Personlig assistans
Övriga funktionshinder
  1. Xappoline
    #1

    Personlig assistans

    Är det någon här som har blivit godkänd som assistent åt sitt eget barn? Eller kanske har en anhörig som är assistent åt ditt barn?

    Om ja, från vilken ålder och hur många timmar? Har du fortfarande vårdbidrag? Har vårdbidraget minskat sedan du fick assistansen?
    Kan ditt barn gå på förskola?

    Jag har en jätterörig lösning som inte fungera. Det heter att jag har har barnomsorg i hemmet, men jag har svårt att få fler timmar så att jag verkligen kan ta ett jobb, och jag kan inte ens själv påverka vilka dagar jag vill ha omsorgen. Personerna som fått mitt barn i sina arbetsuppgifter har själv inte valt det utan mer eller mindre tvingats till det för att det inte finns några andra tjänster för dem inom stadsdelen. Mitt barn kan inte gå på förskola än på några år pga känslighet för sjukdomar.
  2. 1
    Personlig assistans Är det någon här som har blivit godkänd som assistent åt sitt eget barn? Eller kanske har en anhörig som är assistent åt ditt barn?

    Om ja, från vilken ålder och hur många timmar? Har du fortfarande vårdbidrag? Har vårdbidraget minskat sedan du fick assistansen?
    Kan ditt barn gå på förskola?

    Jag har en jätterörig lösning som inte fungera. Det heter att jag har har barnomsorg i hemmet, men jag har svårt att få fler timmar så att jag verkligen kan ta ett jobb, och jag kan inte ens själv påverka vilka dagar jag vill ha omsorgen. Personerna som fått mitt barn i sina arbetsuppgifter har själv inte valt det utan mer eller mindre tvingats till det för att det inte finns några andra tjänster för dem inom stadsdelen. Mitt barn kan inte gå på förskola än på några år pga känslighet för sjukdomar.
  3. vittosvart
    #2

    Jag är det!

    Anställd som pers.ass till eget barn. I takt med att ass.timmarna ökat har vb minskat, men ekonomiskt brukar det för det mesta vara bättre med anställning än bidrag. Det har blivit en succesiv övergång till fler ass.timmar med stigande ålder och arbetsbörda. Mitt barn går i grundskolan. Läste din presentation och tycker inte du ska tveka om att jobba som assistent - eller själv anställa andra personer- Först hade jag min kommun som arbetsgivare men har nu bytt till privat ass.bolag och det är mycket bättre. Lycka till!
  4. 2
    Jag är det! Anställd som pers.ass till eget barn. I takt med att ass.timmarna ökat har vb minskat, men ekonomiskt brukar det för det mesta vara bättre med anställning än bidrag. Det har blivit en succesiv övergång till fler ass.timmar med stigande ålder och arbetsbörda. Mitt barn går i grundskolan. Läste din presentation och tycker inte du ska tveka om att jobba som assistent - eller själv anställa andra personer- Först hade jag min kommun som arbetsgivare men har nu bytt till privat ass.bolag och det är mycket bättre. Lycka till!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Jag åxå

    Jag är personlig assistent åt min dotter, det har jag varit sen hon var dryggt 1 år! Först hade jag 26 timmars assistans & helt vårdbidrag. Nu har jag 50 timmars assistans & halvt vårdbidrag! Sofia är på dagis 2 dagar/vecka & 4 timmar varje gång för att jag ska få avlastning & hinna vila upp mig & sköta hemma (städa, tvätta mm). Nu har vi dessutom inne en ansökan om avlösarservice i hemmet för att jag & Sofias pappa ska få komma ut tillsammans ibland utan barn! Kram Helena
  6. 3
    Jag åxå Jag är personlig assistent åt min dotter, det har jag varit sen hon var dryggt 1 år! Först hade jag 26 timmars assistans & helt vårdbidrag. Nu har jag 50 timmars assistans & halvt vårdbidrag! Sofia är på dagis 2 dagar/vecka & 4 timmar varje gång för att jag ska få avlastning & hinna vila upp mig & sköta hemma (städa, tvätta mm). Nu har vi dessutom inne en ansökan om avlösarservice i hemmet för att jag & Sofias pappa ska få komma ut tillsammans ibland utan barn! Kram Helena
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Läste ditt info

    och vilken underbar beskrivning du gjort om din son och hans handikapp.

    Det var så härligt att läsa, och precis som du säger så vill jag inte heller att folk ska tycka synd om oss för att vårt barn är handikappat, vi tycker också (Så klart) att vi har vunnit högvinsten som fick just Ludvig.

    Jag ville bara tala om hur fint jag tyckte det var, jag själv brukar ha svårt att hitta så bra ord för att beskriva vår lycka så att andra inte ska tycka synd om oss..

    Nästa gång ska jag tänka på ditt iinfo, så går det bergis lättare, tack!
  8. 4
    Läste ditt info och vilken underbar beskrivning du gjort om din son och hans handikapp.

    Det var så härligt att läsa, och precis som du säger så vill jag inte heller att folk ska tycka synd om oss för att vårt barn är handikappat, vi tycker också (Så klart) att vi har vunnit högvinsten som fick just Ludvig.

    Jag ville bara tala om hur fint jag tyckte det var, jag själv brukar ha svårt att hitta så bra ord för att beskriva vår lycka så att andra inte ska tycka synd om oss..

    Nästa gång ska jag tänka på ditt iinfo, så går det bergis lättare, tack!
  9. Medlem sedan
    Oct 1998
    #5

    Håller med!

    Önskar jag kunde formulera mig lika bra. Det är så det är/var för mig oxå. Där de andra ser handikappet ser vi barnet. Den enda gång jag inte orkade tänka så positivt var de gånger det var dags för ny vårdbidragsansökan - när jag var klar hade jag en känsla av att INGENTING kan han. Men det ordnade sig alltid efter nån dag, en kram, ett roligt hyss, rejäl skrämselhicka t ex tre på permon, köra i diket till brännässlorna och tippa ner alla tre dit.
  10. 5
    Håller med! Önskar jag kunde formulera mig lika bra. Det är så det är/var för mig oxå. Där de andra ser handikappet ser vi barnet. Den enda gång jag inte orkade tänka så positivt var de gånger det var dags för ny vårdbidragsansökan - när jag var klar hade jag en känsla av att INGENTING kan han. Men det ordnade sig alltid efter nån dag, en kram, ett roligt hyss, rejäl skrämselhicka t ex tre på permon, köra i diket till brännässlorna och tippa ner alla tre dit.
  11. Xappoline
    #6

    Tack! Och lösningen...

    Vad gulligt sagt! Då har jag lyckats förmedla vad jag känner förmodar jag!

    Nu verkar det lösa sig, utan personlig assistans. De verkade nämligen inte allt för intresserade av att erbjuda det. Men jag tror kommunen har gått med på att anställa mig som dagbarnvårdare åt ett barn. Mitt barn.
  12. 6
    Tack! Och lösningen... Vad gulligt sagt! Då har jag lyckats förmedla vad jag känner förmodar jag!

    Nu verkar det lösa sig, utan personlig assistans. De verkade nämligen inte allt för intresserade av att erbjuda det. Men jag tror kommunen har gått med på att anställa mig som dagbarnvårdare åt ett barn. Mitt barn.
  13. Xappoline
    #7

    Vad hade

    Vad hade din son för muskelsjukdom?

    Jag klär på mig någon apatisk version av mig själv när jag ska berätta allt Kevin behöver hjälp med och allt han inte kan själv. Det berör mig faktiskt inte. För sen vet jag att han kan en massa grejor. Han kan alla figurerna i Byggare Bob, han kan sjunga Bä bä vita lamm och han kan räkna till 12. Det kanske inte jämnåriga kan. Och han kan köra elrulle (nåja!), han kan köra traktor i potatismos och han vet hur man bakar kakor! Oj vad han kan. Jag skulle ju kunna skriva en lista hur lång som helst! ;)
  14. 7
    Vad hade Vad hade din son för muskelsjukdom?

    Jag klär på mig någon apatisk version av mig själv när jag ska berätta allt Kevin behöver hjälp med och allt han inte kan själv. Det berör mig faktiskt inte. För sen vet jag att han kan en massa grejor. Han kan alla figurerna i Byggare Bob, han kan sjunga Bä bä vita lamm och han kan räkna till 12. Det kanske inte jämnåriga kan. Och han kan köra elrulle (nåja!), han kan köra traktor i potatismos och han vet hur man bakar kakor! Oj vad han kan. Jag skulle ju kunna skriva en lista hur lång som helst! ;)
  15. Medlem sedan
    Oct 1998
    #8

    Du har fått ett meddelande

    svarade dig där istället.
  16. 8
    Du har fått ett meddelande svarade dig där istället.
  17. Xappoline
    #9

    En följdfråga

    Vem har gett er assistanstimmarna? Kommunen eller Försäkringskassan?
  18. 9
    En följdfråga Vem har gett er assistanstimmarna? Kommunen eller Försäkringskassan?
  19. Xappoline
    #10

    En fråga till

    En fråga till bara:
    Vem har beviljat dig assistanstimmarna? Är det kommunen? Hur många timmar har de beviljat?
  20. 10
    En fråga till En fråga till bara:
    Vem har beviljat dig assistanstimmarna? Är det kommunen? Hur många timmar har de beviljat?
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Grattis!

    Det låter som att du lyckats träffa bra människor i kommunen.

    Jag vill ändå slå ett litet slag för personlig assistans biten, eftersom du själv kan vara anställd och få bättre lön och bättre avtal än om du arbetar åt kommunen.

    Om du senare vill arbeta med något annat, så är det redan klart med assistansen och man kan söka en annan assistent.

    Tänk även på den pedagogiska biten, det är kommunens ansvar att tillgodo se ditt barns pedagogiska behov, och frågan är hur dom tänkt att lösa det om du anställs som dagmamma?

    Nu menar jag verkligen inte att vara negativ, för det är ju T O P P E N, att du får bli dagmamma!

    Ville bara ge dig lite tips på vägen =).

    Vår avlösare arbetar även som Ludvigs elevassistent, han har 15 timmars pedagogisk placering. Eftersom hans immunförsvar är så dåligt, så är han och avlösaren ute tillsammans med barnen 1½ timma per dag. Resten av tiden så är dom hemma hos oss.

    Nu behöver Ludvig ha sin avlösare 4 timmar per dag, och vi har bara 3 timmars barnomsorg, så vi har fått sprida ut våra avlösar timmar på barnomsorgtiden. krångligt det blev..=)

    Så hur många timmar i veckan är också viktigt att göra klart innan man startar.

    Hoppas du hängde med i mitt krångliga svar,och jag håller alla tummar att du får igenom din anställning som dagbarnvårdare, det vore ju super!



  22. 11
    Grattis! Det låter som att du lyckats träffa bra människor i kommunen.

    Jag vill ändå slå ett litet slag för personlig assistans biten, eftersom du själv kan vara anställd och få bättre lön och bättre avtal än om du arbetar åt kommunen.

    Om du senare vill arbeta med något annat, så är det redan klart med assistansen och man kan söka en annan assistent.

    Tänk även på den pedagogiska biten, det är kommunens ansvar att tillgodo se ditt barns pedagogiska behov, och frågan är hur dom tänkt att lösa det om du anställs som dagmamma?

    Nu menar jag verkligen inte att vara negativ, för det är ju T O P P E N, att du får bli dagmamma!

    Ville bara ge dig lite tips på vägen =).

    Vår avlösare arbetar även som Ludvigs elevassistent, han har 15 timmars pedagogisk placering. Eftersom hans immunförsvar är så dåligt, så är han och avlösaren ute tillsammans med barnen 1½ timma per dag. Resten av tiden så är dom hemma hos oss.

    Nu behöver Ludvig ha sin avlösare 4 timmar per dag, och vi har bara 3 timmars barnomsorg, så vi har fått sprida ut våra avlösar timmar på barnomsorgtiden. krångligt det blev..=)

    Så hur många timmar i veckan är också viktigt att göra klart innan man startar.

    Hoppas du hängde med i mitt krångliga svar,och jag håller alla tummar att du får igenom din anställning som dagbarnvårdare, det vore ju super!



  23. Xappoline
    #12

    Å tack för svar!

    Jag ska träffa LSS-handläggare i morgon och hoppas på att få lite avlösare och personlig assistans då. Jag har provat genom Försäkringskassan men de hänvisar till föräldraansvaret och säger att Kevin inte är berättigad till deras PA än. Är det kommunen eller FK som berättigat er till ass?

    Folket jag träffat på kommunen är inte bra dessvärre. De krånglar mycket med anställningen och vill bara ge mig 30 h i veckan. Jag kan då inte jobba de andra tio någon annanstans eftersom jag inte får någon mer barnomsorg och allt som är baserat på SGI och akassa och sånt blir urdåligt eftersom jag bara kommer få 11000 kr i månaden före skatt.

    Usch, jag är så osams med dem. Det finns en lång utläggning på min hemsida om du har lust att läsa, det blir för jobbigt att dra igen!

    Den pedagogiska biten skulle lösas genom att Kevin besöker förskola och deltar i uteleken.

    Det låter väldigt bra det där att assistansen redan är klar om man ska börja jobba. Bra synpunkt från dig - tack!
  24. 12
    Å tack för svar! Jag ska träffa LSS-handläggare i morgon och hoppas på att få lite avlösare och personlig assistans då. Jag har provat genom Försäkringskassan men de hänvisar till föräldraansvaret och säger att Kevin inte är berättigad till deras PA än. Är det kommunen eller FK som berättigat er till ass?

    Folket jag träffat på kommunen är inte bra dessvärre. De krånglar mycket med anställningen och vill bara ge mig 30 h i veckan. Jag kan då inte jobba de andra tio någon annanstans eftersom jag inte får någon mer barnomsorg och allt som är baserat på SGI och akassa och sånt blir urdåligt eftersom jag bara kommer få 11000 kr i månaden före skatt.

    Usch, jag är så osams med dem. Det finns en lång utläggning på min hemsida om du har lust att läsa, det blir för jobbigt att dra igen!

    Den pedagogiska biten skulle lösas genom att Kevin besöker förskola och deltar i uteleken.

    Det låter väldigt bra det där att assistansen redan är klar om man ska börja jobba. Bra synpunkt från dig - tack!
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Hej igen!

    Vad skönt att du tog mitt inlägg på rätt sätt.. Kände mig lite väl negativ.=)

    Tyvärr så har vi fått avslag på assistans ersättning, både från f-kassan och LSS. Men vi överklagar det just nu med hjälp av vår jurist.

    Jag tittade faktiskt in på hemsidan, hjälp vilken fin sida! Har du gjort allt själv? *Sotis*

    Min kille, Ludvig, han har också nedsatt immunförsvar, och vår planering är också att han ska vara med på utelek. Det har fungerat sådär för oss, men det beror mer på Ludvigs andning och hans autism, som gör att han ofta inte klarar av att gå iväg och springa med dom andra barnen.

    Men är Kevin inklassad i LSS? Det borde han väl vara antar jag.

    Jag tycker att du tänker klokt, när du månar om din SGI, för jisses vad den behövs när man har handikappade barn.

    Jag försöker få upp vår dagistid till 20 timmar i veckan, nu har vi bara 15 och Ludvig behöver ha sin Annelie 4 timmar per dag. JAg vet inte riktigt varför, men han blir stressad om hon kommer 3 timmar, och stressad om det blir 5, så 4 verkar vara det som gäller.

    För oss har det blivit så att vi har blivit beviljade 20 timmars avlösning i månaden genom LSS, och då löste vi det tillsammans med rektorn, att han skulle anställa samma person på Ludvigs 15 timmar inom barnomsorgen.

    Men eftersom Ludvig behöver ha Annelie 20 timmar i veckan, så har vi fått lägga ut våra avlösar timmar på dagistiden, och då kan vi ju inte använda avlösningen, till det den är tänkt för. DVS göra något med dom andra barnen eller ensamma, för barnen är ju på dagis och skola då. Moment 22..

    Ett tips som jag kan ge dig är att se till att vara påläst innan du har möte med LSS eller kommunen. Läs skollagen, det finns endel av den som gäller just för förskolan och den är ganska så hård ang barn i behov av särskilt stöds, rättigheter. Hänvisa även till Barnkonvetionen.

    Jo, en sak till, F-kassan kan inte hänvisa till föräldraansvaret och säga att Kevin inte är berättigad pga sin ålder. För det finns ingen åldersgräns. Självklart behöver alla barn i Kevins ålder mycket hjälp, men dom flesta har faktiskt inte respirator när dom sover eller behöver all den hjälp som Kevin behöver.

    Så ge inte upp bara för att dom ger dig ett nej per telefon, dom kan inte säga någonting innan dom utrett och fått ett beslut från nämden.

    Finns det någon som kan hjälpa dig i alla disskutioner? Det saknar jag ofta och det skulle vara så skönt om man kunde rulla över bollen till någon annan ibland.

    Lycka till!

    Maila gärna eller kika in på Ludvigs sida: www.babyfriends.nu/prinsenludvig
  26. 13
    Hej igen! Vad skönt att du tog mitt inlägg på rätt sätt.. Kände mig lite väl negativ.=)

    Tyvärr så har vi fått avslag på assistans ersättning, både från f-kassan och LSS. Men vi överklagar det just nu med hjälp av vår jurist.

    Jag tittade faktiskt in på hemsidan, hjälp vilken fin sida! Har du gjort allt själv? *Sotis*

    Min kille, Ludvig, han har också nedsatt immunförsvar, och vår planering är också att han ska vara med på utelek. Det har fungerat sådär för oss, men det beror mer på Ludvigs andning och hans autism, som gör att han ofta inte klarar av att gå iväg och springa med dom andra barnen.

    Men är Kevin inklassad i LSS? Det borde han väl vara antar jag.

    Jag tycker att du tänker klokt, när du månar om din SGI, för jisses vad den behövs när man har handikappade barn.

    Jag försöker få upp vår dagistid till 20 timmar i veckan, nu har vi bara 15 och Ludvig behöver ha sin Annelie 4 timmar per dag. JAg vet inte riktigt varför, men han blir stressad om hon kommer 3 timmar, och stressad om det blir 5, så 4 verkar vara det som gäller.

    För oss har det blivit så att vi har blivit beviljade 20 timmars avlösning i månaden genom LSS, och då löste vi det tillsammans med rektorn, att han skulle anställa samma person på Ludvigs 15 timmar inom barnomsorgen.

    Men eftersom Ludvig behöver ha Annelie 20 timmar i veckan, så har vi fått lägga ut våra avlösar timmar på dagistiden, och då kan vi ju inte använda avlösningen, till det den är tänkt för. DVS göra något med dom andra barnen eller ensamma, för barnen är ju på dagis och skola då. Moment 22..

    Ett tips som jag kan ge dig är att se till att vara påläst innan du har möte med LSS eller kommunen. Läs skollagen, det finns endel av den som gäller just för förskolan och den är ganska så hård ang barn i behov av särskilt stöds, rättigheter. Hänvisa även till Barnkonvetionen.

    Jo, en sak till, F-kassan kan inte hänvisa till föräldraansvaret och säga att Kevin inte är berättigad pga sin ålder. För det finns ingen åldersgräns. Självklart behöver alla barn i Kevins ålder mycket hjälp, men dom flesta har faktiskt inte respirator när dom sover eller behöver all den hjälp som Kevin behöver.

    Så ge inte upp bara för att dom ger dig ett nej per telefon, dom kan inte säga någonting innan dom utrett och fått ett beslut från nämden.

    Finns det någon som kan hjälpa dig i alla disskutioner? Det saknar jag ofta och det skulle vara så skönt om man kunde rulla över bollen till någon annan ibland.

    Lycka till!

    Maila gärna eller kika in på Ludvigs sida: www.babyfriends.nu/prinsenludvig
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Hej Xappoline

    Förlåt att jag inte svarar förrän nu men jag har inte varit så aktiv på nätet den senaste tiden pga olika orsaker! Nu till din fråga: Först fick vi beviljat 20 timmars assistans som kommunen stod för & sen när vi fick utökat till 50 timmar så tog försäkringskassan över!
    Nu är vi anställda av Frösunda Assistans & de är toppen! Kommunen är helt värdelösa!
    Maila gärna om du undrar över nånting!
    Kram kram
  28. 14
    Hej Xappoline Förlåt att jag inte svarar förrän nu men jag har inte varit så aktiv på nätet den senaste tiden pga olika orsaker! Nu till din fråga: Först fick vi beviljat 20 timmars assistans som kommunen stod för & sen när vi fick utökat till 50 timmar så tog försäkringskassan över!
    Nu är vi anställda av Frösunda Assistans & de är toppen! Kommunen är helt värdelösa!
    Maila gärna om du undrar över nånting!
    Kram kram

Liknande trådar

  1. Ang personlig assistans
    By KarolinaA in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 15:57
  2. personlig assistans?
    By Ingrid70 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 12:10
  3. Personlig assistans
    By Nattis mamma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 20:31
  4. personlig assistans
    By elw71 in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 16:12
  5. Personlig assistans
    By Xappoline in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 10:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar