Resursskola eller autismskola?
Autismspektrum
  1. ting
    #1

    Resursskola eller autismskola?

    Har en pojke på 9 år med autism som har gått i vanlig klass med assistent nu ska han börja 3 an och vi funderar på att byta skola.På grund av att han inte pratar i skolan och inte har några direkta kompisar.Tror att det blir mycket bättre i liten grupp.Men vad väljer man för skola?Det är ca 2 mil till autismskolan, resursskola finns i vår närhet.Hur har ni gjort?
  2. 1
    Resursskola eller autismskola? Har en pojke på 9 år med autism som har gått i vanlig klass med assistent nu ska han börja 3 an och vi funderar på att byta skola.På grund av att han inte pratar i skolan och inte har några direkta kompisar.Tror att det blir mycket bättre i liten grupp.Men vad väljer man för skola?Det är ca 2 mil till autismskolan, resursskola finns i vår närhet.Hur har ni gjort?
  3. ulrica
    #2

    Kan

    du inte göra ett besök på autismskolan och kanske prata med någon förälder samt personal.
  4. 2
    Kan du inte göra ett besök på autismskolan och kanske prata med någon förälder samt personal.
  5. Hekla
    #3

    Min son

    Har själv en son på 7 år med autism. Vi funderar på särskilda autismklasser för hans del. Hur har det gått för din son i en vanlig skola med assistent? Har han \"hängt med\" i undervisningen?. Ofta är klasserna för stora. Sonen ska börja 1 an till hösten och går nu i sexårsverksamhet i en integrerad grupp, vanlig skola. Det är ansträngande för honom. Det här med skolan är så svårt tycker jag.
  6. 3
    Min son Har själv en son på 7 år med autism. Vi funderar på särskilda autismklasser för hans del. Hur har det gått för din son i en vanlig skola med assistent? Har han \"hängt med\" i undervisningen?. Ofta är klasserna för stora. Sonen ska börja 1 an till hösten och går nu i sexårsverksamhet i en integrerad grupp, vanlig skola. Det är ansträngande för honom. Det här med skolan är så svårt tycker jag.
  7. Fredetta
    #4

    Vi har AS-klass

    för Fredde och den ligger i en annan stadsdel än vår egen, så han åker skoltaxi dit och hem och det går jättebra. Vi är helnöjda med AS-skolan också. Du kan mejla mig privat om du vill veta mer.
  8. 4
    Vi har AS-klass för Fredde och den ligger i en annan stadsdel än vår egen, så han åker skoltaxi dit och hem och det går jättebra. Vi är helnöjda med AS-skolan också. Du kan mejla mig privat om du vill veta mer.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5

    Inte jag som frågar *ler*

    den här gången. :)
  10. 5
    Inte jag som frågar *ler* den här gången. :)
  11. Fredetta
    #6

    Oj det missade jag...

    visste inte att det fanns fler...
  12. 6
    Oj det missade jag... visste inte att det fanns fler...
  13. ting
    #7

    samma namn

    Det var ju synd att vi blev två om namnet.
  14. 7
    samma namn Det var ju synd att vi blev två om namnet.
  15. ting
    #8

    kompisrelationer

    Det har ju gått bra i skolan säger personalen.Lite utan-för är han nog.Men som förälder är man ju bekymrad över kompisrelationer ,i skolan pratar ju inte Isak så mycket medan han är en pratkvarn hemma.I skolarbetet är han ju efter och det kommer han fortsätta att vara.Ska även lägga till att han har en tvillingbror som börjat särskolan i höstas och han har verkligen blommat upp.Jag tror också det är bra med en mindre grupp.
  16. 8
    kompisrelationer Det har ju gått bra i skolan säger personalen.Lite utan-för är han nog.Men som förälder är man ju bekymrad över kompisrelationer ,i skolan pratar ju inte Isak så mycket medan han är en pratkvarn hemma.I skolarbetet är han ju efter och det kommer han fortsätta att vara.Ska även lägga till att han har en tvillingbror som börjat särskolan i höstas och han har verkligen blommat upp.Jag tror också det är bra med en mindre grupp.
  17. ting
    #9

    Det är på gång

    Ja vi ska besöka alla tre skolorna som är aktuella.
  18. 9
    Det är på gång Ja vi ska besöka alla tre skolorna som är aktuella.
  19. ting
    #10

    Bra

    Just det jag ville höra för min man är mer tveksam än jag till att åka skoltaxi så långt.Just att träffa andra barn som fungerar som honom kan vara givande.Resursskolor kan ju vara ganska stökiga tror jag.
  20. 10
    Bra Just det jag ville höra för min man är mer tveksam än jag till att åka skoltaxi så långt.Just att träffa andra barn som fungerar som honom kan vara givande.Resursskolor kan ju vara ganska stökiga tror jag.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11

    Kliade mig...

    ...i huvudet och letade efter din ikon, tills jag läste ordet \"tvillingbror\", för det har jag klart för mig att din kille inte har.
  22. 11
    Kliade mig... ...i huvudet och letade efter din ikon, tills jag läste ordet \"tvillingbror\", för det har jag klart för mig att din kille inte har.
  23. Fredetta
    #12

    Är du ny här eller?

    Ting som har en stjärna framför sitt nick har funnits med länge här på snacket, så om du är \"sprillans\" ny kanske du kan lägga till någon mer bokstav alt byta nick så att inte missförstånd uppstår?
    Hälsar dig välkommen i vilket fall som helst.
  24. 12
    Är du ny här eller? Ting som har en stjärna framför sitt nick har funnits med länge här på snacket, så om du är \"sprillans\" ny kanske du kan lägga till någon mer bokstav alt byta nick så att inte missförstånd uppstår?
    Hälsar dig välkommen i vilket fall som helst.

Liknande trådar

  1. Resursskola i Täby
    By My3sons in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-01, 11:45
  2. Fun eller Sing eller någon helt annan?
    By bigmouth in forum Bebissnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 15:09
  3. Har har inte rätt till resursskola !!??
    By melodi in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:33
  4. Mimmi eller Rosalie?Carlberg eller Lärn?
    By wasti in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 10:06
  5. Fint eller fult? Tjej eller kille?
    By Fryck in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 00:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar