hur sover era bebisar?
_0512 Decemberbarn
  1. Lappis m A, A & F
    #1

    hur sover era bebisar?

    ammar du helt eller delvis?
    Jag delammar mina tvillingar och de sover ungefär
    mellan 20.00-21.00 för natten och vaknar runt 7.7.30 då har de vakant under natten vid ca 5 tiden ibland sover Freja till 6-7 och då får hon flaska. Alfons han ammar då han vaknar, sen är de vaken ungefär 2-3 tim så sover de ibland 4 tim ibland bara små pauser under dagen och sen sover de för natten igen.
    Men då äter de mkt till natten, det är ett endaste matande å ammande, men det får man väl ta när de sover så fint på natten.
    (Även på ank nov.)
  2. 1
    hur sover era bebisar? ammar du helt eller delvis?
    Jag delammar mina tvillingar och de sover ungefär
    mellan 20.00-21.00 för natten och vaknar runt 7.7.30 då har de vakant under natten vid ca 5 tiden ibland sover Freja till 6-7 och då får hon flaska. Alfons han ammar då han vaknar, sen är de vaken ungefär 2-3 tim så sover de ibland 4 tim ibland bara små pauser under dagen och sen sover de för natten igen.
    Men då äter de mkt till natten, det är ett endaste matande å ammande, men det får man väl ta när de sover så fint på natten.
    (Även på ank nov.)
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Sover??

    Ja du.. i början var jag helnöjd för då kunde Fabbe sova 6-7 timmar i streck på natten, men den senaste månaden har det ändrats radikalt!
    Det längsta sovpasset på natten är 3 timmar..
    Blir så avundsjuk när folk använder ordet \"nattning\" för hos oss är det lika dant dygnet runt..
    Sover, äter, vaken 1 eller 2 timme, sover och så runt..
    Jag helammar men har funderat på att ge ersättning till natten så att han kanske sover ännu mer.
  4. 2
    Sover?? Ja du.. i början var jag helnöjd för då kunde Fabbe sova 6-7 timmar i streck på natten, men den senaste månaden har det ändrats radikalt!
    Det längsta sovpasset på natten är 3 timmar..
    Blir så avundsjuk när folk använder ordet \"nattning\" för hos oss är det lika dant dygnet runt..
    Sover, äter, vaken 1 eller 2 timme, sover och så runt..
    Jag helammar men har funderat på att ge ersättning till natten så att han kanske sover ännu mer.
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3

    Men så

    var det för oss oxå en period. August gick från att ha sovit kanske 5 timmar på raken till att plötsligt inte sova en minut längre än 3 timmar och kräva mat!

    Men sen har det blivit bättre igen! Nu ligger hans rekord på från 21-06! Jag håller tummarna att även ni är där snart!!
  6. 3
    Men så var det för oss oxå en period. August gick från att ha sovit kanske 5 timmar på raken till att plötsligt inte sova en minut längre än 3 timmar och kräva mat!

    Men sen har det blivit bättre igen! Nu ligger hans rekord på från 21-06! Jag håller tummarna att även ni är där snart!!
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Åhhh!

    Jag börjar gråta glädjetårar vid denna underbara tanke! Alla tummar hålls här med!
  8. 4
    Åhhh! Jag börjar gråta glädjetårar vid denna underbara tanke! Alla tummar hålls här med!
  9. Sema m. Izabell o Dennis*
    #5

    jag ammar fullt,

    men ibland blir Dennis inte fullt mätt och då kan han få lite ersättning efter amning för att bli mätt ordentligt...infaller oftast framemot kvällen, 17-18 tiden.

    Dottern somnar runt 19-19.30 på vardagar, och Dennis får mat, blöjbyte och pyjamas strax efter. Jag brukar lägga honom i sin säng runt 20.00-20.30, sen sover han oftast till nånstans mellan 1-3, får mat och vaknar sen runt 5-6 igen för mat, somnar om och vaknar för dagen prick 07.30...slår aldrig fel. Han är som en väckarklocka ungen. =)
  10. 5
    jag ammar fullt, men ibland blir Dennis inte fullt mätt och då kan han få lite ersättning efter amning för att bli mätt ordentligt...infaller oftast framemot kvällen, 17-18 tiden.

    Dottern somnar runt 19-19.30 på vardagar, och Dennis får mat, blöjbyte och pyjamas strax efter. Jag brukar lägga honom i sin säng runt 20.00-20.30, sen sover han oftast till nånstans mellan 1-3, får mat och vaknar sen runt 5-6 igen för mat, somnar om och vaknar för dagen prick 07.30...slår aldrig fel. Han är som en väckarklocka ungen. =)
  11. Anna i Seattle
    #6

    Daniel

    helammas och sover från 21-05 (äter då sista målet runt 8,8.30) äter och somnar om och sover till ca 8.

    På dagen sover han helt värdelöst. En halvtimme här och där.... men han får ju inga rutiner på dagen heller. Rätt som det är väcks han och stoppas i bilstolen för jag måste fixa nåt med de andra barnen.
  12. 6
    Daniel helammas och sover från 21-05 (äter då sista målet runt 8,8.30) äter och somnar om och sover till ca 8.

    På dagen sover han helt värdelöst. En halvtimme här och där.... men han får ju inga rutiner på dagen heller. Rätt som det är väcks han och stoppas i bilstolen för jag måste fixa nåt med de andra barnen.
  13. Tokaungen
    #7

    Så här gör vi...

    Bakgrunden till varför vi gör som vi gör med Ellie är för att med Selma så ammade jag helt fritt och gärna till sömns eftersom det ju var så smidigt och effektivt. Men, efter ett halvår hade vi skapat en så stark sömnassociation med amningen att Selma faktiskt inte _kunde_ somna utan att ha bröstet i munnen. Hon var jättetrött och ledsen men visste inte hur hon skulle göra för att somna, blev ännu tröttare och ledsnare och vips var hon övertrött och nästan hysterisk... Det var inte kul för någon av oss, allra minst för henne själv. Dessutom blev hon väldigt beroende av mig och Pelle kunde inte natta henne vilket betydde att jag inte kunde göra något på kvällarna. Inte för att jag hade orkat heller iofs med tanke på att hon kunde vakna var 45:e minut och behöva ammas lite för att kunna somna om...

    NU har vi gjort så att från att Ellie var drygt en månad så har jag slutat att amma till sömns utan slutar att amma minst en halvtimme innan hon ska sova. Sen lägger vi henne i vagnen, vaken, och vagnar sedan vagnen så att hon kommer till ro men inte till sömns. När hon är lugn och sömnig så går jag iväg och låter henne somna själv. Det hela tar drygt en minut, med läggning och vagning, inte mer. Skulle hon mot förmodan vara ledsen så lugnar jag henne i vagnen, med hjälp av buffning eller vagning men det behövs sällan.

    Sen har jag försökt att skapa lite rutiner under dagen, men det faller sig naturligt när man har ett dagisbarn med tider som ska följas. Jag har siktat på 2*2, dvs 2 timmar vaken, två timmar sova men följer det inte strikt.

    Natten för oss är just nu från 22-07 (lite beroende på när Selma vaknar) med en amning runt 02 ungefär som tar drygt 20 minuter.
  14. 7
    Så här gör vi... Bakgrunden till varför vi gör som vi gör med Ellie är för att med Selma så ammade jag helt fritt och gärna till sömns eftersom det ju var så smidigt och effektivt. Men, efter ett halvår hade vi skapat en så stark sömnassociation med amningen att Selma faktiskt inte _kunde_ somna utan att ha bröstet i munnen. Hon var jättetrött och ledsen men visste inte hur hon skulle göra för att somna, blev ännu tröttare och ledsnare och vips var hon övertrött och nästan hysterisk... Det var inte kul för någon av oss, allra minst för henne själv. Dessutom blev hon väldigt beroende av mig och Pelle kunde inte natta henne vilket betydde att jag inte kunde göra något på kvällarna. Inte för att jag hade orkat heller iofs med tanke på att hon kunde vakna var 45:e minut och behöva ammas lite för att kunna somna om...

    NU har vi gjort så att från att Ellie var drygt en månad så har jag slutat att amma till sömns utan slutar att amma minst en halvtimme innan hon ska sova. Sen lägger vi henne i vagnen, vaken, och vagnar sedan vagnen så att hon kommer till ro men inte till sömns. När hon är lugn och sömnig så går jag iväg och låter henne somna själv. Det hela tar drygt en minut, med läggning och vagning, inte mer. Skulle hon mot förmodan vara ledsen så lugnar jag henne i vagnen, med hjälp av buffning eller vagning men det behövs sällan.

    Sen har jag försökt att skapa lite rutiner under dagen, men det faller sig naturligt när man har ett dagisbarn med tider som ska följas. Jag har siktat på 2*2, dvs 2 timmar vaken, två timmar sova men följer det inte strikt.

    Natten för oss är just nu från 22-07 (lite beroende på när Selma vaknar) med en amning runt 02 ungefär som tar drygt 20 minuter.
  15. Tokaungen
    #8

    Det finns två böcker

    som jag har hämtat inspiration ifrån när det gäller sömnen och det är \"The no-cry sleep solution\" av Elizabeth Pantley och \"Barnaboken\" av Anna Wahlgren. Kan rekommendera båda!
  16. 8
    Det finns två böcker som jag har hämtat inspiration ifrån när det gäller sömnen och det är \"The no-cry sleep solution\" av Elizabeth Pantley och \"Barnaboken\" av Anna Wahlgren. Kan rekommendera båda!
  17. Tokaungen
    #9

    Det blev

    inte så många tips i förra inlägget såg jag...

    Här kommer de:

    1) Låt barnet somna där det ska sova. Barn har en medfödd instinkt att vakna till ett flertal gånger under sömnen. Har ngt ändrats från hur det var när de somnade så vaknar de till ordentligt, det är en överlevnadsinstinkt. Tänk vad förvånad du skulle bli om du somnade i soffan och vaknade upp på
    köksgolvet;-D

    2) Lugna barnet där det ligger. Det här hänger samman med ettan så jag fördjupar mig inte i det.

    3) Skapa sömnassociationer som är skilda ifrån dig som person och som barnet kan ha länge. Det kan vara en snuttefilt, en god nattramsa, en god nattsång, nalle eller liknande. Det kan vara bra att ha ett flertal olika snuttefiltar så att det inte blir kaos om snutten skulle bli tvättad av misstag.

    4) Tydliga men flexibla rutiner om dagarna och kvällarna hjälper ofta. Då vet barnet vad som ska hända och en förusägbarhet i vardagen underlättar för de flesta. Rutiner kommer ofta när barnet blir äldre men det är inget som hindrar att man har vissa rutiner även när barnen är små.

    5) Mycket dagsljus hjälper för dygnsrytmen och är en nödvändighet för att melatoninet (sömnhormonet)ska bildas.

    6) Många barn sover bättre på magen men det rekommenderas inte idag. Vi har ändå valt att låta Ellie sova på magen och har då ett andningslarm i vagnen som en trygghet men ingen garant.

    Ja, det var några tips i alla fall.
  18. 9
    Det blev inte så många tips i förra inlägget såg jag...

    Här kommer de:

    1) Låt barnet somna där det ska sova. Barn har en medfödd instinkt att vakna till ett flertal gånger under sömnen. Har ngt ändrats från hur det var när de somnade så vaknar de till ordentligt, det är en överlevnadsinstinkt. Tänk vad förvånad du skulle bli om du somnade i soffan och vaknade upp på
    köksgolvet;-D

    2) Lugna barnet där det ligger. Det här hänger samman med ettan så jag fördjupar mig inte i det.

    3) Skapa sömnassociationer som är skilda ifrån dig som person och som barnet kan ha länge. Det kan vara en snuttefilt, en god nattramsa, en god nattsång, nalle eller liknande. Det kan vara bra att ha ett flertal olika snuttefiltar så att det inte blir kaos om snutten skulle bli tvättad av misstag.

    4) Tydliga men flexibla rutiner om dagarna och kvällarna hjälper ofta. Då vet barnet vad som ska hända och en förusägbarhet i vardagen underlättar för de flesta. Rutiner kommer ofta när barnet blir äldre men det är inget som hindrar att man har vissa rutiner även när barnen är små.

    5) Mycket dagsljus hjälper för dygnsrytmen och är en nödvändighet för att melatoninet (sömnhormonet)ska bildas.

    6) Många barn sover bättre på magen men det rekommenderas inte idag. Vi har ändå valt att låta Ellie sova på magen och har då ett andningslarm i vagnen som en trygghet men ingen garant.

    Ja, det var några tips i alla fall.
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10

    Mattias

    har velat ha mat var 3:dje timme ungefär men nu i två nätter så har han sovit ca 5,5 timmar i sträck. Jag hoppas verkligen det fortsätter så här. Jag både ammar och ger ersättning för han blir inte nöjd bara på tutte.
  20. 10
    Mattias har velat ha mat var 3:dje timme ungefär men nu i två nätter så har han sovit ca 5,5 timmar i sträck. Jag hoppas verkligen det fortsätter så här. Jag både ammar och ger ersättning för han blir inte nöjd bara på tutte.
  21. Linda m Nemo o Meia i SF
    #11

    Meia ammas helt

    och hon lägger sig någon gång mellan 19-20 och äter en sista gång någon gång då. Sen lägger jag henne, hon stoppar tummen i munnen och somnar. Hon sover oftast i 9-10 timmar och vaknar mellan 4-6 för att äta sen somnar hon om och äter igen efter ca 2 timmar. Hon behöver väl fylla på snabbare efter det långa sov passet. Det brukar vara vid7.30 och sen sover hon till 9-9-30. På dagarna klarar hon sig ca 4-5 timmar och vissa dagar sover hon mycket andra dagar sover hon mindre.
  22. 11
    Meia ammas helt och hon lägger sig någon gång mellan 19-20 och äter en sista gång någon gång då. Sen lägger jag henne, hon stoppar tummen i munnen och somnar. Hon sover oftast i 9-10 timmar och vaknar mellan 4-6 för att äta sen somnar hon om och äter igen efter ca 2 timmar. Hon behöver väl fylla på snabbare efter det långa sov passet. Det brukar vara vid7.30 och sen sover hon till 9-9-30. På dagarna klarar hon sig ca 4-5 timmar och vissa dagar sover hon mycket andra dagar sover hon mindre.
  23. Medlem sedan
    Dec 1998
    #12

    Stämmer rätt bra

    på cybertvillingen August oxå!

    Inatt har han dock ätit 21-02-05-09..en för mkt!

    Dagssovande verkar han just nu helt har lagt av med. Skämt åsido så har han börjat sova mindre, sen igår. Tokpigg helt enkelt!
  24. 12
    Stämmer rätt bra på cybertvillingen August oxå!

    Inatt har han dock ätit 21-02-05-09..en för mkt!

    Dagssovande verkar han just nu helt har lagt av med. Skämt åsido så har han börjat sova mindre, sen igår. Tokpigg helt enkelt!
  25. Anna i Seattle
    #13

    och inatt

    vill Daniel tangera Augusts rekord så han sov från 21-06.... nu sover han fortfarande (klockan är 8.45 här), men jag var ju tvungen att gå upp med den andra sonen. Dottern är och åker skidor med maken.
  26. 13
    och inatt vill Daniel tangera Augusts rekord så han sov från 21-06.... nu sover han fortfarande (klockan är 8.45 här), men jag var ju tvungen att gå upp med den andra sonen. Dottern är och åker skidor med maken.
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14

    Piggelin här

    Nellie helammas varannan timme ca dagtid och vi brukar försöka vagga henne till sömns i bilbarnstolen från ca kl. 19-20 nångång. Somnar hon då och vi bär in henne i sovrummet så vaknar hon efter 40 min prick. Somnar hon vid 22-23 så sover hon sedan till klockan 03-05 nångång för att hon är hungrig. På dagen så somnar hon i sjal/bilbarnstol/babysitter 2*40 min endast, hon vill inte sova mer-tror det beror på hennes kolik(vaknar av magont under den lätta sömnfasen antar jag). Åker vi långt med bilen kan hon dock sova 2 tim, men hon vaknar ändå till efter 40 min resp 20 min sen sover hon.
  28. 14
    Piggelin här Nellie helammas varannan timme ca dagtid och vi brukar försöka vagga henne till sömns i bilbarnstolen från ca kl. 19-20 nångång. Somnar hon då och vi bär in henne i sovrummet så vaknar hon efter 40 min prick. Somnar hon vid 22-23 så sover hon sedan till klockan 03-05 nångång för att hon är hungrig. På dagen så somnar hon i sjal/bilbarnstol/babysitter 2*40 min endast, hon vill inte sova mer-tror det beror på hennes kolik(vaknar av magont under den lätta sömnfasen antar jag). Åker vi långt med bilen kan hon dock sova 2 tim, men hon vaknar ändå till efter 40 min resp 20 min sen sover hon.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15

    Helammar...

    och Ludde sover natt från 19-20-tiden till 7.30-8.30-tiden. Där imellan vaknar han en till två ggr oftast en gång. Dagtid sover han ett par tre pass men sällan mer än max en timme åt gången. Han har ett lågt sovpass på fm och ett på em. Nattbiten har blivit en viktig rutin och det märks tydligt när det börjar bli dags. Skönt tycker jag då vi ju har fler som ska nattas. Ludde nattas tillsammans med storebror 22 mån och äns å länge flyter det på bra. *peppar peppar*
  30. 15
    Helammar... och Ludde sover natt från 19-20-tiden till 7.30-8.30-tiden. Där imellan vaknar han en till två ggr oftast en gång. Dagtid sover han ett par tre pass men sällan mer än max en timme åt gången. Han har ett lågt sovpass på fm och ett på em. Nattbiten har blivit en viktig rutin och det märks tydligt när det börjar bli dags. Skönt tycker jag då vi ju har fler som ska nattas. Ludde nattas tillsammans med storebror 22 mån och äns å länge flyter det på bra. *peppar peppar*
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16

    HUUUUR gör du?

    Hur får du till att natta Ludde med din 22 månaders?
    Jag är ju i samma sits- har ju Teo ( 20mån)... När mannen har jobbat natt har jag flytt fältet och bott hos mina föräldrar ;) Har inte vågat ge mig på att natta dem ensam! Eller, Vincent nattas ju inte i den bemärkelsen utan somnar när han somnar. Men det skulle vara skoj med tips på hur jag kan göra sen nästa gång, för då skaaa jag våga lägga dem ensam och sova själv med båda.
  32. 16
    HUUUUR gör du? Hur får du till att natta Ludde med din 22 månaders?
    Jag är ju i samma sits- har ju Teo ( 20mån)... När mannen har jobbat natt har jag flytt fältet och bott hos mina föräldrar ;) Har inte vågat ge mig på att natta dem ensam! Eller, Vincent nattas ju inte i den bemärkelsen utan somnar när han somnar. Men det skulle vara skoj med tips på hur jag kan göra sen nästa gång, för då skaaa jag våga lägga dem ensam och sova själv med båda.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Jag...

    kör samma rutin med Oscar som vi hade innan Ludde kom och så får Ludde bara häga på. :-)

    Vihar haft otrolig tur med att det fungerat så bra som det gjort och nu märker man tydligt att Ludde är van från start att göra så och att det är så det ska vara för att han ska komma bra till ro precis som storebror.

    Jag lägger mig med båda två i vår säng. Oscar ligger på en kudde och dricker sin välling medan jag ligger på en kudde intiell honom fast lite på diagonalen så att jag kan amma Ludde samtidigt men ändå ligga intill Oscar.

    När Oscar druckit upp vällingen så brukar vi gosa en stund, han tycker om att klappa mig på kinden och pilla lite och jag brukar smeka honom över håret och så pussas vi. Oscar brukar också ligga och klappa Ludde på huvudet medan han ammas.

    Jag har inte direkt gjort någon affär av att Ludde varit med utan mer satsat på att göra det så normalt som möjligt för Oscars del. Blir Oscar lite närgången så lägger jag min arm mellan honom och Ludde så att han inte vänder sig på honom eller sparkas.

    Konstigt nog så har vi inte haft några knöleriproblem på den fronten utan det har gått jättebra men så har Oscar också alltid varit lätt att natta till skillnad från sin storebror. Honom tar pappa hand om, han är fortfarande en total pappagris och vi har valt att inte rubba så mycket på de redan invanda rutinerna för de större pojkarna.

    Jag tror att det är mer ens egen rädsla och osäkerhet som sätter gränsen för vad som fungerar, jag har varit tvungen att natta barn ensam periodvis och visst undrade jag hru det skulle gå till första gångerna men det har alltid gått. Även om det vid vissa tillfällen varit knökigare och mer långdraget än andra gånger så har det ändå gått över förväntan. Jag tycker att trixet har varit att köra hårt på att \"nu är det sovdags\" och prata emd det större barnet om hur man ska göra innan så att h*n är involverad och \"hjälper till\" och sedan köra på. :-)
  34. 17
    Jag... kör samma rutin med Oscar som vi hade innan Ludde kom och så får Ludde bara häga på. :-)

    Vihar haft otrolig tur med att det fungerat så bra som det gjort och nu märker man tydligt att Ludde är van från start att göra så och att det är så det ska vara för att han ska komma bra till ro precis som storebror.

    Jag lägger mig med båda två i vår säng. Oscar ligger på en kudde och dricker sin välling medan jag ligger på en kudde intiell honom fast lite på diagonalen så att jag kan amma Ludde samtidigt men ändå ligga intill Oscar.

    När Oscar druckit upp vällingen så brukar vi gosa en stund, han tycker om att klappa mig på kinden och pilla lite och jag brukar smeka honom över håret och så pussas vi. Oscar brukar också ligga och klappa Ludde på huvudet medan han ammas.

    Jag har inte direkt gjort någon affär av att Ludde varit med utan mer satsat på att göra det så normalt som möjligt för Oscars del. Blir Oscar lite närgången så lägger jag min arm mellan honom och Ludde så att han inte vänder sig på honom eller sparkas.

    Konstigt nog så har vi inte haft några knöleriproblem på den fronten utan det har gått jättebra men så har Oscar också alltid varit lätt att natta till skillnad från sin storebror. Honom tar pappa hand om, han är fortfarande en total pappagris och vi har valt att inte rubba så mycket på de redan invanda rutinerna för de större pojkarna.

    Jag tror att det är mer ens egen rädsla och osäkerhet som sätter gränsen för vad som fungerar, jag har varit tvungen att natta barn ensam periodvis och visst undrade jag hru det skulle gå till första gångerna men det har alltid gått. Även om det vid vissa tillfällen varit knökigare och mer långdraget än andra gånger så har det ändå gått över förväntan. Jag tycker att trixet har varit att köra hårt på att \"nu är det sovdags\" och prata emd det större barnet om hur man ska göra innan så att h*n är involverad och \"hjälper till\" och sedan köra på. :-)
  35. Medlem sedan
    Apr 2005
    #18

    Vilme

    ..sover förvånansvärt bra nu... tror att det kan bero på att han har lärt sig att somna själv och inte i famnen... Nu gnäller han bara om man försöker hålla honom när han är trött.

    Vilme äter ersättning för natten vid 20-tiden ung. Sedan somnar han i egen säng och sover till mellan 01-03 ungefär. Då flyttar jag över honom till våran säng och kramas lite så somnar han om. Vaknar sedan vid 4-5 ca. och ammas då. Vet dock inte hur mycket han får i sig eftersom jag tyvärr aldrig har fått igång amningen helt, men det verkar räcka för stunden iallafall, för sedan sover han oftast till 8 ungefär, då han vill ha ersättning igen...

    Enda problemet just nu är att han inte kan somna på rygg utan bara på sidan. Detta gör att han lätt rullar över till mage... Visserligen vaknar han då, eftersom han inte gillar det, men man får ju vakna och vända på honom stup i kvarten.. Men det är väl egentligen ett mindre bekymmer eftersom både han och jag somnar om snabbt igen.. =) Pappa däremot vaknar inte alls. Han har redan vant sig vid att jag alltid är uppe först.. =( Annars måste jag ju ändå vakna och tjata på honom att han ska gå upp... och då hinner jag bli irriterad för att han inte vaknar... =)*suck*

    På dagen sover han oftast såhär:
    10-11 och 14-16 ca.
    sedan någon liten powernap då och då...
    Äter ersättning var tredje-fjärde timme på dagen och ammas bara på natten (eller om vi myser på dagen.. fast det kommer nog inte så mycket, så det är mest för \"mysets skull\").

    Mitt tips är att försöka få bebisen att somna själv!! Vilme är mycket gladare och piggare sedan han fattade att man kunde det...
  36. 18
    Vilme ..sover förvånansvärt bra nu... tror att det kan bero på att han har lärt sig att somna själv och inte i famnen... Nu gnäller han bara om man försöker hålla honom när han är trött.

    Vilme äter ersättning för natten vid 20-tiden ung. Sedan somnar han i egen säng och sover till mellan 01-03 ungefär. Då flyttar jag över honom till våran säng och kramas lite så somnar han om. Vaknar sedan vid 4-5 ca. och ammas då. Vet dock inte hur mycket han får i sig eftersom jag tyvärr aldrig har fått igång amningen helt, men det verkar räcka för stunden iallafall, för sedan sover han oftast till 8 ungefär, då han vill ha ersättning igen...

    Enda problemet just nu är att han inte kan somna på rygg utan bara på sidan. Detta gör att han lätt rullar över till mage... Visserligen vaknar han då, eftersom han inte gillar det, men man får ju vakna och vända på honom stup i kvarten.. Men det är väl egentligen ett mindre bekymmer eftersom både han och jag somnar om snabbt igen.. =) Pappa däremot vaknar inte alls. Han har redan vant sig vid att jag alltid är uppe först.. =( Annars måste jag ju ändå vakna och tjata på honom att han ska gå upp... och då hinner jag bli irriterad för att han inte vaknar... =)*suck*

    På dagen sover han oftast såhär:
    10-11 och 14-16 ca.
    sedan någon liten powernap då och då...
    Äter ersättning var tredje-fjärde timme på dagen och ammas bara på natten (eller om vi myser på dagen.. fast det kommer nog inte så mycket, så det är mest för \"mysets skull\").

    Mitt tips är att försöka få bebisen att somna själv!! Vilme är mycket gladare och piggare sedan han fattade att man kunde det...
  37. Medlem sedan
    Oct 2005
    #19

    Angelina

    sover för tillfället, alltså denna vecka, en halv timme till en timme vid 9-10 tiden sen kanske liokadant vid 13 tiden. Sen är hon vaken till em vilket kan vara allt från 15 till 18 och då sover hon kanske tre timmar i bästa fall. Sista tiden har hon varit kinkig o bara velat sova i famnen vid tutten, det är bara på kvällen från 20 - 21 som hon somnar vid tutten men kan sova vidare i sängen. Hon vaknar efter ca 4 timmar o vill tutta sen blir det lite oftare, kanske tre o sen varje timme på morgonkulan vi vaknar för gott vid allt mellan 6.30 o 7.30.
  38. 19
    Angelina sover för tillfället, alltså denna vecka, en halv timme till en timme vid 9-10 tiden sen kanske liokadant vid 13 tiden. Sen är hon vaken till em vilket kan vara allt från 15 till 18 och då sover hon kanske tre timmar i bästa fall. Sista tiden har hon varit kinkig o bara velat sova i famnen vid tutten, det är bara på kvällen från 20 - 21 som hon somnar vid tutten men kan sova vidare i sängen. Hon vaknar efter ca 4 timmar o vill tutta sen blir det lite oftare, kanske tre o sen varje timme på morgonkulan vi vaknar för gott vid allt mellan 6.30 o 7.30.
  39. Medlem sedan
    Apr 2005
    #20

    Helammar

    Jag helammar Elric som är lite mer än två månader. Han äter varannan till var tredje timme dagtid och på kvällen äter han konstant från ca kl. 20.00 till 23.00 då han somnar för natten. Nattetid har det varit lite olika från födseln, ibland vaknar han för att äta var tredje timme och ibland går det fyra timmar. Han äter med andra ord ganska ofta men så har han en enorm tillväxt, han har redan närapå fördubblat sin födelsevikt.

    Det är uttröttande att amma så ofta och även på natten men jag tänker att allt har sin tid och att det är en begränsad tid i livet. Det ger honom en bra start i livet.

    Rutiner tänkte jag inte börja med förrän vi fyra till sex månaders ålder, jag tycker att han är för liten för det. Nu är det han som styr och får så göra ett tag till.
  40. 20
    Helammar Jag helammar Elric som är lite mer än två månader. Han äter varannan till var tredje timme dagtid och på kvällen äter han konstant från ca kl. 20.00 till 23.00 då han somnar för natten. Nattetid har det varit lite olika från födseln, ibland vaknar han för att äta var tredje timme och ibland går det fyra timmar. Han äter med andra ord ganska ofta men så har han en enorm tillväxt, han har redan närapå fördubblat sin födelsevikt.

    Det är uttröttande att amma så ofta och även på natten men jag tänker att allt har sin tid och att det är en begränsad tid i livet. Det ger honom en bra start i livet.

    Rutiner tänkte jag inte börja med förrän vi fyra till sex månaders ålder, jag tycker att han är för liten för det. Nu är det han som styr och får så göra ett tag till.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sover era bebisar ute?
    By Gunilla m 4 in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 22:52
  2. Hur sover era bebisar??
    By Artoz in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 10:27
  3. hur mkt sover era bebisar?
    By oja39 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 22:04
  4. Ny här... Hur sover era bebisar?
    By Mia in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 19:46
  5. Var sover era bebisar?
    By KAJO in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 16:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar