Behöriga lärare?
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Nov 1998
    #1

    Behöriga lärare?

    Tycker ni (som föräldrar) att det är viktigt med behöriga lärare? Jag frågar för att jag läste i Lärarförbundets tidning att i storstäderna saknar mer än 30 procent av lärarna pedagogisk utbildning. Eftersom det finns gott om arbetslösa behöriga lärare tänker jag att varken rektorer eller föräldrar kan tycka att det är så särskilt viktigt med utbildade lärare? Hur tänker ni?
  2. 1
    Behöriga lärare? Tycker ni (som föräldrar) att det är viktigt med behöriga lärare? Jag frågar för att jag läste i Lärarförbundets tidning att i storstäderna saknar mer än 30 procent av lärarna pedagogisk utbildning. Eftersom det finns gott om arbetslösa behöriga lärare tänker jag att varken rektorer eller föräldrar kan tycka att det är så särskilt viktigt med utbildade lärare? Hur tänker ni?
  3. NenSa
    #2

    Jag har inget behov av att...

    ..läraren är behörig - däremot har jag behov av att läraren är kompetent. Jag tror att många rektorer gör det lätt för sig genom att förutsätta att en lärare är kompetent bara eftersom denne har en behörighet.

    För en lärare som inte har formell behörighet ställs det ju dock andra krav på att kunna visa kompetensen.
  4. 2
    Jag har inget behov av att... ..läraren är behörig - däremot har jag behov av att läraren är kompetent. Jag tror att många rektorer gör det lätt för sig genom att förutsätta att en lärare är kompetent bara eftersom denne har en behörighet.

    För en lärare som inte har formell behörighet ställs det ju dock andra krav på att kunna visa kompetensen.
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #3

    Vilka krav då?

    Några sådana krav har jag inte hört talas om?
  6. 3
    Vilka krav då? Några sådana krav har jag inte hört talas om?
  7. spinucklan
    #4

    Det där var intressant...

    Läraryrket är ju ganska mycket ett ensamyrke dvs. du arbetar ensam med eleverna. Innebär det att det är eleverna som ska bedömma lärarens kompetens?
  8. 4
    Det där var intressant... Läraryrket är ju ganska mycket ett ensamyrke dvs. du arbetar ensam med eleverna. Innebär det att det är eleverna som ska bedömma lärarens kompetens?
  9. Millie
    #5

    Jätteviktigt!!

    Om man slutar att bry sig om de formella utbildningen av våra barns lärare, vad ger man då för signaler? Hur viktiga är barnen? Hur viktigt är utbildning över huvud taget om man anser att den som ska undervisa våra barn inte behöver ha adekvat utbildning?
  10. 5
    Jätteviktigt!! Om man slutar att bry sig om de formella utbildningen av våra barns lärare, vad ger man då för signaler? Hur viktiga är barnen? Hur viktigt är utbildning över huvud taget om man anser att den som ska undervisa våra barn inte behöver ha adekvat utbildning?
  11. NenSa
    #6

    Precis som...

    ...vid andra anställningar måste det ju gå attvisa sin kompetens så att den som ska anställa någon väljer den som är bäst lämpad för tjänsten. Ett prov för att visa sina teoretiska ämneskunskaper och en provanställning kanske?
  12. 6
    Precis som... ...vid andra anställningar måste det ju gå attvisa sin kompetens så att den som ska anställa någon väljer den som är bäst lämpad för tjänsten. Ett prov för att visa sina teoretiska ämneskunskaper och en provanställning kanske?
  13. NenSa
    #7

    Definitivt inte barnen!

    Den som anställer någon har ett ansvar för att denne är kompetent. Min huvudpunkt var att det inte räcker att titta på en behörighet - kompetensen är viktigare!
  14. 7
    Definitivt inte barnen! Den som anställer någon har ett ansvar för att denne är kompetent. Min huvudpunkt var att det inte räcker att titta på en behörighet - kompetensen är viktigare!
  15. NenSa
    #8

    Man måste givetvis...

    ...ha en adekvat utbildning - men jag anser _inte_ att det är varken tillräckligt eller nödvändigt med en formell lärarbehörighet! Jag har haft mycket kompetenta lärare som inte haft en lärarexamen - och tvärt om.
  16. 8
    Man måste givetvis... ...ha en adekvat utbildning - men jag anser _inte_ att det är varken tillräckligt eller nödvändigt med en formell lärarbehörighet! Jag har haft mycket kompetenta lärare som inte haft en lärarexamen - och tvärt om.
  17. spinucklan
    #9

    Och min åsikt är att du inte kan

    veta om någon är kompetent genom att göra något teoretiskt prov. Halva grejen med lärarutbildningen är hur man ska förhålla sig till barnen och det kan inte något prov i världen kolla. Därför har alla som är utbildade haft VFU där man ser om man är kompetent.
  18. 9
    Och min åsikt är att du inte kan veta om någon är kompetent genom att göra något teoretiskt prov. Halva grejen med lärarutbildningen är hur man ska förhålla sig till barnen och det kan inte något prov i världen kolla. Därför har alla som är utbildade haft VFU där man ser om man är kompetent.
  19. spinucklan
    #10

    Jag känner också en kvinna som

    jag kan konsultera om jag är sjuk. Hon kan allt! Visserligen är hon inte läkare men kompetent är hon nog.
  20. 10
    Jag känner också en kvinna som jag kan konsultera om jag är sjuk. Hon kan allt! Visserligen är hon inte läkare men kompetent är hon nog.
  21. Sofia*
    #11

    Ja

    Både som förälder och som lärare anser jag att vi ska värna om utbildade lärare. Jag var häromsisten på ett möte inom kyrkan där ansvariga för sina verksamheter skulle berätta för förtroendevalda om sina egna delar. Den enda som lyckades göra en intressant framställning där man verkligen kunde förstå vad hon arbetade med var informatören. Att undervisa är inte helt lätt, det räcker inte med att kunna sitt område man behöver pedagogiska modeller och didaktik också om budskapet ska gå fram. Det gäller både barn och vuxna. Skolans huvuduppgift är att bevara demokratin för framtiden, det tycker jag är viktigt. Om barnen i skolan inte får adekvat undervisning så de kan bli ansvarstagande samhällsmedborgare så sätter vi demokratin på spel i det långa loppet.
  22. 11
    Ja Både som förälder och som lärare anser jag att vi ska värna om utbildade lärare. Jag var häromsisten på ett möte inom kyrkan där ansvariga för sina verksamheter skulle berätta för förtroendevalda om sina egna delar. Den enda som lyckades göra en intressant framställning där man verkligen kunde förstå vad hon arbetade med var informatören. Att undervisa är inte helt lätt, det räcker inte med att kunna sitt område man behöver pedagogiska modeller och didaktik också om budskapet ska gå fram. Det gäller både barn och vuxna. Skolans huvuduppgift är att bevara demokratin för framtiden, det tycker jag är viktigt. Om barnen i skolan inte får adekvat undervisning så de kan bli ansvarstagande samhällsmedborgare så sätter vi demokratin på spel i det långa loppet.
  23. Helena
    #12

    Jag tycker det är jätteviktigt!

    Läraryrkets status hjälps inte precis upp av att det verkar så självklart att kasta in vem som helst i ett på papperet kvalificerat yrke... Jag skulle helst se en återgång till den gamla lärarutbildningen med en ordentligt fördjupad akademisk utbildning och så praktisk/pedagogisk påbyggnad, istället för halvmesyren som är nu. Det finns förstås en massa helt underbara människor i skolan som inte har erforderlig behörighet - men tänk vad bra det vore om de var behöriga OCKSÅ!
  24. 12
    Jag tycker det är jätteviktigt! Läraryrkets status hjälps inte precis upp av att det verkar så självklart att kasta in vem som helst i ett på papperet kvalificerat yrke... Jag skulle helst se en återgång till den gamla lärarutbildningen med en ordentligt fördjupad akademisk utbildning och så praktisk/pedagogisk påbyggnad, istället för halvmesyren som är nu. Det finns förstås en massa helt underbara människor i skolan som inte har erforderlig behörighet - men tänk vad bra det vore om de var behöriga OCKSÅ!
  25. Maria m. 2 barn
    #13

    Jätteviktigt

    Jag tycker att det är jätteviktigt och dessutom självklart med utbildning för lärarna.

    En fundering bara, men kan det inte hänga ihop med det akademikerförakt som finns i Sverige. Man ska inte tro att man kan något bara för man gått på universitet/högskola liksom.
  26. 13
    Jätteviktigt Jag tycker att det är jätteviktigt och dessutom självklart med utbildning för lärarna.

    En fundering bara, men kan det inte hänga ihop med det akademikerförakt som finns i Sverige. Man ska inte tro att man kan något bara för man gått på universitet/högskola liksom.
  27. NenSa
    #14

    Precis.

    Man behöver ett teoretiskt prov för att ta reda på om man har tillräckliga ämneskunskaper - och sedan måste det även finnas en kompetens i att lära ut.

    Min point är att det inte alltid räcker att titta bara på en behörighet - jag har träffat alldeles för många inkompetenta lärare som faktiskt varit behöriga - och dessutom ett fåtal som varit jättebra lärare trots att de saknat den formella behörigheten. Vi behöver kunna ta tillvara även den senare kategorin av kompetenta personer!
  28. 14
    Precis. Man behöver ett teoretiskt prov för att ta reda på om man har tillräckliga ämneskunskaper - och sedan måste det även finnas en kompetens i att lära ut.

    Min point är att det inte alltid räcker att titta bara på en behörighet - jag har träffat alldeles för många inkompetenta lärare som faktiskt varit behöriga - och dessutom ett fåtal som varit jättebra lärare trots att de saknat den formella behörigheten. Vi behöver kunna ta tillvara även den senare kategorin av kompetenta personer!
  29. NenSa
    #15

    Hur är det med en läkare...

    ..som är utbildad utomlands? Kan man validera dennes kompetens utan att denne behöver göra om utbildningen i Sverige?

    Räcker det med att läkaren är \"behörig\" för att du ska vilja att denne utför en komplicerad operation, eller eftersöker man då någon ytterligare kompetens?

    Jag vet veterinärer som har gjort komplicerade operationer på människor (kvalitetssäkrat av en läkare som stod bredvid) eftersom de varit mer kompetenta i just detta fall. Ska man ha möjlighet att ta tillvara kompetensen eller ska man stirra sig blind på behörigheten?
  30. 15
    Hur är det med en läkare... ..som är utbildad utomlands? Kan man validera dennes kompetens utan att denne behöver göra om utbildningen i Sverige?

    Räcker det med att läkaren är \"behörig\" för att du ska vilja att denne utför en komplicerad operation, eller eftersöker man då någon ytterligare kompetens?

    Jag vet veterinärer som har gjort komplicerade operationer på människor (kvalitetssäkrat av en läkare som stod bredvid) eftersom de varit mer kompetenta i just detta fall. Ska man ha möjlighet att ta tillvara kompetensen eller ska man stirra sig blind på behörigheten?
  31. annis
    #16

    Nej jag har inget behov av

    en utbildad lärare. Säger som NenSa, det viktiga är att de är kompetenta. Kompetens får man inte automatiskt för att man utbildar sej. En lärare med komptens och klokhet som dessutom är utbildad är givetvis jättebra! Men en utbildad lärare som saknar allt vad komptens heter är något av det värsta man kanråka ut för eftersom de knappt går att göra sej av med.
  32. 16
    Nej jag har inget behov av en utbildad lärare. Säger som NenSa, det viktiga är att de är kompetenta. Kompetens får man inte automatiskt för att man utbildar sej. En lärare med komptens och klokhet som dessutom är utbildad är givetvis jättebra! Men en utbildad lärare som saknar allt vad komptens heter är något av det värsta man kanråka ut för eftersom de knappt går att göra sej av med.
  33. Helena
    #17

    Kompetensbegreppet är svårt

    Jag förstår nog inte riktigt hur man ska bedöma den här \"kompetensen\" om man inte har något att utgå ifrån. Givetvis finns det utbildade lärare som skulle ha haft ett annat yrke - och förhoppningsvis söker de sig väl vidare så småningom. Tyvärr blir det svårare att göra det när man urholkar den akademiska utbildningen och gör en \"light\"-utbildning även av ämnesteorin. Vad var det för fel på det gamla systemet med en gedigen akademisk examen och sedan en rejäl pedagogisk påbyggnad?
  34. 17
    Kompetensbegreppet är svårt Jag förstår nog inte riktigt hur man ska bedöma den här \"kompetensen\" om man inte har något att utgå ifrån. Givetvis finns det utbildade lärare som skulle ha haft ett annat yrke - och förhoppningsvis söker de sig väl vidare så småningom. Tyvärr blir det svårare att göra det när man urholkar den akademiska utbildningen och gör en \"light\"-utbildning även av ämnesteorin. Vad var det för fel på det gamla systemet med en gedigen akademisk examen och sedan en rejäl pedagogisk påbyggnad?
  35. Lärare
    #18

    De är välkomna...

    ...att söka in på lärarhögskolan och få sin formella kompetens. Kunskap är aldrig tung att bära och de lär ju knappast bli sämre lärare av att skaffa sin lärarexamen.

    Jag pluggade till lärare trots att jag hade barn och lägenhetslån så är man tillräckligt intresserad så kan man. Nu för tiden finns dessutom sk SÄL-utbildning där man kan studera till lärare parallellt med arbetet.

    Att förringa utbildningens betydelse är en farlig väg att gå. Idag ska skolorna drivas så billigt som möjligt, hur kan ni tro att arbetsgivaren kommer att anställa på kvalitet först och främst? De kommer att ta den billigaste arbetskraften framför den mest kvalitativa. Så är det ju redan idag, för jag har med egna öron hört rektorer som säger att de räddar skolans ekonomi genom att anställa obehöriga som kan gå in på lägre lön.
  36. 18
    De är välkomna... ...att söka in på lärarhögskolan och få sin formella kompetens. Kunskap är aldrig tung att bära och de lär ju knappast bli sämre lärare av att skaffa sin lärarexamen.

    Jag pluggade till lärare trots att jag hade barn och lägenhetslån så är man tillräckligt intresserad så kan man. Nu för tiden finns dessutom sk SÄL-utbildning där man kan studera till lärare parallellt med arbetet.

    Att förringa utbildningens betydelse är en farlig väg att gå. Idag ska skolorna drivas så billigt som möjligt, hur kan ni tro att arbetsgivaren kommer att anställa på kvalitet först och främst? De kommer att ta den billigaste arbetskraften framför den mest kvalitativa. Så är det ju redan idag, för jag har med egna öron hört rektorer som säger att de räddar skolans ekonomi genom att anställa obehöriga som kan gå in på lägre lön.
  37. Lärare
    #19

    Du...

    Jag vill nog ha en kompetent läkare med LÄKARutbildning att utföra operationer på mig. Jag skulle nog aldrig någonsin tycka att det är OK för sjukhusen att anställa aldrig så kunniga veterinärer att tjänstgöra som humanläkare.

    Jag tycker att vi definitivt inte ska göra avkall på behörigheten och det motsäger inte att det ska vara kvalitetskrav på de behöriga lärarna, läkarna, veterinärerna eller vad det nu handlar om. Att tillåta obehöriga kvacka är fel hur duktiga de än är.
  38. 19
    Du... Jag vill nog ha en kompetent läkare med LÄKARutbildning att utföra operationer på mig. Jag skulle nog aldrig någonsin tycka att det är OK för sjukhusen att anställa aldrig så kunniga veterinärer att tjänstgöra som humanläkare.

    Jag tycker att vi definitivt inte ska göra avkall på behörigheten och det motsäger inte att det ska vara kvalitetskrav på de behöriga lärarna, läkarna, veterinärerna eller vad det nu handlar om. Att tillåta obehöriga kvacka är fel hur duktiga de än är.
  39. NenSa
    #20

    Jag skulle nog faktiskt...

    ...helst bli opererad av den som är mest kompetent - oavsett formella behörigheter.

    För läkare har jag lättare att se ett behov av att ha en oberoende \"kvalitetskontrollsystem\" än för lärare, snickare, asfaltsläggare eller raketingenjörer.

    Jag vill att den som anställer en lärare ska ta ansvar för att denne är kompetent - inte bara behörig!
  40. 20
    Jag skulle nog faktiskt... ...helst bli opererad av den som är mest kompetent - oavsett formella behörigheter.

    För läkare har jag lättare att se ett behov av att ha en oberoende \"kvalitetskontrollsystem\" än för lärare, snickare, asfaltsläggare eller raketingenjörer.

    Jag vill att den som anställer en lärare ska ta ansvar för att denne är kompetent - inte bara behörig!
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Vem kan man fråga om behöriga lärare?
    By Malinau in forum Skolbarn
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 08:12
  2. Lärare
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 14:29
  3. Nån lärare med 5:or här??
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 07:28
  4. Lärare
    By johannajo in forum Barn som yrke
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 15:01
  5. nån lärare här
    By yab in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 12:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar