Tonåringar ensamma hemma i 10 dagar
Tonåringar
  1. Mamma
    #1

    Tonåringar ensamma hemma i 10 dagar

    Hej! Har två tonåringar på 14 och 17 år som bor växelvis hos mig och exet sen 4 år tillbaka. Nu visar det sig att medan barnen är hos honom så har han rest utomlands med sin flickvän. Detta fick jag veta efter några dagar. Barnen vet inte i vilket land han är, och det spelar ju iofs ingen roll. Tydligen ska dom vara borta i 10 dagar.

    Men jag blir upprörd över att han inte meddelat mig att han ska resa bort och lämna barnen ensamma hemma så länge. Hade jag fått veta det hade jag krävt att barnen skulle bo hos mig under den tiden. Nu så är de hundvakt åt exets flickväns hundar och kan därför inte lämna hans bostad för att bo hos mig.

    Är det jag som överreagerar? Barnen är \"stora\" och duktiga och klarar säkert av detta men eftersom jag inte vill att de ska vara ensamma så länge (hönsmamma?) och det vet exet så blev jag bara ställd inför fullbordat faktum. Eftersom flickvännens hundar inte kommer överens med andra djur så kan jag inte be barnen ta hem dem hit då jag har både hund och katt. Suck, blir så lessen över den dåliga kommunikationen.

    Blir också upprörd över att han inte lämnat något nummer till hotellet där barnen kan nå honom om det skulle hända något, däremot hade dom lämnat en lista med telefonnummer till vetrinärer om hundarna skulle bli sjuka.
  2. 1
    Tonåringar ensamma hemma i 10 dagar Hej! Har två tonåringar på 14 och 17 år som bor växelvis hos mig och exet sen 4 år tillbaka. Nu visar det sig att medan barnen är hos honom så har han rest utomlands med sin flickvän. Detta fick jag veta efter några dagar. Barnen vet inte i vilket land han är, och det spelar ju iofs ingen roll. Tydligen ska dom vara borta i 10 dagar.

    Men jag blir upprörd över att han inte meddelat mig att han ska resa bort och lämna barnen ensamma hemma så länge. Hade jag fått veta det hade jag krävt att barnen skulle bo hos mig under den tiden. Nu så är de hundvakt åt exets flickväns hundar och kan därför inte lämna hans bostad för att bo hos mig.

    Är det jag som överreagerar? Barnen är \"stora\" och duktiga och klarar säkert av detta men eftersom jag inte vill att de ska vara ensamma så länge (hönsmamma?) och det vet exet så blev jag bara ställd inför fullbordat faktum. Eftersom flickvännens hundar inte kommer överens med andra djur så kan jag inte be barnen ta hem dem hit då jag har både hund och katt. Suck, blir så lessen över den dåliga kommunikationen.

    Blir också upprörd över att han inte lämnat något nummer till hotellet där barnen kan nå honom om det skulle hända något, däremot hade dom lämnat en lista med telefonnummer till vetrinärer om hundarna skulle bli sjuka.
  3. Mamma P
    #2

    Jag förstår dej

    skulle också bli galen om jag ställdes inför ett sådant faktum. Framför allt att de inte meddelat vart de har tagit vägen. Han är ju ansvarig för barnen den veckan, och ska inte lita på att du finns hemma och kan ingripa om något händer. Vem ska ta hundarna till veterinär t ex om de blir sjuka? och betala för det? Å, vad galen jag skulle bli.....
  4. 2
    Jag förstår dej skulle också bli galen om jag ställdes inför ett sådant faktum. Framför allt att de inte meddelat vart de har tagit vägen. Han är ju ansvarig för barnen den veckan, och ska inte lita på att du finns hemma och kan ingripa om något händer. Vem ska ta hundarna till veterinär t ex om de blir sjuka? och betala för det? Å, vad galen jag skulle bli.....
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3

    ynkligt

    av honom tycker jag. Det handlar inte om att barnen inte skulle klara sig själva för det tror jag säkert att de gör. Att inte ens tala om vart man ska åka och ta för givet att de ska ställa upp som hundvakter. Hur går det med hundarna när de är i skolan? (de kanske har lov )
    Hundarna är mer värda än barnen tydligen.
    När man har sina barn växelvis vid en skilsmässa så handlar det ju om att man vill träffa barnen så mycket som möjligt under den tiden.
    Jag tycker de ska lösa sina hundproblem på annat sätt och sen ska man ifrågasätta barnens roll i deras liv. Jag förstår dig verkligen om du är upprörd.
  6. 3
    ynkligt av honom tycker jag. Det handlar inte om att barnen inte skulle klara sig själva för det tror jag säkert att de gör. Att inte ens tala om vart man ska åka och ta för givet att de ska ställa upp som hundvakter. Hur går det med hundarna när de är i skolan? (de kanske har lov )
    Hundarna är mer värda än barnen tydligen.
    När man har sina barn växelvis vid en skilsmässa så handlar det ju om att man vill träffa barnen så mycket som möjligt under den tiden.
    Jag tycker de ska lösa sina hundproblem på annat sätt och sen ska man ifrågasätta barnens roll i deras liv. Jag förstår dig verkligen om du är upprörd.
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Dålig stil!

    Förstår dig helt och hållet.. Kan inte in min vildaste fantasi förstå att han inte har meddelat dig om att han ska utomlands och dessutom i 10 dagar. Och sen inte lämna något tfn nummer där han är.. *skakar på huvudet*
    Verkligen oansvarigt mot barnen!! Själv hade jag nog blivit fly förbannad och talat om för honom både de ena och de andra.
  8. 4
    Dålig stil! Förstår dig helt och hållet.. Kan inte in min vildaste fantasi förstå att han inte har meddelat dig om att han ska utomlands och dessutom i 10 dagar. Och sen inte lämna något tfn nummer där han är.. *skakar på huvudet*
    Verkligen oansvarigt mot barnen!! Själv hade jag nog blivit fly förbannad och talat om för honom både de ena och de andra.
  9. Mamma
    #5

    Tack för svaren!

    Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar! Visst klarar sig säkert barnen och jag ser till att bjuda hem dem på middag så de slipper laga mat varje dag och nu vet ju också barnen att jag tillgänglig så de kan nå mig när som helst om de behöver det. Och jag ringer och kollar upp att allt är bra varje dag. Men som sagt förbaskat ynkligt av honom att ställa mig inför fullbordat faktum - att dom är bortresta, och dessutom inte kunna göra något åt det eftersom barnen är hundvakter. Jag tror att det är därför som han inte berättade något iförväg för då skulle dom nog inte haft någon som var hundvakt åt dem.

    Jag kommer givetvis att ta en diskussion med honom när de kommer hem till Sverige, inte för att jag tror att det gör någon nytta men jag måste få säga vad jag tycker och tänker är det bästa för våra barn. Och det är att deras föräldrar kan kommunicera med varandra. Han har ju inte ens kollat av med mig att jag skulle vara hemma denna vecka.

    Och nej, barnen har inte sportlov så de tar hand om hundarna före och efter skolan.
  10. 5
    Tack för svaren! Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar! Visst klarar sig säkert barnen och jag ser till att bjuda hem dem på middag så de slipper laga mat varje dag och nu vet ju också barnen att jag tillgänglig så de kan nå mig när som helst om de behöver det. Och jag ringer och kollar upp att allt är bra varje dag. Men som sagt förbaskat ynkligt av honom att ställa mig inför fullbordat faktum - att dom är bortresta, och dessutom inte kunna göra något åt det eftersom barnen är hundvakter. Jag tror att det är därför som han inte berättade något iförväg för då skulle dom nog inte haft någon som var hundvakt åt dem.

    Jag kommer givetvis att ta en diskussion med honom när de kommer hem till Sverige, inte för att jag tror att det gör någon nytta men jag måste få säga vad jag tycker och tänker är det bästa för våra barn. Och det är att deras föräldrar kan kommunicera med varandra. Han har ju inte ens kollat av med mig att jag skulle vara hemma denna vecka.

    Och nej, barnen har inte sportlov så de tar hand om hundarna före och efter skolan.
  11. Pojkmorsan
    #6

    Vilken idiot!

    Ursäkta kraftordet, men hur dum får man bli? Vad har han mellan öronen? Läxa upp honom ordentligt när han kommer hem! Går inte ryktet att det är FF å hela huset invaderas o stökades till av tonåringar? Vore rätt o lagomt åt honom, kanske : )
  12. 6
    Vilken idiot! Ursäkta kraftordet, men hur dum får man bli? Vad har han mellan öronen? Läxa upp honom ordentligt när han kommer hem! Går inte ryktet att det är FF å hela huset invaderas o stökades till av tonåringar? Vore rätt o lagomt åt honom, kanske : )
  13. Medlem sedan
    Feb 2003
    #7

    extremt dåligt

    Ett sådant beslut fattar man tillsammans, båda föräldrarna.
    Jag hade blivit helt galen och lämnat in hundarna på hundpensionat och gett honom räkningen. Så gör man bara inte! I 10 dagar!
  14. 7
    extremt dåligt Ett sådant beslut fattar man tillsammans, båda föräldrarna.
    Jag hade blivit helt galen och lämnat in hundarna på hundpensionat och gett honom räkningen. Så gör man bara inte! I 10 dagar!
  15. En mamma
    #8

    Saknar ord!

    Går han att nå?

    Jag hade ringt upp exet och sagt att från kl X bor barnen hemma hos mig och vi kommer därefter ej att ta något ansvar för hundarna. Hundvakt kan hämta nyckel hemma hos mig.

    Om jag var dig skulle jag allvarligt fundera på om barnen verkligen ska bo så pass mycket hos pappan. Han verkar inte mogen sin uppgift.
  16. 8
    Saknar ord! Går han att nå?

    Jag hade ringt upp exet och sagt att från kl X bor barnen hemma hos mig och vi kommer därefter ej att ta något ansvar för hundarna. Hundvakt kan hämta nyckel hemma hos mig.

    Om jag var dig skulle jag allvarligt fundera på om barnen verkligen ska bo så pass mycket hos pappan. Han verkar inte mogen sin uppgift.
  17. demeter
    #9

    kan du inte ta hem 14-åringen?

    17-åringen klarar sig säkert utmnärkt - är ju nästan myndig. Extremt dålig stil att h*n inte vet hur h*n kommer i kontakt med pappan vid behov!!!!
  18. 9
    kan du inte ta hem 14-åringen? 17-åringen klarar sig säkert utmnärkt - är ju nästan myndig. Extremt dålig stil att h*n inte vet hur h*n kommer i kontakt med pappan vid behov!!!!
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Anmäl

    Jag harde ärligt talat anmält det till soc.
  20. 10
    Anmäl Jag harde ärligt talat anmält det till soc.
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Lämna hundarna till något hundhem

    Ring och kolla med Polisen!
    Fråga vad du kan göra med hundarna, kanske lämna på ett hundpensionat så får de lösa ut hundarna vad det kostar sedan.

    Det är INTE acceptabelt att göra så mot sina barn. Herregud om något händer!!! Är det inte olagligt och straffbart?
  22. 11
    Lämna hundarna till något hundhem Ring och kolla med Polisen!
    Fråga vad du kan göra med hundarna, kanske lämna på ett hundpensionat så får de lösa ut hundarna vad det kostar sedan.

    Det är INTE acceptabelt att göra så mot sina barn. Herregud om något händer!!! Är det inte olagligt och straffbart?
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    Ring Polisen

    Jag hade ringt Polisen och frågat vad som är lagligt. Tror inte att man får lämna barn vind för våg så där, och i det här fallet är dina barn viktigare än hundarna.

    Nu när du vet att barnen är ensamma så pass länge, så kan ju du bli medskyldig kan jag tänka mig, eftersom du också är deras förälder.

    Ärligt talat, så hade jag låtit hundarna få hamna på ett hundpensionat eller lämna in till hittegods. Lämnat ytterdörren helt olåst och tagit hand om barnen.

    När man är så pass ung som dina barn ändå är, så kan det skada för livet. Och vad gör barnen om de blir rädda på natten? Om det blir inbrott???

    Nä, ta hem barnen redan ikväll!
  24. 12
    Ring Polisen Jag hade ringt Polisen och frågat vad som är lagligt. Tror inte att man får lämna barn vind för våg så där, och i det här fallet är dina barn viktigare än hundarna.

    Nu när du vet att barnen är ensamma så pass länge, så kan ju du bli medskyldig kan jag tänka mig, eftersom du också är deras förälder.

    Ärligt talat, så hade jag låtit hundarna få hamna på ett hundpensionat eller lämna in till hittegods. Lämnat ytterdörren helt olåst och tagit hand om barnen.

    När man är så pass ung som dina barn ändå är, så kan det skada för livet. Och vad gör barnen om de blir rädda på natten? Om det blir inbrott???

    Nä, ta hem barnen redan ikväll!
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    Ja precis!

    Jag hade inte lämnat kvar barnen och på något sätt lämnat bort hundarna.

    Finns det ingen plats på hundpensionat, kan man ju be någon granne lämna in dem som upphittade. OCH lämna ytterdörren öppen...
  26. 13
    Ja precis! Jag hade inte lämnat kvar barnen och på något sätt lämnat bort hundarna.

    Finns det ingen plats på hundpensionat, kan man ju be någon granne lämna in dem som upphittade. OCH lämna ytterdörren öppen...
  27. Medlem sedan
    Aug 2002
    #14

    skriver under

    det var min tanke med: anmäl! Undrar om man inte kan bli skyldig till oaktsamhet som man inte anmäler.
  28. 14
    skriver under det var min tanke med: anmäl! Undrar om man inte kan bli skyldig till oaktsamhet som man inte anmäler.
  29. mamma till tre boys
    #15

    fast

    inte är det väl förbjudet för tonåringar att vara ensama hemma. Däremot var det helknäppt att dom inte vet var dom får tag i pappa, men dom vet väl ändå hur dom får tag i mamma eller annan vuxen.
    Min 14 åring var ensam hemma en vecka en sommar, och som 15 åring var han hemma 12 dagar. Han ville gärna och det gick jättebra, han fixade mat och lärde sig använda tvättmaskin och diskmaskin. Han hade en granne han kunde ringa om det skulle hänt nått akut, och vi pratade ju med varann varenda dag. (men var 100 mil bort)
  30. 15
    fast inte är det väl förbjudet för tonåringar att vara ensama hemma. Däremot var det helknäppt att dom inte vet var dom får tag i pappa, men dom vet väl ändå hur dom får tag i mamma eller annan vuxen.
    Min 14 åring var ensam hemma en vecka en sommar, och som 15 åring var han hemma 12 dagar. Han ville gärna och det gick jättebra, han fixade mat och lärde sig använda tvättmaskin och diskmaskin. Han hade en granne han kunde ringa om det skulle hänt nått akut, och vi pratade ju med varann varenda dag. (men var 100 mil bort)
  31. Medlem sedan
    May 2003
    #16

    Beror på omständigheterna

    Jag tycker att det är rätt stor skillnad att inte som vuxen och bostadsägare INTE kunna bli nådd, och lämna över 2 hundar (som inte är barnens) och själva se till att fixa allt runt skolan, mat mm.

    Men om lagen och soc tycker att det är ok, så kan man ju undersöka det med att ringa Polisen först.

    VEM tar ansvar om bostaden brinner ner?
    VEM tar ansvar om någon hund springer bort eller blir sjuk?
    VEM kan barnen ringa och känna trygghet i att få hjälp av snabbt?
    Är det verkligen ok att ett äldre syskon ska ta ansvar för ett yngre?

    Hoppas att pappan och styvmamma lämnade en tjock bunt med tusenlappar i ersättning. Tänk vad det hade kostat att bara lämna in hundarna på pensionat. Smart drag att fixa gratis hundvakt.

    Själv retar jag mig mest på själva attityden. Att som vuxen sko sig på sina egna barn tycker jag är [CENCUR].
    Att mamman inte visste något har säkert med att de annars inte hade fått åka iväg på resan annars.
  32. 16
    Beror på omständigheterna Jag tycker att det är rätt stor skillnad att inte som vuxen och bostadsägare INTE kunna bli nådd, och lämna över 2 hundar (som inte är barnens) och själva se till att fixa allt runt skolan, mat mm.

    Men om lagen och soc tycker att det är ok, så kan man ju undersöka det med att ringa Polisen först.

    VEM tar ansvar om bostaden brinner ner?
    VEM tar ansvar om någon hund springer bort eller blir sjuk?
    VEM kan barnen ringa och känna trygghet i att få hjälp av snabbt?
    Är det verkligen ok att ett äldre syskon ska ta ansvar för ett yngre?

    Hoppas att pappan och styvmamma lämnade en tjock bunt med tusenlappar i ersättning. Tänk vad det hade kostat att bara lämna in hundarna på pensionat. Smart drag att fixa gratis hundvakt.

    Själv retar jag mig mest på själva attityden. Att som vuxen sko sig på sina egna barn tycker jag är [CENCUR].
    Att mamman inte visste något har säkert med att de annars inte hade fått åka iväg på resan annars.
  33. Mamma P
    #17

    Nu vet jag vad jag skulle göra!

    Lämna in hundarna på ett dyrt hundpensionat och ta hem dina barn! Hämnden är ljuv......
  34. 17
    Nu vet jag vad jag skulle göra! Lämna in hundarna på ett dyrt hundpensionat och ta hem dina barn! Hämnden är ljuv......
  35. demeter
    #18

    men lena- en 17-åring?

    h*n klarar sig väl själv en vecka. Tänk på dem som flyttar till gymnasium på annan ort....
    Det är värre med 14-åringen som behöver ses till lite mer...
  36. 18
    men lena- en 17-åring? h*n klarar sig väl själv en vecka. Tänk på dem som flyttar till gymnasium på annan ort....
    Det är värre med 14-åringen som behöver ses till lite mer...
  37. Medlem sedan
    Aug 2002
    #19

    Det jag tycker är riktigt illa här:

    är att pappan inte informerat mamman om att han tänker lämna dem ensamma! Det är under all kritik. En helt annan sak vore det om mamma/pappa levde tillsammans och tog ett gemensamt beslut om detta. Jag hade inte tvekat att anmäla mina barns far om han hade gjort på det här sättet (vilket jag är övertygad om att han inte skulle).
  38. 19
    Det jag tycker är riktigt illa här: är att pappan inte informerat mamman om att han tänker lämna dem ensamma! Det är under all kritik. En helt annan sak vore det om mamma/pappa levde tillsammans och tog ett gemensamt beslut om detta. Jag hade inte tvekat att anmäla mina barns far om han hade gjort på det här sättet (vilket jag är övertygad om att han inte skulle).
  39. Terese A
    #20

    jag tror inte

    att han har gjort ngt olagligt , dock ganska korkat.
  40. 20
    jag tror inte att han har gjort ngt olagligt , dock ganska korkat.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ensamma dagar
    By Miina84 in forum Småbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 22:33
  2. Ensamma hemma
    By ulle75 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-16, 14:30
  3. Lämnar två tonåringar ensamma hemma
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 16:23
  4. Ensamma hemma
    By malinel in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 22:19
  5. Ensamma hemma :(
    By nickan73 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 06:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar