Sambon har blivit uppsagd
_0405 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2003
    #1

    Sambon har blivit uppsagd

    Igår kom han hem tidigare än vanligt och sa att han har blivit uppsagd från sitt jobb.

    Evelina har varit sjuk så han vabade på förmiddagen eftersom jag var i skolan. Han var på jobbet vid 13.20 och tio minuter senare kallar hans mellanchef in honom och talar om att han har blivit sparkad. Han har närvaroplikt till och med onsdag nästa vecka, sen behöver han inte vara där mer. Så han åkte hem.

    Vad händer nu? Hur ska vi klara oss? Kommer han att få ett nytt jobb snart eller kommer han vara arbetslös länge? Vi är i chock både han och jag. Mest han tror jag.

  2. 1
    Sambon har blivit uppsagd Igår kom han hem tidigare än vanligt och sa att han har blivit uppsagd från sitt jobb.

    Evelina har varit sjuk så han vabade på förmiddagen eftersom jag var i skolan. Han var på jobbet vid 13.20 och tio minuter senare kallar hans mellanchef in honom och talar om att han har blivit sparkad. Han har närvaroplikt till och med onsdag nästa vecka, sen behöver han inte vara där mer. Så han åkte hem.

    Vad händer nu? Hur ska vi klara oss? Kommer han att få ett nytt jobb snart eller kommer han vara arbetslös länge? Vi är i chock både han och jag. Mest han tror jag.

  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Men varför??

    Sa hans mellanchef ingenting om varför?? För det är ju den som anställdes sist som ska få gå först! Var din sambo den siste som blev anställd? (inom hans arbetsuppgifter så att säga?)

    Tror de att det kan ha med just vabbandet att göra, för bara ni misstänker det så ska f...n den arbetsgivarn anmälas. Så får det ju inte vara...

    Fy så snopet och chockande. Förstår att ni knappt kunnat ta in det ännu. Men visst kommer ni klara er.

    Vi upplevde ju exakt samma när jag väntade Alice och vi precis köpt lägenheten. Vi hade haft lägenheten i en månad när Daniels chef fick ett flipp o gav honom sparken (ingenting gick rätt till där kan jag lova, hans chef var ett tempramentsfullt fyllo) och vi blev av med hela 10 000 i månaden då Daniel jobbade m traktanmenten (han jobbade ju borta i veckorna) och de räknas ej med när man får a-kassa.

    Det var en chock, så jag förstår er såååå väl. Men om din sambo har ett \"normalt\" jobb utan skattefria inkomstbitar, så som traktamenten, så kommmer ni ju inte få en jättestor inkomstminskning. Han får ju a-kassa och kommer kanske vara hemma ett tag.

    (se det positivt, om han är hemma ett tag nu framöver så kommer ju ditt pluggande ej att påverkas ifall Evelina är sjuk, etc).

    Vad jobbar din sambo med? Är det svårt att få jobb i den branscen. Jag tror att man kan få jobb nästan inom vad som helst om man ligger i ordentligt. Handlar om att vara om sig och kring sig och inte ge upp.

    Kan säkert, när chocken lagt sig, till ohc med kännas som att det här blir en ny start, något positivt.

    Jag vet att vi kände så efter ett tag, för Daniel hade inte trivts på sitt jobb ändå och nu har han ju efter många om och men m arb-förmedlingen fått den utbildning han ville ha och är klar om en månad och då kommmer han ju få jobba m det han alltid velat :o)

    Försök att tänka positivt, se framåt. Ekonomin blir ju lite ansträngd såklart men ofta fixar man sånt. Är mykcet som går att dra in på även om det är såååå tråkigt.

    Vi mådde ju riktigt uselt första året för vi var ju så panka att det var ett skämt i och med att vi ju precis flyttat t ett boende där vi hade en betydligt dyrare boendekostnad än tidigare. Hoppas att ni ej kommer få det så. Det är inte kul.

    Skickar över många tröstkramar och hoppas att ni snart ska kunna se det positiva i detta. Hoppas att ni tar upp kampen om det är så att han blivit orättvist sparkad.

    jättekram

    Anja
  4. 2
    Men varför?? Sa hans mellanchef ingenting om varför?? För det är ju den som anställdes sist som ska få gå först! Var din sambo den siste som blev anställd? (inom hans arbetsuppgifter så att säga?)

    Tror de att det kan ha med just vabbandet att göra, för bara ni misstänker det så ska f...n den arbetsgivarn anmälas. Så får det ju inte vara...

    Fy så snopet och chockande. Förstår att ni knappt kunnat ta in det ännu. Men visst kommer ni klara er.

    Vi upplevde ju exakt samma när jag väntade Alice och vi precis köpt lägenheten. Vi hade haft lägenheten i en månad när Daniels chef fick ett flipp o gav honom sparken (ingenting gick rätt till där kan jag lova, hans chef var ett tempramentsfullt fyllo) och vi blev av med hela 10 000 i månaden då Daniel jobbade m traktanmenten (han jobbade ju borta i veckorna) och de räknas ej med när man får a-kassa.

    Det var en chock, så jag förstår er såååå väl. Men om din sambo har ett \"normalt\" jobb utan skattefria inkomstbitar, så som traktamenten, så kommmer ni ju inte få en jättestor inkomstminskning. Han får ju a-kassa och kommer kanske vara hemma ett tag.

    (se det positivt, om han är hemma ett tag nu framöver så kommer ju ditt pluggande ej att påverkas ifall Evelina är sjuk, etc).

    Vad jobbar din sambo med? Är det svårt att få jobb i den branscen. Jag tror att man kan få jobb nästan inom vad som helst om man ligger i ordentligt. Handlar om att vara om sig och kring sig och inte ge upp.

    Kan säkert, när chocken lagt sig, till ohc med kännas som att det här blir en ny start, något positivt.

    Jag vet att vi kände så efter ett tag, för Daniel hade inte trivts på sitt jobb ändå och nu har han ju efter många om och men m arb-förmedlingen fått den utbildning han ville ha och är klar om en månad och då kommmer han ju få jobba m det han alltid velat :o)

    Försök att tänka positivt, se framåt. Ekonomin blir ju lite ansträngd såklart men ofta fixar man sånt. Är mykcet som går att dra in på även om det är såååå tråkigt.

    Vi mådde ju riktigt uselt första året för vi var ju så panka att det var ett skämt i och med att vi ju precis flyttat t ett boende där vi hade en betydligt dyrare boendekostnad än tidigare. Hoppas att ni ej kommer få det så. Det är inte kul.

    Skickar över många tröstkramar och hoppas att ni snart ska kunna se det positiva i detta. Hoppas att ni tar upp kampen om det är så att han blivit orättvist sparkad.

    jättekram

    Anja
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Näe!!!

    Varför?
    vad har hänt?
    Åh vad jag tycker synd om er!
    Skickar en massa kramar och önskar attd et ordnar sig snart för er!

    Maila gärna om du vill \"prata\" av dig:
    [email protected]
  6. 3
    Näe!!! Varför?
    vad har hänt?
    Åh vad jag tycker synd om er!
    Skickar en massa kramar och önskar attd et ordnar sig snart för er!

    Maila gärna om du vill \"prata\" av dig:
    [email protected]
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4

    Hej!

    Av alla de som jobbar på hans (föredetta) jobb anställdes han näst först av de som jobbar där nu. Så sist in först ut gäller absolut inte här.
    När Sambon och jag träffades var det bara han som jobbade inom hans område. Nu är de fyra stycken, sambon plus tre till.

    Anledningen till att just han fick gå berodde tydligen på att han har varit borta mycket (han har vabat, han har aldrig varit hemma och skolkat). Sen var han oengagerad, inte noga, utförde inte sina uppgifter på ett bra sätt osv. Allt är skitsnack!!! Han är den som har fått företaget att gå runt, det ska bli kul att se hur de klarar sig.

    Jo, det blir en nystart för oss. Sambon har inte trivts på jobbet något vidare den senaste tiden, men det är ingen anledning att sparka honom.

  8. 4
    Hej! Av alla de som jobbar på hans (föredetta) jobb anställdes han näst först av de som jobbar där nu. Så sist in först ut gäller absolut inte här.
    När Sambon och jag träffades var det bara han som jobbade inom hans område. Nu är de fyra stycken, sambon plus tre till.

    Anledningen till att just han fick gå berodde tydligen på att han har varit borta mycket (han har vabat, han har aldrig varit hemma och skolkat). Sen var han oengagerad, inte noga, utförde inte sina uppgifter på ett bra sätt osv. Allt är skitsnack!!! Han är den som har fått företaget att gå runt, det ska bli kul att se hur de klarar sig.

    Jo, det blir en nystart för oss. Sambon har inte trivts på jobbet något vidare den senaste tiden, men det är ingen anledning att sparka honom.

  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5

    ja du...

    Det var väl ett tillfälle att få bort den som vill förändra till det bättre/sämre beroende på vem du frågar.

    Jo då, vi klarar oss alltid.

    Det som är jobbigt är att det var så fult gjort. Det är som min mamma sa att det är typisk privata företag att sparka småbarnsföräldrar.

    Kram!

  10. 5
    ja du... Det var väl ett tillfälle att få bort den som vill förändra till det bättre/sämre beroende på vem du frågar.

    Jo då, vi klarar oss alltid.

    Det som är jobbigt är att det var så fult gjort. Det är som min mamma sa att det är typisk privata företag att sparka småbarnsföräldrar.

    Kram!

  11. Medlem sedan
    Apr 1999
    #6

    Men fy vad trist!

    Vilket sätt! Jag blir upprörd bara av att läsa inlägget. Det är så att jag håller med Anja; anmäl företaget! Så där får det bara inte gå till. Sedan får vi hålla tummarna att han snabbt får ett mycket bättre och roligare jobb där han trivs kanon och som dessutom ger en högre lön ;-)
  12. 6
    Men fy vad trist! Vilket sätt! Jag blir upprörd bara av att läsa inlägget. Det är så att jag håller med Anja; anmäl företaget! Så där får det bara inte gå till. Sedan får vi hålla tummarna att han snabbt får ett mycket bättre och roligare jobb där han trivs kanon och som dessutom ger en högre lön ;-)
  13. Medlem sedan
    Sep 2003
    #7

    tack!

    Ja, högre lön skulle inte skada!

    Han ska prata med sin fackrepresentant idag på förmiddagen för att få veta lite mer. Han var ju inte med vid MBLförhandlingarna eller nåt, så vi famlar i mörker.
    Tack för tummarna!
  14. 7
    tack! Ja, högre lön skulle inte skada!

    Han ska prata med sin fackrepresentant idag på förmiddagen för att få veta lite mer. Han var ju inte med vid MBLförhandlingarna eller nåt, så vi famlar i mörker.
    Tack för tummarna!
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8

    Usch så tungt

    för din man, ja för er bägge.

    Vad jag inte fattar är hur de kan sparka honom så omgående? Finns väl något som heter uppsägningstid?

    Verkar som om de inte har riktiga anledningar till att sparka honom, för vad jag kan utläsa ur vad du skrivit, så har han ju inte misskött sig så kapitalt.

    Och vad har hänt med varningar? Du måste bättra dig annars blir du kickad... Typ.

    Tråkigt för honom att ha detta med sig tills han skall söka jobb igen. Ser ju aldrig bra ut.
    Hoppas dock att han snart får ett bra nytt jobb.

    Förresten, har han snackat med facket? FÅR man verkligen göra så här?

    Stor kram till er alla iallfall.
  16. 8
    Usch så tungt för din man, ja för er bägge.

    Vad jag inte fattar är hur de kan sparka honom så omgående? Finns väl något som heter uppsägningstid?

    Verkar som om de inte har riktiga anledningar till att sparka honom, för vad jag kan utläsa ur vad du skrivit, så har han ju inte misskött sig så kapitalt.

    Och vad har hänt med varningar? Du måste bättra dig annars blir du kickad... Typ.

    Tråkigt för honom att ha detta med sig tills han skall söka jobb igen. Ser ju aldrig bra ut.
    Hoppas dock att han snart får ett bra nytt jobb.

    Förresten, har han snackat med facket? FÅR man verkligen göra så här?

    Stor kram till er alla iallfall.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9

    Hej!

    Jo, har har fyra månaders uppsägningstid men de vill inte ha honom kvar på jobbet under den tiden. Så hans sista dag med obligatorsik närvaro är på onsdag nästa vecka.

    Han ska kontakta sin fackrepresentant idag för att veta varför de kunde godkänna att just han sparkades.

    Jag undrade också över det här med varningar. Inte ett knyst har de sagt. Visst har de knorrat när han behövt vara hemma med Evelina, men inte mer. Han har inte fått någon \"riktig\" varning innan.

    Just nu väntar jag på att han ska höra av sig om vad facket säger. Tjejen var inte på kontoret när han ringde i morse.
  18. 9
    Hej! Jo, har har fyra månaders uppsägningstid men de vill inte ha honom kvar på jobbet under den tiden. Så hans sista dag med obligatorsik närvaro är på onsdag nästa vecka.

    Han ska kontakta sin fackrepresentant idag för att veta varför de kunde godkänna att just han sparkades.

    Jag undrade också över det här med varningar. Inte ett knyst har de sagt. Visst har de knorrat när han behövt vara hemma med Evelina, men inte mer. Han har inte fått någon \"riktig\" varning innan.

    Just nu väntar jag på att han ska höra av sig om vad facket säger. Tjejen var inte på kontoret när han ringde i morse.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    #10

    Va?

    Ska jag åka dit och säga att någon som är mer intresserad av teknik och klurande än han det tror jag inte att jag känner =) Det är ju bara att komma hem till er så förstår man att han är kunnig inom sitt område.

    Om han sparkas för att han vabbat några gånger då ska ni anmäla det.
  20. 10
    Va? Ska jag åka dit och säga att någon som är mer intresserad av teknik och klurande än han det tror jag inte att jag känner =) Det är ju bara att komma hem till er så förstår man att han är kunnig inom sitt område.

    Om han sparkas för att han vabbat några gånger då ska ni anmäla det.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11

    Ja för he..ete...

    detta ska ni anmäla. Alltså Ylver, det SKA vara sist in, först ut. De FÅR inte sparka honom.

    Även om han ej vill ha jobbet tillbaks så ska ni anmäla, för han kan ju bli kompenserad :o) och DET kan ni ju behöva eller hur.

    Ett års lön eller nåt :o) Det vet jag en som fick!

    Ge inte upp nu utan se till att banne mig kräva det ni har rätt till. Så där får det INTE gå till.

    Stor kram

    Anja
  22. 11
    Ja för he..ete... detta ska ni anmäla. Alltså Ylver, det SKA vara sist in, först ut. De FÅR inte sparka honom.

    Även om han ej vill ha jobbet tillbaks så ska ni anmäla, för han kan ju bli kompenserad :o) och DET kan ni ju behöva eller hur.

    Ett års lön eller nåt :o) Det vet jag en som fick!

    Ge inte upp nu utan se till att banne mig kräva det ni har rätt till. Så där får det INTE gå till.

    Stor kram

    Anja
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12

    Blir så arg...

    Klart han skulle fått en varning först och jag fattar inte heller att det kunde godkännas.

    Däremot skulle de INTE ha knorrat över att han måste vara hemma m sin sjuka dotter. Vi lever på 2000-talet och nu är även pappor hemma m sina sjuka barn, jä..la vidrig inställning. Hoppas verkligen att han får ett bättre jobb, grrrr. Men de ska banne mig kompensera honom.

    Hoppas att han får lön under sina uppsägningsmånader, ja det måste han ju få. Jag tycker de ska betala ut lön t honom hela jä..la året minst. Åtminstone tills han hittar ett nytt jobb, grrrr.

    kramar igen

    Anja
  24. 12
    Blir så arg... Klart han skulle fått en varning först och jag fattar inte heller att det kunde godkännas.

    Däremot skulle de INTE ha knorrat över att han måste vara hemma m sin sjuka dotter. Vi lever på 2000-talet och nu är även pappor hemma m sina sjuka barn, jä..la vidrig inställning. Hoppas verkligen att han får ett bättre jobb, grrrr. Men de ska banne mig kompensera honom.

    Hoppas att han får lön under sina uppsägningsmånader, ja det måste han ju få. Jag tycker de ska betala ut lön t honom hela jä..la året minst. Åtminstone tills han hittar ett nytt jobb, grrrr.

    kramar igen

    Anja
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13

    jo...

    han får lön fram till och med juni dvs under uppsägningstiden. Annars hade vi absolut INTE klarat oss. Jag får drygt 7000 från CSN plus barnbidraget, sen har inte jag mer pengar att komma med.
  26. 13
    jo... han får lön fram till och med juni dvs under uppsägningstiden. Annars hade vi absolut INTE klarat oss. Jag får drygt 7000 från CSN plus barnbidraget, sen har inte jag mer pengar att komma med.
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14

    tack

    Ja, fråga mig om han är teknikintresserad :)

    Jo, jag håller på att argumentera för att det ska anmälas. Sambon är inte lika pigg på det. Men jag vill att han ska det. Det _har_ gått fel till.
  28. 14
    tack Ja, fråga mig om han är teknikintresserad :)

    Jo, jag håller på att argumentera för att det ska anmälas. Sambon är inte lika pigg på det. Men jag vill att han ska det. Det _har_ gått fel till.
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Usch! +en fråga.

    du skrev att din sambo (enligt chefen) var oengagerad, inte noga, utförde inte sina uppgifter på ett bra sätt osv.
    Har han fått skriftliga varningar angåend detta?
    Man kan sparka folk, men det måste ha gått till på ett visst sätt.
    För har man inte givit honom varningar angående hans misskötsel så har man ingen skälig grund att säga upp honom, eftersom fler hade samma arb uppgifter som honom och var senare anställd.
    Men lova att bråka om det inte har gått rätt till. Om det går till en fejd är de skyldiga att betala klön till honom under tiden det reds ut. Så det kan definitivt vara värt att bråka för sin rätt även om man inte ens vill ha jobbet längre.

    Kram från mig.
  30. 15
    Usch! +en fråga. du skrev att din sambo (enligt chefen) var oengagerad, inte noga, utförde inte sina uppgifter på ett bra sätt osv.
    Har han fått skriftliga varningar angåend detta?
    Man kan sparka folk, men det måste ha gått till på ett visst sätt.
    För har man inte givit honom varningar angående hans misskötsel så har man ingen skälig grund att säga upp honom, eftersom fler hade samma arb uppgifter som honom och var senare anställd.
    Men lova att bråka om det inte har gått rätt till. Om det går till en fejd är de skyldiga att betala klön till honom under tiden det reds ut. Så det kan definitivt vara värt att bråka för sin rätt även om man inte ens vill ha jobbet längre.

    Kram från mig.
  31. Medlem sedan
    Sep 2003
    #16

    nej

    han har inte fått skriftliga varningar. Han har inte, vad jag vet, fått några varningar över huvud taget mer än att de har tyckt att han har varit borta mycket. Då har han vabat med Evelina. De har inte sagt att om han vabar så mycket som han gör så sparkar de honom eller nåt sånt.

    Jag håller på att få honom att strida för sin sak. Men jag får ingen kontakt med honom just nu, han pratar säkert med fackrepresentanten.
  32. 16
    nej han har inte fått skriftliga varningar. Han har inte, vad jag vet, fått några varningar över huvud taget mer än att de har tyckt att han har varit borta mycket. Då har han vabat med Evelina. De har inte sagt att om han vabar så mycket som han gör så sparkar de honom eller nåt sånt.

    Jag håller på att få honom att strida för sin sak. Men jag får ingen kontakt med honom just nu, han pratar säkert med fackrepresentanten.
  33. Medlem sedan
    May 2004
    #17

    Bra.

    Alltså du kan aldrig bli rättfärdigt uppsagd utan skriftliga varningar innan. Och vad det gäller att bli uppsagd pga frånvaro, sk godkänd frånvaro är ju självklart aldrig ok.

    Bra att han pratar med facket. Det är ju dom som tar striden mot företaget. Inget din sambo behöver beblanda sig i mer än att infinna sig vid vissa förhandlingar.
  34. 17
    Bra. Alltså du kan aldrig bli rättfärdigt uppsagd utan skriftliga varningar innan. Och vad det gäller att bli uppsagd pga frånvaro, sk godkänd frånvaro är ju självklart aldrig ok.

    Bra att han pratar med facket. Det är ju dom som tar striden mot företaget. Inget din sambo behöver beblanda sig i mer än att infinna sig vid vissa förhandlingar.
  35. Malin m Saga
    #18

    fast...

    är man ett litet företag så gäller inte det med först in sist ut.
    Så en anmälan tror jag inte hjälper, tyvärr
  36. 18
    fast... är man ett litet företag så gäller inte det med först in sist ut.
    Så en anmälan tror jag inte hjälper, tyvärr
  37. Medlem sedan
    Sep 2003
    #19

    men

    då måste man vilja kämpa. Min sambo säger att han inte vill det. Men han ska i alla fall prata med sina chefer på måndag. En av dem säger att sambon har fått muntliga varningar för för dålig närvaro, men det har aldrig skett. Alltså står ord mot ord.
  38. 19
    men då måste man vilja kämpa. Min sambo säger att han inte vill det. Men han ska i alla fall prata med sina chefer på måndag. En av dem säger att sambon har fått muntliga varningar för för dålig närvaro, men det har aldrig skett. Alltså står ord mot ord.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    men...

    muntliga varningar för godkänd frånvaro är ju inte direkt grund för en uppsägning.
    Kämpa?
    Det är inte så himla mycket kämpande han måste göra. Inkassera är nog mer korrekt ord om det har gått till som du skriver.
  40. 20
    men... muntliga varningar för godkänd frånvaro är ju inte direkt grund för en uppsägning.
    Kämpa?
    Det är inte så himla mycket kämpande han måste göra. Inkassera är nog mer korrekt ord om det har gått till som du skriver.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Blivit uppsagd, vad händer med FP nu?
    By Stigge in forum _1106 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-11, 17:48
  2. Nu hr sambon blivit
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 19:58
  3. Sambon har blivit annorlunda
    By ledsen sambo in forum Sex & erotik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 05:25
  4. Blivit uppsagd under föräldraledigh
    By Mymlan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 09:22
  5. Min svägerska har blivit uppsagd..
    By Småbarnsliv in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 20:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar