Hej igen !
Känsliga snack
  1. Bluemoon
    #1

    Hej igen !

    Har inte skrivit här på ett tag. Blir lessen när jag ser hur dåligt många utav er mår. Hoppas det ska vända för oss alla.

    Vågar knappt säga det, men sedan ett par veckor ungefär så har livet vänt och blivit väldigt mycket ljusare för mig. Kan kanske inte helt 100% lova att det har med tabletterna att göra, men det verkar så. Började med johannesört för snart 4 veckor sen, och under de två första veckorna reagerade jag på liknande sätt som många som börjar med SSRI medicin, allt blev alltså ännu värre än någonsin tidigare, totalt becksvart. Men ca två veckor in i tablettätandet så vände det plötsligt. Det var som att vakna upp igen. Som att solen kommit fram bakom molnen. Och jag kan knappt förstå hur jag kunde må så fruktansvärt dåligt förut som jag gjorde.
    Nu mår jag dock inte helt bra för det. Jag är inte totalt mig själv ännu, såsom jag är som frisk, utan mår fortfarande dåligt. Men mår iallafall avsevärt mycket bättre.
    Dock funderar jag lite fram och tillbaks på om jag ska fortsätta med dessa tabletter eller gå över till SSRI (ifall ngn läkare vill skriva ut till mig). Det finns ju olika för och nackdelar med bägge vardera. En nackdel bla annat med johannesört är ju det hiskeliga priset. (Ja hiskeligt för mig som är rätt fattig). En månads tablettätande kostar ca 160-170 kronor.
    Därför frågar jag nu er som äter vanlig SSRI medicin, vad era tabletter kostar per månad ?
    Undrar också litegrann över om ni har några biverkningar av er medicin ?

  2. 1
    Hej igen ! Har inte skrivit här på ett tag. Blir lessen när jag ser hur dåligt många utav er mår. Hoppas det ska vända för oss alla.

    Vågar knappt säga det, men sedan ett par veckor ungefär så har livet vänt och blivit väldigt mycket ljusare för mig. Kan kanske inte helt 100% lova att det har med tabletterna att göra, men det verkar så. Började med johannesört för snart 4 veckor sen, och under de två första veckorna reagerade jag på liknande sätt som många som börjar med SSRI medicin, allt blev alltså ännu värre än någonsin tidigare, totalt becksvart. Men ca två veckor in i tablettätandet så vände det plötsligt. Det var som att vakna upp igen. Som att solen kommit fram bakom molnen. Och jag kan knappt förstå hur jag kunde må så fruktansvärt dåligt förut som jag gjorde.
    Nu mår jag dock inte helt bra för det. Jag är inte totalt mig själv ännu, såsom jag är som frisk, utan mår fortfarande dåligt. Men mår iallafall avsevärt mycket bättre.
    Dock funderar jag lite fram och tillbaks på om jag ska fortsätta med dessa tabletter eller gå över till SSRI (ifall ngn läkare vill skriva ut till mig). Det finns ju olika för och nackdelar med bägge vardera. En nackdel bla annat med johannesört är ju det hiskeliga priset. (Ja hiskeligt för mig som är rätt fattig). En månads tablettätande kostar ca 160-170 kronor.
    Därför frågar jag nu er som äter vanlig SSRI medicin, vad era tabletter kostar per månad ?
    Undrar också litegrann över om ni har några biverkningar av er medicin ?

  3. mia
    #2

    Hej,,

    Hej!
    98 st citalopram 20 mg, kostar enligt fass 67,50.
    Om du tar en om dagen så räcer ju alltså dessa i tre månader.
    Atarax, som jag tar för lugnande, kostar enligt fass 48 kronor för 25 stycken, som då tages vid behov.
  4. 2
    Hej,, Hej!
    98 st citalopram 20 mg, kostar enligt fass 67,50.
    Om du tar en om dagen så räcer ju alltså dessa i tre månader.
    Atarax, som jag tar för lugnande, kostar enligt fass 48 kronor för 25 stycken, som då tages vid behov.
  5. Bluemoon
    #3

    Oj, vad billigt.

    Är det det normala att äta en om dagen av citalopram ?

    Lustigt att du också nämner Atarax, för jag satt bara för nån dag sedan och undrade vad de var för någon sort. De är väl inte SSRI ? Vad klassas de alltså som ?

    Har du haft någon biverkning av dina tabletter ?
    Har de hjälpt dig förresten också, (det glömde jag ju skriva fråga om i första inlägget) ?
  6. 3
    Oj, vad billigt. Är det det normala att äta en om dagen av citalopram ?

    Lustigt att du också nämner Atarax, för jag satt bara för nån dag sedan och undrade vad de var för någon sort. De är väl inte SSRI ? Vad klassas de alltså som ?

    Har du haft någon biverkning av dina tabletter ?
    Har de hjälpt dig förresten också, (det glömde jag ju skriva fråga om i första inlägget) ?
  7. Beda
    #4

    Hej!

    Prissvar har du fått av mia redan. Jag har inte tagit Citolapram mer än tre veckor, så jag ska inte uttala mig om bestående biverkningar.

    Det jag ville säga var att när jag var hos kuratorn i måndags så pratade vi om vad det var som gjorde att jag \"klarat\" mig så länge utan hjälp.
    Kanske berodde det på att jag åt Extrastark Rosenrot i flera års tid? Jag slutade med dem just för att det blev så dyrt och nu sitter jag här istället...
    Jag tror alltså att de hjälpte mig, men de hjälpte bara på symtomen och inte på orsaken.

    Det är kanon om du blir hjälpt av Johannesörten, men kan det vara så att du bara \"dra ut på det\"?
  8. 4
    Hej! Prissvar har du fått av mia redan. Jag har inte tagit Citolapram mer än tre veckor, så jag ska inte uttala mig om bestående biverkningar.

    Det jag ville säga var att när jag var hos kuratorn i måndags så pratade vi om vad det var som gjorde att jag \"klarat\" mig så länge utan hjälp.
    Kanske berodde det på att jag åt Extrastark Rosenrot i flera års tid? Jag slutade med dem just för att det blev så dyrt och nu sitter jag här istället...
    Jag tror alltså att de hjälpte mig, men de hjälpte bara på symtomen och inte på orsaken.

    Det är kanon om du blir hjälpt av Johannesörten, men kan det vara så att du bara \"dra ut på det\"?
  9. mia
    #5

    Japp! Jättebilligt.

    Jag är lat idag så jag klipper och klistrar. Här kommer info om atarax.


    Hur verkar ATARAX?
    Atarax dämpar vissa funktioner i hjärnan utan att vara vanebildande samt blockerar histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader. På så sätt ger den effekt mot ångest, oro, klåda och nässelfeber.
    Vid klåda och nässelfeber nås effekt efter ca 1 timme och kvarstår minst 24 timmar. Vid ångest och oro märks effekt efter ca 15 minuter och kvarstår i ca 12 timmar.

    Och gällande biverkningar på citalopramen, så hade jag under en veckas tid väldig ångest, oro och självmordstankar, men de gick snabbt över och nu tycker jag att det verkar som om den har kickat in och börjat hjälpa. Jag har inte lika djupa svackor och inte lika höga toppar som förut. Och jag har inte blivit känslokall. Jag gråter, älskar, skrattar och lever, som vem som helst.

    Det normala är nog att äta en om dagen av citalopramen ja, med början en halv om dagen i fyra dagar och sedan en om dagen.
    Det är ingen medicin som man blir beroende av enligt överläkaen på psyk, som skrev ut dem till mig.

    Som Beda skrev här nedan.
    Du tror inte att dina försök att lätta besvären med rosenrot är att skjuta upp allt för dig?
    Bra att det fungerar naturligtvis, men kanske behöver du också terapi?
  10. 5
    Japp! Jättebilligt. Jag är lat idag så jag klipper och klistrar. Här kommer info om atarax.


    Hur verkar ATARAX?
    Atarax dämpar vissa funktioner i hjärnan utan att vara vanebildande samt blockerar histamin, ett ämne som finns i kroppens vävnader. På så sätt ger den effekt mot ångest, oro, klåda och nässelfeber.
    Vid klåda och nässelfeber nås effekt efter ca 1 timme och kvarstår minst 24 timmar. Vid ångest och oro märks effekt efter ca 15 minuter och kvarstår i ca 12 timmar.

    Och gällande biverkningar på citalopramen, så hade jag under en veckas tid väldig ångest, oro och självmordstankar, men de gick snabbt över och nu tycker jag att det verkar som om den har kickat in och börjat hjälpa. Jag har inte lika djupa svackor och inte lika höga toppar som förut. Och jag har inte blivit känslokall. Jag gråter, älskar, skrattar och lever, som vem som helst.

    Det normala är nog att äta en om dagen av citalopramen ja, med början en halv om dagen i fyra dagar och sedan en om dagen.
    Det är ingen medicin som man blir beroende av enligt överläkaen på psyk, som skrev ut dem till mig.

    Som Beda skrev här nedan.
    Du tror inte att dina försök att lätta besvären med rosenrot är att skjuta upp allt för dig?
    Bra att det fungerar naturligtvis, men kanske behöver du också terapi?
  11. Bluemoon
    #6

    Hm...hänger inte riktigt med.

    Förstår inte riktigt hur du menar med att de drar ut på det. Menar du att de kanske inte skulle hjälpa mig på \"rätt\" sätt ?
    Nu vet man förvisso inte exakt hur johannesört påverkar, men mycket tyder på att de har samma verkanssätt som vanlig SSRI-medicin. Vissa forskningsstudier visar också att de både är lika starka som vissa sorter av SSRI, och i vissa fall tom starkare.
    Så de verkar enligt vad man kan se påverka på ett liknande sätt som SSRI.

    Intressant det där med rosenrot. Själv åt jag rosenrot också under 4 veckor, men de kände jag ingenting utav, så därför slutade jag med dom efter att jag åt klart förpackningen.
    Var faktiskt lite lustigt det hela för rosenrot hade jag ganska stora förväntningar på, då jag läst om många människor som blivit hjälpta av detta. Men trots detta så kände jag alltså ingenting själv, på något sätt. (De ska ju som du vet hjälpa på ett antal saker, stress, ge mer ork, och även i viss mån mot depression).
    Däremot johannesört hade jag väldigt liten förväntan inför, ja knappt ingen, tänkte bara det vore bra att testa det alternativet iallafall och ge det en chans, innan jag skulle gå över till vanlig SSRI. Men trots min inställning så fick jag somsagt en väldigt stark reaktion, både genom att jag först mådde extremt mycket sämre, och sedan så väldigt mycket bättre.

    Men somsagt...det skulle behövas ännu mer forskning på dom.


  12. 6
    Hm...hänger inte riktigt med. Förstår inte riktigt hur du menar med att de drar ut på det. Menar du att de kanske inte skulle hjälpa mig på \"rätt\" sätt ?
    Nu vet man förvisso inte exakt hur johannesört påverkar, men mycket tyder på att de har samma verkanssätt som vanlig SSRI-medicin. Vissa forskningsstudier visar också att de både är lika starka som vissa sorter av SSRI, och i vissa fall tom starkare.
    Så de verkar enligt vad man kan se påverka på ett liknande sätt som SSRI.

    Intressant det där med rosenrot. Själv åt jag rosenrot också under 4 veckor, men de kände jag ingenting utav, så därför slutade jag med dom efter att jag åt klart förpackningen.
    Var faktiskt lite lustigt det hela för rosenrot hade jag ganska stora förväntningar på, då jag läst om många människor som blivit hjälpta av detta. Men trots detta så kände jag alltså ingenting själv, på något sätt. (De ska ju som du vet hjälpa på ett antal saker, stress, ge mer ork, och även i viss mån mot depression).
    Däremot johannesört hade jag väldigt liten förväntan inför, ja knappt ingen, tänkte bara det vore bra att testa det alternativet iallafall och ge det en chans, innan jag skulle gå över till vanlig SSRI. Men trots min inställning så fick jag somsagt en väldigt stark reaktion, både genom att jag först mådde extremt mycket sämre, och sedan så väldigt mycket bättre.

    Men somsagt...det skulle behövas ännu mer forskning på dom.


  13. Bluemoon
    #7

    Tack för info.

    Hade iof redan läst på Fass om dom, men förstod fortfarande inte riktigt till vilken grupp de hör.
    Nåväl.
    Det är inte rosenrot som hjälpt mig utan johannesört.=)
    Och du kan läsa mitt svar till Beda angående den där sista frågan.
  14. 7
    Tack för info. Hade iof redan läst på Fass om dom, men förstod fortfarande inte riktigt till vilken grupp de hör.
    Nåväl.
    Det är inte rosenrot som hjälpt mig utan johannesört.=)
    Och du kan läsa mitt svar till Beda angående den där sista frågan.
  15. mia
    #8

    Hej

    okej, jag har ingen aning om det där med grupper och sånt... spelar mindre roll om det bara fungerar typ. :)
    Johannesört menade jag, ursäkta.
  16. 8
    Hej okej, jag har ingen aning om det där med grupper och sånt... spelar mindre roll om det bara fungerar typ. :)
    Johannesört menade jag, ursäkta.
  17. Bluemoon
    #9

    Det är såhär.

    Jag fick se ett inlägg på ett ställe på nätet där en människa frågade en läkare om hon kunde kombinera johannesört med Atarax, vilket han svarade gick fint.
    Och anledningen att jag då genast ville veta vad atarax är för nån sort medicin, är för att jag undrade ifall atarax hörde till bensodiazepiner. Jag har nämligen själv det dilemmat att jag behöver kunna kombinera den medicin jag äter, med bensodiazepiner. SSRI vet man ju går bra att kombinera med benso, men jag visste inte hur det låg till med johannesört och benso. Därav min fundering. Ifall Atarax hörde till den gruppen, så hade jag ju haft svar på min fråga =). Men nu får jag kanske ringa och fråga min läkare, eller bara köra på det helt enkelt. Har varit och läst på mina benso-tabletter (stesolid) om det står några varningar för johannesört, men det gör det inte. Inte tvärtom heller.
    Däremot får man ju inte kombinera SSRI och johannesört.

    Så så var det med det =).
  18. 9
    Det är såhär. Jag fick se ett inlägg på ett ställe på nätet där en människa frågade en läkare om hon kunde kombinera johannesört med Atarax, vilket han svarade gick fint.
    Och anledningen att jag då genast ville veta vad atarax är för nån sort medicin, är för att jag undrade ifall atarax hörde till bensodiazepiner. Jag har nämligen själv det dilemmat att jag behöver kunna kombinera den medicin jag äter, med bensodiazepiner. SSRI vet man ju går bra att kombinera med benso, men jag visste inte hur det låg till med johannesört och benso. Därav min fundering. Ifall Atarax hörde till den gruppen, så hade jag ju haft svar på min fråga =). Men nu får jag kanske ringa och fråga min läkare, eller bara köra på det helt enkelt. Har varit och läst på mina benso-tabletter (stesolid) om det står några varningar för johannesört, men det gör det inte. Inte tvärtom heller.
    Däremot får man ju inte kombinera SSRI och johannesört.

    Så så var det med det =).
  19. Beda
    #10

    Hej igen

    Jag är inte insatt alls i hur Johannesört påverkar.

    För min del tror jag att jag \"drog ut på det\" genom att jag klarade av att hålla koncentration, stress och minne på rimliga nivåer så länge jag åt Rosenrot. Om jag inte ätit den, så hade jag varit tvungen att söka läkare för länge länge sedan.
    Men det är som sagt bara vad jag tror, och det gäller Rosenrot.

    Du verkar vara påläst när det gäller Johannesörten och blir du hjälpt så är det ju bara bra.

    Priset är dock en nackdel som jag ser det (åtminstone när ekonomin är ett av alla ens bekymmer)
  20. 10
    Hej igen Jag är inte insatt alls i hur Johannesört påverkar.

    För min del tror jag att jag \"drog ut på det\" genom att jag klarade av att hålla koncentration, stress och minne på rimliga nivåer så länge jag åt Rosenrot. Om jag inte ätit den, så hade jag varit tvungen att söka läkare för länge länge sedan.
    Men det är som sagt bara vad jag tror, och det gäller Rosenrot.

    Du verkar vara påläst när det gäller Johannesörten och blir du hjälpt så är det ju bara bra.

    Priset är dock en nackdel som jag ser det (åtminstone när ekonomin är ett av alla ens bekymmer)
  21. Bluemoon
    #11

    Jo...

    Jag har väl under den här tablettätningstiden hunnit att hitta och läsa igenom en hel del info om johannesört. Endel intressanta och positiva forskningsrapporter och annan fakta. Men ändock återstår att de inte fullt ut vet exakt hur det påverkar. Problemet är bla att det innehåller så många substanser som dels var för sig kan ha sina olika påverkanssätt, och dels i kombination. Så det är väl inte sådär världslätt att se exakt helheten av all påverkan som den har.
    Det verkar iallafall som att de både tror att det påverkar på ett liknande sätt som SSRI, samtidigt som det bredvid detta har ett helt unikt påverkanssätt som inte liknar någon annan medicin. Därför har bla forskare sagt att det kan vara en intressant medicin för de som inte blivit hjälpa av annan medicin, vilket jag även hittat några personer som upplevt.

    Nåväl, nu är jag inte inne här för att försöka vinna över andra människor ;), utan jag bara sitter här och funderar lite fram och tillbaks hur jag ska fortsätta för egen del.
    Priset är ju somsagt ett visst bekymmer.

    Sedan som du är inne på, så är det förstås svårt för mig att veta exakt hur jag skulle reagera på SSRI. Kanske skulle jag bli ännu bättre, eller kanske skulle det vara som nu, eller sämre ? Och ska man se det så att jag kanske skulle bli ännu bättre med SSRI, så kanske min nuvarande medicinering kan ses som att jag bara håller mig flytande åtminstone.
    Svårt att säga somsagt. Samtidigt om man ser på anledningarna till att jag mår dåligt, vilket är pga saker som hänt, h(ar alltså en reaktionell depression (har för mig att det heter så)), så skulle jag inte tro att jag kommer må helt totalt bra oavsett vilken medicin jag tar. Vore ju liksom konstigt att jag helt plötsligt skulle sluta bry mig om de saker som hänt, och som jag lever med. Hade varit en annan sak om det inte fanns någon bakomliggande orsak. Om du förstår vad jag menar.


  22. 11
    Jo... Jag har väl under den här tablettätningstiden hunnit att hitta och läsa igenom en hel del info om johannesört. Endel intressanta och positiva forskningsrapporter och annan fakta. Men ändock återstår att de inte fullt ut vet exakt hur det påverkar. Problemet är bla att det innehåller så många substanser som dels var för sig kan ha sina olika påverkanssätt, och dels i kombination. Så det är väl inte sådär världslätt att se exakt helheten av all påverkan som den har.
    Det verkar iallafall som att de både tror att det påverkar på ett liknande sätt som SSRI, samtidigt som det bredvid detta har ett helt unikt påverkanssätt som inte liknar någon annan medicin. Därför har bla forskare sagt att det kan vara en intressant medicin för de som inte blivit hjälpa av annan medicin, vilket jag även hittat några personer som upplevt.

    Nåväl, nu är jag inte inne här för att försöka vinna över andra människor ;), utan jag bara sitter här och funderar lite fram och tillbaks hur jag ska fortsätta för egen del.
    Priset är ju somsagt ett visst bekymmer.

    Sedan som du är inne på, så är det förstås svårt för mig att veta exakt hur jag skulle reagera på SSRI. Kanske skulle jag bli ännu bättre, eller kanske skulle det vara som nu, eller sämre ? Och ska man se det så att jag kanske skulle bli ännu bättre med SSRI, så kanske min nuvarande medicinering kan ses som att jag bara håller mig flytande åtminstone.
    Svårt att säga somsagt. Samtidigt om man ser på anledningarna till att jag mår dåligt, vilket är pga saker som hänt, h(ar alltså en reaktionell depression (har för mig att det heter så)), så skulle jag inte tro att jag kommer må helt totalt bra oavsett vilken medicin jag tar. Vore ju liksom konstigt att jag helt plötsligt skulle sluta bry mig om de saker som hänt, och som jag lever med. Hade varit en annan sak om det inte fanns någon bakomliggande orsak. Om du förstår vad jag menar.


  23. Beda
    #12

    Jag förstår precis vad du menar

    Min depression är också påverkad av yttre händelser. Sedan har det byggts på med utmattningsdepression.

    Så egentligen har väl det här väntat på mig mycket länge. Jag trodde ju att jag var en hård nöt att knäcka...
  24. 12
    Jag förstår precis vad du menar Min depression är också påverkad av yttre händelser. Sedan har det byggts på med utmattningsdepression.

    Så egentligen har väl det här väntat på mig mycket länge. Jag trodde ju att jag var en hård nöt att knäcka...
  25. Ullen
    #13

    Hej hej,

    Jag tar Efexor och dessa kostar 196,50 för 28 tabletter. Jag tar två tabletter om dagen så det blir nästan 400 kr per månad....så länge man ej kommit upp i rabatt eller gratis på Apoteket. Kram vännen
  26. 13
    Hej hej, Jag tar Efexor och dessa kostar 196,50 för 28 tabletter. Jag tar två tabletter om dagen så det blir nästan 400 kr per månad....så länge man ej kommit upp i rabatt eller gratis på Apoteket. Kram vännen
  27. Bluemoon
    #14

    Ja detsamma här.

    Är ju normalt en väldigt stark människa, som klarat mig igenom väldigt jobbiga saker tidigare. (Vill inte gå in på detaljer här, men många människor har sagt det om mig).
    Men alla kan ju komma dit en dag att allt bara blir för mycket, som kan knäcka den starkaste. Själv har jag under många års tid nu utsatts för väldigt mycket saker, både rent stressmässigt genom det sätt som jag lever på, och genom oändligt mycket saker som hänt mig privat (inte bara det här sista). Så utmattningssymptom har jag också haft vid sidan av det här andra, och det har funnits där under flera år nu. Brukar dock inte tänka eller prata så mycket om min utmattning då jag börjat bli så van att leva med det. Har liksom blivit ett normaltillstånd. =/



  28. 14
    Ja detsamma här. Är ju normalt en väldigt stark människa, som klarat mig igenom väldigt jobbiga saker tidigare. (Vill inte gå in på detaljer här, men många människor har sagt det om mig).
    Men alla kan ju komma dit en dag att allt bara blir för mycket, som kan knäcka den starkaste. Själv har jag under många års tid nu utsatts för väldigt mycket saker, både rent stressmässigt genom det sätt som jag lever på, och genom oändligt mycket saker som hänt mig privat (inte bara det här sista). Så utmattningssymptom har jag också haft vid sidan av det här andra, och det har funnits där under flera år nu. Brukar dock inte tänka eller prata så mycket om min utmattning då jag börjat bli så van att leva med det. Har liksom blivit ett normaltillstånd. =/



  29. Bluemoon
    #15

    Oj, det var ju tom dyrare

    Det verkar som det varierar endel då med kostnaden på SSRI. Så kanske blir det inte nödvändigtvis billigare om jag skulle gå över till SSRI då...*hm*.
    Har du (eller någon annan) någon aning om vad läkarna egentligen går efter när de väljer vilken sort som man ska ha ?
  30. 15
    Oj, det var ju tom dyrare Det verkar som det varierar endel då med kostnaden på SSRI. Så kanske blir det inte nödvändigtvis billigare om jag skulle gå över till SSRI då...*hm*.
    Har du (eller någon annan) någon aning om vad läkarna egentligen går efter när de väljer vilken sort som man ska ha ?
  31. Ullen
    #16

    Man diskuterar det ofta tillsammans

    Då jag fick Seroxat för många år sedan var det ju en läkare som lyssnat på hur jag mådde och vad jag kände som sedan förslog just Seroxat. Nu då jag tar Efexor diskuterade vi det tillsammans eftersom jag har viss erfarenhet och kunskap. Jag vill ha en tablett med både serotonin och noradrenalin för att vara på den säkra sidan...så att jag fick det jag verklingen hade brist på så att säga. Enkelt beskrivet men läkaren tyckte det lät bra och föreslog Efexor. Jag hade hemska veckor i början, jobbiga biverkningar, men stod ut och har nu i snart en vecka mått bättre....
  32. 16
    Man diskuterar det ofta tillsammans Då jag fick Seroxat för många år sedan var det ju en läkare som lyssnat på hur jag mådde och vad jag kände som sedan förslog just Seroxat. Nu då jag tar Efexor diskuterade vi det tillsammans eftersom jag har viss erfarenhet och kunskap. Jag vill ha en tablett med både serotonin och noradrenalin för att vara på den säkra sidan...så att jag fick det jag verklingen hade brist på så att säga. Enkelt beskrivet men läkaren tyckte det lät bra och föreslog Efexor. Jag hade hemska veckor i början, jobbiga biverkningar, men stod ut och har nu i snart en vecka mått bättre....
  33. Beda
    #17

    Träffade en gammal väninna

    häromveckan.
    När hon, så där som man brukar, frågade hur det var, så valde jag att säga som det var.

    Och hennes reaktion fick mig att verkligen börja tänka på vem jag berättar det för.
    \"Nej, det där är inte DU. Du som är så pigg och glad och stark.\"

    Nej, det är ju just JAG det inte är!


    För min del är det väl snarare tvärtom; Den bakomliggande depressionen har funnits där så länge att jag inte tänkt på den. Det har smugit sig på. Men utmattningssymtomen som gjorde att jag inte längre fungerade som jag borde på t.ex. jobbet, var det som fick mig att söka hjälp.
    (Och de kom när jag slutade med Rosenroten)
  34. 17
    Träffade en gammal väninna häromveckan.
    När hon, så där som man brukar, frågade hur det var, så valde jag att säga som det var.

    Och hennes reaktion fick mig att verkligen börja tänka på vem jag berättar det för.
    \"Nej, det där är inte DU. Du som är så pigg och glad och stark.\"

    Nej, det är ju just JAG det inte är!


    För min del är det väl snarare tvärtom; Den bakomliggande depressionen har funnits där så länge att jag inte tänkt på den. Det har smugit sig på. Men utmattningssymtomen som gjorde att jag inte längre fungerade som jag borde på t.ex. jobbet, var det som fick mig att söka hjälp.
    (Och de kom när jag slutade med Rosenroten)
  35. Bluemoon
    #18

    Hm

    Det är ju bra om man kan diskutera det tillsammans. Men jag fattar inte riktigt vad som är skillnaden mellan många av SSRI-medicinerna. Den du äter nu (Efexor) påverkar ju som du säger både noradrenalin och serotonin, så den skiljer sig ju då mot de som tex bara påverkar en utav dom. Men när det gäller mediciner som har samma påverkanssätt, tex att de enbart höjer serotoninnivån, hur vet man själv (eller läkaren) vilket som är bäst för en då ?
  36. 18
    Hm Det är ju bra om man kan diskutera det tillsammans. Men jag fattar inte riktigt vad som är skillnaden mellan många av SSRI-medicinerna. Den du äter nu (Efexor) påverkar ju som du säger både noradrenalin och serotonin, så den skiljer sig ju då mot de som tex bara påverkar en utav dom. Men när det gäller mediciner som har samma påverkanssätt, tex att de enbart höjer serotoninnivån, hur vet man själv (eller läkaren) vilket som är bäst för en då ?
  37. Medlem sedan
    Nov 2002
    #19

    Ja du...

    Läkaren har ju kunskaper om vilka läkemedel som hjälper ditt eller datt på bäst sätt... Men sedan kan det vara mycket individuelt också, man måste prova. Ibland fr man lov att byta piller.

    Hur fungerar SSRI-preparat?
    Svar:
    Serotonin är en neurotransmittor i hjärnan, som man tror är mycket involverad i orsakerna till depression. Därför har mediciner som särskilt påverkar denna neurotransmittor utvecklats. De har även fördelen av färre bieffekter än äldre mediciner.
    SSRI-preparat tar bort depression hos de flesta som använder dem. Det finns vissa bevis för att de kan vara mer effektiva än andra mediciner på att behandla ovanliga symptom på depression, som att äta eller sova för mycket eller vara överdrivet känslig för att bli avvisad.
  38. 19
    Ja du... Läkaren har ju kunskaper om vilka läkemedel som hjälper ditt eller datt på bäst sätt... Men sedan kan det vara mycket individuelt också, man måste prova. Ibland fr man lov att byta piller.

    Hur fungerar SSRI-preparat?
    Svar:
    Serotonin är en neurotransmittor i hjärnan, som man tror är mycket involverad i orsakerna till depression. Därför har mediciner som särskilt påverkar denna neurotransmittor utvecklats. De har även fördelen av färre bieffekter än äldre mediciner.
    SSRI-preparat tar bort depression hos de flesta som använder dem. Det finns vissa bevis för att de kan vara mer effektiva än andra mediciner på att behandla ovanliga symptom på depression, som att äta eller sova för mycket eller vara överdrivet känslig för att bli avvisad.
  39. Ullen
    #20

    Lite mer om SSRI:

    Vad måste jag veta och tänka på när jag tar/ordinerar SSRI-preparat?
    Svar:
    Selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI-preparat) kan ta fyra till åtta veckor innan de börjar verka, men de kan verka mycket tidigare. De bör inte tas inom två veckor efter man har slutat med monoaminoxidashämmare (en annan typ av preparat) eller någon annan medicin eller med alkohol, som kan reducera effektiviteten och öka giftigheten. SSRI-preparat kan var säkrare än tricykliska preparat, eftersom de inte dödar ens i stora kvantiteter. De är även säkrare för äldre vuxna, då bieffekterna är mer lätthanterliga.
    Sexuell nedsättning kan vara ett betydande problem för en del personer när de tar SSRI-preparat. Om denna bieffekt förekommer, så kan ett annat anti-depressivt medel som inte orsakar detta problem användas istället.
  40. 20
    Lite mer om SSRI: Vad måste jag veta och tänka på när jag tar/ordinerar SSRI-preparat?
    Svar:
    Selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI-preparat) kan ta fyra till åtta veckor innan de börjar verka, men de kan verka mycket tidigare. De bör inte tas inom två veckor efter man har slutat med monoaminoxidashämmare (en annan typ av preparat) eller någon annan medicin eller med alkohol, som kan reducera effektiviteten och öka giftigheten. SSRI-preparat kan var säkrare än tricykliska preparat, eftersom de inte dödar ens i stora kvantiteter. De är även säkrare för äldre vuxna, då bieffekterna är mer lätthanterliga.
    Sexuell nedsättning kan vara ett betydande problem för en del personer när de tar SSRI-preparat. Om denna bieffekt förekommer, så kan ett annat anti-depressivt medel som inte orsakar detta problem användas istället.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hemma igen efter KUB o inlagd igen
    By sussiesan in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 05:12
  2. Hemofilus influenza igen och igen
    By CillaLi in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 19:02
  3. amma igen efter tre dygn?(igen)
    By mor till nea och xerxes in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 22:15
  4. Barn igen-igen efter ängel
    By Mamma till ängel in forum Änglabarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 07:22
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar