Hyra bröstpumps-fråga
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Hyra bröstpumps-fråga

    Jag undrar om ni som pumpat alltid har fått låna bröstpump gratis? Och vem har i så fall betalat hyran för den? Jag får fortfarande samtal från BB med frågan om jag har lämnat tillbaka pumpen(vilket jag har) samt om jag fått ngn faktura (vilket de menar att jag kanske kommer att åka på att få) eftersom ingen verkar vilja stå för denna. På BB fick jag information om att jag inte behövde betala, men tydligen har ingen läkare ordinerat detta, och det är alltså det som ställer till det. Några tips? (Jag pumpade i ca 5 månader, antar att det kan kosta en hel del, något som jag inte alls har trott att jag skulle behöva betala).
  2. 1
    Hyra bröstpumps-fråga Jag undrar om ni som pumpat alltid har fått låna bröstpump gratis? Och vem har i så fall betalat hyran för den? Jag får fortfarande samtal från BB med frågan om jag har lämnat tillbaka pumpen(vilket jag har) samt om jag fått ngn faktura (vilket de menar att jag kanske kommer att åka på att få) eftersom ingen verkar vilja stå för denna. På BB fick jag information om att jag inte behövde betala, men tydligen har ingen läkare ordinerat detta, och det är alltså det som ställer till det. Några tips? (Jag pumpade i ca 5 månader, antar att det kan kosta en hel del, något som jag inte alls har trott att jag skulle behöva betala).
  3. Tereza
    #2

    hej igen!

    jag fick låna hem pump från BB med båda mina första barn. Tog den med från BB, men \"hyran\" förlängdes genom bvc. De ringde bara med jämna mellanrum och sa att jag fortfarande behövde pumpen. Tror att lånetiden var begränsad till ca 1 månad i taget eller något sådant och att man därför fick förlänga vid behov. Jag behövde aldrig betala något. Fick med en rosa blankett som skulle visas upp vid förlängning av lånetiden/hyrestiden och när man lämnade tillbaka den, men det var ingen som tittade på den.

    Här är det i alla fall så att man inte betalar något för pumpen när det finns ett medicinskt behov av den. Tror inte heller att det var någon läkare som ordinerade pumpen utan att det var barnmorskan på BB som gjorde det. Är dock inte helt säker på det.

    Det jag menar med transplantat är att de sa att de skulle transplantera slemhinna från insidan av munnen för att bygga en ficka under läppen, det finns liksom inget att göra någon av nu. Han har ingen ficka alls.

    Tack för att du delade med dig av era erfarenheter. Vet lite mer nu. Har inte talat med \"vår\" kirurg utan det är en käkkirurg som bestämt att operationen skall göras nu istället för som planerat i samband med att de sätter i skruvarna.

    Dricker Sigrid ur flaska fortfarnade? Fick hon i så fall dricka ur den efter operationen?
  4. 2
    hej igen! jag fick låna hem pump från BB med båda mina första barn. Tog den med från BB, men \"hyran\" förlängdes genom bvc. De ringde bara med jämna mellanrum och sa att jag fortfarande behövde pumpen. Tror att lånetiden var begränsad till ca 1 månad i taget eller något sådant och att man därför fick förlänga vid behov. Jag behövde aldrig betala något. Fick med en rosa blankett som skulle visas upp vid förlängning av lånetiden/hyrestiden och när man lämnade tillbaka den, men det var ingen som tittade på den.

    Här är det i alla fall så att man inte betalar något för pumpen när det finns ett medicinskt behov av den. Tror inte heller att det var någon läkare som ordinerade pumpen utan att det var barnmorskan på BB som gjorde det. Är dock inte helt säker på det.

    Det jag menar med transplantat är att de sa att de skulle transplantera slemhinna från insidan av munnen för att bygga en ficka under läppen, det finns liksom inget att göra någon av nu. Han har ingen ficka alls.

    Tack för att du delade med dig av era erfarenheter. Vet lite mer nu. Har inte talat med \"vår\" kirurg utan det är en käkkirurg som bestämt att operationen skall göras nu istället för som planerat i samband med att de sätter i skruvarna.

    Dricker Sigrid ur flaska fortfarnade? Fick hon i så fall dricka ur den efter operationen?
  5. Eva-Lena
    #3

    Hej Karin!

    Vad skönt att operationen var lyckad och att Ella mår bra! Intressant att höra hur op.schemat skiljer sig runt om i landet. Det är nu bestämt att min son ska operera först när han är sex månader; då blir det läpp-och näsa. Sedan då han är 12 månader blir det hårda och mjuka gommen. Vad gäller din fråga om bröstpump, har jag samma svar som Tereza. Jag fick hämta min på KK där en barnmorska skrev ut ordinationen på den. (Ingen läkare!) Därefter övertog BVC betalningsansvaret. Om jag var du så hade jag tagit kontakt med bvc-sköterskan. Det är hennes uppgift att hjälpa dig med detta och de är skyldiga att bistå dig med kostnaden för pumpen. Jag är helt säker på detta för det sa personalen på KK och min bvc-sköterska protesterade inte utan hjälpte oss utan att ifrågasätta. Självklart ska du inte betala något när det föreligger medicinskt behov. Kram och lycka till!
  6. 3
    Hej Karin! Vad skönt att operationen var lyckad och att Ella mår bra! Intressant att höra hur op.schemat skiljer sig runt om i landet. Det är nu bestämt att min son ska operera först när han är sex månader; då blir det läpp-och näsa. Sedan då han är 12 månader blir det hårda och mjuka gommen. Vad gäller din fråga om bröstpump, har jag samma svar som Tereza. Jag fick hämta min på KK där en barnmorska skrev ut ordinationen på den. (Ingen läkare!) Därefter övertog BVC betalningsansvaret. Om jag var du så hade jag tagit kontakt med bvc-sköterskan. Det är hennes uppgift att hjälpa dig med detta och de är skyldiga att bistå dig med kostnaden för pumpen. Jag är helt säker på detta för det sa personalen på KK och min bvc-sköterska protesterade inte utan hjälpte oss utan att ifrågasätta. Självklart ska du inte betala något när det föreligger medicinskt behov. Kram och lycka till!
  7. Eva-Lena
    #4

    Tillägg

    På KK sa de att de har betalningsansvaret där barnet är skrivet, dvs på det bvc som barnet tillhör. Man pumpar ju för barnets skull och därför är ordinationen för barnet och inte för mamman.
  8. 4
    Tillägg På KK sa de att de har betalningsansvaret där barnet är skrivet, dvs på det bvc som barnet tillhör. Man pumpar ju för barnets skull och därför är ordinationen för barnet och inte för mamman.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Skruvarna?

    Ursäkta att jag återigen frågar, men det verkar vara så olika på olika ställen... Vad är det för skruvar du talar om? Är det för tänderna, eller? Det har jag aldrig hört talas om...
    Jo, Sigrid dricker ur flaska (en vanlig med avklippt napp) och jag tror att hon fick dricka ur den direkt. Kommer faktiskt inte ihåg om hon gjorde det. Jag tror att hon inte frågade efter flaskan första/andra dagen, men sen drack hon nog ur den igen.
    Lycka till!
  10. 5
    Skruvarna? Ursäkta att jag återigen frågar, men det verkar vara så olika på olika ställen... Vad är det för skruvar du talar om? Är det för tänderna, eller? Det har jag aldrig hört talas om...
    Jo, Sigrid dricker ur flaska (en vanlig med avklippt napp) och jag tror att hon fick dricka ur den direkt. Kommer faktiskt inte ihåg om hon gjorde det. Jag tror att hon inte frågade efter flaskan första/andra dagen, men sen drack hon nog ur den igen.
    Lycka till!
  11. Tereza
    #6

    hej hej

    skruvarna skall de sätta i käkbenet på olika ställen. De skall bygga någon sorts anordning för att få alla benbitar på plats i ansiktet. De sitter inte riktigt där de skall nu. Vi försöker detta för att slippa flytta benen kirurgiskt. Hoppas att det lyckas för det är inte riktigt bra att gå in och kapa ben och flytta när barnet inte växt färdigt.
  12. 6
    hej hej skruvarna skall de sätta i käkbenet på olika ställen. De skall bygga någon sorts anordning för att få alla benbitar på plats i ansiktet. De sitter inte riktigt där de skall nu. Vi försöker detta för att slippa flytta benen kirurgiskt. Hoppas att det lyckas för det är inte riktigt bra att gå in och kapa ben och flytta när barnet inte växt färdigt.
  13. Tereza
    #7

    förtydligar...

    lät ju lite konstigt.. Benen sitter inte på fel ställe, det är bara fel form och längd på dem.
  14. 7
    förtydligar... lät ju lite konstigt.. Benen sitter inte på fel ställe, det är bara fel form och längd på dem.
  15. sara
    #8

    självklart skall inte du betala!

    det skall bvc, d.v.s. kommunen alternativt landstinget (olika i olika delar av landet) stå för. i vårt land skall alla mammor uppmuntras att amma. du har fått ett barn med särskilda behov och har gjort det du kunnat för att ge henne bröstmjölk. därmed självklart att du inte skall betala för denna.
  16. 8
    självklart skall inte du betala! det skall bvc, d.v.s. kommunen alternativt landstinget (olika i olika delar av landet) stå för. i vårt land skall alla mammor uppmuntras att amma. du har fått ett barn med särskilda behov och har gjort det du kunnat för att ge henne bröstmjölk. därmed självklart att du inte skall betala för denna.
  17. sara
    #9

    ett litet tillägg...

    ja, att hyra bröstpump kostar en hel del. du skall definitivt INTE betala. jag var i din sits för ett antal år sedan, då jag fick en son med LKG. var \"snäll\" och ifrågasatte inte att jag själv skulle betala hyran för denna (bodde också i gbg, by the way. det kostade en hel del. och inte skulle jag ha betalat det. självklart skall sjukvården, alternativt kommunen stå för detta.
  18. 9
    ett litet tillägg... ja, att hyra bröstpump kostar en hel del. du skall definitivt INTE betala. jag var i din sits för ett antal år sedan, då jag fick en son med LKG. var \"snäll\" och ifrågasatte inte att jag själv skulle betala hyran för denna (bodde också i gbg, by the way. det kostade en hel del. och inte skulle jag ha betalat det. självklart skall sjukvården, alternativt kommunen stå för detta.
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Hej igen!

    Det där med skruvar och käkkirurgi är visst helt nytt för mig. Det har jag aldrig hört talas om. Hoppas Sigrid och Ella slipper det... Men hoppas också allt går bra för din kille. Angående Sigrids läpp så saknade hon \"ficka\" helt och hållet också, men de har inte transplanterat något. HOn har inte jättestor ficka nu, men kan lyfta lite på läppen, och man ser framtänderna lite bättre nu...
    Vilken stad hör ni till? Jag menar, var operaras han?
  20. 10
    Hej igen! Det där med skruvar och käkkirurgi är visst helt nytt för mig. Det har jag aldrig hört talas om. Hoppas Sigrid och Ella slipper det... Men hoppas också allt går bra för din kille. Angående Sigrids läpp så saknade hon \"ficka\" helt och hållet också, men de har inte transplanterat något. HOn har inte jättestor ficka nu, men kan lyfta lite på läppen, och man ser framtänderna lite bättre nu...
    Vilken stad hör ni till? Jag menar, var operaras han?
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11

    Slapp betala, men oklart ändå!!

    Tack för era tips. Efter jag skrev frågan fick jag en faktura från Medela på sista månaden. Jag ringde dem, och tydligen hade visst talvården betalat tidigare fakturor (de har också ringt och ställt konstiga frågor till mig, vi har ju aldrig varit i kontakt med talvården). Då jag bad henne skicka sista fakturan dit också suckade hon och sa att hon inte orkade med mer tjorv och telefonsamtal, och sa att jag kunde riva räkningen så glömde de skulden. Jag slapp alltså betala, men det gjorde landstinget i slutändan också. Då jag i helgen träffade representanter från LKG-teamet tog jag upp frågan, och tydligen är det så här i göteborg att det inte alls är självklart att någon annan än jag själv skulle stå för kostnaden. Struligt med andra ord. Något jag hoppas den nystartade LKG-föreningen (se ovan) kan försöka påverka framöver...
  22. 11
    Slapp betala, men oklart ändå!! Tack för era tips. Efter jag skrev frågan fick jag en faktura från Medela på sista månaden. Jag ringde dem, och tydligen hade visst talvården betalat tidigare fakturor (de har också ringt och ställt konstiga frågor till mig, vi har ju aldrig varit i kontakt med talvården). Då jag bad henne skicka sista fakturan dit också suckade hon och sa att hon inte orkade med mer tjorv och telefonsamtal, och sa att jag kunde riva räkningen så glömde de skulden. Jag slapp alltså betala, men det gjorde landstinget i slutändan också. Då jag i helgen träffade representanter från LKG-teamet tog jag upp frågan, och tydligen är det så här i göteborg att det inte alls är självklart att någon annan än jag själv skulle stå för kostnaden. Struligt med andra ord. Något jag hoppas den nystartade LKG-föreningen (se ovan) kan försöka påverka framöver...

Liknande trådar

  1. Hyra av If
    By Minks in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 07:05
  2. Hyra släp, dum fråga?
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 10:18
  3. Hyra ut ett hus
    By Nynna12 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:52
  4. Fråga om att hyra husvagn
    By Kiddan som säljer båten in forum Resesnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 21:27
  5. Kan man hyra
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 16:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar