Enkät: saknar mest/minst
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Enkät: saknar mest/minst

    * Vad saknar du mest sedan du fick barn? Punkta 1-5 saker i rätt ordning...

    * Vad saknar du minst av ditt gamla liv? ;-) Samma här, punkta 1-5...
  2. 1
    Enkät: saknar mest/minst * Vad saknar du mest sedan du fick barn? Punkta 1-5 saker i rätt ordning...

    * Vad saknar du minst av ditt gamla liv? ;-) Samma här, punkta 1-5...
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2

    Mina egna svar:

    Saknar mest:
    1. Vuxenmys/slappa i soffan, kanske med en film och godis. När våra barn äntligen har somnat slockar vi oftast själva...
    2. \"Egotrippad\" fritid, typ att pyssla, sjunga, träna, måla... Bara göra saker i lugn och ro som jag mår bra av.
    3. Att ta hadn om mitt utseende; fixa naglar, ha fina fötter, gå till frissan, följa modet osv.
    4. Tjejkvällar, socialt umgänge utan barn och utan barnprat.
    5. Pengar över i plånboken ;-)

    Saknar minst:
    1. Vilt partyliv.
    2. Stela parmiddagar.
    3. Allt jobb, övertiden osv.
    4. Allt tjat om barnbarn ;-)
    5. Min och makens besatthet av träning...
  4. 2
    Mina egna svar: Saknar mest:
    1. Vuxenmys/slappa i soffan, kanske med en film och godis. När våra barn äntligen har somnat slockar vi oftast själva...
    2. \"Egotrippad\" fritid, typ att pyssla, sjunga, träna, måla... Bara göra saker i lugn och ro som jag mår bra av.
    3. Att ta hadn om mitt utseende; fixa naglar, ha fina fötter, gå till frissan, följa modet osv.
    4. Tjejkvällar, socialt umgänge utan barn och utan barnprat.
    5. Pengar över i plånboken ;-)

    Saknar minst:
    1. Vilt partyliv.
    2. Stela parmiddagar.
    3. Allt jobb, övertiden osv.
    4. Allt tjat om barnbarn ;-)
    5. Min och makens besatthet av träning...
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Pitufina svarar

    jag kan faktiskt bara komma på en sak jag saknar från mitt liv innan barn och det är alla pengar i plånboken :D fast det kan ju höra ihop med att jag började plugga efter föräldraledigheten också

    det jag saknar minst är nog ensamheten (innan jag träffade min sambo då) och allt festande, alla gånger jag vaknat upp och varit bakis. Usch!
  6. 3
    Pitufina svarar jag kan faktiskt bara komma på en sak jag saknar från mitt liv innan barn och det är alla pengar i plånboken :D fast det kan ju höra ihop med att jag började plugga efter föräldraledigheten också

    det jag saknar minst är nog ensamheten (innan jag träffade min sambo då) och allt festande, alla gånger jag vaknat upp och varit bakis. Usch!
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    chattris svarar

    Saknar mest: egen tid, att kunna vara med kompisarna utan att känna att jag sviker familjen, myskvällar på tu man hand,

    saknar minst: allt festande, kommer inte på mer

    kramar
  8. 4
    chattris svarar Saknar mest: egen tid, att kunna vara med kompisarna utan att känna att jag sviker familjen, myskvällar på tu man hand,

    saknar minst: allt festande, kommer inte på mer

    kramar
  9. Nissa m R-02 och M-04
    #5

    Nissa försöker svara

    Saknar mest:
    -sovmorgnar (fast vi turas om!)
    -kunna göra spontana aktiviteter (nu måste man ju stämma av med partnern innan man bestämmer något)
    -kunna välja kläder utan att ta hänsyn till kladdiga fingrar

    Saknar minst:
    -Hmmm... Saker som jag gjorde förut, som jag inte kan göra nu pga barnen och som jag inte saknar så mycket? Kan inte komma på något? Är det för att jag var mogen att bli mamma eller saknar jag ALLT? *skratt* Jag var 32 när jag blev gravid och hade passerat värsta festar- och resaråldern och ser nu fram emot att resa med barnen också.
  10. 5
    Nissa försöker svara Saknar mest:
    -sovmorgnar (fast vi turas om!)
    -kunna göra spontana aktiviteter (nu måste man ju stämma av med partnern innan man bestämmer något)
    -kunna välja kläder utan att ta hänsyn till kladdiga fingrar

    Saknar minst:
    -Hmmm... Saker som jag gjorde förut, som jag inte kan göra nu pga barnen och som jag inte saknar så mycket? Kan inte komma på något? Är det för att jag var mogen att bli mamma eller saknar jag ALLT? *skratt* Jag var 32 när jag blev gravid och hade passerat värsta festar- och resaråldern och ser nu fram emot att resa med barnen också.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Hmmm...

    ... det enda jag kan sakna är bristen på spontanitet; att det är svårt att möta upp sambon efter jobbet och gå och ta en öl bara för att vårsolen kräver det. Nu är det ju någon som ska hämtas upp på förskolan och som med största sannolikhet är mer sugen på sandlåda och mat, än skönt häng på uteserveringar.
    Att mycket just nu handlar om logistik - vem hämtar när och att allt måste dubbekollas med sambon innan det kan bokas. Barnvakter ska kopplas in i god tid och så vidare.

    Annars tycker jag faktiskt inte att sonen begränsat mitt liv. Nu har vi barn ett barn, men jag hinner fortfarande träna mycket, resa, ha egentid med mannen, gå ut på krogen etc etc. Vissa saker har i och för sig fått stryka på foten - som dötitande på tv, bortsovna dagar etc, men känns överkomligt. Det jag tror skiljer är at jag ser till att utnyttja den tiden jag har på ett mer effektivt sätt.
    Tid är väl det jag vill ha mer av - på alla plan. Pengar också, men det beror inte på att jag fått barn utan att jag valt att ta tjänstledigt och börja plugga.
  12. 6
    Hmmm... ... det enda jag kan sakna är bristen på spontanitet; att det är svårt att möta upp sambon efter jobbet och gå och ta en öl bara för att vårsolen kräver det. Nu är det ju någon som ska hämtas upp på förskolan och som med största sannolikhet är mer sugen på sandlåda och mat, än skönt häng på uteserveringar.
    Att mycket just nu handlar om logistik - vem hämtar när och att allt måste dubbekollas med sambon innan det kan bokas. Barnvakter ska kopplas in i god tid och så vidare.

    Annars tycker jag faktiskt inte att sonen begränsat mitt liv. Nu har vi barn ett barn, men jag hinner fortfarande träna mycket, resa, ha egentid med mannen, gå ut på krogen etc etc. Vissa saker har i och för sig fått stryka på foten - som dötitande på tv, bortsovna dagar etc, men känns överkomligt. Det jag tror skiljer är at jag ser till att utnyttja den tiden jag har på ett mer effektivt sätt.
    Tid är väl det jag vill ha mer av - på alla plan. Pengar också, men det beror inte på att jag fått barn utan att jag valt att ta tjänstledigt och börja plugga.
  13. Netti m Emma och Elin
    #7

    Mina svar:

    Nu har jag funderat och funderat och kan ärligt säga att det är inte mycket jag saknar. Möjligvis att ha det spontana umgänge med våra vänner (som vi då hade). Men nu har vi andra vänner och grannar som vi umgås med nästan lika spontant.

    Vi hade tröttnat på utelivet och festandet när vi fick barn, och faller lusten på nu har vi barnvakter som ställer upp så mamma och pappa kan röra på de lurviga...
  14. 7
    Mina svar: Nu har jag funderat och funderat och kan ärligt säga att det är inte mycket jag saknar. Möjligvis att ha det spontana umgänge med våra vänner (som vi då hade). Men nu har vi andra vänner och grannar som vi umgås med nästan lika spontant.

    Vi hade tröttnat på utelivet och festandet när vi fick barn, och faller lusten på nu har vi barnvakter som ställer upp så mamma och pappa kan röra på de lurviga...
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8

    Evie svarar

    Det blir inte fem punkter, men det här kommer jag på:

    Det jag saknar:
    1. Att kunna vara spontan. Om en kompis ringer och frågar om vi ska ses och ta en fika efter jobbet kan jag inte säga ja, allt måste planeras. Och så att man inte kan säga att det passar på onsdag utan att kolla med sambon först. Allt är en stor apparat nu.
    2. Jag saknar tid, skulle vilja ha mindre tid på jobbet och mer tid med familjen och så gärna lite extra tid att lägga på vänner och mig själv.
    3. Jag saknar också att kunna strunta i att laga mat utan bara ta en macka och kaffe framför tv:n.

    Det jag inte saknar:
    1. Att inte ha ett riktigt hem.
    2. Att jobba sena kvällar och helger, jag jobbade _jämt_ innan jag fick barn.
    3. Festandet
  16. 8
    Evie svarar Det blir inte fem punkter, men det här kommer jag på:

    Det jag saknar:
    1. Att kunna vara spontan. Om en kompis ringer och frågar om vi ska ses och ta en fika efter jobbet kan jag inte säga ja, allt måste planeras. Och så att man inte kan säga att det passar på onsdag utan att kolla med sambon först. Allt är en stor apparat nu.
    2. Jag saknar tid, skulle vilja ha mindre tid på jobbet och mer tid med familjen och så gärna lite extra tid att lägga på vänner och mig själv.
    3. Jag saknar också att kunna strunta i att laga mat utan bara ta en macka och kaffe framför tv:n.

    Det jag inte saknar:
    1. Att inte ha ett riktigt hem.
    2. Att jobba sena kvällar och helger, jag jobbade _jämt_ innan jag fick barn.
    3. Festandet
  17. Frida m. J
    #9

    Svar

    Saknar:
    1. Bio. Var på film typ tre gånger i veckan tidigare, nu nästan aldrig.
    2. Slippa synka livet hela tiden.
    3. Fika ostört med polare, men det hinns med ibland nu.
    4. Spontana öleftermiddagar.
    5. Läsa mycket, är lite för trött för att orka med alla böcker jag vill läsa.

    Saknar inte:
    1. Tristess finns inte längre, livet har fått en ny dimension (fast det visste jag inte innan att det skulle få).
    2. Kontakt med polare som man egentligen inte har något gemensamt med, de har man slutat lägga energi på.
    3. Efterfester till fem, de kändes ofta meningslösa.
    4. Egoismen. Jag var nog lite väl ego innan. Nu har man annat att reflektera över.
    5. Dåligt samvete för att man sov bort en del dagar. Det har man slutat göra, med besked.
  18. 9
    Svar Saknar:
    1. Bio. Var på film typ tre gånger i veckan tidigare, nu nästan aldrig.
    2. Slippa synka livet hela tiden.
    3. Fika ostört med polare, men det hinns med ibland nu.
    4. Spontana öleftermiddagar.
    5. Läsa mycket, är lite för trött för att orka med alla böcker jag vill läsa.

    Saknar inte:
    1. Tristess finns inte längre, livet har fått en ny dimension (fast det visste jag inte innan att det skulle få).
    2. Kontakt med polare som man egentligen inte har något gemensamt med, de har man slutat lägga energi på.
    3. Efterfester till fem, de kändes ofta meningslösa.
    4. Egoismen. Jag var nog lite väl ego innan. Nu har man annat att reflektera över.
    5. Dåligt samvete för att man sov bort en del dagar. Det har man slutat göra, med besked.
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10

    Ulrikas svar

    * Vad saknar du mest sedan du fick barn? Punkta 1-5 saker i rätt ordning...

    Svårt att sätta punkter men generellt saknar jag nog bara det spontana livet, dvs att gå och shoppa direkt efter jobbet och komma hem när man känner för det.... Kan även sakna att ta en öl efter jobbet, hänga på nån bar, fika med vänner lite oplanerat. Kan även sakna att tycka det är kul med tjänsteresor utomlands. Älskade det innan, nu är det inget vidare..
    Saknar sen förstås: SOVMORGNAR till klockan 11, åååååhh!!!

    * Vad saknar du minst av ditt gamla liv? ;-) Samma här, punkta 1-5...
    Saknar inte alls livet utan barn. Så tomt det var. Saknar inte alls det barnlösa livet. Men så var jag ju barnlös i 34 år också så jag har hunnit med att göra en hel del i livet innan barn och man kom in i det!

  20. 10
    Ulrikas svar * Vad saknar du mest sedan du fick barn? Punkta 1-5 saker i rätt ordning...

    Svårt att sätta punkter men generellt saknar jag nog bara det spontana livet, dvs att gå och shoppa direkt efter jobbet och komma hem när man känner för det.... Kan även sakna att ta en öl efter jobbet, hänga på nån bar, fika med vänner lite oplanerat. Kan även sakna att tycka det är kul med tjänsteresor utomlands. Älskade det innan, nu är det inget vidare..
    Saknar sen förstås: SOVMORGNAR till klockan 11, åååååhh!!!

    * Vad saknar du minst av ditt gamla liv? ;-) Samma här, punkta 1-5...
    Saknar inte alls livet utan barn. Så tomt det var. Saknar inte alls det barnlösa livet. Men så var jag ju barnlös i 34 år också så jag har hunnit med att göra en hel del i livet innan barn och man kom in i det!

  21. Medlem sedan
    Sep 2002
    #11

    MiaKL svarar...

    Saknar mest:
    1)flexibilitet/sponanitet, kunna göra saker utan att bekymra sig om hämtning på dagis, träffa Samuel innan han somnar etc.
    2) träningen, just nu så prioriteras den bort för att jag ska hinna träffa Samuel, eg är väl jobbet oxå en stor bov till att jag inte hinner träna.
    3) möjligheten att när som helst bara lägga sig i soffan och slappa och inte ha en son som kräver att man leker med honom
    4) sovmorgon utan att ha vaknat runt 06.30 av att sonen och maken har vaknat
    5) Handla kläder till mig själv. nu blir det mest shoppning till sonen och någon enstaka gång till mig själv.

    Saknar minst:
    Har nog inte 5 saker som saknar minst, var ingen partymänniska så det kan jag inte säga, nä kommer inte just nu på några.
  22. 11
    MiaKL svarar... Saknar mest:
    1)flexibilitet/sponanitet, kunna göra saker utan att bekymra sig om hämtning på dagis, träffa Samuel innan han somnar etc.
    2) träningen, just nu så prioriteras den bort för att jag ska hinna träffa Samuel, eg är väl jobbet oxå en stor bov till att jag inte hinner träna.
    3) möjligheten att när som helst bara lägga sig i soffan och slappa och inte ha en son som kräver att man leker med honom
    4) sovmorgon utan att ha vaknat runt 06.30 av att sonen och maken har vaknat
    5) Handla kläder till mig själv. nu blir det mest shoppning till sonen och någon enstaka gång till mig själv.

    Saknar minst:
    Har nog inte 5 saker som saknar minst, var ingen partymänniska så det kan jag inte säga, nä kommer inte just nu på några.
  23. Medlem sedan
    Dec 2002
    #12

    emelie svarar

    svårt att rangordna men iaf så här:

    mest:
    spela hockey
    gå på bio/krogen/iväg spontant hur jag vill
    shoppa skor o väskor o kläder till mig själv
    studera (ja, det kan jag ju börja om med men iaf)
    gå på hockey

    minst:
    vara bakis
    stora salstentor
    tjat om barnbarn

    det var väl det =)
  24. 12
    emelie svarar svårt att rangordna men iaf så här:

    mest:
    spela hockey
    gå på bio/krogen/iväg spontant hur jag vill
    shoppa skor o väskor o kläder till mig själv
    studera (ja, det kan jag ju börja om med men iaf)
    gå på hockey

    minst:
    vara bakis
    stora salstentor
    tjat om barnbarn

    det var väl det =)
  25. Medlem sedan
    Dec 2002
    #13

    kom på en till

    saknar minst:
    träningar mellan kl 21-22 på fredagkvällar
  26. 13
    kom på en till saknar minst:
    träningar mellan kl 21-22 på fredagkvällar
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Jenny svarar:

    Jag kan absolut inte sätta 5 punkter. Nu är det ju så länge sen jag fick barn, hon blir 8 i höst. Jag hade fyllt 19 nån månad innan hon föddes.

    Kort sagt så kan jag säga att jag inte saknar något från tiden innan barn!
    För att dra en lite längre version så var mitt liv innan barnen fyllt av fest minst fre-lör. En period så festade jag 4-5 gånger i veckan. Jag hade massor av förhållanden, ett tag tom 3 på samma gång. Skulle inte jag blivit gravid när jag blev så är risken väldigt stor att jag hamnat ännu mer på fel och kanske börjat med droger, alkoholist skulle jag absolut ha varit. Jag hade kanske tom varit död idag.

    Så att få barn när jag fick räddade mitt liv!
  28. 14
    Jenny svarar: Jag kan absolut inte sätta 5 punkter. Nu är det ju så länge sen jag fick barn, hon blir 8 i höst. Jag hade fyllt 19 nån månad innan hon föddes.

    Kort sagt så kan jag säga att jag inte saknar något från tiden innan barn!
    För att dra en lite längre version så var mitt liv innan barnen fyllt av fest minst fre-lör. En period så festade jag 4-5 gånger i veckan. Jag hade massor av förhållanden, ett tag tom 3 på samma gång. Skulle inte jag blivit gravid när jag blev så är risken väldigt stor att jag hamnat ännu mer på fel och kanske börjat med droger, alkoholist skulle jag absolut ha varit. Jag hade kanske tom varit död idag.

    Så att få barn när jag fick räddade mitt liv!
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15

    Just det!

    Hur kunde jag missa sovmorgnar??? SAAAAAKNAR! :-)
  30. 15
    Just det! Hur kunde jag missa sovmorgnar??? SAAAAAKNAR! :-)
  31. Medlem sedan
    Apr 2003
    #16

    Det också!

    Jag skulle verkligen kunna byta ut all förbaskad matlagning mot något roligare! ;-)
  32. 16
    Det också! Jag skulle verkligen kunna byta ut all förbaskad matlagning mot något roligare! ;-)
  33. Medlem sedan
    Apr 2003
    #17

    Oj!

    Då förstår jag verkligen att du inte saknar något!
  34. 17
    Oj! Då förstår jag verkligen att du inte saknar något!
  35. Medlem sedan
    Jun 2002
    #18

    P svarar

    Mest:
    *Friheten att kunna sticka iväg när som helst, t.ex åka iväg spontant på nån sportgrej
    *Mystid med maken
    *Sovmorgon
    *Mindre pengar

    Minst:
    *Festandet
    *Singellivet
  36. 18
    P svarar Mest:
    *Friheten att kunna sticka iväg när som helst, t.ex åka iväg spontant på nån sportgrej
    *Mystid med maken
    *Sovmorgon
    *Mindre pengar

    Minst:
    *Festandet
    *Singellivet
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    Trigger funderar....

    Ja, vad saknar jag eg...
    * Att gå och träna och sola efter jobbet på fredagseftermiddagen och sedan gå ut på krogen efteråt (och förstöra alltihop ;-)
    * Att få sova länge på morgonen. Min kropp har helt ställt om sig så jag KAN inte sova längre än till 07 oavsett om jag får el inte :-(
    * Att spontant kunna träffa vänner när som helst och var som helst
    * Att åka på festival (fast jag funderar på att åka i sommar - eller släpper de kanske inte in 30+:are på annat än Roskilde...?

    * Saknar minst är nog eg samma som ovan, för helt ärligt går det ju alldeles utmärkt att planera in kompisträffar, att resa nån annanstans än till festivaler och det är ju apjobbigt att vara bakis, så de ggr jag blir det numera får det fasenimig finnas en bättre anledning än bara det faktum att det är fredag, och träna ska jag väl kunna sätta igång med så snart jag får sova tillräckligt för att orka annat än att promenera med barnvagnen :-D
  38. 19
    Trigger funderar.... Ja, vad saknar jag eg...
    * Att gå och träna och sola efter jobbet på fredagseftermiddagen och sedan gå ut på krogen efteråt (och förstöra alltihop ;-)
    * Att få sova länge på morgonen. Min kropp har helt ställt om sig så jag KAN inte sova längre än till 07 oavsett om jag får el inte :-(
    * Att spontant kunna träffa vänner när som helst och var som helst
    * Att åka på festival (fast jag funderar på att åka i sommar - eller släpper de kanske inte in 30+:are på annat än Roskilde...?

    * Saknar minst är nog eg samma som ovan, för helt ärligt går det ju alldeles utmärkt att planera in kompisträffar, att resa nån annanstans än till festivaler och det är ju apjobbigt att vara bakis, så de ggr jag blir det numera får det fasenimig finnas en bättre anledning än bara det faktum att det är fredag, och träna ska jag väl kunna sätta igång med så snart jag får sova tillräckligt för att orka annat än att promenera med barnvagnen :-D
  39. Medlem sedan
    Jul 2002
    #20

    Annelie svarar

    Saknar mest:
    1) Sovmorgnar (har iofs en son som aldrig vaknar för 7:3o, men just känslan av att kunna vara uppe hur länge som helst, för man kan sova hur länge man vill).

    2)Spontan sex.

    3) Att kunna äta onyttigheter till vardags.

    4) Att själv kunna välja sina arbetstider, utan att behöva ta hänsyn till någon annan.

    5) Mina gamla jeans som jag inte på villkorsvis kan få på mig idag.


    Saknar minst:

    1)Min stökiga lägenhet. Har blivit mycket bättre på att hålla ordning.

    2) Min ungkarlslya - vi flyttade inte ihop förrän jag var i vecka 17.

    3) Bristen på pengar. Hade en betydligt skralare ekonomi på den tiden. Det är dyrt att hänga på krogen.

    Nu kan jag banne mig inte komma på fler.

  40. 20
    Annelie svarar Saknar mest:
    1) Sovmorgnar (har iofs en son som aldrig vaknar för 7:3o, men just känslan av att kunna vara uppe hur länge som helst, för man kan sova hur länge man vill).

    2)Spontan sex.

    3) Att kunna äta onyttigheter till vardags.

    4) Att själv kunna välja sina arbetstider, utan att behöva ta hänsyn till någon annan.

    5) Mina gamla jeans som jag inte på villkorsvis kan få på mig idag.


    Saknar minst:

    1)Min stökiga lägenhet. Har blivit mycket bättre på att hålla ordning.

    2) Min ungkarlslya - vi flyttade inte ihop förrän jag var i vecka 17.

    3) Bristen på pengar. Hade en betydligt skralare ekonomi på den tiden. Det är dyrt att hänga på krogen.

    Nu kan jag banne mig inte komma på fler.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vem är minst/mest
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 10:24
  2. Vad saknar ni mest ?
    By jennieLina in forum Singelmingel
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 14:13
  3. Gör minst, klagar mest?
    By lilla jag in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 18:08
  4. Vad saknar du mest....
    By Nett@n in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 14:40
  5. Vad saknar ni mest?
    By Sarah29 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 22:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar