Operationen avklarad!
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Operationen avklarad!

    I måndags opererades Ella, andra sidan av läppen samt mjuka gommen. Hon är över 7 månader, men det har inte fungerat alls med purémat. Nu tyckte läkaren att vi skulle vänta med annan mat än välling ett par-tre veckor till, för att det ska läka ordentligt. Vi får väl se om vi klarar det. Ella har börjat vakna på nätterna och vill ha välling nu, hon får väl inte i sig tillräckligt med näring på dagarna längre...
    I övrigt gick operationen bra. De glömde sätta en sond (till min förskräckelse) men det gick faktiskt väldigt bra att mata henne med flaska nästan direkt. Så här i efterhand var det nog bra att hon slapp sonden, men visst var det lite nervöst...
    Ella är glad och nöjd, och behöver ingen smärtlindring längre (gav henne panodil fram till torsdagen, sen behövdes det ej).
  2. 1
    Operationen avklarad! I måndags opererades Ella, andra sidan av läppen samt mjuka gommen. Hon är över 7 månader, men det har inte fungerat alls med purémat. Nu tyckte läkaren att vi skulle vänta med annan mat än välling ett par-tre veckor till, för att det ska läka ordentligt. Vi får väl se om vi klarar det. Ella har börjat vakna på nätterna och vill ha välling nu, hon får väl inte i sig tillräckligt med näring på dagarna längre...
    I övrigt gick operationen bra. De glömde sätta en sond (till min förskräckelse) men det gick faktiskt väldigt bra att mata henne med flaska nästan direkt. Så här i efterhand var det nog bra att hon slapp sonden, men visst var det lite nervöst...
    Ella är glad och nöjd, och behöver ingen smärtlindring längre (gav henne panodil fram till torsdagen, sen behövdes det ej).
  3. Tereza
    #2

    Hej på er

    Vad skönt att operationen gick bra. Jobbigt med maten. Hur är det för Ella, kan hon inte svälja den eller kommer det upp i näsan? Är det allt utom flytande? Johan hade ju så men han lärde sig äta riktigt lös puré. Var det för grovt satte han i halsen.

    Vi skall in och göra en ficka mellan tandrad och läpp snart. Visst var det så att Sigrid har gjort det? Fick ni transplantera eller gick det ändå? Hur länge har de ont efteråt? Sätter man något emellan för att det inte skall växa ihop? Många frågor blev det...
  4. 2
    Hej på er Vad skönt att operationen gick bra. Jobbigt med maten. Hur är det för Ella, kan hon inte svälja den eller kommer det upp i näsan? Är det allt utom flytande? Johan hade ju så men han lärde sig äta riktigt lös puré. Var det för grovt satte han i halsen.

    Vi skall in och göra en ficka mellan tandrad och läpp snart. Visst var det så att Sigrid har gjort det? Fick ni transplantera eller gick det ändå? Hur länge har de ont efteråt? Sätter man något emellan för att det inte skall växa ihop? Många frågor blev det...
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Hej!

    Idag har Ella faktiskt svalt ett par skedar potatis/palsternacka-puré!!! För lös puré åker bara ut ur munnen (hon lyckas liksom räcka ut tungan hela tiden). Denna hade lite tjockare konsistens, och tillsammans med gomplattan och den nyoperarade mjuka gommen fick hon faktiskt ner lite, även om hon också fick upp det i näsan. Så jag har hopp om att det kommer ordna sig!
    Jo, Sigrid fick en ficka mellan läpp och tandrad som \"bonus\" på förra operationen, då hon operarade ihop hårda gommen. Hon var väldigt svullen i början, men det har lagt sig lite. Fickan är inte så jätte-djup men jag tror att läppen blivit rörligare. Det behövde inte transplantera något (jag förstår egentligen inte vad du menar med att transplantera -vad är det man ska sätta dit?). Det blev ett veck, typ som om man töjt ut skinnet jättemycket kanske... Det var rött och ömt längst in (längst upp) rätt länge, men det var nog ingen fara att det skulle växa ihop. Jag vet inte hur länge hon hade ont. Om hon slog sig mot läppen eller om man torkade för hårt runt munnen klagade hon ganska länge. Men nu har hon i alla fall inte ont alls (operarades i slutet av oktober).
    Lycka till med operationen!
  6. 3
    Hej! Idag har Ella faktiskt svalt ett par skedar potatis/palsternacka-puré!!! För lös puré åker bara ut ur munnen (hon lyckas liksom räcka ut tungan hela tiden). Denna hade lite tjockare konsistens, och tillsammans med gomplattan och den nyoperarade mjuka gommen fick hon faktiskt ner lite, även om hon också fick upp det i näsan. Så jag har hopp om att det kommer ordna sig!
    Jo, Sigrid fick en ficka mellan läpp och tandrad som \"bonus\" på förra operationen, då hon operarade ihop hårda gommen. Hon var väldigt svullen i början, men det har lagt sig lite. Fickan är inte så jätte-djup men jag tror att läppen blivit rörligare. Det behövde inte transplantera något (jag förstår egentligen inte vad du menar med att transplantera -vad är det man ska sätta dit?). Det blev ett veck, typ som om man töjt ut skinnet jättemycket kanske... Det var rött och ömt längst in (längst upp) rätt länge, men det var nog ingen fara att det skulle växa ihop. Jag vet inte hur länge hon hade ont. Om hon slog sig mot läppen eller om man torkade för hårt runt munnen klagade hon ganska länge. Men nu har hon i alla fall inte ont alls (operarades i slutet av oktober).
    Lycka till med operationen!

Liknande trådar

  1. operationen är avklarad!
    By Mammahaj in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 06:12
  2. Operationen avklarad
    By Fiachra in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 10:28
  3. Operationen avklarad!
    By lundetass in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 12:41
  4. Operationen avklarad
    By space in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 06:30
  5. Operationen avklarad
    By Efemeris in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-03, 08:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar