Beräkna mat
Mat & dryck
  1. Jennie med H
    #1

    Beräkna mat

    Tack för svar ang. mat på dopet.

    Jag tänker göra ChiliConCarne. Det blir 14 vuxna och 6 barn. Hur mycket köttfärs bör man göra av?
    Någon med nåt bra recept?
  2. 1
    Beräkna mat Tack för svar ang. mat på dopet.

    Jag tänker göra ChiliConCarne. Det blir 14 vuxna och 6 barn. Hur mycket köttfärs bör man göra av?
    Någon med nåt bra recept?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Har du ris till?

    En del vill ju ha ris till ChiliConCarne. Ha också något bröd och god ost till, kanske en fräsch grönsallad också.

    Gör du för mycket så kan du alltid frysa in. Själv har jag gjort lasagne på överbliven Chili eller serverat till pasta som pastasås.
  4. 2
    Har du ris till? En del vill ju ha ris till ChiliConCarne. Ha också något bröd och god ost till, kanske en fräsch grönsallad också.

    Gör du för mycket så kan du alltid frysa in. Själv har jag gjort lasagne på överbliven Chili eller serverat till pasta som pastasås.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Jag hade räknat

    150gr färs/vuxen 100gr för barnen.
  6. 3
    Jag hade räknat 150gr färs/vuxen 100gr för barnen.
  7. Jennie med H
    #4

    Tänkte inte

    ha ris till. Bör man ha det?

    Tänkte ha vitkålsallad och en vanlig grönsallad och vitlöksbröd till.
  8. 4
    Tänkte inte ha ris till. Bör man ha det?

    Tänkte ha vitkålsallad och en vanlig grönsallad och vitlöksbröd till.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5

    Ta med ris....

    som Lena_O skriver så får Du en \"bukfylla\"...

    En chili con carne, en riktig sådan skall inte innehålla någon köttfärs alls... ;-)

    Det beror litet på vilken typ av männiksor det är, 200 gram per vuxen skulle jag säga, men det kan variera, lillebrors ex-sambo hade (har) en familj som kan äta upp ett badkar fyllt med mat och sedan be om påfyllning...

  10. 5
    Ta med ris.... som Lena_O skriver så får Du en \"bukfylla\"...

    En chili con carne, en riktig sådan skall inte innehålla någon köttfärs alls... ;-)

    Det beror litet på vilken typ av männiksor det är, 200 gram per vuxen skulle jag säga, men det kan variera, lillebrors ex-sambo hade (har) en familj som kan äta upp ett badkar fyllt med mat och sedan be om påfyllning...

  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6

    *nyfiken*

    vad blandar man i som \"con carne\" (=med kött) om man inte använder köttfärs?
  12. 6
    *nyfiken* vad blandar man i som \"con carne\" (=med kött) om man inte använder köttfärs?
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7

    Strimlat kött.....

    Här har Du ett farligt recept, farligt så tillvida at det tydligen fick ME´s man att fria till ME (eller något sådan, jag KAN HA missuppfattat det hela, det har hänt förr) Personligen så anser jag att de är på tok för snälla med både vitlök och med tequila, men de kan ha gjort det mildare för att passa svenska strupar...

    North Texas red chili



    20 personer (10 chiliälskare)

    1 flaska Tequila
    6 brk ljust öl, helst mexikanskt
    5 torkade ancho-pepparfrukt. (Stora, mörkt brunröda) (Kan ersättas med chilipulver och ett antal flådda, urkärnade röda paprikor).
    1 chipotle-peppar (Röd, rökt)
    3 birdseye-pepparfrukter. (Små spetsiga klarröd) (Kan ersättas med piri-piri)
    4 jalapeno-pepparfrukter
    olja
    10 stora vitlöksklyftor, grovt hackade
    5 kilo oxkött, skuret i tärningar
    1/2 kopp mjöl
    1 kopp chilipulver
    2 koppar mörk oxbuljong
    2 msk spiskummin
    2 msk oregano
    2 msk malda korianderfrön
    1/2 msk socker
    salt efter smak, börja försiktigt
    grovt majsmjöl

    Ta dig en rejäl Tequila. En platta med gamla Hank Williams låtar hjälper oxå till så att det rätta chili-perspektivet på tillvaron infinner sig.

    Börja sedan med pepparn. Rensa bort stjälkar och frön. Koka den torkade pepparn 15 minuter under lock, ställ åt sidan och låt svalna.

    Rensa och hacka den övriga pepparn. Ställ åt sidan. (Här är en Varning på plats. Peppar är starkt. Den BRÄNNS. Se upp för ångorna när du kokar och tvätta händerna noga efteråt. Och tänk noga på vad du gör med fingrarna det närmaste dygnet. Om du petar dig i näsan kan du lika gärna göra det med lödkolven.)

    Ta ett glas Tequila till, ett rejält glas. Det kommer att behövas. Nu börjar det nämligen dra ihop sig.

    Fräs vitlöken mjuk och brun. Lägg i grytan.

    Öka värmen i stekpannan och börja steka köttet. Ta lite i sänder och rör om ordentligt så att alla bitarna steks på alla sidor. Lägg ner i grytan. Detta är ett varmt och tidsödande slitgöra som kräver båda tålamod och Tequila.

    Blanda mjöl och chilipulver. Strö över köttet i grytan.

    Sila den blötlagda pepparn, men spara vattnet. Mosa den kokta pepparn, tillsätt sedan all peppar till köttet.

    Häll på pepparvattnet, oxbuljongen och öl tills vätskan täcker köttet. Koka upp.

    Nu är chilin på väg. En nöjd kock kan ta ett steg tillbaka, beundra sin skapelse och belöna sig själv med ytterliggaren en Tequila, raskt åtföljd av det resterande ölet.

    Låt chilin småkoka. Rör ner spiskummin, oregano och koriander. Rör ofta så att inte mästerverket bränner fast.

    Fortsätt kockningen tills köttet börjar falla sönder. Det bör ta två, tre timmar.

    Tequila!!!

    Det kan hända att chilin är lös när den närmar sig slutkokningen.

    Riktiga texasbor reder den då med grovt majsmjöl.

    Gör slut på den sista skvätten Tequila (om du inte redan gjort det).

    Ta av grytan och skumma bort det fett som samlats ovanpå.

    Servera chilin med majschips, en klick gräddfil eller grovt riven cheddarost. Servera även med bröd, sallad guacamole.

    Av ERIK HÖRNFELDT, avskriven från EXPRESSEN 9 augusti 1990
  14. 7
    Strimlat kött..... Här har Du ett farligt recept, farligt så tillvida at det tydligen fick ME´s man att fria till ME (eller något sådan, jag KAN HA missuppfattat det hela, det har hänt förr) Personligen så anser jag att de är på tok för snälla med både vitlök och med tequila, men de kan ha gjort det mildare för att passa svenska strupar...

    North Texas red chili



    20 personer (10 chiliälskare)

    1 flaska Tequila
    6 brk ljust öl, helst mexikanskt
    5 torkade ancho-pepparfrukt. (Stora, mörkt brunröda) (Kan ersättas med chilipulver och ett antal flådda, urkärnade röda paprikor).
    1 chipotle-peppar (Röd, rökt)
    3 birdseye-pepparfrukter. (Små spetsiga klarröd) (Kan ersättas med piri-piri)
    4 jalapeno-pepparfrukter
    olja
    10 stora vitlöksklyftor, grovt hackade
    5 kilo oxkött, skuret i tärningar
    1/2 kopp mjöl
    1 kopp chilipulver
    2 koppar mörk oxbuljong
    2 msk spiskummin
    2 msk oregano
    2 msk malda korianderfrön
    1/2 msk socker
    salt efter smak, börja försiktigt
    grovt majsmjöl

    Ta dig en rejäl Tequila. En platta med gamla Hank Williams låtar hjälper oxå till så att det rätta chili-perspektivet på tillvaron infinner sig.

    Börja sedan med pepparn. Rensa bort stjälkar och frön. Koka den torkade pepparn 15 minuter under lock, ställ åt sidan och låt svalna.

    Rensa och hacka den övriga pepparn. Ställ åt sidan. (Här är en Varning på plats. Peppar är starkt. Den BRÄNNS. Se upp för ångorna när du kokar och tvätta händerna noga efteråt. Och tänk noga på vad du gör med fingrarna det närmaste dygnet. Om du petar dig i näsan kan du lika gärna göra det med lödkolven.)

    Ta ett glas Tequila till, ett rejält glas. Det kommer att behövas. Nu börjar det nämligen dra ihop sig.

    Fräs vitlöken mjuk och brun. Lägg i grytan.

    Öka värmen i stekpannan och börja steka köttet. Ta lite i sänder och rör om ordentligt så att alla bitarna steks på alla sidor. Lägg ner i grytan. Detta är ett varmt och tidsödande slitgöra som kräver båda tålamod och Tequila.

    Blanda mjöl och chilipulver. Strö över köttet i grytan.

    Sila den blötlagda pepparn, men spara vattnet. Mosa den kokta pepparn, tillsätt sedan all peppar till köttet.

    Häll på pepparvattnet, oxbuljongen och öl tills vätskan täcker köttet. Koka upp.

    Nu är chilin på väg. En nöjd kock kan ta ett steg tillbaka, beundra sin skapelse och belöna sig själv med ytterliggaren en Tequila, raskt åtföljd av det resterande ölet.

    Låt chilin småkoka. Rör ner spiskummin, oregano och koriander. Rör ofta så att inte mästerverket bränner fast.

    Fortsätt kockningen tills köttet börjar falla sönder. Det bör ta två, tre timmar.

    Tequila!!!

    Det kan hända att chilin är lös när den närmar sig slutkokningen.

    Riktiga texasbor reder den då med grovt majsmjöl.

    Gör slut på den sista skvätten Tequila (om du inte redan gjort det).

    Ta av grytan och skumma bort det fett som samlats ovanpå.

    Servera chilin med majschips, en klick gräddfil eller grovt riven cheddarost. Servera även med bröd, sallad guacamole.

    Av ERIK HÖRNFELDT, avskriven från EXPRESSEN 9 augusti 1990
  15. lillaEgo
    #8

    Men....

    är det där Chili con Carne då?
    ;)
  16. 8
    Men.... är det där Chili con Carne då?
    ;)
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9

    Chili är chili ....

    CON betyder MED och CARNE betyder KÖTT

    dvs chili med kött...

    Trust me baby, jag är kapitalförvaltare, och jag kommer respektera Dig det vet Du ...

    Allvar, ja det är chili con carne, tex mex style....

  18. 9
    Chili är chili .... CON betyder MED och CARNE betyder KÖTT

    dvs chili med kött...

    Trust me baby, jag är kapitalförvaltare, och jag kommer respektera Dig det vet Du ...

    Allvar, ja det är chili con carne, tex mex style....

  19. lillaEgo
    #10

    Grejen är.....

    att i min kokbok (och säkert i din också) står det Chili con Carne om den med köttfärs o vita bönor på konservburk. Går det verkligen att säga att i Sverige innehåller inte en riktig Chili con Carne köttfärs? Och om carne står för kött så vem säger att det inte är okey med malet kött?
    ;)

    Ditt recept hette inte Chili con Carne. Det var DET jag skojade om.....egentligen.
  20. 10
    Grejen är..... att i min kokbok (och säkert i din också) står det Chili con Carne om den med köttfärs o vita bönor på konservburk. Går det verkligen att säga att i Sverige innehåller inte en riktig Chili con Carne köttfärs? Och om carne står för kött så vem säger att det inte är okey med malet kött?
    ;)

    Ditt recept hette inte Chili con Carne. Det var DET jag skojade om.....egentligen.
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11

    Ok....

    jag kan döpa om det till ngt annat då ;-)

    Grejen ä att en chili con carne oftast helt sonika kallas för chili, detta trots att chili bara är chilin dvs kryddan/växten, fast det säger väl en del om hur pass mycket sådan man skall ha i ;-)

  22. 11
    Ok.... jag kan döpa om det till ngt annat då ;-)

    Grejen ä att en chili con carne oftast helt sonika kallas för chili, detta trots att chili bara är chilin dvs kryddan/växten, fast det säger väl en del om hur pass mycket sådan man skall ha i ;-)

  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12

    Och vad gäller kokboken....

    så har jag a) aldrig tittat in just det receptet så Du kan ha rätt, men b) så litar jag mer på andra recepet som är mer autentiska, än på ett från en svensk kokbok från 70-talet.

    På samma sätt så hade jag inte variyt lika förtjust i ett colombianskt recept på sill, där hade jag nog föredragit ett svenskt.
  24. 12
    Och vad gäller kokboken.... så har jag a) aldrig tittat in just det receptet så Du kan ha rätt, men b) så litar jag mer på andra recepet som är mer autentiska, än på ett från en svensk kokbok från 70-talet.

    På samma sätt så hade jag inte variyt lika förtjust i ett colombianskt recept på sill, där hade jag nog föredragit ett svenskt.
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13

    Typ finfördelade

    grytbitar på nöt, det funkar va?? Tack för svaret!
  26. 13
    Typ finfördelade grytbitar på nöt, det funkar va?? Tack för svaret!
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14

    Jepp det fungerar....

    men använd Du köttfärs om Du vill, det är som sgat var inga problem, var mer av att jag var på ett sådant humör i går, då blir jag sådan ;-)
  28. 14
    Jepp det fungerar.... men använd Du köttfärs om Du vill, det är som sgat var inga problem, var mer av att jag var på ett sådant humör i går, då blir jag sådan ;-)
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15

    Tyvärr ingen köttfärs här....

    vi har tomatallergiker i familjen så det får vänta tills lillebror 1) är på sitt första fotboll-, scout-, etc-läger. 2) har flyttat hemifrån/skaffat flickvän och börjat äta hemma hos henne eller nått i den stilen=)

  30. 15
    Tyvärr ingen köttfärs här.... vi har tomatallergiker i familjen så det får vänta tills lillebror 1) är på sitt första fotboll-, scout-, etc-läger. 2) har flyttat hemifrån/skaffat flickvän och börjat äta hemma hos henne eller nått i den stilen=)

  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Desperado,

    du har inte missuppfattat det fullständigt; han friade inte då (det gjorde han på Gotland 1½ år senare) men det var efter en sån chili vi blev tillsammans efter tre års allmänt inkonstruktivt gluttande. ;)
  32. 16
    Desperado, du har inte missuppfattat det fullständigt; han friade inte då (det gjorde han på Gotland 1½ år senare) men det var efter en sån chili vi blev tillsammans efter tre års allmänt inkonstruktivt gluttande. ;)

Liknande trådar

  1. Beräkna bf
    By Anonym in forum _1005 Majbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 22:46
  2. Hur beräkna Bf?
    By anonymt namn in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 08:40
  3. Beräkna lön??
    By Prosan in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-20, 11:57
  4. Beräkna BF?
    By emwi o pyret in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 18:37
  5. hur beräkna...
    By sarah* in forum Föräldraledighet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 13:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar