Diskbråck på hund??
_0505 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Diskbråck på hund??

    Visst var det väl nån härinne som hade diskbråcksproblem på sin hund??(el anja kanske vet?)

    Igår så upptäckte vi helt plötsligt att Johnnys föräldrars hund inte klarade av att gå upp för de två trappsteg som de har mellan vardagsrum o hall.. Och inte klarar hon heller av att hoppa upp o sätta tassarna mot svärfars bröst som hon alltid brukar göra på honom. (hon e en golden på 8-9 år typ)
    Visst borde det vara diskbråck el höfterna el nått som krånglar då??
    Jaja, antar att de avvaktar några dagar o sen blir det väl en trip till vet om det inte blir bättre..
  2. 1
    Diskbråck på hund?? Visst var det väl nån härinne som hade diskbråcksproblem på sin hund??(el anja kanske vet?)

    Igår så upptäckte vi helt plötsligt att Johnnys föräldrars hund inte klarade av att gå upp för de två trappsteg som de har mellan vardagsrum o hall.. Och inte klarar hon heller av att hoppa upp o sätta tassarna mot svärfars bröst som hon alltid brukar göra på honom. (hon e en golden på 8-9 år typ)
    Visst borde det vara diskbråck el höfterna el nått som krånglar då??
    Jaja, antar att de avvaktar några dagar o sen blir det väl en trip till vet om det inte blir bättre..
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Jupp...

    vi har en diskbråckshund. Hundar har precis som människor en förskräckligt lång rygg och därför får hunden olika symptom beroende på vart diskbråcket sitter. Sedan finns det olika prognoser för diskbråck beroende på hur ont eller hur skadade nerverna är. För vår hund handlar det till 98% smärta och 2% nedsatt rörlighet och han har en hyfsat god prognos och slipper förhoppningsvis operation. Om en hund blir förlamad av ett diskbråck har man 24 timmar på sig att operera innan skadorna blir permanenta så då är det bråttom.
    Om jag vore er skulle jag kolla upp varför hunden har ont. Trots allt är det en gammal hund och det är mycket möjligt att det \"bara\" är höftern. Men tills ni vet vad felet är undvik trappor och hopp och bus. Lugna och sköna promenader är å andra sidan helt ok.
  4. 2
    Jupp... vi har en diskbråckshund. Hundar har precis som människor en förskräckligt lång rygg och därför får hunden olika symptom beroende på vart diskbråcket sitter. Sedan finns det olika prognoser för diskbråck beroende på hur ont eller hur skadade nerverna är. För vår hund handlar det till 98% smärta och 2% nedsatt rörlighet och han har en hyfsat god prognos och slipper förhoppningsvis operation. Om en hund blir förlamad av ett diskbråck har man 24 timmar på sig att operera innan skadorna blir permanenta så då är det bråttom.
    Om jag vore er skulle jag kolla upp varför hunden har ont. Trots allt är det en gammal hund och det är mycket möjligt att det \"bara\" är höftern. Men tills ni vet vad felet är undvik trappor och hopp och bus. Lugna och sköna promenader är å andra sidan helt ok.
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3

    Tycker inte att de

    ska avvakta! Om det är diskbråck kan man om man har otur försämra prognosen genom att vänta.
    Ibland medicinerar man med ngt avsvällande för att minska trycket på ryggmärgen. Om det skulle behövas och inte görs i tid så kan de bli bestående nervskador.
    Hundar kan oxå få problem med att tömma blåsan om de får diskbråck ( beroende på var det sitter) och det måste man då få hjälp med.
    Ffa verkar vovven ha ont och det tycker jag att den ska slippa ha - det finns superbra smärtlindrande prep. för hund!
    Hoppas det visar sig vara ngt \"lättare\" än diskbråck!
  6. 3
    Tycker inte att de ska avvakta! Om det är diskbråck kan man om man har otur försämra prognosen genom att vänta.
    Ibland medicinerar man med ngt avsvällande för att minska trycket på ryggmärgen. Om det skulle behövas och inte görs i tid så kan de bli bestående nervskador.
    Hundar kan oxå få problem med att tömma blåsan om de får diskbråck ( beroende på var det sitter) och det måste man då få hjälp med.
    Ffa verkar vovven ha ont och det tycker jag att den ska slippa ha - det finns superbra smärtlindrande prep. för hund!
    Hoppas det visar sig vara ngt \"lättare\" än diskbråck!
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Anja...

    nu famlar jag efter ett halmstrå men ändå. Min lilla diskbråckshund har alltid varit knäpp med kisseriet. Han känner inte alltid att han behöver kissa (dvs kan gå en hel promenad utan att kissa och samma gäller när vi släpper ut honom på tomten) för att sedan kissa inne ett par timmar senare. Oftast utan att säga till innan, så många, många mornar hittar vi en söt pöl i köket. Han skäms förskräckligt när detta hänt, så det är ju inte så att han inte vet att han gör fel. Skulle det kunna ha med hans diskbråck att göra. Han har ju diskbråck i korsryggen, och vi befarar ju att han alltid haft lite problem med ryggen. Vet att det är ett halmstrå jag klamrar fast lite vid...men ibland undrar man ju med en hund som vid 5-års ålder som periodvis kissar inne typ varje dag.
  8. 4
    Anja... nu famlar jag efter ett halmstrå men ändå. Min lilla diskbråckshund har alltid varit knäpp med kisseriet. Han känner inte alltid att han behöver kissa (dvs kan gå en hel promenad utan att kissa och samma gäller när vi släpper ut honom på tomten) för att sedan kissa inne ett par timmar senare. Oftast utan att säga till innan, så många, många mornar hittar vi en söt pöl i köket. Han skäms förskräckligt när detta hänt, så det är ju inte så att han inte vet att han gör fel. Skulle det kunna ha med hans diskbråck att göra. Han har ju diskbråck i korsryggen, och vi befarar ju att han alltid haft lite problem med ryggen. Vet att det är ett halmstrå jag klamrar fast lite vid...men ibland undrar man ju med en hund som vid 5-års ålder som periodvis kissar inne typ varje dag.
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5

    Visst kan det vara så!

    Akut kan en del hundar inte släppa ifrån sig överhuvudtaget utan man måste klämma blåsan på dem för att tömma den, alt lägga in en katater.
    I din hunds fall låter det som att han kan tömma men inte riktigt känner när han borde kissa och det kan säkert vara en nervskada av diskbråcket som gör det.
    När han kissar inne, kissar han då \"aktivt\" eller läcker det?

    Sen får ju oxå en del hundar för sig såna här saker så att veta helt säkert är svårt.
  10. 5
    Visst kan det vara så! Akut kan en del hundar inte släppa ifrån sig överhuvudtaget utan man måste klämma blåsan på dem för att tömma den, alt lägga in en katater.
    I din hunds fall låter det som att han kan tömma men inte riktigt känner när han borde kissa och det kan säkert vara en nervskada av diskbråcket som gör det.
    När han kissar inne, kissar han då \"aktivt\" eller läcker det?

    Sen får ju oxå en del hundar för sig såna här saker så att veta helt säkert är svårt.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Han liksom...

    tömmer överskottet, fast han gör det aldrig så vi ser så jag vet liksom inte om han stänger av med flit eller om det bara blir så mycket.
    Nä han liksom fattar inte att han behöver kissa. Vi har alltid försökt förklara det med att han är ranglåg och därför inte är så intresserad av att märka revir...men detta är kanske en sannare förklaring.
    Ibland blir det som du skriver också dvs att det bara rinner om honom och han kan då se väldigt frågande ut...ungefär som - jag tänkte ju inte kissa nu och inte såhär mycket.
    Men som sagt innekisset är ett lätta på trycketkiss och därför är pölarna sällan stora och ställena är givna. Dörrposten in i köket, dammsugaren (varför????) och köksstolen. Så han verkar lyfta på benet i detta fallet, men det gör han ju inte alltid annars.
  12. 6
    Han liksom... tömmer överskottet, fast han gör det aldrig så vi ser så jag vet liksom inte om han stänger av med flit eller om det bara blir så mycket.
    Nä han liksom fattar inte att han behöver kissa. Vi har alltid försökt förklara det med att han är ranglåg och därför inte är så intresserad av att märka revir...men detta är kanske en sannare förklaring.
    Ibland blir det som du skriver också dvs att det bara rinner om honom och han kan då se väldigt frågande ut...ungefär som - jag tänkte ju inte kissa nu och inte såhär mycket.
    Men som sagt innekisset är ett lätta på trycketkiss och därför är pölarna sällan stora och ställena är givna. Dörrposten in i köket, dammsugaren (varför????) och köksstolen. Så han verkar lyfta på benet i detta fallet, men det gör han ju inte alltid annars.
  13. Medlem sedan
    Feb 2004
    #7

    Det kan ju vara

    så enkelt att det gör ont att kissa - lyfta på benet - och att han därför håller sig.

    Ibland kan man komma till rätta med ett ofrivilligt läckage mha medicinering, men det låter inte riktigt som att det är fallet här.
  14. 7
    Det kan ju vara så enkelt att det gör ont att kissa - lyfta på benet - och att han därför håller sig.

    Ibland kan man komma till rätta med ett ofrivilligt läckage mha medicinering, men det låter inte riktigt som att det är fallet här.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Tack...

    för ditt svar. Jag skall ha hans smärthistoria i åtanken nästa gång det händer. Kanske, kanske kan vi se ett samband med väder och aktivitet. Skall se om sambandet finns...vore ju skönt att få en förklaring till varför vi fullkomligt misslyckas med att ha en rumsren hund :) Det kan ju inte enbart vara skit bakom spakarna när hund nr 2 aldrig kissar inne.
  16. 8
    Tack... för ditt svar. Jag skall ha hans smärthistoria i åtanken nästa gång det händer. Kanske, kanske kan vi se ett samband med väder och aktivitet. Skall se om sambandet finns...vore ju skönt att få en förklaring till varför vi fullkomligt misslyckas med att ha en rumsren hund :) Det kan ju inte enbart vara skit bakom spakarna när hund nr 2 aldrig kissar inne.

Liknande trådar

  1. Diskbråck (hund) Erfarenheter & Rehab
    By marie_70 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 15:47
  2. Diskbråck?
    By AjAjAj in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 07:23
  3. Diskbråck
    By zingo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 13:59
  4. Ingen som kan något om diskbråck på hund
    By K-line in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 19:26
  5. Hund med diskbråck...
    By K-line in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 13:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar