bilbarnstol vid utlandsresa
_05 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    bilbarnstol vid utlandsresa

    (Även inne på juli). Hur gör ni när ni är ute och reser med era små? Vi ska åka till Spanien i slutet av mars och hade tänkt vara smarta och redan nu beställa taxi med bilbarnstol (transfer från flygplats till hotell), men det visar sig att ingen kan fixa detta. Så nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra, det känns ju inte så jättekul att åka bil och ha Hugo oskyddad i mitt knä. Alternativet är att vi ska försöka hitta en buss som går istället för taxi (hyra bil är inget alternativ). Babyskyddet har han växt ur nu och jag har även förstått att man inte bör ha med en bilstol på flyget eftersom den behandlas för hårdhänt och man kan mer eller mindre räkna den som krockskadad därefter.

    Så hur gör ni när ni är ute och reser? Är det bara att försöka slappna av och skippa bilstol?
  2. 1
    bilbarnstol vid utlandsresa (Även inne på juli). Hur gör ni när ni är ute och reser med era små? Vi ska åka till Spanien i slutet av mars och hade tänkt vara smarta och redan nu beställa taxi med bilbarnstol (transfer från flygplats till hotell), men det visar sig att ingen kan fixa detta. Så nu vet jag inte riktigt hur vi ska göra, det känns ju inte så jättekul att åka bil och ha Hugo oskyddad i mitt knä. Alternativet är att vi ska försöka hitta en buss som går istället för taxi (hyra bil är inget alternativ). Babyskyddet har han växt ur nu och jag har även förstått att man inte bör ha med en bilstol på flyget eftersom den behandlas för hårdhänt och man kan mer eller mindre räkna den som krockskadad därefter.

    Så hur gör ni när ni är ute och reser? Är det bara att försöka slappna av och skippa bilstol?
  3. J m T, M & L
    #2

    Läste någonstans...

    ... att en del flygbolag accepterar bilstol inne i kabinen. Kolla om det kanske funkar?
  4. 2
    Läste någonstans... ... att en del flygbolag accepterar bilstol inne i kabinen. Kolla om det kanske funkar?
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3

    ok

    attans att han precis är på väg att växa ur babyskyddet, hade han kunnat ha det så skulle jag defintivt ha kollat upp det! Jag ser verkligen fram emot resan, men det här med transfern är onekligen lite jobbigt, suck.
  6. 3
    ok attans att han precis är på väg att växa ur babyskyddet, hade han kunnat ha det så skulle jag defintivt ha kollat upp det! Jag ser verkligen fram emot resan, men det här med transfern är onekligen lite jobbigt, suck.
  7. Medlem sedan
    Aug 1999
    #4

    vi hyrde bil....

    i spanien när dottern va liten, helt värdelöst... de har nämligen frammåtvända barnstolar så de spelar ju ingen roll om du har honom i knät eller i en sådan.... skadan är lixom redan skedd om de skulle hända nåt!

    Tror du inte han kan vara i babyskyddet iaf då? bättre trångt än farligt?
  8. 4
    vi hyrde bil.... i spanien när dottern va liten, helt värdelöst... de har nämligen frammåtvända barnstolar så de spelar ju ingen roll om du har honom i knät eller i en sådan.... skadan är lixom redan skedd om de skulle hända nåt!

    Tror du inte han kan vara i babyskyddet iaf då? bättre trångt än farligt?
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    typiskt

    vi har nämligen precis bestämt oss för att hyra bil med bilbarnstol. Tyvärr så har han bara ca 1 cm kvar från huvudet upp till kanten på babyskyddet, så det är inte bara att det är trångt utan han är verkligen på allvar på väg att växa ur det. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och konstatera att han får sitta framåtvänd i en bilbarnstol, samtidigt hoppas jag ändå att det är lite tryggare än att sitta helt oskyddad i min famn.

    Tack för ditt svar!
  10. 5
    typiskt vi har nämligen precis bestämt oss för att hyra bil med bilbarnstol. Tyvärr så har han bara ca 1 cm kvar från huvudet upp till kanten på babyskyddet, så det är inte bara att det är trångt utan han är verkligen på allvar på väg att växa ur det. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och konstatera att han får sitta framåtvänd i en bilbarnstol, samtidigt hoppas jag ändå att det är lite tryggare än att sitta helt oskyddad i min famn.

    Tack för ditt svar!
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6

    Ja...

    va gör man lixom?! Skittrisst att inte alla kan ha samma rekomendationer, men vet du - jag läste nånstans men va tusan var de för snackgrupp... de var visst några bolag i spanien som faktiskt HADE bakåtvända stolar....

    Jag tror de va i majbarn-05. sök där inne så kanske du hittar de...
  12. 6
    Ja... va gör man lixom?! Skittrisst att inte alla kan ha samma rekomendationer, men vet du - jag läste nånstans men va tusan var de för snackgrupp... de var visst några bolag i spanien som faktiskt HADE bakåtvända stolar....

    Jag tror de va i majbarn-05. sök där inne så kanske du hittar de...
  13. J m T, M & L
    #7

    Hertz?

    Jag tror att Hertz har bakåtvända stolar till sina hyrbilar över hela världen, faktiskt.
  14. 7
    Hertz? Jag tror att Hertz har bakåtvända stolar till sina hyrbilar över hela världen, faktiskt.
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8

    Men du, anhna!

    Välj isf babyskyddet. Även om det är urvuxet är det bra säkrare än att sitta framåtvänd. Att sitta framåtvänd i den här åldern är absolut _inte_ att rekommendera. Nacken klarar inte av en krock ens i lägre fart, tyvärr.
  16. 8
    Men du, anhna! Välj isf babyskyddet. Även om det är urvuxet är det bra säkrare än att sitta framåtvänd. Att sitta framåtvänd i den här åldern är absolut _inte_ att rekommendera. Nacken klarar inte av en krock ens i lägre fart, tyvärr.
  17. Medlem sedan
    Jul 2004
    #9

    hade barnskyddet med

    Vi släpade runt bilbarnstolen när vi var i Kina i höstas. Det var inte helt smidigt att gå runt med den på stan, men för mig var det otänkbart att ha henne lös i bilen. Jag vill inte skrämma upp någon, men jag åker ju aldrig en meter här hemma utan att hon är fastspänd, så varför skulle jag göra det där, där trafiken dessutom är mycket värre.
  18. 9
    hade barnskyddet med Vi släpade runt bilbarnstolen när vi var i Kina i höstas. Det var inte helt smidigt att gå runt med den på stan, men för mig var det otänkbart att ha henne lös i bilen. Jag vill inte skrämma upp någon, men jag åker ju aldrig en meter här hemma utan att hon är fastspänd, så varför skulle jag göra det där, där trafiken dessutom är mycket värre.

Liknande trådar

  1. UTLANDSRESA!!!!!
    By MålarTora in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 16:29
  2. Utlandsresa
    By cappicio in forum Diabetes
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 00:55
  3. utlandsresa
    By Sommer in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 13:24
  4. Utlandsresa??
    By Elin in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 13:39
  5. Bilbarnstol vid utlandsresa?
    By anhna in forum _0507 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 20:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar