Torra händer?
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Torra händer?

    De senaste veckorna har mina händer, armbågar och nu även lite mer på armarna blivit jättetorra. Det kliar och svider och är rödprickigt. Huden känns nästan som läkande sårskorpor (hårt och buckligt alltså) där det är som värst. Jag funderar lite smått på om det är eksem? Är det något man brukar \"drabbas\" av under graviditeter? Jag smörjer in dagligen (många ggr) men det räcker att jag tvättar händerna en enda gång för att jag ska bli alldeles rödflammig igen. Någon som har något tips? Blir som sagt bara värre och värre.
  2. 1
    Torra händer? De senaste veckorna har mina händer, armbågar och nu även lite mer på armarna blivit jättetorra. Det kliar och svider och är rödprickigt. Huden känns nästan som läkande sårskorpor (hårt och buckligt alltså) där det är som värst. Jag funderar lite smått på om det är eksem? Är det något man brukar \"drabbas\" av under graviditeter? Jag smörjer in dagligen (många ggr) men det räcker att jag tvättar händerna en enda gång för att jag ska bli alldeles rödflammig igen. Någon som har något tips? Blir som sagt bara värre och värre.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Tips

    smörj in med Locobase Repair, som finns på apoteket. Den är dyr men bra. Funkar inte det så köp hydrokortison (också på apoteket, i lägre koncentration receptfritt) och smörj med. Den använder vi till sonens eksem och den funkar kanon! För säkerhets skull, kolla först att det är ok om man är gravid.

    Hoppas att det blir bättre!
  4. 2
    Tips smörj in med Locobase Repair, som finns på apoteket. Den är dyr men bra. Funkar inte det så köp hydrokortison (också på apoteket, i lägre koncentration receptfritt) och smörj med. Den använder vi till sonens eksem och den funkar kanon! För säkerhets skull, kolla först att det är ok om man är gravid.

    Hoppas att det blir bättre!
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Ja

    Jag får nog ta en tur till apoteket och se efter om det finns någon räddning. Just nu känns det som att händerna är brännskadade och det slipper jag gärna. Man borde väl kunna fråga på apoteket om de tror att det är eksem eller om man bara är torr? Lite koll har de väl?
  6. 3
    Ja Jag får nog ta en tur till apoteket och se efter om det finns någon räddning. Just nu känns det som att händerna är brännskadade och det slipper jag gärna. Man borde väl kunna fråga på apoteket om de tror att det är eksem eller om man bara är torr? Lite koll har de väl?
  7. Medlem sedan
    Dec 2004
    #4

    Så du är också kvar?

    Väntar varje dag på att du, och en kompis som också väntar tvillingar, ska meddela att barnen lämnat magen. Hur känns det så här i v 38?
  8. 4
    Så du är också kvar? Väntar varje dag på att du, och en kompis som också väntar tvillingar, ska meddela att barnen lämnat magen. Hur känns det så här i v 38?
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Jodå

    Än har de inte gett ett enda tecken på att lämna sin trygga plats i magen. *suckar lite*
    Antar att de väger runt 6 kg tillsammans nu, borde inte kroppen tycka att det känns klart då? Men om man bortser från att mitt tålamod har tagit slut och jag tycker att det är dags, så har jag nog det väldigt bra. Foglossningarna är inte så jättefarliga (som jag trodde de skulle vara) och än får jag några timmars sömn varje natt. Hur står det till med dig då? Har du förhoppningar om att de någonsin kommer ut? :P
  10. 5
    Jodå Än har de inte gett ett enda tecken på att lämna sin trygga plats i magen. *suckar lite*
    Antar att de väger runt 6 kg tillsammans nu, borde inte kroppen tycka att det känns klart då? Men om man bortser från att mitt tålamod har tagit slut och jag tycker att det är dags, så har jag nog det väldigt bra. Foglossningarna är inte så jättefarliga (som jag trodde de skulle vara) och än får jag några timmars sömn varje natt. Hur står det till med dig då? Har du förhoppningar om att de någonsin kommer ut? :P
  11. Medlem sedan
    Dec 2004
    #6

    Samma här ungefär

    Mår nog egentligen oförskämt bra för att vara 37+6 med tvillingar. Men jag är sååå LESS. Har en del sammandragningar och något som liknar en och annan liten fjuttvärk, men det blir liksom inte mer. Har varit så en vecka nu, lite mer för varje dag som går, och det är rätt drygt. Var hos bm igår, hon gav mig iaf ett halvt löfte om igångsättning om jag passerar bf, så jag ser i alla fall ett slut *ler*
  12. 6
    Samma här ungefär Mår nog egentligen oförskämt bra för att vara 37+6 med tvillingar. Men jag är sååå LESS. Har en del sammandragningar och något som liknar en och annan liten fjuttvärk, men det blir liksom inte mer. Har varit så en vecka nu, lite mer för varje dag som går, och det är rätt drygt. Var hos bm igår, hon gav mig iaf ett halvt löfte om igångsättning om jag passerar bf, så jag ser i alla fall ett slut *ler*
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Jag fick

    en tid till mvc dagen innan bf, har inte barnen tittat ut då så blir det igångsättning inom de närmsta dagarna. Det känns riktigt bra att faktiskt kunna se mållinjen! :) Jag frågade bm senast jag var till mvc hur länge jag skulle behöva gå innan igångsättning och hon sa direkt att bf var slutdatum. Kändes skönt att det inte blev något tjat på den punkten!
  14. 7
    Jag fick en tid till mvc dagen innan bf, har inte barnen tittat ut då så blir det igångsättning inom de närmsta dagarna. Det känns riktigt bra att faktiskt kunna se mållinjen! :) Jag frågade bm senast jag var till mvc hur länge jag skulle behöva gå innan igångsättning och hon sa direkt att bf var slutdatum. Kändes skönt att det inte blev något tjat på den punkten!
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    supertips!

    jag har universums torraste händer. När det är som värst vintertid kan jagi nte knyta dem utan blödande sprickor på knogarna och det som hjälpt mig mest under årens lopp är Fenuril. De första gångerna man smörjer sig tror man att händerna skall ramla av en, det svider och bränner och har sig men det lägger sig efter någon minut. Det är toppen, toppen!!!!
    Hoppas det hjälper, för torra händer är inget vidare!

    ps, kollade just (på tiden om man säger så) och det var helt ok att använda vid grav och amning.

    kram
  16. 8
    supertips! jag har universums torraste händer. När det är som värst vintertid kan jagi nte knyta dem utan blödande sprickor på knogarna och det som hjälpt mig mest under årens lopp är Fenuril. De första gångerna man smörjer sig tror man att händerna skall ramla av en, det svider och bränner och har sig men det lägger sig efter någon minut. Det är toppen, toppen!!!!
    Hoppas det hjälper, för torra händer är inget vidare!

    ps, kollade just (på tiden om man säger så) och det var helt ok att använda vid grav och amning.

    kram
  17. Medlem sedan
    Feb 2002
    #9

    Fast tvål

    är bättre för känsliga händer. Själv är jag helt såld på mandelmjölkstvålen från minimundus, sen jag började använda den istället för vanlig flytande tvål är mina hopplösa händer helt normala =)
  18. 9
    Fast tvål är bättre för känsliga händer. Själv är jag helt såld på mandelmjölkstvålen från minimundus, sen jag började använda den istället för vanlig flytande tvål är mina hopplösa händer helt normala =)
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10

    Jag brukar aldrig

    vara torr om händerna, brukar bara behöva smörja in händerna en gång om året och sedan är det bra ett år framöver. Men nu har det helt utan förvarning blivit tok-torrt. Känner igen beskrivningen av hur det känns att smörja in händerna, inte så mysigt. :/ Men nu har maken köpt hem kortisonsalva, ska testa den ett tag, får kanske köpa hem lite fenuril också om det inte blir bättre nån gång... *suckar lite och funderar på att kapa händerna* :P

    Tack för tipset iaf!
  20. 10
    Jag brukar aldrig vara torr om händerna, brukar bara behöva smörja in händerna en gång om året och sedan är det bra ett år framöver. Men nu har det helt utan förvarning blivit tok-torrt. Känner igen beskrivningen av hur det känns att smörja in händerna, inte så mysigt. :/ Men nu har maken köpt hem kortisonsalva, ska testa den ett tag, får kanske köpa hem lite fenuril också om det inte blir bättre nån gång... *suckar lite och funderar på att kapa händerna* :P

    Tack för tipset iaf!
  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    Ok

    Men det måste väl bero på vilken fast tvål det är? Eller? Har läst någonstans att fast tvål torkar ut mer än flytande, men det finns kanske specialtvåler?
  22. 11
    Ok Men det måste väl bero på vilken fast tvål det är? Eller? Har läst någonstans att fast tvål torkar ut mer än flytande, men det finns kanske specialtvåler?
  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12

    Bomullsvantar

    Mitt tips är att ge dig själv en liten kur. Smörj in händerna REJÄLT med någon bra kräm, tex Fenuril eller Repair som de andra nämner här ovan, i samband med att du går och lägger dig. Du ska vara så kladdig om händerna att du inte kan ta i något alls. Sedan tar du på dig ett par tunna bomullsvantar (är inte helt hundra på var man kan hitta sådana, men jag skulle börja med att fråga på apoteket) och så sover du med vantarna på. Nästa dag kommer det att kännas bättre. Kanske kan du behöva upprepa \"kuren\" någon mer natt innan det vänder.

    Därefter är det bra om du smörjer in dig regelbundet med någon sådan här kräm. Själv har jag en megapumpflaska med Fenuril stående brevid sängen och jag smörjer varje kväll. Det klarar jag mig rätt så långt på, men det brukar vara svårare under vintern och perioder när man tvättar sig mycket. Som när man har ett litet nyfött barn tex...

    Hoppas det blir bättre för dig.
  24. 12
    Bomullsvantar Mitt tips är att ge dig själv en liten kur. Smörj in händerna REJÄLT med någon bra kräm, tex Fenuril eller Repair som de andra nämner här ovan, i samband med att du går och lägger dig. Du ska vara så kladdig om händerna att du inte kan ta i något alls. Sedan tar du på dig ett par tunna bomullsvantar (är inte helt hundra på var man kan hitta sådana, men jag skulle börja med att fråga på apoteket) och så sover du med vantarna på. Nästa dag kommer det att kännas bättre. Kanske kan du behöva upprepa \"kuren\" någon mer natt innan det vänder.

    Därefter är det bra om du smörjer in dig regelbundet med någon sådan här kräm. Själv har jag en megapumpflaska med Fenuril stående brevid sängen och jag smörjer varje kväll. Det klarar jag mig rätt så långt på, men det brukar vara svårare under vintern och perioder när man tvättar sig mycket. Som när man har ett litet nyfött barn tex...

    Hoppas det blir bättre för dig.

Liknande trådar

  1. Torra händer?
    By Zarios in forum _1106 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 20:25
  2. torra händer!!
    By emwi o pyret in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 12:07
  3. Torra händer...
    By Lurpan in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 16:21
  4. Torra händer...
    By liwe in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 15:29
  5. torra händer
    By Gabriella in forum En bra idé
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar