Hur länge vänta?
Försöker bli med barn
  1. Magda
    #1

    Hur länge vänta?

    Hur länge tycker ni att man bör ha varit ihop med sin partner innan man börjar planera för barn? Ni som har barn hur länge har ni väntat? Om bägge verkligen vill ha barn och förhållandet är stabilt ser jag ingen anledning till att vänta men omgivningen kanske ser det på ett annan sätt.
  2. 1
    Hur länge vänta? Hur länge tycker ni att man bör ha varit ihop med sin partner innan man börjar planera för barn? Ni som har barn hur länge har ni väntat? Om bägge verkligen vill ha barn och förhållandet är stabilt ser jag ingen anledning till att vänta men omgivningen kanske ser det på ett annan sätt.
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2

    jag och

    min ( numera) man hade bara varit ihop lite fram och tillbaka i 4-5 månader innan jag blev gravid. Behöver jag säga att det inte var planerat,... Men det var som att det var den kicken vi behövde för att fatta att det skulle vara vi. Att sluta leka och fjanta runt lixom.Nu är vi gifta och planerar barn nr 2. Så kan det gå!
  4. 2
    jag och min ( numera) man hade bara varit ihop lite fram och tillbaka i 4-5 månader innan jag blev gravid. Behöver jag säga att det inte var planerat,... Men det var som att det var den kicken vi behövde för att fatta att det skulle vara vi. Att sluta leka och fjanta runt lixom.Nu är vi gifta och planerar barn nr 2. Så kan det gå!
  5. H med 2
    #3

    Mina funderingar (långt)

    Vi blev gravida (planerat) ganska tidigt, vi hade varit tillsammans ett år ungefär. Vi var också ganska unga båda två, så det gjorde nog sitt till. Så här i efterhand så kan jag ju inte säga att jag ångrar det, men det var egentligen alldeles för tidigt. Vi hann inte ha någon tid när det var bara vi, och vi har väldigt få minnen som bara han och jag delar. Det saknar jag jättemycket ibland! En annan nackdel var att vi inte hade lärt känna varandra \"ordentligt\" innan jag blev gravid. Det innebar att vi upptäckte flera av varandras dåliga sidor när vi redan var inne i småbarnskarusellen. Att få barn är ju en väldig omställning, på gott och ont, och det slet hårt på oss att inte ha en mer stadig grund att stå på innan vi hamnade mitt i hormonsvängningar, vaknätter och ingen tid för sig själv-perioden. Å andra sidan så hade vi inga omöjliga förväntningar på varandra heller, så vi har fått många positiva överraskningar av varandra.

    Det är SÅ svårt att råda! Det är klart att man ska satsa om man tycker att det känns rätt, något annat vore ju helt galet. Fast jag tror att man måste vara medveten om vilka svårigheter man kan ställas inför. I bekantskapskretsen finns alla varianter, från 3 månaders förhållande innan graviditet (håller än, andra barnet på väg) till 8 års förhållande innan (slutade med skilsmässa) och allt däremellan. Ingen annan vet vad som är rätt för just er! Och vad omgivningen tycker, det bör man strunta i. Det är NI som vill leva tillsammans, och NI som avgör. Något \"bör\" tycker jag inte finns, utan man måste själv bestämma och vara beredd på det mesta. :)

    Lycka till!
  6. 3
    Mina funderingar (långt) Vi blev gravida (planerat) ganska tidigt, vi hade varit tillsammans ett år ungefär. Vi var också ganska unga båda två, så det gjorde nog sitt till. Så här i efterhand så kan jag ju inte säga att jag ångrar det, men det var egentligen alldeles för tidigt. Vi hann inte ha någon tid när det var bara vi, och vi har väldigt få minnen som bara han och jag delar. Det saknar jag jättemycket ibland! En annan nackdel var att vi inte hade lärt känna varandra \"ordentligt\" innan jag blev gravid. Det innebar att vi upptäckte flera av varandras dåliga sidor när vi redan var inne i småbarnskarusellen. Att få barn är ju en väldig omställning, på gott och ont, och det slet hårt på oss att inte ha en mer stadig grund att stå på innan vi hamnade mitt i hormonsvängningar, vaknätter och ingen tid för sig själv-perioden. Å andra sidan så hade vi inga omöjliga förväntningar på varandra heller, så vi har fått många positiva överraskningar av varandra.

    Det är SÅ svårt att råda! Det är klart att man ska satsa om man tycker att det känns rätt, något annat vore ju helt galet. Fast jag tror att man måste vara medveten om vilka svårigheter man kan ställas inför. I bekantskapskretsen finns alla varianter, från 3 månaders förhållande innan graviditet (håller än, andra barnet på väg) till 8 års förhållande innan (slutade med skilsmässa) och allt däremellan. Ingen annan vet vad som är rätt för just er! Och vad omgivningen tycker, det bör man strunta i. Det är NI som vill leva tillsammans, och NI som avgör. Något \"bör\" tycker jag inte finns, utan man måste själv bestämma och vara beredd på det mesta. :)

    Lycka till!
  7. Beeboo 27/28-32
    #4

    KÖR!

    Tycker jag iallafall!

    Det är ni själva som bestämmer och INTE omgivningen. Jag är så trött på folk som ska tala om för andra hur dom ska leva.

    Jag och min man hade varit tillsammans i två år innan vår dotter blev till, men hade det blivit tidigare så hade det inte spelat någon roll. Det kändes rätt då och gör det fortfarande:-)

    Kram
  8. 4
    KÖR! Tycker jag iallafall!

    Det är ni själva som bestämmer och INTE omgivningen. Jag är så trött på folk som ska tala om för andra hur dom ska leva.

    Jag och min man hade varit tillsammans i två år innan vår dotter blev till, men hade det blivit tidigare så hade det inte spelat någon roll. Det kändes rätt då och gör det fortfarande:-)

    Kram
  9. AL
    #5

    Mina tankar.

    När man får barn förändras relationen vare sig man vill det eller ej. Därför tror jag inte att det spelar någon roll hur länge man varit tillsammans innan man fick barn. Kanske (jag säger kanske, har ej sett någon statistik på detta) kan det till och med vara lättare att hålla ihop om man inte varit tillsammans så länge innan barnen blev till. Då har man ju liksom inget att jämföra med.

    Själv blev jag planerat gravid efter bara sex månader, och du må tro att många haft synpunkter på det! Andra tycker så mycket, och det är inte så mycket man själv kan göra åt det. Man ska lyssna på sitt eget hjärta!

    Jag tycker att Du ska göra precis som Du vill (och din partner såklart), sen får omgivningen tycka vad den vill!

    Lycka till!
  10. 5
    Mina tankar. När man får barn förändras relationen vare sig man vill det eller ej. Därför tror jag inte att det spelar någon roll hur länge man varit tillsammans innan man fick barn. Kanske (jag säger kanske, har ej sett någon statistik på detta) kan det till och med vara lättare att hålla ihop om man inte varit tillsammans så länge innan barnen blev till. Då har man ju liksom inget att jämföra med.

    Själv blev jag planerat gravid efter bara sex månader, och du må tro att många haft synpunkter på det! Andra tycker så mycket, och det är inte så mycket man själv kan göra åt det. Man ska lyssna på sitt eget hjärta!

    Jag tycker att Du ska göra precis som Du vill (och din partner såklart), sen får omgivningen tycka vad den vill!

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6

    I backspegeln

    När jag tänker tillbaka så tänker jag faktiskt att vi skulle ha väntat lite längre än vi gjorde. Vi fick barn under vårt andra år tillsammans. Det var planerat, visserligen, men vi var ganska unga och nu när jag är äldre så tänker jag att vi borde ha passat på att göra en del saker tillsammans som är svåra att göra när man har småbarn, för sen dröjer det många år innan man får chansen. Inte så att jag ångrar barnet, alltså, men att vi inte fick mer tid som vuxna utan barn tillsammans att upptäcka varandra och världen. Kanske inte tio år, men 3-4 åtminstone. Nu väntar vi på att barnen ska bli stora så att man kan göra resor och sånt på tu man hand.
  12. 6
    I backspegeln När jag tänker tillbaka så tänker jag faktiskt att vi skulle ha väntat lite längre än vi gjorde. Vi fick barn under vårt andra år tillsammans. Det var planerat, visserligen, men vi var ganska unga och nu när jag är äldre så tänker jag att vi borde ha passat på att göra en del saker tillsammans som är svåra att göra när man har småbarn, för sen dröjer det många år innan man får chansen. Inte så att jag ångrar barnet, alltså, men att vi inte fick mer tid som vuxna utan barn tillsammans att upptäcka varandra och världen. Kanske inte tio år, men 3-4 åtminstone. Nu väntar vi på att barnen ska bli stora så att man kan göra resor och sånt på tu man hand.
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    Go for it!

    Jag och sambon hade bara varit ett par i tre månader när jag blev gravid. Dottern föddes fyra dagar efter vår 1-årsdag!
    Bry dig inte om vad omgivningen säger och tycker, utan gå efter din egen magkänsla!
  14. 7
    Go for it! Jag och sambon hade bara varit ett par i tre månader när jag blev gravid. Dottern föddes fyra dagar efter vår 1-årsdag!
    Bry dig inte om vad omgivningen säger och tycker, utan gå efter din egen magkänsla!

Liknande trådar

  1. Hur länge ska man vänta?
    By smörblomman in forum _1106 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 08:37
  2. Hur länge kan man vänta?
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 20:10
  3. hur länge bör man vänta?
    By anonymt namn in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 21:39
  4. Hur länge vänta?
    By kristinast in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 19:15
  5. Hur länge ska man vänta
    By -Charlotte- in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 21:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar