Nykterist någon?
Mammasnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Nykterist någon?

    Hej, nu kommer jag in och skriver av mig lite...

    De senaste åren så har jag och min sambo druckit mer och mer sällan och mindre vid dess tillfällen, detta är kanske naturligt när man får barn, men det har blivit ett problem. Så fort man ska träffas, så ska det drickas och vi vill inte vara med längre. Vi tycker helt enkelt inte att det är roligt, och aldrig värt det dagen efter. Om folk skulle hålla sig till ett par öl eller några glas vin och gå och lägga sig i rimlig tid kunde det vara okej, men det ska supas helt hysteriskt och gärna rumlas om till framåt 6-7-8! på morgonen. Detta gäller även kompisar med barn, som tydligen tycker att det är i sin ordning att gå runt som en urtvättad disktrasa dagen efter och sleva i sig alvedon... Dessutom får jag inte ut någonting av att vara full eller de fulla människorna runt omkring mig, det snackas bara en massa onödigt skit, det ger ingenting.

    Nu har det blivit så att alla tycker att vi är tråkiga och gnälliga och trista och aldrig kan ha kul, men det är ju helt fel. Vi älskar att hitta på andra sätt att träffas, åka och bada med picknick och grillning, pulkautflykt med varm choklad eller middag med massa trevligt prat - fast utan fylla. Men det verkar som att de flesta har jättesvårt att slappna av och bara umgås utan att blanda in sprit i bilden. Just nu är jag så trött på alkohol och dess effekter så att jag funderar på att bli nykterist, mest för att visa var jag står och vad jag tycker. Men jag tycker om att gå ut på en klubb och dansa och ta några drinkar ibland, eller dricka en öl ibland för att det är så fantastiskt gott, jag är bara så trött på att det ska drickas så mycket varenda gång man ska träffas, och att man betraktas som en utomjording om man vill ta det lite lugnt och komma i säng i rimlig tid i hyggligt skick...

    Hur känner ni?
  2. 1
    Nykterist någon? Hej, nu kommer jag in och skriver av mig lite...

    De senaste åren så har jag och min sambo druckit mer och mer sällan och mindre vid dess tillfällen, detta är kanske naturligt när man får barn, men det har blivit ett problem. Så fort man ska träffas, så ska det drickas och vi vill inte vara med längre. Vi tycker helt enkelt inte att det är roligt, och aldrig värt det dagen efter. Om folk skulle hålla sig till ett par öl eller några glas vin och gå och lägga sig i rimlig tid kunde det vara okej, men det ska supas helt hysteriskt och gärna rumlas om till framåt 6-7-8! på morgonen. Detta gäller även kompisar med barn, som tydligen tycker att det är i sin ordning att gå runt som en urtvättad disktrasa dagen efter och sleva i sig alvedon... Dessutom får jag inte ut någonting av att vara full eller de fulla människorna runt omkring mig, det snackas bara en massa onödigt skit, det ger ingenting.

    Nu har det blivit så att alla tycker att vi är tråkiga och gnälliga och trista och aldrig kan ha kul, men det är ju helt fel. Vi älskar att hitta på andra sätt att träffas, åka och bada med picknick och grillning, pulkautflykt med varm choklad eller middag med massa trevligt prat - fast utan fylla. Men det verkar som att de flesta har jättesvårt att slappna av och bara umgås utan att blanda in sprit i bilden. Just nu är jag så trött på alkohol och dess effekter så att jag funderar på att bli nykterist, mest för att visa var jag står och vad jag tycker. Men jag tycker om att gå ut på en klubb och dansa och ta några drinkar ibland, eller dricka en öl ibland för att det är så fantastiskt gott, jag är bara så trött på att det ska drickas så mycket varenda gång man ska träffas, och att man betraktas som en utomjording om man vill ta det lite lugnt och komma i säng i rimlig tid i hyggligt skick...

    Hur känner ni?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Jag känner...

    precis som du! Har gjort det i flera år nu och det började faktisk innan barnen kom!

    Du och din sambo är så välkomna hit på lite mat, lek och prat, med läsk eller möjligtvis ETT glas vin! :)
  4. 2
    Jag känner... precis som du! Har gjort det i flera år nu och det började faktisk innan barnen kom!

    Du och din sambo är så välkomna hit på lite mat, lek och prat, med läsk eller möjligtvis ETT glas vin! :)
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Vad...

    go du är Venus! Tack! = )
  6. 3
    Vad... go du är Venus! Tack! = )
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Låter lite

    som om ni och vi borde börja umgås!
    Sitter i samma båt nämligen.
    Jag tycker om att dricka ett glas gott vin till en god middag eller framför tv\'n någon gång men supa mej full, nej tack.
    Hellre då långpromenader på isen med barnen och matsäck, skidtur i skogen, pulkabacken eller bara åka ut med båten till en klippa någonstans och simma, sola och dricka saft.
    Vad är det för fel med det???
  8. 4
    Låter lite som om ni och vi borde börja umgås!
    Sitter i samma båt nämligen.
    Jag tycker om att dricka ett glas gott vin till en god middag eller framför tv\'n någon gång men supa mej full, nej tack.
    Hellre då långpromenader på isen med barnen och matsäck, skidtur i skogen, pulkabacken eller bara åka ut med båten till en klippa någonstans och simma, sola och dricka saft.
    Vad är det för fel med det???
  9. Helena
    #5

    Inte behöver du bli nykterist...

    ... men däremot kanske lägga lite krut på att hitta en ny umgängeskrets? Gillar inte de här människorna att umgås och göra såna mysiga grejer ihop som du beskriver? Ni har väl helt enkelt vuxit i från varandra, relationer kan ju faktiskt förändras och bli mer eller mindre krystade och tomma efter ett tag.

    Hur är det med öppna förskolor och föräldragrupper, går det inte att hitta lite nya vägar där?
  10. 5
    Inte behöver du bli nykterist... ... men däremot kanske lägga lite krut på att hitta en ny umgängeskrets? Gillar inte de här människorna att umgås och göra såna mysiga grejer ihop som du beskriver? Ni har väl helt enkelt vuxit i från varandra, relationer kan ju faktiskt förändras och bli mer eller mindre krystade och tomma efter ett tag.

    Hur är det med öppna förskolor och föräldragrupper, går det inte att hitta lite nya vägar där?
  11. bigmouth med edith
    #6

    Japp

    Jag är nykterist - eller straight edge som jag föredrar att kalla mig - och har varit det jämt egentligen, har aldrig känt för att dricka mig berusad och började göra ett \"statement\" i högstadieåldern. Tyvärr har tjugofemåringar lika svårt att acceptera det som femtonåringarna hade det då. Det finns få saker som provocerar så mycket som en vuxen person som väljer att vara nykter. Om man tillfälligt vill slippa tjat kan man skylla på att man ska köra bil, eller att man är sjuk (eller gravid t o m ;) men det är ingen hållbar lösning.
    Jag själv anser att de som betraktar mig som tråkig för att jag inte vill dricka, de är inte mina vänner. Jag fick ordna alkoholfria tillställningar för att mina vänner skulle upptäcka att man kan ha kul utan droger (vilken klyscha ;), och om det var någon som sa \"va, ingen sprit?\" så var det bara att säga \"stanna hemma då\". Lyckligtvis hände det bara en gång och den personen kom ändå och hade jättekul.
    Kan ni inte bjuda på middag utan att nämna något om alkohol, och sedan när gästerna dyker upp får de upptäcka själva att det inte står ett dussin vinflaskor på bordet? Eller är det kanske så att de själva tar med sig varsin pava... Ja, jag vet inte, kan tyvärr bara bekräfta att det ÄR en svår sits att vara i. Förhoppningsvis mognar människor förr eller senare, men alla gör ju inte det och då får man göra ett val, sluta umgås med dem eller umgås på deras villkor.
  12. 6
    Japp Jag är nykterist - eller straight edge som jag föredrar att kalla mig - och har varit det jämt egentligen, har aldrig känt för att dricka mig berusad och började göra ett \"statement\" i högstadieåldern. Tyvärr har tjugofemåringar lika svårt att acceptera det som femtonåringarna hade det då. Det finns få saker som provocerar så mycket som en vuxen person som väljer att vara nykter. Om man tillfälligt vill slippa tjat kan man skylla på att man ska köra bil, eller att man är sjuk (eller gravid t o m ;) men det är ingen hållbar lösning.
    Jag själv anser att de som betraktar mig som tråkig för att jag inte vill dricka, de är inte mina vänner. Jag fick ordna alkoholfria tillställningar för att mina vänner skulle upptäcka att man kan ha kul utan droger (vilken klyscha ;), och om det var någon som sa \"va, ingen sprit?\" så var det bara att säga \"stanna hemma då\". Lyckligtvis hände det bara en gång och den personen kom ändå och hade jättekul.
    Kan ni inte bjuda på middag utan att nämna något om alkohol, och sedan när gästerna dyker upp får de upptäcka själva att det inte står ett dussin vinflaskor på bordet? Eller är det kanske så att de själva tar med sig varsin pava... Ja, jag vet inte, kan tyvärr bara bekräfta att det ÄR en svår sits att vara i. Förhoppningsvis mognar människor förr eller senare, men alla gör ju inte det och då får man göra ett val, sluta umgås med dem eller umgås på deras villkor.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Jo...

    men det gör jag ju såklart. Jag letar hela tiden ;)

    Problemet är att jag tycker om våra vänner som människor väldigt mycket, men jag skulle gärna vilja umgås utan en masa drickande.
  14. 7
    Jo... men det gör jag ju såklart. Jag letar hela tiden ;)

    Problemet är att jag tycker om våra vänner som människor väldigt mycket, men jag skulle gärna vilja umgås utan en masa drickande.
  15. Medlem sedan
    Jan 2002
    #8

    Det..

    är ju just det, folk tar med sig eget. Så om vi har laddat med lite öl till maten i kylen så tar de ändå med sig en kärra bag-in-a-box och en liten flaska snaps...
    Och jag tycker om dessa människor, de är roliga utan sprit, men de verkar ha glömt bort det själva. Som att de har fastnat i beteendet \"träffas man och äter ihop eller vad-det-nu-är så ska man ju ha dricka till maten\".

    Jag ska helt klart prova att bjuda på en alkoholfri tillställning och se hur de reagerar...
  16. 8
    Det.. är ju just det, folk tar med sig eget. Så om vi har laddat med lite öl till maten i kylen så tar de ändå med sig en kärra bag-in-a-box och en liten flaska snaps...
    Och jag tycker om dessa människor, de är roliga utan sprit, men de verkar ha glömt bort det själva. Som att de har fastnat i beteendet \"träffas man och äter ihop eller vad-det-nu-är så ska man ju ha dricka till maten\".

    Jag ska helt klart prova att bjuda på en alkoholfri tillställning och se hur de reagerar...
  17. Hervor
    #9

    Jag känner igen mig

    Bekantskapskretsen har krympt, kan jag säga. Jag har ingen lust att bli full. Jag träffar gärna goda vänner, dricker gärna ett glas vin eller två men det där hysteriska festandet fram på småtimmarna orkar jag inte med längre. Min man känner likadant. Ingen av oss vill få halva helgen förstörd av att man ska gå omkring och vara bakis. Jag vill kunna leka med mina barn när jag är ledig, jag vill ha ork att hitta på saker och framför allt så tycker jag bara att det är äckligt med folk som blir fulla och ska \"prata ut\" eller börjar tafsa. Eller kräks. Jag är inte i tonåren längre.

    Tack och lov att min man känner likadant! Vi håller på att bygga upp en ny bekantskapskrets med nya vänner som känner likadant och det är så himla skönt, just att kunna komma i säng i mänskligt skick och att slippa det där hysteriska hinkandet. Då lägger jag faktiskt hellre pengarna på att köpa ett dyrare vin som kanske smakar lite extra gott.
  18. 9
    Jag känner igen mig Bekantskapskretsen har krympt, kan jag säga. Jag har ingen lust att bli full. Jag träffar gärna goda vänner, dricker gärna ett glas vin eller två men det där hysteriska festandet fram på småtimmarna orkar jag inte med längre. Min man känner likadant. Ingen av oss vill få halva helgen förstörd av att man ska gå omkring och vara bakis. Jag vill kunna leka med mina barn när jag är ledig, jag vill ha ork att hitta på saker och framför allt så tycker jag bara att det är äckligt med folk som blir fulla och ska \"prata ut\" eller börjar tafsa. Eller kräks. Jag är inte i tonåren längre.

    Tack och lov att min man känner likadant! Vi håller på att bygga upp en ny bekantskapskrets med nya vänner som känner likadant och det är så himla skönt, just att kunna komma i säng i mänskligt skick och att slippa det där hysteriska hinkandet. Då lägger jag faktiskt hellre pengarna på att köpa ett dyrare vin som kanske smakar lite extra gott.
  19. Hervor
    #10

    Tillägg

    och de där middagarna när inget starkare än läsk serveras är faktiskt lika trevliga. Man måste inte dricka varje gång man träffar folk. Däremot måste man ha efterrätt om man bjuder på middag, men det är en helt anan historia;-)
  20. 10
    Tillägg och de där middagarna när inget starkare än läsk serveras är faktiskt lika trevliga. Man måste inte dricka varje gång man träffar folk. Däremot måste man ha efterrätt om man bjuder på middag, men det är en helt anan historia;-)
  21. Anonym
    #11

    Samma här!

    Och visst får man höra att man är skit tråkig och dyl, att man skall skaffa barnvakt och supa....

    Men disco och krogen ger mig absolut ingenting. Då tycker jag det är mysigare att gå ut och äta och ta något glas, men ger man det som förslag.....ja, då är man utomjording.

    Jag dricker varken öl eller vin. Kan ta någon fördrink när man grillar och någon virre nån kväll, men annars dricker jag inte.

    Och jag saknar det inte ett dugg.....

    Har varit berusad....2ggr på 3 år....blää, två ggr för mycket!
  22. 11
    Samma här! Och visst får man höra att man är skit tråkig och dyl, att man skall skaffa barnvakt och supa....

    Men disco och krogen ger mig absolut ingenting. Då tycker jag det är mysigare att gå ut och äta och ta något glas, men ger man det som förslag.....ja, då är man utomjording.

    Jag dricker varken öl eller vin. Kan ta någon fördrink när man grillar och någon virre nån kväll, men annars dricker jag inte.

    Och jag saknar det inte ett dugg.....

    Har varit berusad....2ggr på 3 år....blää, två ggr för mycket!
  23. Lily of the valley
    #12

    Jag har aldrig varit full....

    och har har varit ute med kompisar som har druckit, men jag har varit spiknykter och dansat som en besatt och haft askul :). Håller med dig om att man kan ju ta en drink eller en öl och ändå ha otroligt kul fast men inte är full som en alika och spyr ner varje toa och bekänner sina synder för varenda en :)*överdrivet men lite sant*

    Tycker att du verkar vara förnuftig och hoppas du får nya vänner som delar uppfattningen. Själv är jag nästan nykterisk, har väl druckit ca en halv flaska vin i hela mitt liv och jag har lika kul utan....jag blir nämligen hör på kaffe o honung :)
  24. 12
    Jag har aldrig varit full.... och har har varit ute med kompisar som har druckit, men jag har varit spiknykter och dansat som en besatt och haft askul :). Håller med dig om att man kan ju ta en drink eller en öl och ändå ha otroligt kul fast men inte är full som en alika och spyr ner varje toa och bekänner sina synder för varenda en :)*överdrivet men lite sant*

    Tycker att du verkar vara förnuftig och hoppas du får nya vänner som delar uppfattningen. Själv är jag nästan nykterisk, har väl druckit ca en halv flaska vin i hela mitt liv och jag har lika kul utan....jag blir nämligen hör på kaffe o honung :)
  25. Medlem sedan
    Jan 2002
    #13

    Håller...

    med om efterrätten ;)

    Det där med pengar är en intressant aspekt. De som vi känner som dricker ofta är just såna som inte får pengarna att räcka hela månaden och inte kan unna sig något utan att ta ett lån, och detta trots att alla tjänar mycket mer än vi. Vi brukar få ganska mycket pengar över och kan ofta köpa extrasaker, t ex en ny TV utan att det svider.
  26. 13
    Håller... med om efterrätten ;)

    Det där med pengar är en intressant aspekt. De som vi känner som dricker ofta är just såna som inte får pengarna att räcka hela månaden och inte kan unna sig något utan att ta ett lån, och detta trots att alla tjänar mycket mer än vi. Vi brukar få ganska mycket pengar över och kan ofta köpa extrasaker, t ex en ny TV utan att det svider.
  27. Medlem sedan
    Jan 2002
    #14

    Sådär...

    är ju jag oxå, jag har precis lika kul utan. Jag kan ju oxå bli full som en kastrull, men jag är alltid samma, jag behöver inte sprit för att våga, för att dansa, för att säga vad jag tycker.

    Och du överdriver inte tycker jag... När jag har varit nykter själv och sett hur fulla människor faktiskt håller på blir jag bara less. Det är spyor, brudar grinar, killar svinar och tafsar och alla ska bekänna hur mycket de älskar en.



  28. 14
    Sådär... är ju jag oxå, jag har precis lika kul utan. Jag kan ju oxå bli full som en kastrull, men jag är alltid samma, jag behöver inte sprit för att våga, för att dansa, för att säga vad jag tycker.

    Och du överdriver inte tycker jag... När jag har varit nykter själv och sett hur fulla människor faktiskt håller på blir jag bara less. Det är spyor, brudar grinar, killar svinar och tafsar och alla ska bekänna hur mycket de älskar en.



  29. Medlem sedan
    Dec 1998
    #15

    Kufiska vänner...

    Om dina vänner gör så stor affär av att kröka kanske ni skulle byta vänner?
    Bland mina vänner har det aldrig ansetts som ett dugg konstigt att inte dricka, vare sig man är helnykterist eller bara har något annat skäl som helst, vilket som, att avstå tillfälligt.

    Å andra sidan är det ingen som rynkar på näsan åt att andra tar ett glas heller... Det är mer ett dåligt beteende som kan få en känga, inte antalet glas.

    Så svaret från mig är att jag inte har den ringaste lust att bli nykterist därför att jag få det bästa av två världar: tar några glas ibland, låter bli ibland.
  30. 15
    Kufiska vänner... Om dina vänner gör så stor affär av att kröka kanske ni skulle byta vänner?
    Bland mina vänner har det aldrig ansetts som ett dugg konstigt att inte dricka, vare sig man är helnykterist eller bara har något annat skäl som helst, vilket som, att avstå tillfälligt.

    Å andra sidan är det ingen som rynkar på näsan åt att andra tar ett glas heller... Det är mer ett dåligt beteende som kan få en känga, inte antalet glas.

    Så svaret från mig är att jag inte har den ringaste lust att bli nykterist därför att jag få det bästa av två världar: tar några glas ibland, låter bli ibland.
  31. Medlem sedan
    Dec 1998
    #16

    Fattar inte

    De här polarna du har... Super de sig redlösa varje gång ni möts över en middag? Beter sig som drängar?
    Eller är det ni som inte kan tolerera den som inte är spik nykter, som fnissar lite för högt?

    Jag skulle tycka det var skitjobbigt med kompisar som typ kom hem och spydde ner köket på varje fest, men om någon blir en smula högljudd och fnissig tar jag med ro...

    Jag bara funderar över vad problemet är...

    Om ni bara vill umgås helnyktert borde ju en nykterhetsorganisation vara helrätt.

    Om ni har kompisar som krökar *för* mycket borde det räcka att byta vänner...

    Du säger att vännerna är så trevliga som människor, men vad jag fattar vill de aldrig umgås och göra sånt som ni tycker är kul utan hellre röja loss... Då har ni väl helt enkelt vuxit ifrån varann.


  32. 16
    Fattar inte De här polarna du har... Super de sig redlösa varje gång ni möts över en middag? Beter sig som drängar?
    Eller är det ni som inte kan tolerera den som inte är spik nykter, som fnissar lite för högt?

    Jag skulle tycka det var skitjobbigt med kompisar som typ kom hem och spydde ner köket på varje fest, men om någon blir en smula högljudd och fnissig tar jag med ro...

    Jag bara funderar över vad problemet är...

    Om ni bara vill umgås helnyktert borde ju en nykterhetsorganisation vara helrätt.

    Om ni har kompisar som krökar *för* mycket borde det räcka att byta vänner...

    Du säger att vännerna är så trevliga som människor, men vad jag fattar vill de aldrig umgås och göra sånt som ni tycker är kul utan hellre röja loss... Då har ni väl helt enkelt vuxit ifrån varann.


  33. vovv
    #17

    Japp.

    Brukar inga sinnesförändrande medel alls dvs inga droger, tabletter, alkohol etc

    Jag har tagit ställning mot detta.
    Många tycker det är konstigt. Folk vill alltid ha en förklaring på varför jag inte dricker. Är jag gravid? Nej. Ska jag köra bil? Nej etc etc.

    Jag gillar med att umgås utan alkohol i bilden. Jag går ut och dansar på krogen med vänner, gillar att fika och msya med. Är trött på folk som är fulla och skriker och bråkar.

    Har hittat vänner som accepterar mig som jag är idag vilket är jätte skönt.

    vovv
  34. 17
    Japp. Brukar inga sinnesförändrande medel alls dvs inga droger, tabletter, alkohol etc

    Jag har tagit ställning mot detta.
    Många tycker det är konstigt. Folk vill alltid ha en förklaring på varför jag inte dricker. Är jag gravid? Nej. Ska jag köra bil? Nej etc etc.

    Jag gillar med att umgås utan alkohol i bilden. Jag går ut och dansar på krogen med vänner, gillar att fika och msya med. Är trött på folk som är fulla och skriker och bråkar.

    Har hittat vänner som accepterar mig som jag är idag vilket är jätte skönt.

    vovv
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18

    Känner nog lite som du

    Jag KAN dricka en himla massa, det handlar inte om det..... Utan det handlar om att jag inte vill av så många anledningar..... Ja, nu är jag ju gravid men annars så....

    Och min främsta anledning heter Isac och är min yngsta son..... Hans pappa är alkoholist och min son är livrädd för fulla människor och han är rädd för öl och vin (det var det hans pappa drack.... numera är han nykter men han har kvar ett spec. sätt och beteende som sonenn säkert känner igen trots att han aldrig sett pappa dricka... sbårt att förklara... )

    Jag vill kunna ta min son till vänner och bekanta utan att behöva förklara för honom vad som händer och sker och att det inte är nån fara.... 1-2 öl, 1-2 vinglas.... 1 drink innan maten... Ingen fara.... Det är vad som sker efter det, då stoppet inte finns som gör att jag kan bli så frustrerad på hela situationen..... Jag väljer hellre att skippa hela grejen då....

    Som sagt var - Jag KAN hinka i mig litervis om jag nu skulle känna för det men det finns en morgondag att tänka på.... Det finns barn att tänka på.... Det finns mitt eget välbefinnande också.... Så varför... ?? Jag fattar inte grejen bara...

  36. 18
    Känner nog lite som du Jag KAN dricka en himla massa, det handlar inte om det..... Utan det handlar om att jag inte vill av så många anledningar..... Ja, nu är jag ju gravid men annars så....

    Och min främsta anledning heter Isac och är min yngsta son..... Hans pappa är alkoholist och min son är livrädd för fulla människor och han är rädd för öl och vin (det var det hans pappa drack.... numera är han nykter men han har kvar ett spec. sätt och beteende som sonenn säkert känner igen trots att han aldrig sett pappa dricka... sbårt att förklara... )

    Jag vill kunna ta min son till vänner och bekanta utan att behöva förklara för honom vad som händer och sker och att det inte är nån fara.... 1-2 öl, 1-2 vinglas.... 1 drink innan maten... Ingen fara.... Det är vad som sker efter det, då stoppet inte finns som gör att jag kan bli så frustrerad på hela situationen..... Jag väljer hellre att skippa hela grejen då....

    Som sagt var - Jag KAN hinka i mig litervis om jag nu skulle känna för det men det finns en morgondag att tänka på.... Det finns barn att tänka på.... Det finns mitt eget välbefinnande också.... Så varför... ?? Jag fattar inte grejen bara...

  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    Samma här...

    Jag dricker oerhört sällan alkohol (kanske 2-3-4 gånger per år) och när jag dricker så handlar det oftast om 1-2 glas vin max. Maken dricker inte mycket mer han heller, men lite oftare än jag gör (han kan t.ex. ta en öl med polarna).

    Nu har vi visserligen inte sådana kompisar som ni verkar ha, men jag förstår ändå hur du känner. Så fort det är fest/kalas/högtid så ska flaskorna fram på bordet. Jag brukar ledsna vid midnatt, när folk börjar fyllna till, och går och lägger mig.
  38. 19
    Samma här... Jag dricker oerhört sällan alkohol (kanske 2-3-4 gånger per år) och när jag dricker så handlar det oftast om 1-2 glas vin max. Maken dricker inte mycket mer han heller, men lite oftare än jag gör (han kan t.ex. ta en öl med polarna).

    Nu har vi visserligen inte sådana kompisar som ni verkar ha, men jag förstår ändå hur du känner. Så fort det är fest/kalas/högtid så ska flaskorna fram på bordet. Jag brukar ledsna vid midnatt, när folk börjar fyllna till, och går och lägger mig.
  39. Medlem sedan
    Jan 2002
    #20

    Problemet...

    är hela attityden, att de allra flesta tar för givet att man ska festa när man träffas. Och shit nej, det behöver väl inte vara spiknyktert, men de flesta lyckas inte kunna stanna på en rimlig nivå utan når så småningom stadiet: grina, spy, tafsa på frugans bästa kompis osv.

  40. 20
    Problemet... är hela attityden, att de allra flesta tar för givet att man ska festa när man träffas. Och shit nej, det behöver väl inte vara spiknyktert, men de flesta lyckas inte kunna stanna på en rimlig nivå utan når så småningom stadiet: grina, spy, tafsa på frugans bästa kompis osv.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tonårig nykterist
    By Mamma Ros in forum Tonåringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 17:29
  2. absolutist nykterist fråga
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 07:12
  3. funderar på att bli nykterist
    By Demeter in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 14:44
  4. Hur hjälpa nybliven nykterist?
    By Sällan anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 12:20
  5. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar