Barn som vägrar prata.....
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Barn som vägrar prata.....

    Min stora flicka (blir 5 i maj) har lite svårt med uttalen R och L. På 4,5 års kontrollen fick vi en remiss skickad till en logoped och har äntligen fått till den 8 mars.

    Sen har jag även min lilla flicka, 2,5 år (tvilling) som inte börjat prata ÄN! Hennes tvillingbror pratar som bara den...HELA TIDEN :). Men hon är inte alls intresserad av att prata.
    Hon gör sig väldigt mycket förstådd på andra sätt, och hon kan ju säga vissa små, små ord. Vi här hemma förstår henne och hon förstår bokstavligt ALLT vad man säger till henne. Men hon vill absolut inte härma och säga efter.

    Så idag kommenterade vi sonens pratande med hans dagisfröken och då även hur lite hans lillasyster pratar. Deras fröken nämnde att förskolans talpedagog kanske snart skulle träffa min lilla dotter.

    Vad gör man åt barn som är sena med pratet? På vilket sätt hjälper man dem komma igång i så fall, speciellt när dem inte är intresseade.
    Jag vet med säkerhet att hörseln är det inget fel på då vi själv har försökt testa henne lite här hemma med extrema viskningar. Jag var ju först orolig för det men kan nu inte förstå varför hon inte vill prata.

    Vad bör jag göra och bör jag vara tokig av oro som jag är nu???? Är det vanligt att barn i 2,5 årsåldern inte vill prata mer än enstaka ord.
    Jag har märkt att hon är väldigt envis då hon inte alls vill härma eller svara på speciella frågor då man \"försöker lura\" henne till att säga vissa ord.
  2. 1
    Barn som vägrar prata..... Min stora flicka (blir 5 i maj) har lite svårt med uttalen R och L. På 4,5 års kontrollen fick vi en remiss skickad till en logoped och har äntligen fått till den 8 mars.

    Sen har jag även min lilla flicka, 2,5 år (tvilling) som inte börjat prata ÄN! Hennes tvillingbror pratar som bara den...HELA TIDEN :). Men hon är inte alls intresserad av att prata.
    Hon gör sig väldigt mycket förstådd på andra sätt, och hon kan ju säga vissa små, små ord. Vi här hemma förstår henne och hon förstår bokstavligt ALLT vad man säger till henne. Men hon vill absolut inte härma och säga efter.

    Så idag kommenterade vi sonens pratande med hans dagisfröken och då även hur lite hans lillasyster pratar. Deras fröken nämnde att förskolans talpedagog kanske snart skulle träffa min lilla dotter.

    Vad gör man åt barn som är sena med pratet? På vilket sätt hjälper man dem komma igång i så fall, speciellt när dem inte är intresseade.
    Jag vet med säkerhet att hörseln är det inget fel på då vi själv har försökt testa henne lite här hemma med extrema viskningar. Jag var ju först orolig för det men kan nu inte förstå varför hon inte vill prata.

    Vad bör jag göra och bör jag vara tokig av oro som jag är nu???? Är det vanligt att barn i 2,5 årsåldern inte vill prata mer än enstaka ord.
    Jag har märkt att hon är väldigt envis då hon inte alls vill härma eller svara på speciella frågor då man \"försöker lura\" henne till att säga vissa ord.
  3. Alexanders mamma
    #2

    Bra

    att ni kan få stöd av förskolans talpedagog. Bra att hon tar kontakt och är envis. Viktigare än antalet ord är viljan till kontakt. Barn som är sena kan behöva ytterligare språkkanaler tex tecken för att kunna förmedla sig.
  4. 2
    Bra att ni kan få stöd av förskolans talpedagog. Bra att hon tar kontakt och är envis. Viktigare än antalet ord är viljan till kontakt. Barn som är sena kan behöva ytterligare språkkanaler tex tecken för att kunna förmedla sig.
  5. Medlem sedan
    Sep 2000
    #3

    Tycker jag också...

    det känns skönt att få stöd när man orolig.

    Lilltjejen gör sig väldigt bra förstådd... bla med kroppsspråket och sitt \"bebisspråk\" som hon använder.

    Det som oroar mig är att hon inte är intresserad att härma (säga efter), envisas med att inte svara om jag försöker få fram ett ord osv.

    Det är vissa ord hon använder och klarar sig bra på dem MEN jag tycker att hon skulle visa litemer intresse av att börja prata som oss andra. Fram till för ca 2 månader sedan tröstade jag mig med att hon är tvilling. Men hennes storebror pratar alldeles perfekt. Och nu börjar min oro växa då hon inte visat något intresse av att komma till nästa nyvå av hennes \"bebisprat\".

    Innan min son började prata tänkte jag att dem är ju lite sena men dem har varandra så då kanske inte dem känner behov av att prata vuxenspråk. Men sedan sonen pratar flytande hoppades jag att lilltjejen skulle börja prata för då var det bara hon som inte pratade, men när dem två leker så går han ner på hennes nivå och pratar \"bebisspråket\" istället för att hon ska visa intresse att utveckla sitt språk ännu mer.

    Usch, detta blev helt fummligt.....hoppas du förstår vad jag menar.

    Om jag bara kunde känna mig mer lung. Ska bli intressant vad dem säger nu på onsdag då dem ska på 2,5 års kontroll.
  6. 3
    Tycker jag också... det känns skönt att få stöd när man orolig.

    Lilltjejen gör sig väldigt bra förstådd... bla med kroppsspråket och sitt \"bebisspråk\" som hon använder.

    Det som oroar mig är att hon inte är intresserad att härma (säga efter), envisas med att inte svara om jag försöker få fram ett ord osv.

    Det är vissa ord hon använder och klarar sig bra på dem MEN jag tycker att hon skulle visa litemer intresse av att börja prata som oss andra. Fram till för ca 2 månader sedan tröstade jag mig med att hon är tvilling. Men hennes storebror pratar alldeles perfekt. Och nu börjar min oro växa då hon inte visat något intresse av att komma till nästa nyvå av hennes \"bebisprat\".

    Innan min son började prata tänkte jag att dem är ju lite sena men dem har varandra så då kanske inte dem känner behov av att prata vuxenspråk. Men sedan sonen pratar flytande hoppades jag att lilltjejen skulle börja prata för då var det bara hon som inte pratade, men när dem två leker så går han ner på hennes nivå och pratar \"bebisspråket\" istället för att hon ska visa intresse att utveckla sitt språk ännu mer.

    Usch, detta blev helt fummligt.....hoppas du förstår vad jag menar.

    Om jag bara kunde känna mig mer lung. Ska bli intressant vad dem säger nu på onsdag då dem ska på 2,5 års kontroll.
  7. logoped
    #4

    Svenska logopedförbundet

    har gett ut fyra foldrar med information om barns språkutveckling. Man kan ladda ner dem på följande sidor:
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansA.pdf
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansB.pdf
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansC.pdf
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansD.pdf
    Där finns också information om hur man kan stimulera sitt barns språk.
  8. 4
    Svenska logopedförbundet har gett ut fyra foldrar med information om barns språkutveckling. Man kan ladda ner dem på följande sidor:
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansA.pdf
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansB.pdf
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansC.pdf
    http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/SLOF/aktuellt/2005/SprakstimulansD.pdf
    Där finns också information om hur man kan stimulera sitt barns språk.
  9. Medlem sedan
    Sep 2000
    #5

    Tack så mycket....

    för länkarna. Jag ska tiita närmare på dem och förhoppningsvis kommer dem att ge oss lite vägledning och hjälp.
  10. 5
    Tack så mycket.... för länkarna. Jag ska tiita närmare på dem och förhoppningsvis kommer dem att ge oss lite vägledning och hjälp.

Liknande trådar

  1. Prata med barn
    By Anonymina in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 08:09
  2. Muslimsk flicka vägrar prata med pojkar
    By caffellatte in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 12:39
  3. Sonen vägrar prata med mig..
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 10:40
  4. han vägrar prata med mig!
    By tvåbarnsmamman in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 09:37
  5. När barn vägrar
    By frågande in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 22:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar