Fick MF 18e. Hjälp! (Äckelvarning)
Missfall
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Fick MF 18e. Hjälp! (Äckelvarning)

    Ni som fått missfall, hur tedde sig ert?

    Så här var mitt:
    Jag har haft flytningar ett tag och har under den perioden använt naturtamponger varje dag.
    lördagen den 18e när jag skulle tvätta tampongen såg jag en klump på den och jag kollade noga eftersom jag haft mf tidigare. Såg att det var som en beige liten klump (ca 5-7mm) med en \"tråd\"(2cm) till en blodröd hård klump (1cm).
    Embryo - sträng - blivande moderkaka trodde jag. kunde det ha varit det jag såg?

    Jag började blöda massor men mest på söndagen.

    Jag hade hela tiden min naturtampong inne.

    när jag på söndagsmorgonen ställde mig upp forsade det blod. Jag vet inte hur mycket med kanske det var 2 deciliter den gången.
    Blödde mycket lördag-tisdag men det började lugna sig sen för jag fick blodstillande tabletter av svärmor.

    hade väldigt ont under denna tiden också.

    Är det så mf ter sig eller ska jag skatta mig lycklig över att det var så lindrigt?

    Har inte behövs uppsöka sjukhus (vilket jag avskyr att göra)

  2. 1
    Fick MF 18e. Hjälp! (Äckelvarning) Ni som fått missfall, hur tedde sig ert?

    Så här var mitt:
    Jag har haft flytningar ett tag och har under den perioden använt naturtamponger varje dag.
    lördagen den 18e när jag skulle tvätta tampongen såg jag en klump på den och jag kollade noga eftersom jag haft mf tidigare. Såg att det var som en beige liten klump (ca 5-7mm) med en \"tråd\"(2cm) till en blodröd hård klump (1cm).
    Embryo - sträng - blivande moderkaka trodde jag. kunde det ha varit det jag såg?

    Jag började blöda massor men mest på söndagen.

    Jag hade hela tiden min naturtampong inne.

    när jag på söndagsmorgonen ställde mig upp forsade det blod. Jag vet inte hur mycket med kanske det var 2 deciliter den gången.
    Blödde mycket lördag-tisdag men det började lugna sig sen för jag fick blodstillande tabletter av svärmor.

    hade väldigt ont under denna tiden också.

    Är det så mf ter sig eller ska jag skatta mig lycklig över att det var så lindrigt?

    Har inte behövs uppsöka sjukhus (vilket jag avskyr att göra)

  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Skulle nog ringa ändå...

    Och, jag vet inte, men jag har blivit tillsagd att vid mf får man absolut inte använda tampong
  4. 2
    Skulle nog ringa ändå... Och, jag vet inte, men jag har blivit tillsagd att vid mf får man absolut inte använda tampong
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3

    Jasså?

    Varför får man inte använda tampong? Gäller det även naturtamponer? Naturtampongerna är som svampar som suger åt sig blodet.
    Nu blöder jag inte mer och har inget ont eller något annat. Känner mig jättebra nu.
    Hur vet man om något är kvar? Ser man bara det på UL eller känner man av det?

    Tack för ditt svar förresten!
  6. 3
    Jasså? Varför får man inte använda tampong? Gäller det även naturtamponer? Naturtampongerna är som svampar som suger åt sig blodet.
    Nu blöder jag inte mer och har inget ont eller något annat. Känner mig jättebra nu.
    Hur vet man om något är kvar? Ser man bara det på UL eller känner man av det?

    Tack för ditt svar förresten!
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4

    Vaddå blodstillande tabletter?

    Det ska du ju absolut inte ta, meíngen är att du ska blöda ut allt, så att inget stannar kvar och du får en infektion. Spelar ingen roll vilka tamponger du använder, för det gör att blodet stannar kvar och infektionsrisken blir stor.
  8. 4
    Vaddå blodstillande tabletter? Det ska du ju absolut inte ta, meíngen är att du ska blöda ut allt, så att inget stannar kvar och du får en infektion. Spelar ingen roll vilka tamponger du använder, för det gör att blodet stannar kvar och infektionsrisken blir stor.
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5

    Men de blodstillande

    fick svärmor från läkaren när hon fick sina missfall. varför lämnar de ut sånna då om man inte ska ta sådana?
    När det gäller tampongen så hade jag ju den bara för att inte blöda ner hela mig, tog ut och rengjorde den med täta mellanrum.
  10. 5
    Men de blodstillande fick svärmor från läkaren när hon fick sina missfall. varför lämnar de ut sånna då om man inte ska ta sådana?
    När det gäller tampongen så hade jag ju den bara för att inte blöda ner hela mig, tog ut och rengjorde den med täta mellanrum.
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6

    Tabletterna heter

    Cyklokapron
  12. 6
    Tabletterna heter Cyklokapron
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7

    En tanke till

    Detta med att man inte ska använda tamponger vid missfall.
    Många av de kvinnor som får missfall tror att det är en försenad mens. De använder ju ofta tampong.
    Det är ju samma sak fast jag nu fattade att det var ett missfall så det borde väl inte göra så mycket va?
  14. 7
    En tanke till Detta med att man inte ska använda tamponger vid missfall.
    Många av de kvinnor som får missfall tror att det är en försenad mens. De använder ju ofta tampong.
    Det är ju samma sak fast jag nu fattade att det var ett missfall så det borde väl inte göra så mycket va?
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8

    ring

    Jag skulle ha ring barnmorska eller KK för att få svar på frågorna som du har. Vi här på forumet är ju ändå bara folk med varierande erfarenheter. Bra om man vill ha folks åsikter om olika saker eller lite stöd, men medicinska frågor tycker jag själv är bättre att få slutgiltigt svar från sjukvården.

    Missförstå mig inte, självklart ska vi alla ställa vilka frågor vi vill här! Men jag menar bara att du nog kan få lite alla möjliga svar från oss som ändå inte har den generella erfarenheten.

    (och om jag då ändå ska ge mig in på att svara på dina frågor så har jag också hört att man inte ska använda tampong och att man ska blöda ut allt man har.)
  16. 8
    ring Jag skulle ha ring barnmorska eller KK för att få svar på frågorna som du har. Vi här på forumet är ju ändå bara folk med varierande erfarenheter. Bra om man vill ha folks åsikter om olika saker eller lite stöd, men medicinska frågor tycker jag själv är bättre att få slutgiltigt svar från sjukvården.

    Missförstå mig inte, självklart ska vi alla ställa vilka frågor vi vill här! Men jag menar bara att du nog kan få lite alla möjliga svar från oss som ändå inte har den generella erfarenheten.

    (och om jag då ändå ska ge mig in på att svara på dina frågor så har jag också hört att man inte ska använda tampong och att man ska blöda ut allt man har.)
  17. Lily o the valley
    #9

    Massor med kramar....

    till dig o ett ljus brinner för dig här på bordet o för din gubbe o för er blivande barn som jag önskar snart ska komma till er friskt o piggt. Såå tråkigt att höra om ditt mf, det är smärtsamt.
    Jag skulle råda dig att uppsöka BM eller kvinnomottagning/klinik på det sjukhus du har närmast o kolla så att du är oki i livmodern. Förhoppningsvis så behöver du ej skrappas (jag är sövd/skrappad) och så kollar dem med VUL el. gyn undersökning så allt är oki. I och med att du blödde så kraftigt o så har du ont, så att du ej får en infektion så bör du kolla dig. Ta hand om dig!!!

    Ps. Detta är taget ur en annat inlägg,skrivet den 31/1. Har nu varit till min BM o allt ser bra ut, dock dåligt blodvärde.Ds.


    Min graviditet som var i v 13 avslutades den
    31/1 2006. Jag är nyseparerad,arbetslös o med har en son på fyra år med spec. behov.

    Började att småblöda (30/1)igår, men jag hade en blödning förra graviditeten i v 11+3 och det gick bra. Blöde ett tag, ringer till BM på MVC, men deras telefontid är över. Ringer till kvinnomottagningen på lasarettet i stan som ber mig avvakta tills onsdag. På kvällen är blödningarna kraftigare och jag ringer till akutmottagningen, beställer en sjukresa *har ca 3-4 km till sjukhuset och åker. Sonen och pappan blir hemma. Får då komma till gyn akuten där det konstateras med hjälp av VUL att fostret är dött och det är bra 19mm stort, det skulle ha varit som ett äpple ca 20 cm....säkert fel på DNA eller tillväxt, men det är sådant man ej får veta.
    Får då veta att kvinnomottagningen ringer till mig under *morgonen* dvs idag för att ge mig en tid för ny VUL och under em ska det bli skrapning. Får veta att jag ska vara fastande från 24:00.
    Åker hem o sover, men har ont till o från o blöder lite...pappan undrar om han ska följa med till sjukhuset, föredrar att vara ensam då.
    På morgonen får dagis veta att sonen blir kvar längre och att pappa hämtar honom senare pga av operation, inga problem. Blir uppringd av BM från kvinnomottagningen o får en tid strax innan 11:00 för undersökning o på efter 13:00 på em blir det troligen skrapning.
    Kommer hem från dagis, duchar, dricker kaffe o äter glass *får detta enligt info från BM* tar ut hunden. klär på mig och ska strax gå till bussen då jag börjar störtblöda....först blir jag blöt och sedan rinner det som från en slaktad gris...byter några trosoro två par byxor, torkar med våtservetter, blöder igenom 4 barnblöjor som sonen använder på natten o en stor badhandduk. Städar upp ordentligt *vi har besiktning på huset idag* och klär på mig en sista gång med två barnblöjor påmig, ringer till SOS Alarm på 112 efter en ambulans. Stänger in hunden, stänger badrumsföstrer på nedervåningen, packar en väska med lite grejer, låser dörren o möter ambulansen stående vid brevlådan. Får åka på bår, känner att jag blöder igenom allt igen, åker till kvinnomottagningen o möter doktorn som skulle undersökt mig..bara 15 minuter för sent ...får ligga på ett rum, blöder mer...blir avtvättad o doktorn tittar på mig och ringer till operation för skrapning som ska utföras av läkaren som undersökte mig igår. En ssk tar blodvärde, 118....
    Körs till op merd en filt över, får hjälp av en snäll ssk att klä av mig o trots att jag sitter ner så börjar jag att se suddigt o säger \"jag klarar inte av det, det går inte mer\" och börjar o se flygplan som flygger. När jag kommer till verkligheten så tittar ssk på mig och ropar mitt namn o jag säger \"jag hör inte\" för det hade slagit lock för mina öron. Jag hade svimmat av o hon lade mig ner på en stol till men, jag hade tuppat av några sekunder....får på mig lanstingets asfula kläder och får ligga i säng. Få dropp, och ligger o vilar men behöver få på toa men trots att de kör sängen till toadörren o en sjuksyster är med mig på toaletten så kommer jag bara till dörren då benen viker sig och känner att jag tuppar av igen och säger \"det går inte det här\"...men nu är det tre sjukvårdspersonal där och två av dem hivar mig kvick i säng, o höjer sängändan...mår illa en del, men spyr ej o nu sover jag en stund. Får då veta att skrapningen ska ske 13:30 eftersom jag åt glass ca 9:30. Får ett dropp till för att öka vätskevolymen i kroppen, och sedan får jag komma till operation. Blir avtvättad och får sprutor och personal o läkare kommer och jag somnar. Vaknar på uppvaknadet, ser att kl är 14:00 o bltr är 85/43...och jag vill åka hem. Får dricka kaffe, bltr går upp, tjatar lite o får gå hem....klär mig och läkaren säger att ej behövs efterkontroll och att jag kan ringa till MVC o prata med min BM.

  18. 9
    Massor med kramar.... till dig o ett ljus brinner för dig här på bordet o för din gubbe o för er blivande barn som jag önskar snart ska komma till er friskt o piggt. Såå tråkigt att höra om ditt mf, det är smärtsamt.
    Jag skulle råda dig att uppsöka BM eller kvinnomottagning/klinik på det sjukhus du har närmast o kolla så att du är oki i livmodern. Förhoppningsvis så behöver du ej skrappas (jag är sövd/skrappad) och så kollar dem med VUL el. gyn undersökning så allt är oki. I och med att du blödde så kraftigt o så har du ont, så att du ej får en infektion så bör du kolla dig. Ta hand om dig!!!

    Ps. Detta är taget ur en annat inlägg,skrivet den 31/1. Har nu varit till min BM o allt ser bra ut, dock dåligt blodvärde.Ds.


    Min graviditet som var i v 13 avslutades den
    31/1 2006. Jag är nyseparerad,arbetslös o med har en son på fyra år med spec. behov.

    Började att småblöda (30/1)igår, men jag hade en blödning förra graviditeten i v 11+3 och det gick bra. Blöde ett tag, ringer till BM på MVC, men deras telefontid är över. Ringer till kvinnomottagningen på lasarettet i stan som ber mig avvakta tills onsdag. På kvällen är blödningarna kraftigare och jag ringer till akutmottagningen, beställer en sjukresa *har ca 3-4 km till sjukhuset och åker. Sonen och pappan blir hemma. Får då komma till gyn akuten där det konstateras med hjälp av VUL att fostret är dött och det är bra 19mm stort, det skulle ha varit som ett äpple ca 20 cm....säkert fel på DNA eller tillväxt, men det är sådant man ej får veta.
    Får då veta att kvinnomottagningen ringer till mig under *morgonen* dvs idag för att ge mig en tid för ny VUL och under em ska det bli skrapning. Får veta att jag ska vara fastande från 24:00.
    Åker hem o sover, men har ont till o från o blöder lite...pappan undrar om han ska följa med till sjukhuset, föredrar att vara ensam då.
    På morgonen får dagis veta att sonen blir kvar längre och att pappa hämtar honom senare pga av operation, inga problem. Blir uppringd av BM från kvinnomottagningen o får en tid strax innan 11:00 för undersökning o på efter 13:00 på em blir det troligen skrapning.
    Kommer hem från dagis, duchar, dricker kaffe o äter glass *får detta enligt info från BM* tar ut hunden. klär på mig och ska strax gå till bussen då jag börjar störtblöda....först blir jag blöt och sedan rinner det som från en slaktad gris...byter några trosoro två par byxor, torkar med våtservetter, blöder igenom 4 barnblöjor som sonen använder på natten o en stor badhandduk. Städar upp ordentligt *vi har besiktning på huset idag* och klär på mig en sista gång med två barnblöjor påmig, ringer till SOS Alarm på 112 efter en ambulans. Stänger in hunden, stänger badrumsföstrer på nedervåningen, packar en väska med lite grejer, låser dörren o möter ambulansen stående vid brevlådan. Får åka på bår, känner att jag blöder igenom allt igen, åker till kvinnomottagningen o möter doktorn som skulle undersökt mig..bara 15 minuter för sent ...får ligga på ett rum, blöder mer...blir avtvättad o doktorn tittar på mig och ringer till operation för skrapning som ska utföras av läkaren som undersökte mig igår. En ssk tar blodvärde, 118....
    Körs till op merd en filt över, får hjälp av en snäll ssk att klä av mig o trots att jag sitter ner så börjar jag att se suddigt o säger \"jag klarar inte av det, det går inte mer\" och börjar o se flygplan som flygger. När jag kommer till verkligheten så tittar ssk på mig och ropar mitt namn o jag säger \"jag hör inte\" för det hade slagit lock för mina öron. Jag hade svimmat av o hon lade mig ner på en stol till men, jag hade tuppat av några sekunder....får på mig lanstingets asfula kläder och får ligga i säng. Få dropp, och ligger o vilar men behöver få på toa men trots att de kör sängen till toadörren o en sjuksyster är med mig på toaletten så kommer jag bara till dörren då benen viker sig och känner att jag tuppar av igen och säger \"det går inte det här\"...men nu är det tre sjukvårdspersonal där och två av dem hivar mig kvick i säng, o höjer sängändan...mår illa en del, men spyr ej o nu sover jag en stund. Får då veta att skrapningen ska ske 13:30 eftersom jag åt glass ca 9:30. Får ett dropp till för att öka vätskevolymen i kroppen, och sedan får jag komma till operation. Blir avtvättad och får sprutor och personal o läkare kommer och jag somnar. Vaknar på uppvaknadet, ser att kl är 14:00 o bltr är 85/43...och jag vill åka hem. Får dricka kaffe, bltr går upp, tjatar lite o får gå hem....klär mig och läkaren säger att ej behövs efterkontroll och att jag kan ringa till MVC o prata med min BM.

  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10

    Ja

    Jag förstår att man borde ringa de som \"vet bättre\" men jag ville höra lite olika erfarenheter bara.
    Jag är inte så orolig över att inte allt är borta utan ville mest få lite svar för att se hur andra upplever det.
  20. 10
    Ja Jag förstår att man borde ringa de som \"vet bättre\" men jag ville höra lite olika erfarenheter bara.
    Jag är inte så orolig över att inte allt är borta utan ville mest få lite svar för att se hur andra upplever det.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11

    ok

    då är det lugnt! Jag är lite av en ordningspolis ... :)
  22. 11
    ok då är det lugnt! Jag är lite av en ordningspolis ... :)
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12

    Tack!

    Låter som att jag haft ett mycket \"lindrigt\" missfall.
    *kramar om*
    Jag hade bara ont ett tag just när jag blödde som mest, blöder inget alls nu och har inte alls ont.

    Kram
  24. 12
    Tack! Låter som att jag haft ett mycket \"lindrigt\" missfall.
    *kramar om*
    Jag hade bara ont ett tag just när jag blödde som mest, blöder inget alls nu och har inte alls ont.

    Kram
  25. Medlem sedan
    Feb 2006
    #13

    hihi

    det är lugnt... ;-)
  26. 13
    hihi det är lugnt... ;-)
  27. Camilla
    #14

    Inga tamponger pga infektionsrisk

    blev jag tillsagd när jag var och fick mitt missfall bekräftat. Hade inga bindor hemma och använde tampong men läkaren sa att det fick jag absolut inte göra för då kunde jag få en infektion och det var det sista jag ville ha tyckte han.

    kram från mig
  28. 14
    Inga tamponger pga infektionsrisk blev jag tillsagd när jag var och fick mitt missfall bekräftat. Hade inga bindor hemma och använde tampong men läkaren sa att det fick jag absolut inte göra för då kunde jag få en infektion och det var det sista jag ville ha tyckte han.

    kram från mig
  29. Medlem sedan
    Feb 2006
    #15

    Oki

    då vet jag det. Jag tog förgivet att det inte var någon fara eftersom det är 50% av alla graviditeter som slutar i missfall och många % av dem vet inte kvinnan om utan använder tamponger som om de fått mens...

    Men nu vet jag bättre, tack så mycket ;-)
  30. 15
    Oki då vet jag det. Jag tog förgivet att det inte var någon fara eftersom det är 50% av alla graviditeter som slutar i missfall och många % av dem vet inte kvinnan om utan använder tamponger som om de fått mens...

    Men nu vet jag bättre, tack så mycket ;-)

Liknande trådar

  1. HJÄLP *äckelvarning*
    By SummerT in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 16:21
  2. HJÄLP! *äckelvarning*
    By SummerT in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-12, 11:44
  3. Hjälp! OT och *äckelvarning*
    By MsBecks in forum Ordet är fritt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 20:03
  4. HJÄLP! Bajsfråga *äckelvarning*
    By Astrid m. Alex Isak Julia in forum _0406 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 18:23
  5. Hjälp! ( äckelvarning)
    By solstraale in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar