Polisen
Tonåringar
  1. Terese A
    #1

    Polisen

    Vad har era för tankar om polisen
    förtroende?
  2. 1
    Polisen Vad har era för tankar om polisen
    förtroende?
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2

    Ja absolut

    det har dom.
  4. 2
    Ja absolut det har dom.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3

    Ja det är det..

    Fullt förtroende, vad jag vet iaf!
    Har inte hört nåt annat.
  6. 3
    Ja det är det.. Fullt förtroende, vad jag vet iaf!
    Har inte hört nåt annat.
  7. Terese A
    #4

    min sa

    nyligen att hon skulle aldrig polisanmäla om ngt hände henne.
    Hon har verkligen axlat många av de inv. åsikter om att alla poliser är rassar.
  8. 4
    min sa nyligen att hon skulle aldrig polisanmäla om ngt hände henne.
    Hon har verkligen axlat många av de inv. åsikter om att alla poliser är rassar.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    lite olika

    I Sverige har mina teens gott förtroende för polisen. Och sonen har fått bra stöd och hjälp ett par gånger, då han blivit hotad bl.a.

    Men... sen har vi ju bott i andra länder där poliser är korrupta och gärna fångar in europeer och påpekar diverse överträdelser för att få cash att dryga ut lönen med. = noll förtroende.
  10. 5
    lite olika I Sverige har mina teens gott förtroende för polisen. Och sonen har fått bra stöd och hjälp ett par gånger, då han blivit hotad bl.a.

    Men... sen har vi ju bott i andra länder där poliser är korrupta och gärna fångar in europeer och påpekar diverse överträdelser för att få cash att dryga ut lönen med. = noll förtroende.
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6

    diskussion

    det enda sättet som jag ser att agera som en motvikt till din dotterns kompisar är att varje gång hon yttrar något liknande ta en saklig diskussion. Vad svarade du när hon berättade att hon inte vill polisanmäla? Har du berättat för henne vad polisen egentligen är till för? och varför man anmäler? Och hur det ser ut i de länder där statsmakterna och polisen faktiskt står för något annat än här i Sverige (iaf vad vi hoppas)? Förklarat för henne varför hennes polare har en annorlunda (för oss kanske felaktig) attityd mot t ex just polisen. jag skulle dessutom absolut skaffa mig tillfälle att snacka (lite lagom lätt) om sådana saker just med hennes polare också. Ungdomar har ofta åsikter, och tro det eller ej, det går att påverka dem lättare än man tror. Jag skulle iaf aldrig låta sådant glida förbi oemotsagd. För då kommer hennes kompisar snabbt få övertaget och forma hennes världsbild. Sedan kan det ju tyvärr vara så att polisen i dagens Sverige inte alltid är den skyddande ängeln som vi vill tro, och invandrare är de som oftast får erfara det. Men jag tycker ändå att man måste utgå ifrån att polisen är till för att hjälpa oss, annars har vi förlorat slaget. Och det vill jag lära även mina barn (som faktiskt har invandrare som pappa :) ).
  12. 6
    diskussion det enda sättet som jag ser att agera som en motvikt till din dotterns kompisar är att varje gång hon yttrar något liknande ta en saklig diskussion. Vad svarade du när hon berättade att hon inte vill polisanmäla? Har du berättat för henne vad polisen egentligen är till för? och varför man anmäler? Och hur det ser ut i de länder där statsmakterna och polisen faktiskt står för något annat än här i Sverige (iaf vad vi hoppas)? Förklarat för henne varför hennes polare har en annorlunda (för oss kanske felaktig) attityd mot t ex just polisen. jag skulle dessutom absolut skaffa mig tillfälle att snacka (lite lagom lätt) om sådana saker just med hennes polare också. Ungdomar har ofta åsikter, och tro det eller ej, det går att påverka dem lättare än man tror. Jag skulle iaf aldrig låta sådant glida förbi oemotsagd. För då kommer hennes kompisar snabbt få övertaget och forma hennes världsbild. Sedan kan det ju tyvärr vara så att polisen i dagens Sverige inte alltid är den skyddande ängeln som vi vill tro, och invandrare är de som oftast får erfara det. Men jag tycker ändå att man måste utgå ifrån att polisen är till för att hjälpa oss, annars har vi förlorat slaget. Och det vill jag lära även mina barn (som faktiskt har invandrare som pappa :) ).
  13. m00n
    #7

    Min har

    full tillit! Det gör att det han nu går igenom inte berör honom alls i den grad det berör mig - han tror stenhårt på rättsväsendet!
    Den yngre vet jag inte, men jag tror nog han litar på polisen.
  14. 7
    Min har full tillit! Det gör att det han nu går igenom inte berör honom alls i den grad det berör mig - han tror stenhårt på rättsväsendet!
    Den yngre vet jag inte, men jag tror nog han litar på polisen.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Högt förtroende

    Vi har kompisföräldrar som jobbar inom polis och rättsväsendet.
  16. 8
    Högt förtroende Vi har kompisföräldrar som jobbar inom polis och rättsväsendet.
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9

    helt klart

    några att lita på. Hon har aldrig hamnat i klammeri med polisen utan ser snälla och trygga hjälpare där...
  18. 9
    helt klart några att lita på. Hon har aldrig hamnat i klammeri med polisen utan ser snälla och trygga hjälpare där...
  19. annis
    #10

    Inte mycket sen polisen

    sköt ihjäl en kille i grannkommunen. Hon har förstått att alla poliser inte är bra alls. Ju mer hon får veta om den rättegången mm så avtar förtroendet.
  20. 10
    Inte mycket sen polisen sköt ihjäl en kille i grannkommunen. Hon har förstått att alla poliser inte är bra alls. Ju mer hon får veta om den rättegången mm så avtar förtroendet.
  21. Demeter
    #11

    är hon själv av utländsk härkomst?

    eller varför tänker hon att de inte skulle hjälpa henne?
  22. 11
    är hon själv av utländsk härkomst? eller varför tänker hon att de inte skulle hjälpa henne?
  23. Terese A
    #12

    Nej

    men hon umgås bara med inv. barn.
    Hon är svensk fast halvasiat
  24. 12
    Nej men hon umgås bara med inv. barn.
    Hon är svensk fast halvasiat
  25. Demeter
    #13

    så hemskt

    att tro att ingen skulle hjälpa om hon behövde det. Hoppas att du kan övertyga henne om att alla poliser inte är rasister.
    Fast jag förstår att det kan vara lite så i Sthlms förorter... Hårt liv både för ungdomar och poliser...
  26. 13
    så hemskt att tro att ingen skulle hjälpa om hon behövde det. Hoppas att du kan övertyga henne om att alla poliser inte är rasister.
    Fast jag förstår att det kan vara lite så i Sthlms förorter... Hårt liv både för ungdomar och poliser...

Liknande trådar

  1. Om polisen
    By lisalina in forum Autismspektrum
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 07:04
  2. Polisen?
    By justEmmie in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 14:07
  3. Polisen är här nu...
    By oroligsyster in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 19:53
  4. polisen kom.....
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 05:22
  5. näe Polisen
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 11:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar