TriCotti bärsjal? Någon som vet?
_0512 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    TriCotti bärsjal? Någon som vet?

    Var kan man förresten ställa frågor om bärsjalar härinne? Finns det ett bärsjalssnack som jag totalt missat ?

    Jag är sååå less på att knyta min 5,4 m långa bärsjal (min man är lång så vi måste ha en extra lång) och det känns som hela jag är invirad i sjal. Varmt och bökigt, kan inte amma ordentligt med den på. Läste om en TriCotti som är tvådelad- så att den skulle vara färdigknyten på nåt sätt? Är den något bra?
    Vill gärna slippa knyta. Eller kanske ska skaffa en annan bärsjal som inte består av så tjockt tyg?
    Nåväl...erfarenheter av Tricotti hitåt tack?!
  2. 1
    TriCotti bärsjal? Någon som vet? Var kan man förresten ställa frågor om bärsjalar härinne? Finns det ett bärsjalssnack som jag totalt missat ?

    Jag är sååå less på att knyta min 5,4 m långa bärsjal (min man är lång så vi måste ha en extra lång) och det känns som hela jag är invirad i sjal. Varmt och bökigt, kan inte amma ordentligt med den på. Läste om en TriCotti som är tvådelad- så att den skulle vara färdigknyten på nåt sätt? Är den något bra?
    Vill gärna slippa knyta. Eller kanske ska skaffa en annan bärsjal som inte består av så tjockt tyg?
    Nåväl...erfarenheter av Tricotti hitåt tack?!
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Enkel...

    sak men ett par saker att tänka på.

    Tricottin är ju sas två band som du trär över huvudet och sedan omlott (i kryss som banden på gympan förr). I själva krysset bär du sedan barnet framåtvänt eller emot dig. Möjligen i vagga. Samma pincip som för knutet kryss men du slipper själva knytningen.

    Jag har inte testat tricottins jälv men har ett par vänner som gjort det. Den är simpel och fugnerar som snabbärredskap men som en trikåsjal så har den inte hur lång användningstid som helst. Men det är ju inte heller alltid vitsen. Är du trött på att knyta och tycker det är bängligt så trot jag på denna. Fortfarande smidigare, snabbare och bättre än en BB-sele iaf. ;-)

    Det du bör tänka på och ta med i beräkningen är att det är olika strl för olika kroppstyper. SKiljer det mkt i strl/längd på dig och din man så behöver ni olika strl. Där har du en av orsakerna till att sjalen vinner i längden (ha ha vitsigt!) då den är mer flexibel och självklart mer varierbar bär mässigt.

    Tips annars är att hålla ögonen på tex Tradera där det legat ute några på senaste tiden i olika strl. Annars säljer du den du har (om du inte vill ha den kvar förstås) eller sätter ut en bytesannons. Annonsera på www.sjalbarn.se så får du snabbt napp. :-)
  4. 2
    Enkel... sak men ett par saker att tänka på.

    Tricottin är ju sas två band som du trär över huvudet och sedan omlott (i kryss som banden på gympan förr). I själva krysset bär du sedan barnet framåtvänt eller emot dig. Möjligen i vagga. Samma pincip som för knutet kryss men du slipper själva knytningen.

    Jag har inte testat tricottins jälv men har ett par vänner som gjort det. Den är simpel och fugnerar som snabbärredskap men som en trikåsjal så har den inte hur lång användningstid som helst. Men det är ju inte heller alltid vitsen. Är du trött på att knyta och tycker det är bängligt så trot jag på denna. Fortfarande smidigare, snabbare och bättre än en BB-sele iaf. ;-)

    Det du bör tänka på och ta med i beräkningen är att det är olika strl för olika kroppstyper. SKiljer det mkt i strl/längd på dig och din man så behöver ni olika strl. Där har du en av orsakerna till att sjalen vinner i längden (ha ha vitsigt!) då den är mer flexibel och självklart mer varierbar bär mässigt.

    Tips annars är att hålla ögonen på tex Tradera där det legat ute några på senaste tiden i olika strl. Annars säljer du den du har (om du inte vill ha den kvar förstås) eller sätter ut en bytesannons. Annonsera på www.sjalbarn.se så får du snabbt napp. :-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Ja det såklart :(

    Då kommer vi behöva två olika storlekar definitivt. Hmmm hur länge kan man använda en trikåsjal då? Hur många kilos bebis?
  6. 3
    Ja det såklart :( Då kommer vi behöva två olika storlekar definitivt. Hmmm hur länge kan man använda en trikåsjal då? Hur många kilos bebis?
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    Min kompis...

    använde sin till strax över året så den har ju rätt bra användningstid ändå. EN ERGO eller Patapum kanske kunde vara något eller en Mei Tai som är ett mellanting mellan sele och bärsjal.
  8. 4
    Min kompis... använde sin till strax över året så den har ju rätt bra användningstid ändå. EN ERGO eller Patapum kanske kunde vara något eller en Mei Tai som är ett mellanting mellan sele och bärsjal.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Har tänkt på både

    Ergon (men det stod att den var från 5 månaders ålder på babybodens hemsida och sen längre ner att det var ok från 3 månader så jag blev lite förvirrad) och Mei Tai- de var ju himla fina och sambon gillade dem också. Patapum vet jag inte vad det är? Hemsides tips på en sån?
  10. 5
    Har tänkt på både Ergon (men det stod att den var från 5 månaders ålder på babybodens hemsida och sen längre ner att det var ok från 3 månader så jag blev lite förvirrad) och Mei Tai- de var ju himla fina och sambon gillade dem också. Patapum vet jag inte vad det är? Hemsides tips på en sån?
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Patapum...

    är en sele liknande Ergon. Finns på www.minimundus.se och www.stellaris.se tex. Maken bär Ludde lite i ergon, inte några längre stunder men han får lit epanik i sjalen och tycker det tar en kvart att få på så han föredrar selen. Funkar bra men man får vara med och stödja huvudet när de är vakna och hålla koll så de inte blir trötta men det brukar man ju märka.

    Mei Tai tycker jag verkar vara ett bra mellanting. Varken sjal eller sele och dessutom finns det ju så himla fina. :-)
  12. 6
    Patapum... är en sele liknande Ergon. Finns på www.minimundus.se och www.stellaris.se tex. Maken bär Ludde lite i ergon, inte några längre stunder men han får lit epanik i sjalen och tycker det tar en kvart att få på så han föredrar selen. Funkar bra men man får vara med och stödja huvudet när de är vakna och hålla koll så de inte blir trötta men det brukar man ju märka.

    Mei Tai tycker jag verkar vara ett bra mellanting. Varken sjal eller sele och dessutom finns det ju så himla fina. :-)

Liknande trådar

  1. Bärsjal någon?
    By Villervalla in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 08:54
  2. tricotti
    By Lillfia in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 11:15
  3. Någon som sytt bärsjal?
    By Linda & Mira 070119 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 11:18
  4. Bärsjal - erfarenheter någon?
    By AnnaC med 3:an in forum _0606 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 21:12
  5. Någon som använder bärsjal här??
    By lolill in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 10:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar