Vällingflaska?
_0309 Septemberbarn
  1. lia med freja
    #1

    Vällingflaska?

    Gunnel - BVC-kvinnan alltså frågade om F. dricker välling. Jag svarade att det gör hon både morgon och kväll. \"Det är bra för välling är så nyttigt men se till att byt ut flaskan mot en mugg istället\",svarade hon då.
    Nu undrar jag hur ni som ger era barn gör? Flaska? Mugg? Pipmugg? Skål-sked?
    Hon tyckte nog att F är för stor för flaska fick jag intryck av. Glömde fråga då.
  2. 1
    Vällingflaska? Gunnel - BVC-kvinnan alltså frågade om F. dricker välling. Jag svarade att det gör hon både morgon och kväll. \"Det är bra för välling är så nyttigt men se till att byt ut flaskan mot en mugg istället\",svarade hon då.
    Nu undrar jag hur ni som ger era barn gör? Flaska? Mugg? Pipmugg? Skål-sked?
    Hon tyckte nog att F är för stor för flaska fick jag intryck av. Glömde fråga då.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Äsch varför då?

    Varför ändra på ett vinnande koncept; den välling C dricker dricks ur nappflaska *basta säger hon själv*
    Vi testade en gång att ge henne i mugg men det fick vi snabbt ändra på; hon vägrade tills innehållet hamnade i flaska.
    C:s kusin drack kvällsvälling ur flaska till han var fem år. Inget fel med det tycker jag.
    Varför skulle du byta ut flaskan mot mugg?
  4. 2
    Äsch varför då? Varför ändra på ett vinnande koncept; den välling C dricker dricks ur nappflaska *basta säger hon själv*
    Vi testade en gång att ge henne i mugg men det fick vi snabbt ändra på; hon vägrade tills innehållet hamnade i flaska.
    C:s kusin drack kvällsvälling ur flaska till han var fem år. Inget fel med det tycker jag.
    Varför skulle du byta ut flaskan mot mugg?
  5. Medlem sedan
    Feb 2003
    #3

    Slutat

    Vi har ganska nyligen lagt av med den, jobbig att diska och jag har länge tyckt att hon är för stor för den, ikväll bad hon faktiskt om den och jag sa sanningsenligt att den var i diskmaskinen. Men vi har gjort en massa ändringar här och tog en sak i taget. Vällingstunden på kvällen flyttades från sängen till soffan och numera är det kvällsmacka ihop med vällingen. Innan drack hon bara vällingen annars så vi var tvungna att ta mackan först. Tänder borstas i badrummet istället för i sängen osv. En nackdel är förstås att hon får vällingmustasch istället ;) Det slipper man med flaskan. Pipmuggarna packade jag ner för länge sen. Här gäller ikeas plastmugg, av någon anledning vill hon inte ha vanlig porslinsmugg.
  6. 3
    Slutat Vi har ganska nyligen lagt av med den, jobbig att diska och jag har länge tyckt att hon är för stor för den, ikväll bad hon faktiskt om den och jag sa sanningsenligt att den var i diskmaskinen. Men vi har gjort en massa ändringar här och tog en sak i taget. Vällingstunden på kvällen flyttades från sängen till soffan och numera är det kvällsmacka ihop med vällingen. Innan drack hon bara vällingen annars så vi var tvungna att ta mackan först. Tänder borstas i badrummet istället för i sängen osv. En nackdel är förstås att hon får vällingmustasch istället ;) Det slipper man med flaskan. Pipmuggarna packade jag ner för länge sen. Här gäller ikeas plastmugg, av någon anledning vill hon inte ha vanlig porslinsmugg.
  7. Karin, Tilde03 Rebecca06
    #4

    Lustigt...

    ...att du tog upp det just idag. Tilde sitter precis nu och kollar på morgon bollipompa och dricker välling ur en pipmugg. En sån där lite större, utan handtag. Köpt på Willys tror jag.
    Hon är annars en väldigt nappflasktjej, och jag fick en fundering om hon verkligen vill ha välling hela tiden eller om det är snutta på flaska som är mysigt.
    Men det verkar gå med pipmugg nu, jag försökte strax innan jul också. Men det var bommstopp.
    Men hon dricker fortfarande på kvällen och ibland i sängen - då får det bli flaska, det är ju mer praktiskt.
  8. 4
    Lustigt... ...att du tog upp det just idag. Tilde sitter precis nu och kollar på morgon bollipompa och dricker välling ur en pipmugg. En sån där lite större, utan handtag. Köpt på Willys tror jag.
    Hon är annars en väldigt nappflasktjej, och jag fick en fundering om hon verkligen vill ha välling hela tiden eller om det är snutta på flaska som är mysigt.
    Men det verkar gå med pipmugg nu, jag försökte strax innan jul också. Men det var bommstopp.
    Men hon dricker fortfarande på kvällen och ibland i sängen - då får det bli flaska, det är ju mer praktiskt.
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Försökt men

    Jaghar försökt få Lucas att ta vällingen i något annat än flaska men det är tvärkört så han får fortsätta med den ett tag till
  10. 5
    Försökt men Jaghar försökt få Lucas att ta vällingen i något annat än flaska men det är tvärkört så han får fortsätta med den ett tag till
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    Tänker inte sluta

    Mina stora barn drack välling ur flaska tills dom önskade sluta. Det föll sig naturligt och dom drack inte välling i flaska tills dom var 5-6 år eller nåt sånt.

    Jag tänker inte ta bort flaskan för Karl, ser det inte som nåt problem.
  12. 6
    Tänker inte sluta Mina stora barn drack välling ur flaska tills dom önskade sluta. Det föll sig naturligt och dom drack inte välling i flaska tills dom var 5-6 år eller nåt sånt.

    Jag tänker inte ta bort flaskan för Karl, ser det inte som nåt problem.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Varför?

    Varför ta bort ett sånt vinnande koncept?
    Elliot dricker morgon och kväll ur flaska och det ska han få göra så länge han själv vill.
  14. 7
    Varför? Varför ta bort ett sånt vinnande koncept?
    Elliot dricker morgon och kväll ur flaska och det ska han få göra så länge han själv vill.
  15. - Miko -
    #8

    Äh, varför då?!

    E var på fyraårskontroll, hon frågade om han äter välling och sa att det var bra för han krånglar så med mat när han har astmaperioder.
    Hon frågade inte ens ur vad, det har de aldrig gjort!
    Det vore synd att byta till mugg om det är mot barnets vilja för det är bättre att de äter välling ur flaska än ingen frukost alls? Eller hur?

    Så länge barnet vill så är det okej med flaska, till välling iaf.
  16. 8
    Äh, varför då?! E var på fyraårskontroll, hon frågade om han äter välling och sa att det var bra för han krånglar så med mat när han har astmaperioder.
    Hon frågade inte ens ur vad, det har de aldrig gjort!
    Det vore synd att byta till mugg om det är mot barnets vilja för det är bättre att de äter välling ur flaska än ingen frukost alls? Eller hur?

    Så länge barnet vill så är det okej med flaska, till välling iaf.
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9

    Varför byta?

    Jag förstår inte varför man skulle byta? Herregud, de är inte ens 2 1/2 år!

    Ellen dricker välling ur flaska varje kväll och vi har inte ens funderat på den där flaskan. Ingen Bvc-tant har frågat heller så fortsätt ni med flaska om F trivs med det.

    Åhhh, dessa bvc-tanter som ska vända och vrida och så frön till funderingar helt i onödan..!

    Hoppas ni får en trevlig helg!
  18. 9
    Varför byta? Jag förstår inte varför man skulle byta? Herregud, de är inte ens 2 1/2 år!

    Ellen dricker välling ur flaska varje kväll och vi har inte ens funderat på den där flaskan. Ingen Bvc-tant har frågat heller så fortsätt ni med flaska om F trivs med det.

    Åhhh, dessa bvc-tanter som ska vända och vrida och så frön till funderingar helt i onödan..!

    Hoppas ni får en trevlig helg!
  19. lia m F
    #10

    Ändrade rutiner

    här med för et tag sen. Oxå välling i soffan numera - dock utan macka- och tandborstning på toaletten.
    Har heller inga pipmuggar kvar. Får se om jag testar med mugg i helgen eller inte. Känns ju inte direkt akut.
  20. 10
    Ändrade rutiner här med för et tag sen. Oxå välling i soffan numera - dock utan macka- och tandborstning på toaletten.
    Har heller inga pipmuggar kvar. Får se om jag testar med mugg i helgen eller inte. Känns ju inte direkt akut.
  21. Mia m Ida
    #11

    Ida vägrar sluta

    med flaskan. Vi testade mugg men det var ingen hit. Hon får flaska på kvällen.
  22. 11
    Ida vägrar sluta med flaskan. Vi testade mugg men det var ingen hit. Hon får flaska på kvällen.
  23. Gullan m Axel-03, bf 4/8
    #12

    Axel har aldrig gillat välling

    Så jag har inga egna erfarenheter att komma med. Om det var hennes enda motiv att Freja är för stor så... strunt i henne och gör det ni trivs med
  24. 12
    Axel har aldrig gillat välling Så jag har inga egna erfarenheter att komma med. Om det var hennes enda motiv att Freja är för stor så... strunt i henne och gör det ni trivs med
  25. Medlem sedan
    Feb 2003
    #13

    Haha

    Ni äter alltså inte mackor på toaletten? ;) Nej jag ser ingen anledning att prompt sluta, mest är det för att jag tycker att hon är stor nog och kan dricka ur plastmugg lika gärna, men det största problemet är att oftast så blir flaskan stående då den handdiskas och handdisken tas omhand när den andre dricker välling, så vi börjar ofta vällingstunden med att diska flaskan, sen dyker den upp när man är klar. Och dessutom är det bakteriehärd så det stänker om det, det luktar peck om den, jag skärpte mig och diskade den direkt på kvällen men inte sambon och enda sättet att komma åt honom är att byta ut den... Veckans ilandsproblem =) Och jag tycker inte att det är en bvc-fråga, men har man inga stora problem så synas väl de små eller så får man hitta några *s*

    Du, jag skulle säkert inte känna igen dig om jag så såg dig på stan på riktigt, *har målat upp en inre bild*
  26. 13
    Haha Ni äter alltså inte mackor på toaletten? ;) Nej jag ser ingen anledning att prompt sluta, mest är det för att jag tycker att hon är stor nog och kan dricka ur plastmugg lika gärna, men det största problemet är att oftast så blir flaskan stående då den handdiskas och handdisken tas omhand när den andre dricker välling, så vi börjar ofta vällingstunden med att diska flaskan, sen dyker den upp när man är klar. Och dessutom är det bakteriehärd så det stänker om det, det luktar peck om den, jag skärpte mig och diskade den direkt på kvällen men inte sambon och enda sättet att komma åt honom är att byta ut den... Veckans ilandsproblem =) Och jag tycker inte att det är en bvc-fråga, men har man inga stora problem så synas väl de små eller så får man hitta några *s*

    Du, jag skulle säkert inte känna igen dig om jag så såg dig på stan på riktigt, *har målat upp en inre bild*
  27. Medlem sedan
    May 2003
    #14

    Morgon och kväll

    får de välling i flaska här. De har även flaska med vatten till maten ibland då inget annat funkar.
    De älskar att blaska med händerna i vanliga glas och med pipmugg tar de en klunk vatten och spottar ut. Pipmugg triggar verkligen det beteendet, så vi har inte vågat låta dem dricka välling i den.
    Nu har vi ett annat problem. De tuggar sönder napparna på flaskorna. Vi får byta oftare och oftare. Inte roligt och kanske ett tecken på att vi måste byta dricksätt ändå. Jag vet inte hur vi ska göra.
  28. 14
    Morgon och kväll får de välling i flaska här. De har även flaska med vatten till maten ibland då inget annat funkar.
    De älskar att blaska med händerna i vanliga glas och med pipmugg tar de en klunk vatten och spottar ut. Pipmugg triggar verkligen det beteendet, så vi har inte vågat låta dem dricka välling i den.
    Nu har vi ett annat problem. De tuggar sönder napparna på flaskorna. Vi får byta oftare och oftare. Inte roligt och kanske ett tecken på att vi måste byta dricksätt ändå. Jag vet inte hur vi ska göra.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15

    Flaska

    både morgon och kväll - varför inte? Hon dräller som en tok om hon får en mugg i näven. :S
  30. 15
    Flaska både morgon och kväll - varför inte? Hon dräller som en tok om hon får en mugg i näven. :S
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16

    Menar du att

    det inte är bra för en 5-6-åring att dricka välling ur flaska? Bara en fundering eftersom jag inte förstår varför det inte skulle vara bra.

    Mina barns kusin \"flaskade\" till han var drygt fem, och min egen A; som aldrig druckit välling öht, har de senaste månaderna faktiskt börjat vilja ha vällng på morgonen och då i flaska. Inte för barnslighetens skull utan för att han bekvämt kan ligga tillbakalutad i soffan framför morgon-TV. Det är enda sättet att få i honom frukost och få honom igång, och han får gärna fortsätta med det till han är 15 om han vill ;-)
  32. 16
    Menar du att det inte är bra för en 5-6-åring att dricka välling ur flaska? Bara en fundering eftersom jag inte förstår varför det inte skulle vara bra.

    Mina barns kusin \"flaskade\" till han var drygt fem, och min egen A; som aldrig druckit välling öht, har de senaste månaderna faktiskt börjat vilja ha vällng på morgonen och då i flaska. Inte för barnslighetens skull utan för att han bekvämt kan ligga tillbakalutad i soffan framför morgon-TV. Det är enda sättet att få i honom frukost och få honom igång, och han får gärna fortsätta med det till han är 15 om han vill ;-)
  33. Medlem sedan
    Dec 2000
    #17

    äh

    varför? Om ni är bekväma med det så varför ändra på det? Alice har aldrig druckit välling och nappflaskor användes bara till vatten el bröstmjölk när hon var plutt, sen har vi använt pipmugg och nu glas eller sportflaska.

    Fråga varför nsta gång, eller ring och fråga? Hon bord eju ha något vettigt svar antar jag. Är det för tändernas skull kanske? Fast nä det kan det väl inte ha, en nappflaska har man ju så kort tid i munnen. Måste vara något annat ju?
  34. 17
    äh varför? Om ni är bekväma med det så varför ändra på det? Alice har aldrig druckit välling och nappflaskor användes bara till vatten el bröstmjölk när hon var plutt, sen har vi använt pipmugg och nu glas eller sportflaska.

    Fråga varför nsta gång, eller ring och fråga? Hon bord eju ha något vettigt svar antar jag. Är det för tändernas skull kanske? Fast nä det kan det väl inte ha, en nappflaska har man ju så kort tid i munnen. Måste vara något annat ju?
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18

    inte alls

    nejdå, det får man så gärna göra:). Jag minns bara inte NÄR dom slutade men jag vet att dom INTE hade passerat 5-6 års ålder när dom slutade.
  36. 18
    inte alls nejdå, det får man så gärna göra:). Jag minns bara inte NÄR dom slutade men jag vet att dom INTE hade passerat 5-6 års ålder när dom slutade.

Liknande trådar

  1. mått vällingflaska
    By lelilia in forum Bebissnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 19:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar