Frågor om välling
Småbarn
  1. Nora
    #1

    Frågor om välling

    Min lilla tjej snart 7 månader har det lite jobbigt med att äta mat. Ingenting funkar direkt bra förutom välling. Men det kan hon väl inte leva på ?
    Ändå försöker jag ha tålamod med gröt,burk / hemlagad mat. Ibland äter hon ok , ibland vill hon inte öppna munnen. Därför är jag orolig att hon får i sig för lite vid varje måltid och erbjuder välling efteråt ( som hon själklart vill ha !!! )
    Är det dumt att erbjuda välling ? Borde jag istället ge henne ersättning under dagen och bara ge henne välling morgon och kväll ? Hon är lite till växten och har alltid legat under kurvan.
  2. 1
    Frågor om välling Min lilla tjej snart 7 månader har det lite jobbigt med att äta mat. Ingenting funkar direkt bra förutom välling. Men det kan hon väl inte leva på ?
    Ändå försöker jag ha tålamod med gröt,burk / hemlagad mat. Ibland äter hon ok , ibland vill hon inte öppna munnen. Därför är jag orolig att hon får i sig för lite vid varje måltid och erbjuder välling efteråt ( som hon själklart vill ha !!! )
    Är det dumt att erbjuda välling ? Borde jag istället ge henne ersättning under dagen och bara ge henne välling morgon och kväll ? Hon är lite till växten och har alltid legat under kurvan.
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Jag skulle...

    ta det lugnt med vällingen och erbjuda ersättning istället\" Välling har samma näringsinnehåll som gröt och innehåller dessutom väldigt mycket gluten.

    Prova att låta henne äta små bitar av samma mat som ni äter och se om on gillar de bättre, och sen kan du \"topfylla\" henne med ersättning efteråt!
  4. 2
    Jag skulle... ta det lugnt med vällingen och erbjuda ersättning istället\" Välling har samma näringsinnehåll som gröt och innehåller dessutom väldigt mycket gluten.

    Prova att låta henne äta små bitar av samma mat som ni äter och se om on gillar de bättre, och sen kan du \"topfylla\" henne med ersättning efteråt!
  5. Medlem sedan
    Jan 2006
    #3

    Har en

    bok härhemma där det står att man inte behöver vara rädd för att sitt barn inte får i sig tillräckligt med näring om han/hon inte vill äta riktig mat. Tom 8 månader finns tillräckligt med näring i gröten och vällinngen så man behöver inte stressa.

    Jag vet att det inte var riktigt din fråga men jag skriver det som en parantes :-)
  6. 3
    Har en bok härhemma där det står att man inte behöver vara rädd för att sitt barn inte får i sig tillräckligt med näring om han/hon inte vill äta riktig mat. Tom 8 månader finns tillräckligt med näring i gröten och vällinngen så man behöver inte stressa.

    Jag vet att det inte var riktigt din fråga men jag skriver det som en parantes :-)
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4

    Ps

    läste i samma bok om att barnet inte vill äta den mat som erbjuds så kan man ge annat tex välling fast man bör då gott vänta en timme innan man ger den så inte barnet lär sig att han/hon får \"godare\" mat om han/hon inte äter det som serverar just nu..
  8. 4
    Ps läste i samma bok om att barnet inte vill äta den mat som erbjuds så kan man ge annat tex välling fast man bör då gott vänta en timme innan man ger den så inte barnet lär sig att han/hon får \"godare\" mat om han/hon inte äter det som serverar just nu..
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5

    Men

    när min gosse lärde sig äta riktig mat fick han bröstet alt ersättning för att komplettera till en \"hel\" portion.

    min grabb älskade gröt från allra första början, men var inte alls förtjust i välling. Så vi fick vänja honom vid välling, gav det först när han var som hungrigast och sen ersättning resten tills han åt ett helt mål välling. Kanske kan göra så du med fast i ditt fall med gröten?
  10. 5
    Men när min gosse lärde sig äta riktig mat fick han bröstet alt ersättning för att komplettera till en \"hel\" portion.

    min grabb älskade gröt från allra första början, men var inte alls förtjust i välling. Så vi fick vänja honom vid välling, gav det först när han var som hungrigast och sen ersättning resten tills han åt ett helt mål välling. Kanske kan göra så du med fast i ditt fall med gröten?

Liknande trådar

  1. Frågor angående välling och nappflaskor
    By Lillom in forum _1012 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 22:01
  2. Välling eller inte välling?
    By Sarizz in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 21:44
  3. Välling eller ersättning? Mat frågor
    By JessicaJoh in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 20:27
  4. Välling frågor..
    By Annamj in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 20:03
  5. Lite välling-frågor.
    By Lurpan in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 20:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar