Första natten i ny säng
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Första natten i ny säng

    Det är första natten i Albins nya säng, en Brekke från IKEA. Det tog ungefär 1 minut innan han kom på att man kunde gå ut till oss igen. Det är jättekonstigt för honom och en stor omställning från att ha en spjälsäng. Efter att ha kommit upp 5-6 gånger så ligger nu Mats med honom där inne. Jag låg hos honom och läste tre böcker först och sen sa vi godnatt som vanligt och jag gick ut. Så har vi gjort när han sov i spjälisen och det var aldrig något bekymmer.

    Hur har ni andra skött övergången till stor säng? Tog det många nätter innan nattningen gick bra? Vad har ni för nattningsrutin? Somnar barnen själva eller ligger ni bredvid?
  2. 1
    Första natten i ny säng Det är första natten i Albins nya säng, en Brekke från IKEA. Det tog ungefär 1 minut innan han kom på att man kunde gå ut till oss igen. Det är jättekonstigt för honom och en stor omställning från att ha en spjälsäng. Efter att ha kommit upp 5-6 gånger så ligger nu Mats med honom där inne. Jag låg hos honom och läste tre böcker först och sen sa vi godnatt som vanligt och jag gick ut. Så har vi gjort när han sov i spjälisen och det var aldrig något bekymmer.

    Hur har ni andra skött övergången till stor säng? Tog det många nätter innan nattningen gick bra? Vad har ni för nattningsrutin? Somnar barnen själva eller ligger ni bredvid?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Tittade på

    ikeas sida, vad fin den var! Smart lösning med lådor i ett! Har han nåt skydd på sidan? Jag har tyvärr inga tips om övergåendet för Alexander och Oliver har bara varit att lägga, säga godnatt och sen har dom somnat... Eller ja, Oliver gick upp en gång första kvällen. :-)
  4. 2
    Tittade på ikeas sida, vad fin den var! Smart lösning med lådor i ett! Har han nåt skydd på sidan? Jag har tyvärr inga tips om övergåendet för Alexander och Oliver har bara varit att lägga, säga godnatt och sen har dom somnat... Eller ja, Oliver gick upp en gång första kvällen. :-)
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Jodå

    Vi har en Trilla ej ur-sida på långsidan. Och så har vi \"mysat\" till det med lite kuddar och hans gosedjur förstås så att det inte ska kännas allt för stort.
  6. 3
    Jodå Vi har en Trilla ej ur-sida på långsidan. Och så har vi \"mysat\" till det med lite kuddar och hans gosedjur förstås så att det inte ska kännas allt för stort.
  7. Annika m. Emil & Erik
    #4

    Vi ligger bredvid

    Vi läser, berättar om vår dag, sjunger lite och ligger sedan bredvid tills han somnar.

    Så har vi gjort ända sedan jag slutade amma honom till sömns och så kommer vi fortsätta att göra när han flyttar över i sin stora säng i vår. Erik skulle aldrig stanna i sin säng om vi bara sa godnatt och gick vår väg.
  8. 4
    Vi ligger bredvid Vi läser, berättar om vår dag, sjunger lite och ligger sedan bredvid tills han somnar.

    Så har vi gjort ända sedan jag slutade amma honom till sömns och så kommer vi fortsätta att göra när han flyttar över i sin stora säng i vår. Erik skulle aldrig stanna i sin säng om vi bara sa godnatt och gick vår väg.
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5

    Noel och Douglas

    har båda upplevt ny, stor säng som en spännande och rolig sak. Och det som har varit absolut mest kul har varit att man kan gå upp själv;o)! Med Noel gick vi tillbka säkert 20-30 ggr de första kvällarna, men när vi stängde hans dörr efter att ha sagt godnatt (vi har alltid dörren stängd när de somnar, öppnar sedan) så kom han inte ut till oss. Vi hörde hur han stökade runt, hämtade lite leksaker, lekte lite, men somnade sedan sött i sin säng. Då var han 20 mån.
    Douglas flyttade till våningssäng i höstas ngn gång. Det gick jättebra. Vi satte dit en extra bräda för att han inte skulle ramla ur och den gjorde oxå så att han inte kunde kliva ur. Nu kan han klättra ur utan problem men det händer sällan. Ibland hör man en liten röst i dörröppningen som ropar \"natt, natt\":o)!
    Noel sover nu överst och klättrar inte ner.
    Det har alltså gått smidigt! Om ni inte ligger bredvid Albin sedan tidigare tycker inte jag att ni ska göra det nu. Gå tillbaka varje gång han kommer upp, till slut kommer han att tröttna och förstå att det är en ny säng och ny rutin. Mina småkillar älskar att gå och lägga sig och de älskar sin säng.
    Lycka till!
  10. 5
    Noel och Douglas har båda upplevt ny, stor säng som en spännande och rolig sak. Och det som har varit absolut mest kul har varit att man kan gå upp själv;o)! Med Noel gick vi tillbka säkert 20-30 ggr de första kvällarna, men när vi stängde hans dörr efter att ha sagt godnatt (vi har alltid dörren stängd när de somnar, öppnar sedan) så kom han inte ut till oss. Vi hörde hur han stökade runt, hämtade lite leksaker, lekte lite, men somnade sedan sött i sin säng. Då var han 20 mån.
    Douglas flyttade till våningssäng i höstas ngn gång. Det gick jättebra. Vi satte dit en extra bräda för att han inte skulle ramla ur och den gjorde oxå så att han inte kunde kliva ur. Nu kan han klättra ur utan problem men det händer sällan. Ibland hör man en liten röst i dörröppningen som ropar \"natt, natt\":o)!
    Noel sover nu överst och klättrar inte ner.
    Det har alltså gått smidigt! Om ni inte ligger bredvid Albin sedan tidigare tycker inte jag att ni ska göra det nu. Gå tillbaka varje gång han kommer upp, till slut kommer han att tröttna och förstå att det är en ny säng och ny rutin. Mina småkillar älskar att gå och lägga sig och de älskar sin säng.
    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Feb 2002
    #6

    David fattade aldrig

    att han kunde gå ur sängen själv, han satt bara och ropade på oss ändå =). Nattningen gick alldeles utmärkt, precis som vanligt. Han låg längre i den sängen än i spjälsängen på natten...

    Men nu är allt uppåner, nu ligger han _aldrig_ i sin säng ens på dagen. Bara mellan oss i vår säng... funderar på att skaffa större säng om det ska hålla på så här när bebis kommer...
  12. 6
    David fattade aldrig att han kunde gå ur sängen själv, han satt bara och ropade på oss ändå =). Nattningen gick alldeles utmärkt, precis som vanligt. Han låg längre i den sängen än i spjälsängen på natten...

    Men nu är allt uppåner, nu ligger han _aldrig_ i sin säng ens på dagen. Bara mellan oss i vår säng... funderar på att skaffa större säng om det ska hålla på så här när bebis kommer...
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    Från början

    så gjorde vi som vanligt att vi sövde i soffan med vällingen och sedan bar in henne. Det var aldrig några problem. Nu har vi kommit så långt (mest på Sagas initiativ faktiskt) att vi ligger bredvid henne, UTAN välling tills hon somnar. :o) Hongillar verkligen sin säng. Visst, hon vaknar fortfarande en gång per natt men vaknar hon tidigt så är det lätt att söva om henne i sin säng.
  14. 7
    Från början så gjorde vi som vanligt att vi sövde i soffan med vällingen och sedan bar in henne. Det var aldrig några problem. Nu har vi kommit så långt (mest på Sagas initiativ faktiskt) att vi ligger bredvid henne, UTAN välling tills hon somnar. :o) Hongillar verkligen sin säng. Visst, hon vaknar fortfarande en gång per natt men vaknar hon tidigt så är det lätt att söva om henne i sin säng.
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8

    Visst ja,

    glömde säga att hon har bara gått ur sin säng en gång...hon ropar hellre på oss! ;o)
  16. 8
    Visst ja, glömde säga att hon har bara gått ur sin säng en gång...hon ropar hellre på oss! ;o)

Liknande trådar

  1. Första natten i egen säng!
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 22:38
  2. Första natten i ny säng.
    By Landsbyggsmamman in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 16:29
  3. Första natten i ny säng!
    By Karin m A & N in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 21:28
  4. Första natten i sin säng...
    By Jesica in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:11
  5. Första natten i stor säng!
    By Alyssa m Adrianne 03 + Bebis v.18 in forum _03 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 21:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar