Vilket håll?
_0404 Aprilbarn
  1. Bodil m Ella-04+bf25/6-06
    #1

    Vilket håll?

    Hej på er alla aprilisar!

    Nu var det länge sen jag skrev här. Det går i ett här hemma med jobb & dagis. Går nu in i vecka 23 i min graviditet. Börjar få foglossning annars är allt bara bra.

    Har era aprilbarn sina spjälsängar kvar eller ni har bytt till juniorsäng och hur funkar det isåfall?

    Har köpt en \"Hensvik\" juniorsäng på IKEA till Ella som jag tänkte hon kunde ha när den lill* kommer till sommaren.

    Köpte till \"Sultan blunda\" madrass, men vilket håll ska den ligga på? Ena sidan är nämligen knottrig. Ska denna vara upp eller ner? Och var på sängkanten sätter man stödbrädan? Mitt på eller ända uppe vid huvudändan?

    Tack på förhand för era svar!
  2. 1
    Vilket håll? Hej på er alla aprilisar!

    Nu var det länge sen jag skrev här. Det går i ett här hemma med jobb & dagis. Går nu in i vecka 23 i min graviditet. Börjar få foglossning annars är allt bara bra.

    Har era aprilbarn sina spjälsängar kvar eller ni har bytt till juniorsäng och hur funkar det isåfall?

    Har köpt en \"Hensvik\" juniorsäng på IKEA till Ella som jag tänkte hon kunde ha när den lill* kommer till sommaren.

    Köpte till \"Sultan blunda\" madrass, men vilket håll ska den ligga på? Ena sidan är nämligen knottrig. Ska denna vara upp eller ner? Och var på sängkanten sätter man stödbrädan? Mitt på eller ända uppe vid huvudändan?

    Tack på förhand för era svar!
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Alicia har

    spjälsäng än, men många har bytt tror jag. Mina barn har alltid älskat sina spjälsängar och de får ligga i dom så länge de själva vill. När Alicia skulle kommaa var Oliver bara 1 år så vi köpte en begagnad spjälsäng till. Nu har pojkarna våningsäng och bara Alicia spjälis. Bra att ni vänjer vid sängen INNAN syskonet kommer. Alexander har en knottrig madrass. Vi frågade och knottrorna ska vara uppåt, Alexander har en bäddmadrass ovanpå. :-)
  4. 2
    Alicia har spjälsäng än, men många har bytt tror jag. Mina barn har alltid älskat sina spjälsängar och de får ligga i dom så länge de själva vill. När Alicia skulle kommaa var Oliver bara 1 år så vi köpte en begagnad spjälsäng till. Nu har pojkarna våningsäng och bara Alicia spjälis. Bra att ni vänjer vid sängen INNAN syskonet kommer. Alexander har en knottrig madrass. Vi frågade och knottrorna ska vara uppåt, Alexander har en bäddmadrass ovanpå. :-)
  5. Anonym
    #3

    smaksak

    med madrassen tror jag eller jag har fått för mig att den knottriga ska vara upp så att luft kan cirkulera men jag har inga belägg för det;)

    Nu har jag inga som helst erfarenheter av juniorsängar eftersom jag aldrig förstått vitsen med dem, men \"trill ur skydd\" har vi haft! Vi satte det rätt mycket mot mitten eftersom Isadora snurrar åt alla håll och kanter.
    Freddi sover fortfarnde i spjälsäng och kommer så att fortsätta tills hon klättrar ur, men till henne hade jag satt skyddet högre upp eftersom hon alltid ligger hopknölad på huvudkudden.

    Ett tredje tips är att byta säng en tid inann bebis kommer så att ni hinner montera ner spjälisen ett par dagar iaf. Så inte Ella tycker att bebis snor hennes säng ;)

    Kram

    Malin
  6. 3
    smaksak med madrassen tror jag eller jag har fått för mig att den knottriga ska vara upp så att luft kan cirkulera men jag har inga belägg för det;)

    Nu har jag inga som helst erfarenheter av juniorsängar eftersom jag aldrig förstått vitsen med dem, men \"trill ur skydd\" har vi haft! Vi satte det rätt mycket mot mitten eftersom Isadora snurrar åt alla håll och kanter.
    Freddi sover fortfarnde i spjälsäng och kommer så att fortsätta tills hon klättrar ur, men till henne hade jag satt skyddet högre upp eftersom hon alltid ligger hopknölad på huvudkudden.

    Ett tredje tips är att byta säng en tid inann bebis kommer så att ni hinner montera ner spjälisen ett par dagar iaf. Så inte Ella tycker att bebis snor hennes säng ;)

    Kram

    Malin
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Växasäng

    har Saga. Jag ville ha en Hensvik (vi har de andra möblerna) men så fick vi en säng gratis... Det funkar faktiskt bra, lite konstigt i början men hon sover precis som innan. Den STORA fördelen för oss är att vi nu kan söva henne i sängen!! Madrassen vet jag inget om och stödbrädan kan du sätta var du vill. Vi har satt den rätt högt upp så att hon kan kliva ur nertill och inte riskerar att ramla ur upptill med huvudet före.

    Härligt att du har gått så långt redan, synd på foglossningen, jag vet precis hur du har det!!! Visst går det fortare andra graviditeten? :o)
  8. 4
    Växasäng har Saga. Jag ville ha en Hensvik (vi har de andra möblerna) men så fick vi en säng gratis... Det funkar faktiskt bra, lite konstigt i början men hon sover precis som innan. Den STORA fördelen för oss är att vi nu kan söva henne i sängen!! Madrassen vet jag inget om och stödbrädan kan du sätta var du vill. Vi har satt den rätt högt upp så att hon kan kliva ur nertill och inte riskerar att ramla ur upptill med huvudet före.

    Härligt att du har gått så långt redan, synd på foglossningen, jag vet precis hur du har det!!! Visst går det fortare andra graviditeten? :o)
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Trilla ur

    skydd är toppen! Oliver har det (nere i våningsängen). Min mamma sa att \"det behövs inte, han vänjer sig\". Men han har många gånger rullat in i den, dundrat in i den, så utan den hade han rullat i golvet. :-)
  10. 5
    Trilla ur skydd är toppen! Oliver har det (nere i våningsängen). Min mamma sa att \"det behövs inte, han vänjer sig\". Men han har många gånger rullat in i den, dundrat in i den, så utan den hade han rullat i golvet. :-)
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Albin har spjälis än

    Men vi byter nog snart till en stor säng. Vi ska köpa en Brekke på IKEA, det är en vanlig vuxensäng. Det känns bäst för då kan vi ha den dels som gästsäng och så får man plats att ligga bredvid ordentligt.

    Det där med madrassen har jag ingen aning om, men jag tror nog inte att knottret ska vara uppåt? Fast jag kan ha fel. ;o)
  12. 6
    Albin har spjälis än Men vi byter nog snart till en stor säng. Vi ska köpa en Brekke på IKEA, det är en vanlig vuxensäng. Det känns bäst för då kan vi ha den dels som gästsäng och så får man plats att ligga bredvid ordentligt.

    Det där med madrassen har jag ingen aning om, men jag tror nog inte att knottret ska vara uppåt? Fast jag kan ha fel. ;o)
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #7

    Vi har

    en växa-säng åt Elis. Vi har varierat med knottror upp och nu har vi dem neråt på madrassen :-)
    Stödbrädan har vi mot huvudänden så att Elis lätt kan ta sig ur sängen vid fotänden och det lärde han sig på en gång ;-)
    Det står även på stödbrädans insida hur och var den kan sitta.

    Lycka till! och hoppas Ella gillar sin nya säng!
    (Du har dessutom bf på min sons födelsedag, men det har jag säkert redan sagt ;-)
    Hoppas foglossningen inte blir värre!

    Kram
  14. 7
    Vi har en växa-säng åt Elis. Vi har varierat med knottror upp och nu har vi dem neråt på madrassen :-)
    Stödbrädan har vi mot huvudänden så att Elis lätt kan ta sig ur sängen vid fotänden och det lärde han sig på en gång ;-)
    Det står även på stödbrädans insida hur och var den kan sitta.

    Lycka till! och hoppas Ella gillar sin nya säng!
    (Du har dessutom bf på min sons födelsedag, men det har jag säkert redan sagt ;-)
    Hoppas foglossningen inte blir värre!

    Kram
  15. Medlem sedan
    Mar 2004
    #8

    Enl. IKEAs hemsida...

    så är madrasserna vändbara. Man kan alltså välja den sida som man tycker känns bäst. Enl. IKEA så är den knottriga sidan mjukare och svalare. Mina barn har båda valt att sova på den släta sidan. Tror de tyckte knottrorna kändes lite läskiga.
    Trilla ur skyddet har vi uppe vid huvudet/överkroppen. Vill inte att de ska ramla med huvudet före i golvet.
  16. 8
    Enl. IKEAs hemsida... så är madrasserna vändbara. Man kan alltså välja den sida som man tycker känns bäst. Enl. IKEA så är den knottriga sidan mjukare och svalare. Mina barn har båda valt att sova på den släta sidan. Tror de tyckte knottrorna kändes lite läskiga.
    Trilla ur skyddet har vi uppe vid huvudet/överkroppen. Vill inte att de ska ramla med huvudet före i golvet.
  17. Anonym
    #9

    bra val

    vi har en brekke säng till isadora och lådorna är suveräna.
    Var försiktig med den vita laminaten bara, vår har spruckit på ett par ställen men vi kan ha ovnaligt vilda barn också....
    Isadora har knottret uppåt, hon är så varm när hon sover så hon gillar det, hade det iof i spjälsängen också så hon är väl van och jag tycker att det är rätt skönt att sova på också.
  18. 9
    bra val vi har en brekke säng till isadora och lådorna är suveräna.
    Var försiktig med den vita laminaten bara, vår har spruckit på ett par ställen men vi kan ha ovnaligt vilda barn också....
    Isadora har knottret uppåt, hon är så varm när hon sover så hon gillar det, hade det iof i spjälsängen också så hon är väl van och jag tycker att det är rätt skönt att sova på också.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Ja

    Jag hade ingen aning, men som du skriver så blir det ju mer luftcirkulation om man har knottret uppåt.

    Jodå, Albin är värsta vilda killen så sängen lär väl bli sliten. Men men. Han fick 1500 pengar i presentkort på IKEA i julklapp som vi har sparat till den här sängen. Kanske åker vi och köper den i helgen? ;o) Han ska få min gamla madrass och så köper vi en ny till mig för min börjar bli för dålig för mig. Vi har även köpt en sån där Trilla ej ur-sida på Babyland (den långa varianten) för Albin far omkring som en torped i sömnen... :o)
  20. 10
    Ja Jag hade ingen aning, men som du skriver så blir det ju mer luftcirkulation om man har knottret uppåt.

    Jodå, Albin är värsta vilda killen så sängen lär väl bli sliten. Men men. Han fick 1500 pengar i presentkort på IKEA i julklapp som vi har sparat till den här sängen. Kanske åker vi och köper den i helgen? ;o) Han ska få min gamla madrass och så köper vi en ny till mig för min börjar bli för dålig för mig. Vi har även köpt en sån där Trilla ej ur-sida på Babyland (den långa varianten) för Albin far omkring som en torped i sömnen... :o)
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Knottrorna

    är till för varma barn och på sommaren (lite svalare med lugtcirkulation) och den släta sidan för dem som föredrar det. David är varm så han har knottrorna upp. Men han sover ändå aldrig där nuförtiden, bara mellan oss. Det blev så efter att han var jättesjuk med hög feber för en dryg månad sedan.

    Spjälsängen satte vi bara åt sidan när vi bytte säng, den står kvar i sovrummet. Vi sa bara att DAvid ska ha den stora sängen och bebisen den lilla. Han blev jätteglad för sin säng och sov faktiskt hela nätterna i den ett tag, men spjälsängen vill han INTE ha längre, den är BEBISENS!!! =)
  22. 11
    Knottrorna är till för varma barn och på sommaren (lite svalare med lugtcirkulation) och den släta sidan för dem som föredrar det. David är varm så han har knottrorna upp. Men han sover ändå aldrig där nuförtiden, bara mellan oss. Det blev så efter att han var jättesjuk med hög feber för en dryg månad sedan.

    Spjälsängen satte vi bara åt sidan när vi bytte säng, den står kvar i sovrummet. Vi sa bara att DAvid ska ha den stora sängen och bebisen den lilla. Han blev jätteglad för sin säng och sov faktiskt hela nätterna i den ett tag, men spjälsängen vill han INTE ha längre, den är BEBISENS!!! =)

Liknande trådar

  1. Vilket håll...
    By Venus in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-20, 09:19
  2. Vilket håll...
    By Venus in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 15:09
  3. Åt vilket håll snurrar hon?
    By b-boom in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 09:32
  4. Vilket håll ??
    By summerzion in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 08:50
  5. Åt vilket håll skall
    By bunozi in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 19:41
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar