uppdelning av ekonomi
Feminism & jämställdhet
  1. Teres
    #1

    uppdelning av ekonomi

    Hej,
    Vet inte om detta är rätt forum men jag försöker. Jag och min kille lever i ett väldigt (tycker vi) jämlikt förhållande, vi var hemma lika länge med vårt barn och vi har ingen fördelning av arbetssysslor hemma. Efter arbetslöshet har jag äntligen fått jobb men kommer tjäna betydligt mycket mindra än min kille. Nu undrar jag, hur anser ni att man ska göra med uppdelningen av ekonimin? Ska jag betala så många procent som min lön utgör av våra löner tillsammans? Hur sköta betalning av olika fakturor, ska man dela upp (ta olika ansvarsområden) eller betala alla fakturor gemensamt? Spelar detta någon roll tycker ni? Vad bör vi tänka på för att inte hamna i någon \"fälla\"?
    Tacksam för svar.
  2. 1
    uppdelning av ekonomi Hej,
    Vet inte om detta är rätt forum men jag försöker. Jag och min kille lever i ett väldigt (tycker vi) jämlikt förhållande, vi var hemma lika länge med vårt barn och vi har ingen fördelning av arbetssysslor hemma. Efter arbetslöshet har jag äntligen fått jobb men kommer tjäna betydligt mycket mindra än min kille. Nu undrar jag, hur anser ni att man ska göra med uppdelningen av ekonimin? Ska jag betala så många procent som min lön utgör av våra löner tillsammans? Hur sköta betalning av olika fakturor, ska man dela upp (ta olika ansvarsområden) eller betala alla fakturor gemensamt? Spelar detta någon roll tycker ni? Vad bör vi tänka på för att inte hamna i någon \"fälla\"?
    Tacksam för svar.
  3. Nissa m R-02 och M-04
    #2

    Jag är..

    .. anhängare av att man betalar efter förmåga och sedan disponerar resterande pengar själv. Det är heller inte fel att lägga alla inkomster i en pott, dra av allt gemensamt och sedan dela resten i lika stora delar. Har man inte ont väldigt om pengar blir det nog heller sällan bråk om det.

    För att inte riskera att hamna i en fälla, tycker jag att man ska sträva efter att man ska känna att om förhållandet tog slut imorgon, skulle man inte känna sig blåst. Kanske därför jag föredrar att betala efter förmåga? *ler*

    Normalt så tjänar jag dubbelt så mycket som min man, följdaktligen betalar jag dubbelt så mycket av de gemensamma utgifterna som han gör. Till gemensamma utgifter har vi hittills inte räknat med t.ex. tandläkare, bilunderhåll (har varsin bil). Hade vår uppdelning däremot inneburit att han inte haft råd med något alls efter att allt var betalt ahde vi säkret gjort på något annat sätt.
  4. 2
    Jag är.. .. anhängare av att man betalar efter förmåga och sedan disponerar resterande pengar själv. Det är heller inte fel att lägga alla inkomster i en pott, dra av allt gemensamt och sedan dela resten i lika stora delar. Har man inte ont väldigt om pengar blir det nog heller sällan bråk om det.

    För att inte riskera att hamna i en fälla, tycker jag att man ska sträva efter att man ska känna att om förhållandet tog slut imorgon, skulle man inte känna sig blåst. Kanske därför jag föredrar att betala efter förmåga? *ler*

    Normalt så tjänar jag dubbelt så mycket som min man, följdaktligen betalar jag dubbelt så mycket av de gemensamma utgifterna som han gör. Till gemensamma utgifter har vi hittills inte räknat med t.ex. tandläkare, bilunderhåll (har varsin bil). Hade vår uppdelning däremot inneburit att han inte haft råd med något alls efter att allt var betalt ahde vi säkret gjort på något annat sätt.
  5. Medlem sedan
    Mar 2000
    #3

    Så här gör vi

    Vi har tre potter, som motsvaras av tre bankkonton. Ett för gemensamma utgifter, och varsitt eget. Varje månad sätter var och en in en bestämd (lika stor) summa egna pengar på sitt eget konto. Resten av det man dragit in sätter man in på det gemensamma kontot. Nu råkar det vara jag som har det ekonomiska sinnet och därför sköter jag alla räkningar, budget m.m., men allting sker alltså från det bankkonto som står i bådas namn.

    Detta system passar kanske inte för alla, men det fungerar bra för oss. I synnerhet som jag är egenföretagare och min inkomst fluktuerar väldigt. På det här sättet behöver man inte räkna ut i förväg hur stor andel jag ska betala utan så länge jag har dragit av mina \"fickpengar\" för månaden ska allt överskott in på det gemensamma kontot.

    Vi känner att vi på det här sättet har lyckats kombinera respektive parts behov av en viss autonomi, samtidigt som det gemensamma är gemensamt och ingen behöver känna av inkomstskillnader eller att man måste be om pengar från den andre.
  6. 3
    Så här gör vi Vi har tre potter, som motsvaras av tre bankkonton. Ett för gemensamma utgifter, och varsitt eget. Varje månad sätter var och en in en bestämd (lika stor) summa egna pengar på sitt eget konto. Resten av det man dragit in sätter man in på det gemensamma kontot. Nu råkar det vara jag som har det ekonomiska sinnet och därför sköter jag alla räkningar, budget m.m., men allting sker alltså från det bankkonto som står i bådas namn.

    Detta system passar kanske inte för alla, men det fungerar bra för oss. I synnerhet som jag är egenföretagare och min inkomst fluktuerar väldigt. På det här sättet behöver man inte räkna ut i förväg hur stor andel jag ska betala utan så länge jag har dragit av mina \"fickpengar\" för månaden ska allt överskott in på det gemensamma kontot.

    Vi känner att vi på det här sättet har lyckats kombinera respektive parts behov av en viss autonomi, samtidigt som det gemensamma är gemensamt och ingen behöver känna av inkomstskillnader eller att man måste be om pengar från den andre.
  7. Medlem sedan
    Dec 1998
    #4

    Vårt system

    Vårt system är rätt pragmatiskt. Vi har varsitt lönekonto, plus en bunt fondkonton åt barnen, aktiedepå och ytterligare nåt fondkonto som vi regelbundet lägger ner pengar på.

    Räkningarna delar vi rakt av på mitten och pröjsar hälfen var. Det inkluderar maten eftersom vi handlar på Ica kort.

    Nu tjänar jag rätt mycket mer än min man så jag brukar betala kläder till barnen och mina egna kläder förstås, mitt månadskort på SL plus diverse andra utlägg typ skicka barnen med flyg till mormor och morfar, mobilstålar till barnen, samt att jag betalar hälften av bilkostnaderna fast det är maken som har bilen till jobbet.

    När vi började dela räkningarna rakt av tjänade vi i snitt lika mycket (det är jag som haft ruggigt ojämna inkomster över åren) och sen har det bara rullat på.
  8. 4
    Vårt system Vårt system är rätt pragmatiskt. Vi har varsitt lönekonto, plus en bunt fondkonton åt barnen, aktiedepå och ytterligare nåt fondkonto som vi regelbundet lägger ner pengar på.

    Räkningarna delar vi rakt av på mitten och pröjsar hälfen var. Det inkluderar maten eftersom vi handlar på Ica kort.

    Nu tjänar jag rätt mycket mer än min man så jag brukar betala kläder till barnen och mina egna kläder förstås, mitt månadskort på SL plus diverse andra utlägg typ skicka barnen med flyg till mormor och morfar, mobilstålar till barnen, samt att jag betalar hälften av bilkostnaderna fast det är maken som har bilen till jobbet.

    När vi började dela räkningarna rakt av tjänade vi i snitt lika mycket (det är jag som haft ruggigt ojämna inkomster över åren) och sen har det bara rullat på.
  9. Sadako
    #5

    Vi brukar

    spara en lika stor summa var på våra egna konton. Överskjutande sätts in på ett gemensamt konto där gemensamma räkningar betalas ifrån. Privata räkningar betalas från det egna kontot.
    Fungerar utmärkt.
  10. 5
    Vi brukar spara en lika stor summa var på våra egna konton. Överskjutande sätts in på ett gemensamt konto där gemensamma räkningar betalas ifrån. Privata räkningar betalas från det egna kontot.
    Fungerar utmärkt.
  11. Medlem sedan
    Oct 1998
    #6

    har man barn och är ihop

    delar man på allt!

    Det blir absurt om en ska ha mkt mer pengar att röra sig med änd en andre. och hur göra när en VABBar t ex. Ska man få betalt av den andre för förlorad inkomst då??

    Vi körde viktad uppdelning av hyra och mat osv ganska noga tills vi blev med barn. Då slog vi ihop allt!
  12. 6
    har man barn och är ihop delar man på allt!

    Det blir absurt om en ska ha mkt mer pengar att röra sig med änd en andre. och hur göra när en VABBar t ex. Ska man få betalt av den andre för förlorad inkomst då??

    Vi körde viktad uppdelning av hyra och mat osv ganska noga tills vi blev med barn. Då slog vi ihop allt!
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Så gör vi med

    Allt går in i samma gemensamma pott - oavsett vem som tjänar mest. Från detta gemensamma betalas allt som är gemensamt eller barnens.

    När vi har pengar över så tar vi undan lite pengar var till var och ens personliga konto och konsumtion. Dit räknas t ex mina tekniska prylar och utgifter för hobbybil. Dit räknas också sambons SPA-behandlingar och krogbesök med vänninorna. Däremot räknas INTE kläder och mat som enskild konsumtion - oavsett hur dyra man anser sig behöva. I praktiken har vi dock ingen strikt uppdelning mellan enskild och gemensam konsumtion utan ibland så råkar det som borde vara enskild ändå tas från det gemensamma, men det beror på att vi har en bra ekonomi och inte behöver vända på varje krona för att få pengarna att räcka. Tidigare när vi tjänade sämre så var vi mer noga med att enskild konsumtion alltid måste tas av \"egna\" pengar.
  14. 7
    Så gör vi med Allt går in i samma gemensamma pott - oavsett vem som tjänar mest. Från detta gemensamma betalas allt som är gemensamt eller barnens.

    När vi har pengar över så tar vi undan lite pengar var till var och ens personliga konto och konsumtion. Dit räknas t ex mina tekniska prylar och utgifter för hobbybil. Dit räknas också sambons SPA-behandlingar och krogbesök med vänninorna. Däremot räknas INTE kläder och mat som enskild konsumtion - oavsett hur dyra man anser sig behöva. I praktiken har vi dock ingen strikt uppdelning mellan enskild och gemensam konsumtion utan ibland så råkar det som borde vara enskild ändå tas från det gemensamma, men det beror på att vi har en bra ekonomi och inte behöver vända på varje krona för att få pengarna att räcka. Tidigare när vi tjänade sämre så var vi mer noga med att enskild konsumtion alltid måste tas av \"egna\" pengar.
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    procentuellt

    När vi flyttade ihop bestämde vi att var och en skulle betala \"efter förmåga\". Vi räknade ihop alla gemensamma utgifter i en pott, där finns också med ett gemensamt matkonto (Ica-kort). Inkomsterna (lönerna) i en pott. Vi räknade ut hur stor andel vardera lönen var av totalinkomsten. Eftersom min man tjänar mer än jag betalar han en större andel av våra gemensamma utgifter. Var och en bestämmer sedan själv om man vill beställa tex tidningsprenumerationer och liknande till sig själv, och betalar det med sina egna pengar (dvs det som blir kvar när de gemensamma utgifterna är betalda).
    Fast i praktiken har vi gemensam ekonomi. Den som råkar ha pengar med sig i plånboken betalar när vi fikar ute eller köper kläder till barnen. Vi tjafsar aldrig om pengar, vi ser ekonomin som gemensam.
  16. 8
    procentuellt När vi flyttade ihop bestämde vi att var och en skulle betala \"efter förmåga\". Vi räknade ihop alla gemensamma utgifter i en pott, där finns också med ett gemensamt matkonto (Ica-kort). Inkomsterna (lönerna) i en pott. Vi räknade ut hur stor andel vardera lönen var av totalinkomsten. Eftersom min man tjänar mer än jag betalar han en större andel av våra gemensamma utgifter. Var och en bestämmer sedan själv om man vill beställa tex tidningsprenumerationer och liknande till sig själv, och betalar det med sina egna pengar (dvs det som blir kvar när de gemensamma utgifterna är betalda).
    Fast i praktiken har vi gemensam ekonomi. Den som råkar ha pengar med sig i plånboken betalar när vi fikar ute eller köper kläder till barnen. Vi tjafsar aldrig om pengar, vi ser ekonomin som gemensam.

Liknande trådar

  1. Uppdelning av vårdbidrag
    By Anonym just nu in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 09:37
  2. uppdelning av saker
    By Anonym in forum Separation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-30, 19:29
  3. Uppdelning ??
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 08:50
  4. Uppdelning ekonomiskt
    By Kajsa in forum Separation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-26, 21:53
  5. Det här med frivillig uppdelning..
    By thuja in forum Jämlikt?
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-15, 16:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar