar hälften av kostnaderna. SÅ summan blir den samma!

    Om det nu inte är så att bb hamnar hos föräldern själv och inte till barnens kostander... Då kan jag förstå att det svider med 500kr mindre i månaden!!!
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. MÅSTE man dela barnbidraget om man
    By Malin med V o V in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-04, 11:44
  2. Ska hon få barnbidraget??
    By katarina72 in forum Tonåringar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 07:40
  3. Dela av rum - eller inte dela av?
    By Hella34 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 10:13
  4. Barnbidraget
    By aarr in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 16:31
  5. Barnbidraget
    By _Busmamman_ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 10:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar