Bostadsanpassning
Vårdbidrag/försäkringar
  1. ulrica
    #1

    Bostadsanpassning

    Vad kan ingå där? - inte hjälp till nytt större boende väl:)
    Undrar med tanke på att vi bor trångt och min son som troligen har AS får nästan aldrig vara ifred pga småsyskon vilket leder till stora aggressioner från sonen
  2. 1
    Bostadsanpassning Vad kan ingå där? - inte hjälp till nytt större boende väl:)
    Undrar med tanke på att vi bor trångt och min son som troligen har AS får nästan aldrig vara ifred pga småsyskon vilket leder till stora aggressioner från sonen
  3. Xappoline
    #2

    Vet ej men

    Man kan få ersättning i vårdbidraget en tid för att man blivit tvungen att flytta. Jag var tvungen att flytta då vi inte fick plats med alla hjälpmedel och det inte fanns möjlighet för sonen att alls komma in i ett av två rum. Det var handläggarens idé att ta det med i vårdbidraget. Vi fick det dock ej godkänt i slutänden eftersom de ansåg att många familjer med ett barn bor i en trea.

    Hur det är med bostadsanpassning vet jag ej. Fråga arbetsterapeuten!
  4. 2
    Vet ej men Man kan få ersättning i vårdbidraget en tid för att man blivit tvungen att flytta. Jag var tvungen att flytta då vi inte fick plats med alla hjälpmedel och det inte fanns möjlighet för sonen att alls komma in i ett av två rum. Det var handläggarens idé att ta det med i vårdbidraget. Vi fick det dock ej godkänt i slutänden eftersom de ansåg att många familjer med ett barn bor i en trea.

    Hur det är med bostadsanpassning vet jag ej. Fråga arbetsterapeuten!
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    kolla hos kommunen

    Det är de som har hand om bostadsanpassningsbidragen. Om man köper nytt som behöver anpassas skall man kontakta handläggaren först, innan man skriver avtal. Men jag vet inte hur det är när anpassningen är _själva köpet_.

    Klipp från en kommuns hemsida:

    -----------------
    Kommunen svarar för att bostadsanpassningsbidrag beviljas enligt Lagen (1992:1574) om bostadsanpassningsbidrag och utvecklad praxis.

    Bostadsanpassningsbidrag beviljas:

    till enskild person som äger en bostad för permanent bruk eller innehar sådan bostad med hyresrätt eller bostadsrätt. Bidrag kan sökas för egen del eller för familjemedlem.
    för åtgärder för anpassning av fasta funktioner i och i anslutning till bostaden.
    endast för de åtgärder som är nödvändiga för att bostaden skall vara ändamålsenlig som bostad för den funktionshindrade. Nödvändigheten styrks med intyg av det individuella behovet från i första hand arbetsterapeut.
    inte för lös egendom eller för åtgärder som är nödvändiga redan av andra orsaker än funktionshindret tex normalt underhåll.
    för en skälig kostnad att utföra anpassnings- åtgärderna.
    om funktionshindret är fysiskt eller psykiskt samt om funktionshindret är långvarigt i tiden och bestående i svårighetsgrad.
    Speciella regler vid köp eller byte samt vid nybyggnad av bostad
    Vid köp eller byte av bostad krävs särskilda skäl för att välja en bostad som kräver anpassning. Kontakta handläggaren innan bindande avtal har träffats för att få veta om bidrag kan påräknas eller inte.

    Vid nybyggnad skall huset göras lämpligt utan stöd av bidrag, varför bidraget endast är begränsat till vissa handikappbetingade väsentliga merkostnader.

    -----------------------------------

    Det finns något annat bidrag om man har högre boendekostnad än normalt, tex förhöjd rumstemperatur eller extrarum för utrustning. Det kallas kommunalt bostadstillägg. Klippt från samma hemsida:

    ----------------------
    Kommunalt bostadstillägg KBF är ett kommunalt bostadstillägg som i vissa fall kan utgå för att täcka merkostnader för bostad för funktionshindrade, som till följd av funktionshindret har behov av extra bostadsyta eller förhöjd inomhustemperatur. KBF kan utgå oberoende av om den funktionshindrade familjemedlemmen är vuxen eller barn. Ansökan görs hos din LSS-handläggare

    --------------------

    Jag ska se om jag kan få bidrag för att lägga in mer värme i badrummet. Vildhästen påstår att hennes blockering mot duschning beror på att hon fryser. Men vi får se...
  6. 3
    kolla hos kommunen Det är de som har hand om bostadsanpassningsbidragen. Om man köper nytt som behöver anpassas skall man kontakta handläggaren först, innan man skriver avtal. Men jag vet inte hur det är när anpassningen är _själva köpet_.

    Klipp från en kommuns hemsida:

    -----------------
    Kommunen svarar för att bostadsanpassningsbidrag beviljas enligt Lagen (1992:1574) om bostadsanpassningsbidrag och utvecklad praxis.

    Bostadsanpassningsbidrag beviljas:

    till enskild person som äger en bostad för permanent bruk eller innehar sådan bostad med hyresrätt eller bostadsrätt. Bidrag kan sökas för egen del eller för familjemedlem.
    för åtgärder för anpassning av fasta funktioner i och i anslutning till bostaden.
    endast för de åtgärder som är nödvändiga för att bostaden skall vara ändamålsenlig som bostad för den funktionshindrade. Nödvändigheten styrks med intyg av det individuella behovet från i första hand arbetsterapeut.
    inte för lös egendom eller för åtgärder som är nödvändiga redan av andra orsaker än funktionshindret tex normalt underhåll.
    för en skälig kostnad att utföra anpassnings- åtgärderna.
    om funktionshindret är fysiskt eller psykiskt samt om funktionshindret är långvarigt i tiden och bestående i svårighetsgrad.
    Speciella regler vid köp eller byte samt vid nybyggnad av bostad
    Vid köp eller byte av bostad krävs särskilda skäl för att välja en bostad som kräver anpassning. Kontakta handläggaren innan bindande avtal har träffats för att få veta om bidrag kan påräknas eller inte.

    Vid nybyggnad skall huset göras lämpligt utan stöd av bidrag, varför bidraget endast är begränsat till vissa handikappbetingade väsentliga merkostnader.

    -----------------------------------

    Det finns något annat bidrag om man har högre boendekostnad än normalt, tex förhöjd rumstemperatur eller extrarum för utrustning. Det kallas kommunalt bostadstillägg. Klippt från samma hemsida:

    ----------------------
    Kommunalt bostadstillägg KBF är ett kommunalt bostadstillägg som i vissa fall kan utgå för att täcka merkostnader för bostad för funktionshindrade, som till följd av funktionshindret har behov av extra bostadsyta eller förhöjd inomhustemperatur. KBF kan utgå oberoende av om den funktionshindrade familjemedlemmen är vuxen eller barn. Ansökan görs hos din LSS-handläggare

    --------------------

    Jag ska se om jag kan få bidrag för att lägga in mer värme i badrummet. Vildhästen påstår att hennes blockering mot duschning beror på att hon fryser. Men vi får se...
  7. mamma till D
    #4

    det är

    kommunen som står för anpassningen men det är arbetsterapeuten som skriver ett intyg till kommunen. Så ta kontakt med arbetsterapeuten.
  8. 4
    det är kommunen som står för anpassningen men det är arbetsterapeuten som skriver ett intyg till kommunen. Så ta kontakt med arbetsterapeuten.
  9. Mia med Viggo + 3 till
    #5

    Du kan...

    tyvär inte få hjälp med att flytta till större. Däremot kan vissa tillbygnationer vara aktuella. Vi har precis fått veta att anpassningen av vårt hus skulle kosta kommunen ca 3 000 000 ( Vi köpte huset i ett relativt oatraktivt område för 230 000 - vansinne mao ) och då skulle det ändå inte bli bra så därför blir det troligtvis avslag för vår del ( Då är det om och tillbygnationer som gäller ) Vi är därför mer eller mindre tvingade att flytta men kan inte få någon som helst hjälp med det. Detta trots att vi har hittat ett redan anpassat hus för 800 000 dvs 2.2 miljoner mindre än anpassningen skulle gå på. Vissa regler är knepiga....
    Ta kontakt med arbetsterapeuten på hab så hjälper hon/han dig.
    Lycka till
  10. 5
    Du kan... tyvär inte få hjälp med att flytta till större. Däremot kan vissa tillbygnationer vara aktuella. Vi har precis fått veta att anpassningen av vårt hus skulle kosta kommunen ca 3 000 000 ( Vi köpte huset i ett relativt oatraktivt område för 230 000 - vansinne mao ) och då skulle det ändå inte bli bra så därför blir det troligtvis avslag för vår del ( Då är det om och tillbygnationer som gäller ) Vi är därför mer eller mindre tvingade att flytta men kan inte få någon som helst hjälp med det. Detta trots att vi har hittat ett redan anpassat hus för 800 000 dvs 2.2 miljoner mindre än anpassningen skulle gå på. Vissa regler är knepiga....
    Ta kontakt med arbetsterapeuten på hab så hjälper hon/han dig.
    Lycka till
  11. ulrica
    #6

    ja

    vi bor ju i hyresrätt så jag tror inte hyresvärden är så glad i att bygga ut. Köpa hus skulle vi gärna men inkomsten räcker inte till lån. Det är bara att gilla läget och försöka göra det bästa av situationen. Tack för svar iaf
  12. 6
    ja vi bor ju i hyresrätt så jag tror inte hyresvärden är så glad i att bygga ut. Köpa hus skulle vi gärna men inkomsten räcker inte till lån. Det är bara att gilla läget och försöka göra det bästa av situationen. Tack för svar iaf
  13. ulrica
    #7

    ja

    jag ska iaf ta upp vår bostadssituation med tanke på att sonen troligtvis mår mycket bättre om han får vara ifred ibland.
  14. 7
    ja jag ska iaf ta upp vår bostadssituation med tanke på att sonen troligtvis mår mycket bättre om han får vara ifred ibland.
  15. Mia med Viggo + 3 till
    #8

    Har för mig...

    att man i vissa fall kan få komma före i bostadskön för att få större lägenhet om man har en hyresrätt. Värt att kolla upp iallafall ?
  16. 8
    Har för mig... att man i vissa fall kan få komma före i bostadskön för att få större lägenhet om man har en hyresrätt. Värt att kolla upp iallafall ?
  17. 3-barnsmamma
    #9

    Vi fick förtur

    men det var verkligen inte lätt. Det behövdes intyg från flera olika instanser som vi hade kontakt med (BUP, bvc, läkare) och dessutom att intygsskrivarna också ringde bostadsförmedlingens handläggare och talade för vår sak. Till slut fick vi förtur och kunde efter ca ett år flytta från en trea på 67 kvm till en fyra/femma på 83 kvm som det annars krävs minst 10 års kötid hos hyresvärden för att få. Jag har tre barn varav två har funktionshinder och vi tryckte bl a på vikten av att kunna dela upp familjen för att de funktionshindrade barnen skulle kunna utvecklas. Vi flyttade i början av 2002 så jag minns inte alla detaljer. Söka kan man alltid göra, det kostar ju inget! Be hab om hjälp med intyg.
  18. 9
    Vi fick förtur men det var verkligen inte lätt. Det behövdes intyg från flera olika instanser som vi hade kontakt med (BUP, bvc, läkare) och dessutom att intygsskrivarna också ringde bostadsförmedlingens handläggare och talade för vår sak. Till slut fick vi förtur och kunde efter ca ett år flytta från en trea på 67 kvm till en fyra/femma på 83 kvm som det annars krävs minst 10 års kötid hos hyresvärden för att få. Jag har tre barn varav två har funktionshinder och vi tryckte bl a på vikten av att kunna dela upp familjen för att de funktionshindrade barnen skulle kunna utvecklas. Vi flyttade i början av 2002 så jag minns inte alla detaljer. Söka kan man alltid göra, det kostar ju inget! Be hab om hjälp med intyg.
  19. ulrica
    #10

    Åh

    tack för svar, ska verkligen ta upp detta på mötet. Nu blev jag lite gladare:) det kanske finns lite hopp
  20. 10
    Åh tack för svar, ska verkligen ta upp detta på mötet. Nu blev jag lite gladare:) det kanske finns lite hopp

Liknande trådar

  1. Bostadsanpassning??
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 19:02
  2. Bostadsanpassning?
    By annelie75 in forum Autismspektrum
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 10:49
  3. Om bostadsanpassning?
    By HAVH in forum Downs Syndrom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 11:50
  4. Bostadsanpassning!!?!
    By _Maa_ in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 20:26
  5. Bostadsanpassning?
    By Cecilia Vilda&Loke in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 11:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar