Åt majs ur öppnad konservburk..
_0608 Augustibarn
  1. tina m Filip + bf 16/8
    #1

    Åt majs ur öppnad konservburk..

    från gårdagen. den har alltså stått öppen i kylen i ett dygn. är detta farligt för bebisen? har hört att man absolut inte får göra detta, men tänkte mig inte för. nån mer?
  2. 1
    Åt majs ur öppnad konservburk.. från gårdagen. den har alltså stått öppen i kylen i ett dygn. är detta farligt för bebisen? har hört att man absolut inte får göra detta, men tänkte mig inte för. nån mer?
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2

    Va?

    Vad var det som skulle vara farligt med det? Aldrig hört. Du kan nog vara lugn.
  4. 2
    Va? Vad var det som skulle vara farligt med det? Aldrig hört. Du kan nog vara lugn.
  5. tina m Filip + bf 16/8
    #3

    maten förgiftas...

    av innehållet i burken, tenn eller aluminium. därför ska man alltid hälla över innehållet som man tänkt spara. eftersom jag inte gjorde det ör jag lite orolig. undrar hur mycket skadliga bakterier det blivit efter ett dygn..
  6. 3
    maten förgiftas... av innehållet i burken, tenn eller aluminium. därför ska man alltid hälla över innehållet som man tänkt spara. eftersom jag inte gjorde det ör jag lite orolig. undrar hur mycket skadliga bakterier det blivit efter ett dygn..
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4

    Det har jag

    aldrig hört men jag tycker inte du ska vara orolig. Så där gör jag jämt.
  8. 4
    Det har jag aldrig hört men jag tycker inte du ska vara orolig. Så där gör jag jämt.
  9. Tiila bf 30/8 ?
    #5

    Men vilket är problemet?

    Antingen förgiftas maten av metallen i burken eller är det bakterietillväxten du är rädd för?
    För metallen borde i så fall läcka till maten även när burken var stängd. Om burken är skadad är det en annan sak. Då kan det skyddande höljet mellan metall och mat gå sönder men en hel burk bör inte vara någon fara. Bakterietillväxten borde bli högre om du hanterar majsen genom att flytta över den till ny burk.
    Hur som helst tror jag inte att du behöver oroa dig alls!
  10. 5
    Men vilket är problemet? Antingen förgiftas maten av metallen i burken eller är det bakterietillväxten du är rädd för?
    För metallen borde i så fall läcka till maten även när burken var stängd. Om burken är skadad är det en annan sak. Då kan det skyddande höljet mellan metall och mat gå sönder men en hel burk bör inte vara någon fara. Bakterietillväxten borde bli högre om du hanterar majsen genom att flytta över den till ny burk.
    Hur som helst tror jag inte att du behöver oroa dig alls!
  11. Medlem sedan
    Jul 2002
    #6

    Nja..

    Det har med syret att göra. Innan burken är öppnat finns ju inget syre i burken, men så snart den öppnats kan ämnen flytta sig från burken till matvarorna. MEN - om man gör det någon enstaka gång är det garanterat ingen fara.
  12. 6
    Nja.. Det har med syret att göra. Innan burken är öppnat finns ju inget syre i burken, men så snart den öppnats kan ämnen flytta sig från burken till matvarorna. MEN - om man gör det någon enstaka gång är det garanterat ingen fara.

Liknande trådar

  1. Bröd bakat i konservburk?
    By raqven in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 04:38
  2. Bröd bakat i konservburk?
    By raqven in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 08:19
  3. Undrar om krabbkött på konservburk
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 21:33
  4. Majs
    By YoCheri in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 19:03
  5. Majs
    By Anki A in forum Mat & dryck
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-14, 11:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar