Hemma med Filip!
_0603 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Hemma med Filip!

    Ja, jag fick minsann världens bästa födelsedagspresent! :) Nu är vi hemma, och försöker lära känna varandra.

    Som ni vet åkte vi in till förlossningen (KS) på söndagen den 26 februari, men jag blev då hemskickad pga att jag bara var öppen 2 cm. Fick sovdos med mig, och på måndagen den 27;e var värkarna tillbaka värre än någonsin. Vi var hemma och tog det lugnt hela dagen, åt semla, jag fick lite födelsedagspresenter av min man en dag för tidigt (han anade vad som var på G..) och vi såg på filmer. Det onda hanterade jag hyfsat med andning och varm vetekudde. Framåt 19-tiden gjorde det rejält ont, vi åt middag (jag lyckades få ner mat mellan värkarna) och tog en promenad. Det blev ingen lång promenad vill jag lova, och vi gick väl i myrstegstakt..
    När vi kom hem igen ställde jag mig i duschen, men det hjälpte inte. Jag kände då att det nog var dax att åka in till förlossningen ändå.. Var ju rädd att bli hemskickad en gång till, men jag orkade inte med smärtan hemma längre.

    Vi ringde taxi, taxin kom - och jag fick flera värkar på resan dit. Blev fly förbannad på taxichauffören som körde så oförsiktigt och ryckligt, det gjorde ju inte saken bättre för mig..

    Kl 21:00 ca var vi på förlossningsmottagningen. Låg med ctg och åmade mig under värkarna. När bm undersökte mig var jag öppen 5 cm, jag grät av lättnad att vi slapp åka hem!
    Vi fick ett förlossningsrum och en ny, jättego barnmorska. Klockan var 23 då vi fick detta rum. Hon undersökte mig på nytt, då var jag 6 cm öppen. Blev tipsad om lustgas, och den blev min räddare i nödan. Min man var ju såklart en självklar stöttepelare också, han pushade på mig och masserade min onda rygg. Kl 00:36 tar de hål på hinnorna. Då öppen 7 cm. Skalpelektrod fästs också på barnets huvud. Får äntligen upp och röra på mig, står och vaggar vid ett gåbord - med lustgasen i högsta hugg. Den hjälper inte så mycket längre, men det funkar ändå. Jag får vila mellan värkarna, som nu duggar tätt.

    Jag känner hur det börjar trycka på neråt, bm vill undersöka igen - är då fullt öppen. Klockan är nu 01:00. Bm vill att jag ska gå på toaletten för att kissa, det gick ju inte alls kan jag lova. Ville inte ens gå in dit, för det tryckte på så mycket. När jag satte mig på toaletten kändes det som att han var på väg ut, bad maken trycka på klockan direkt.

    Vi kom tillbaka in i rummet, och jag föreslogs en sittande position i sängen, för att bm skulle hjälpa mig att undvika bristningar. Får varma handdukar mot mellangården, vilket är jätteskönt. Hon är väldigt barsk och bestämd nu, och säger åt mig att krysta, och jag krystar så som jag lärt mig på profylaxkursen. Får alltså krystvärkar 01:21 (enligt journalen), och på fem krystvärkar är han ute. När jag fick upp honom på magen kunde jag inte förstå att det var sant, att den underbara lilla gossen var vår älskade och efterlängtade son!! :) Världens sötaste förstås!

    01:33 ser han dagens ljus, på min födelsedag av alla dagar. Moderkakan krystades ut tio minuter därefter.

    Lillgossen var pigg, och fick apgar 10/10/10. Han fick bra tag om bröstet direkt också. Mådde bra efteråt, gick upp och duschade ganska snart, och några timmar senare flyttade vi till lilla enheten, familje-bb där vi har varit 2 dygn.

    Det har varit en helt otrolig upplevelse, som jag gärna gör om! Men - med facit i hand kommer jag nog att vilja höja lustgaskoncentrationen till 70/30 när jag är öppen 9-10 cm och framåt, för de centimetrarna var kämpiga.

    Nu känner jag att den mogna mjölken börjar komma också, snacka om meloner! :) Men det är bra, då blir Filip nöjd och glad.

    Orkar inte läsa ikapp nu, men jag vill säga varmt grattis till alla er som fått era klimpar, och peppkramar till er som väntar! :)

    Stor kram från oss.
    Bild kommer snart!
  2. 1
    Hemma med Filip! Ja, jag fick minsann världens bästa födelsedagspresent! :) Nu är vi hemma, och försöker lära känna varandra.

    Som ni vet åkte vi in till förlossningen (KS) på söndagen den 26 februari, men jag blev då hemskickad pga att jag bara var öppen 2 cm. Fick sovdos med mig, och på måndagen den 27;e var värkarna tillbaka värre än någonsin. Vi var hemma och tog det lugnt hela dagen, åt semla, jag fick lite födelsedagspresenter av min man en dag för tidigt (han anade vad som var på G..) och vi såg på filmer. Det onda hanterade jag hyfsat med andning och varm vetekudde. Framåt 19-tiden gjorde det rejält ont, vi åt middag (jag lyckades få ner mat mellan värkarna) och tog en promenad. Det blev ingen lång promenad vill jag lova, och vi gick väl i myrstegstakt..
    När vi kom hem igen ställde jag mig i duschen, men det hjälpte inte. Jag kände då att det nog var dax att åka in till förlossningen ändå.. Var ju rädd att bli hemskickad en gång till, men jag orkade inte med smärtan hemma längre.

    Vi ringde taxi, taxin kom - och jag fick flera värkar på resan dit. Blev fly förbannad på taxichauffören som körde så oförsiktigt och ryckligt, det gjorde ju inte saken bättre för mig..

    Kl 21:00 ca var vi på förlossningsmottagningen. Låg med ctg och åmade mig under värkarna. När bm undersökte mig var jag öppen 5 cm, jag grät av lättnad att vi slapp åka hem!
    Vi fick ett förlossningsrum och en ny, jättego barnmorska. Klockan var 23 då vi fick detta rum. Hon undersökte mig på nytt, då var jag 6 cm öppen. Blev tipsad om lustgas, och den blev min räddare i nödan. Min man var ju såklart en självklar stöttepelare också, han pushade på mig och masserade min onda rygg. Kl 00:36 tar de hål på hinnorna. Då öppen 7 cm. Skalpelektrod fästs också på barnets huvud. Får äntligen upp och röra på mig, står och vaggar vid ett gåbord - med lustgasen i högsta hugg. Den hjälper inte så mycket längre, men det funkar ändå. Jag får vila mellan värkarna, som nu duggar tätt.

    Jag känner hur det börjar trycka på neråt, bm vill undersöka igen - är då fullt öppen. Klockan är nu 01:00. Bm vill att jag ska gå på toaletten för att kissa, det gick ju inte alls kan jag lova. Ville inte ens gå in dit, för det tryckte på så mycket. När jag satte mig på toaletten kändes det som att han var på väg ut, bad maken trycka på klockan direkt.

    Vi kom tillbaka in i rummet, och jag föreslogs en sittande position i sängen, för att bm skulle hjälpa mig att undvika bristningar. Får varma handdukar mot mellangården, vilket är jätteskönt. Hon är väldigt barsk och bestämd nu, och säger åt mig att krysta, och jag krystar så som jag lärt mig på profylaxkursen. Får alltså krystvärkar 01:21 (enligt journalen), och på fem krystvärkar är han ute. När jag fick upp honom på magen kunde jag inte förstå att det var sant, att den underbara lilla gossen var vår älskade och efterlängtade son!! :) Världens sötaste förstås!

    01:33 ser han dagens ljus, på min födelsedag av alla dagar. Moderkakan krystades ut tio minuter därefter.

    Lillgossen var pigg, och fick apgar 10/10/10. Han fick bra tag om bröstet direkt också. Mådde bra efteråt, gick upp och duschade ganska snart, och några timmar senare flyttade vi till lilla enheten, familje-bb där vi har varit 2 dygn.

    Det har varit en helt otrolig upplevelse, som jag gärna gör om! Men - med facit i hand kommer jag nog att vilja höja lustgaskoncentrationen till 70/30 när jag är öppen 9-10 cm och framåt, för de centimetrarna var kämpiga.

    Nu känner jag att den mogna mjölken börjar komma också, snacka om meloner! :) Men det är bra, då blir Filip nöjd och glad.

    Orkar inte läsa ikapp nu, men jag vill säga varmt grattis till alla er som fått era klimpar, och peppkramar till er som väntar! :)

    Stor kram från oss.
    Bild kommer snart!
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2

    Stort grattis!

    Vad roligt att han kom på din födelsedag! Världens bästa present kan man ju säga!

    Kramar till er!
  4. 2
    Stort grattis! Vad roligt att han kom på din födelsedag! Världens bästa present kan man ju säga!

    Kramar till er!
  5. Medlem sedan
    Jul 2005
    #3

    GRATTIS!

    Vilken underbar present! Ta hand om er nu :D
    Härlig berättelse, sitter med tårar i ögonen!

    Kramar!
  6. 3
    GRATTIS! Vilken underbar present! Ta hand om er nu :D
    Härlig berättelse, sitter med tårar i ögonen!

    Kramar!
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Wow..

    vilken födelsedagspresent du fick. Grattis till Filip, en riktig 10-poängare ;)
  8. 4
    Wow.. vilken födelsedagspresent du fick. Grattis till Filip, en riktig 10-poängare ;)
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Dubbelgrattis!!!

    På födelsedagen och till Filip!!! Så fin berättelse, härligt att läsa!
    Massor av kramar!!
  10. 5
    Dubbelgrattis!!! På födelsedagen och till Filip!!! Så fin berättelse, härligt att läsa!
    Massor av kramar!!
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6

    Tillägg

    Till min stora lättnad behövde jag bara sy ett inre stygn, känns skönt! Min största fasa hade ju varit att brista mycket.
  12. 6
    Tillägg Till min stora lättnad behövde jag bara sy ett inre stygn, känns skönt! Min största fasa hade ju varit att brista mycket.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Supergrattis...

    till Filip! Vilken födelsedagspresent och härligt att hela förlossningen gick bra.

    Ser framemot bilder.
  14. 7
    Supergrattis... till Filip! Vilken födelsedagspresent och härligt att hela förlossningen gick bra.

    Ser framemot bilder.
  15. Medlem sedan
    Jul 2005
    #8

    grattis!!

    vad underbart glad ja är för eran skull! grattis till lilla pojken
  16. 8
    grattis!! vad underbart glad ja är för eran skull! grattis till lilla pojken
  17. Medlem sedan
    Jul 2005
    #9

    gjorde de ont?

    är min störta rädsla nämmligen!
  18. 9
    gjorde de ont? är min störta rädsla nämmligen!
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10

    Nej nej!

    Fick lokalbedövning sprayat på före, och det gick så fort - kändes som ett litet stick bara, så var det klart sen. Du kommer att ha fullt upp med att tänka på bebisen, jag lovar! :)
  20. 10
    Nej nej! Fick lokalbedövning sprayat på före, och det gick så fort - kändes som ett litet stick bara, så var det klart sen. Du kommer att ha fullt upp med att tänka på bebisen, jag lovar! :)
  21. Medlem sedan
    Nov 2005
    #11

    Grattis

    grattis
  22. 11
    Grattis grattis
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    Grattis!!!

    Kul och få läsa din berättelse. Jag började också gråta av lättnad då det visade sig att jag var tillräckligt öppen.

    Grattis ännu en gång till lilla Filip!
  24. 12
    Grattis!!! Kul och få läsa din berättelse. Jag började också gråta av lättnad då det visade sig att jag var tillräckligt öppen.

    Grattis ännu en gång till lilla Filip!
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    Vad fin förlossning!!

    Låter somom du har haft en jätte bra förlossning.
    Grattis till lillkillen ;)
  26. 13
    Vad fin förlossning!! Låter somom du har haft en jätte bra förlossning.
    Grattis till lillkillen ;)
  27. Krusbär
    #14

    Grattis!!!

    Låter som en underbar förlossning. Njut nu!
  28. 14
    Grattis!!! Låter som en underbar förlossning. Njut nu!
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    Stort grattis!!!

    Ta hand om varandra och mys tillsammans.

    Stor kram Stella
  30. 15
    Stort grattis!!! Ta hand om varandra och mys tillsammans.

    Stor kram Stella
  31. Medlem sedan
    Nov 2005
    #16

    Dubbeltgrattis..

    Antar att man inte kan få finare födelsedagspresent.
  32. 16
    Dubbeltgrattis.. Antar att man inte kan få finare födelsedagspresent.
  33. Medlem sedan
    Jul 2005
    #17

    Grattis

    stort grattis till killen
  34. 17
    Grattis stort grattis till killen
  35. Anna bf 14/3
    #18

    Jättegrattis!!!

    Fantastiskt att läsa. Härligt att allt gått så toppenbra. Mys nu på min din guldklimp!

    Kram
  36. 18
    Jättegrattis!!! Fantastiskt att läsa. Härligt att allt gått så toppenbra. Mys nu på min din guldklimp!

    Kram
  37. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19

    GRATTIS!!

    Låter ju som en jättebra förlossning!
    Kram till hela familjen!
  38. 19
    GRATTIS!! Låter ju som en jättebra förlossning!
    Kram till hela familjen!
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20

    Grattis till sonen!

    Vad bra jobbat!

    Usch ja, den sista biten, från 9 och fram till krystningen tycker jag också är horribel. Dessvärre fungerar inte lustgas för mig. Skönt att det fungerade för dig.

    Melonerna kommer lugna ner sig om ett par dagar.

    Kram
  40. 20
    Grattis till sonen! Vad bra jobbat!

    Usch ja, den sista biten, från 9 och fram till krystningen tycker jag också är horribel. Dessvärre fungerar inte lustgas för mig. Skönt att det fungerade för dig.

    Melonerna kommer lugna ner sig om ett par dagar.

    Kram
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Filip!!!
    By -AT- in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-14, 06:38
  2. Filip 3 år
    By smulan-75 in forum _0406 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-20, 16:15
  3. Filip 5 år går på toa....
    By malin-m-2 in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 12:28
  4. Hemma med Filip *långt*
    By emmalotta in forum _0607 Julibarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 09:24
  5. Filip 3 år sa...
    By EMMAoFILIP in forum Ur barnamun
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 07:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar