Lunginflammation
_0408 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2000
    #1

    Lunginflammation

    har Victor fått!
    Han började få feber och hosta natten till fredag, så han fick stanna hemma från dagis. Vid lunch var han feberfri och pigg...men ett par timmar senare var han het igen och fick krupphosta.
    Vi ringde VC och fick Lepheton utskrivet. Han fick hostmedicin och Alvedon, men fortsatte ha ganska hög feber under natten till lördagen.
    På lördagen vid lunch var han hängig, åt inget och drack minimalt. Vi valde att ringa sjukvårdsupplysningen som remitterade oss tll barnakuten direkt. Det var bara att åka iväg.
    Väl framme så fick vi komma in direkt (trots knökfullt väntrum), och vid det här laget hade han börjat få tungt med andningen.
    Det blev provtagningar och lungröntgen och lunginflammation konstaterades. Vi blev inlagda och Victor fick penicillin intravenöst var 6:e timme, inhalerade Ventoline var 3:e timme, samt glucosdropp eftersom han inte ville dricka (bytte en enda blöja på hela dagen på honom och den hade han kissat i en gång, typ).
    Victor piggade snabbt på sig som tur var så vi blev utskrivna nu på förmiddagen och har kommit hem igen. Nu blir det penicillin i 1½ vecka och inhalation var 3:e timme några dagar och inget dagis den närmsta veckan.
    Nu ska jag gå och rädda köksbordet från Victor...som håller på att måla om det *ler*!

    Kramisar
  2. 1
    Lunginflammation har Victor fått!
    Han började få feber och hosta natten till fredag, så han fick stanna hemma från dagis. Vid lunch var han feberfri och pigg...men ett par timmar senare var han het igen och fick krupphosta.
    Vi ringde VC och fick Lepheton utskrivet. Han fick hostmedicin och Alvedon, men fortsatte ha ganska hög feber under natten till lördagen.
    På lördagen vid lunch var han hängig, åt inget och drack minimalt. Vi valde att ringa sjukvårdsupplysningen som remitterade oss tll barnakuten direkt. Det var bara att åka iväg.
    Väl framme så fick vi komma in direkt (trots knökfullt väntrum), och vid det här laget hade han börjat få tungt med andningen.
    Det blev provtagningar och lungröntgen och lunginflammation konstaterades. Vi blev inlagda och Victor fick penicillin intravenöst var 6:e timme, inhalerade Ventoline var 3:e timme, samt glucosdropp eftersom han inte ville dricka (bytte en enda blöja på hela dagen på honom och den hade han kissat i en gång, typ).
    Victor piggade snabbt på sig som tur var så vi blev utskrivna nu på förmiddagen och har kommit hem igen. Nu blir det penicillin i 1½ vecka och inhalation var 3:e timme några dagar och inget dagis den närmsta veckan.
    Nu ska jag gå och rädda köksbordet från Victor...som håller på att måla om det *ler*!

    Kramisar
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2

    Åh hjälp!

    Vad otäckt att bli inlagd och allt!
    Hoppas han blir frisk supersnabbt!!

    June häslar att hon skickar en stooor kram! :)
  4. 2
    Åh hjälp! Vad otäckt att bli inlagd och allt!
    Hoppas han blir frisk supersnabbt!!

    June häslar att hon skickar en stooor kram! :)
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Men,

    vad jobbigt! Tur att han verkar ha piggat på sig lite i alla fall!
  6. 3
    Men, vad jobbigt! Tur att han verkar ha piggat på sig lite i alla fall!
  7. Maddigan m Theodor
    #4

    ojdå stackars

    killen. Hoppas att allt går bra nu.
  8. 4
    ojdå stackars killen. Hoppas att allt går bra nu.
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5

    Stackarn..

    Hej Ango!
    Fy så läskigt att han blev så dålig. Det är dock skönt att de har förmåga att bedömma så bra på akuten så att man får komma in snabbt när man verkligen behöver. Hoppas det går bra med inhalationen, Oliver grejar det ibland men han tenderar att få lite panik av masken och blir så ledsen.En fråga, vad är lepheton bra mot. Vi har nu en massa olika mot krupp/hosta m.m. men den har har jag inte hört talas om(blir lite nyfiken).
    Hoppas han piggar på sig snabbt nu.
    Kram kajsa
  10. 5
    Stackarn.. Hej Ango!
    Fy så läskigt att han blev så dålig. Det är dock skönt att de har förmåga att bedömma så bra på akuten så att man får komma in snabbt när man verkligen behöver. Hoppas det går bra med inhalationen, Oliver grejar det ibland men han tenderar att få lite panik av masken och blir så ledsen.En fråga, vad är lepheton bra mot. Vi har nu en massa olika mot krupp/hosta m.m. men den har har jag inte hört talas om(blir lite nyfiken).
    Hoppas han piggar på sig snabbt nu.
    Kram kajsa
  11. Medlem sedan
    Jul 2000
    #6

    Just nu är

    Victor som en Duracellkanin; han tar aldrig slut *s*. Det är svårt att tro att det var den här gossen som var på akuten igår.

    Victor skickar en bamsekram tillbaka till June!
  12. 6
    Just nu är Victor som en Duracellkanin; han tar aldrig slut *s*. Det är svårt att tro att det var den här gossen som var på akuten igår.

    Victor skickar en bamsekram tillbaka till June!
  13. Medlem sedan
    Jul 2000
    #7

    Han blir bara piggare

    och piggare...och just nu är han smått hyperaktiv *s*. Sova verkar inte vara något alternativ *ler*.

    Kramisar
  14. 7
    Han blir bara piggare och piggare...och just nu är han smått hyperaktiv *s*. Sova verkar inte vara något alternativ *ler*.

    Kramisar
  15. Medlem sedan
    Jul 2000
    #8

    Han verkar återhämta sig

    jättefort och äter och dricker med god aptit och är jättepigg. Förhoppningsvis fortsätter det så här.

    Kramisar
  16. 8
    Han verkar återhämta sig jättefort och äter och dricker med god aptit och är jättepigg. Förhoppningsvis fortsätter det så här.

    Kramisar
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Inte Ango men...

    ang. Lephetonen så har vi den till sonen för krupp. Desenthol-Lepheton heter vår. Den är supereffektiv när han får sina kruppanfall.
  18. 9
    Inte Ango men... ang. Lephetonen så har vi den till sonen för krupp. Desenthol-Lepheton heter vår. Den är supereffektiv när han får sina kruppanfall.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Lilla gubben...

    fy vilken pärs!!! Hoppas han blir bättre snabbt och vad bra att det finns akutmottagningar och bra vård! Kramisar!!!
  20. 10
    Lilla gubben... fy vilken pärs!!! Hoppas han blir bättre snabbt och vad bra att det finns akutmottagningar och bra vård! Kramisar!!!
  21. Medlem sedan
    Jul 2000
    #11

    Det kändes verkligen

    skönt att få komma in direkt, speciellt som hans andning blivit så mycket sämre på vägen till akuten.
    Victor gillar inte heller masken, men det brukar gå hyfsat bra.
    Lepheton är hostmedicin som brukar ges vid krupp. Tydligen rekomenderas det inte till barn under 2 år, men vi fick det ändå och har även haft det till döttrarna när de haft infektionsastma.
    Lepheton är superbra faktiskt. Fråga nästa gång Oliver har problem om ni inte kan få det utskrivet.

    Kramisar
  22. 11
    Det kändes verkligen skönt att få komma in direkt, speciellt som hans andning blivit så mycket sämre på vägen till akuten.
    Victor gillar inte heller masken, men det brukar gå hyfsat bra.
    Lepheton är hostmedicin som brukar ges vid krupp. Tydligen rekomenderas det inte till barn under 2 år, men vi fick det ändå och har även haft det till döttrarna när de haft infektionsastma.
    Lepheton är superbra faktiskt. Fråga nästa gång Oliver har problem om ni inte kan få det utskrivet.

    Kramisar
  23. Medlem sedan
    Jul 2000
    #12

    Visst är det

    bra att vi (trots allt) har så bra (akut)vård?!
    Victor har blivit som en ny kille under dagen. Han har ätit och druckit jättemycket och busat med syrrorna (gissa om de saknat varandra) hela dagen.
    Hoppas nu det fortsätter så här!

    Kramisar
  24. 12
    Visst är det bra att vi (trots allt) har så bra (akut)vård?!
    Victor har blivit som en ny kille under dagen. Han har ätit och druckit jättemycket och busat med syrrorna (gissa om de saknat varandra) hela dagen.
    Hoppas nu det fortsätter så här!

    Kramisar
  25. Camilla m Henrik o Philip
    #13

    Ne men fy!

    Förstår om du är jätteorolig över lillen. Hoppas att han mår snart mår bättre.
  26. 13
    Ne men fy! Förstår om du är jätteorolig över lillen. Hoppas att han mår snart mår bättre.
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    men usch då!

    låter inte kul med lunginflammation! har ju själv haft det ganska ofta som liten pga min astma... eller om det var tvärt om! *ler*

    hoppas han kryar på sej och blir bra snabbt igen! skönt att ni inte behövde stanna alltför länge på sjukhuset iaf...

    massor av krya på sej kramar från oss!

    *kramkramkramkramkramkramkramk ram*
  28. 14
    men usch då! låter inte kul med lunginflammation! har ju själv haft det ganska ofta som liten pga min astma... eller om det var tvärt om! *ler*

    hoppas han kryar på sej och blir bra snabbt igen! skönt att ni inte behövde stanna alltför länge på sjukhuset iaf...

    massor av krya på sej kramar från oss!

    *kramkramkramkramkramkramkramk ram*
  29. Medlem sedan
    Oct 2000
    #15

    krya på dig killen!

    fy så jobbigt!
  30. 15
    krya på dig killen! fy så jobbigt!
  31. Medlem sedan
    Jul 2000
    #16

    Idag mår han

    jättebra, ja, ser det ut som alltså *ler*. Lika busig som vanlig, även om orken tryter lite snabbare än vanligt!

    Kramisar
  32. 16
    Idag mår han jättebra, ja, ser det ut som alltså *ler*. Lika busig som vanlig, även om orken tryter lite snabbare än vanligt!

    Kramisar
  33. Medlem sedan
    Jul 2000
    #17

    Usch, vad jobbigt!

    De funderade på om han hade astma också (infektionsastma) och om det kanske var en bidragande orsak. Det är klart att lungorna är extra utsatta då!
    Har det blivit bättre när du blivit äldre?

    Nu är Victor pigg som en mört igen, åtminstone större delen av dagarna *ler*. Han busar och busar, men behöver vila sig lite oftare än vanligt eftersom han får lite jobbigt med andningen när han far omkring!

    Kramisar
  34. 17
    Usch, vad jobbigt! De funderade på om han hade astma också (infektionsastma) och om det kanske var en bidragande orsak. Det är klart att lungorna är extra utsatta då!
    Har det blivit bättre när du blivit äldre?

    Nu är Victor pigg som en mört igen, åtminstone större delen av dagarna *ler*. Han busar och busar, men behöver vila sig lite oftare än vanligt eftersom han får lite jobbigt med andningen när han far omkring!

    Kramisar
  35. Medlem sedan
    Jul 2000
    #18

    Jag är glad att

    vi åkte in direkt när vi misstänkte att det var något \"allvarligare\" fel på honom.
    Äldsta dottern hade också lunginflammation när hon var straxt lver 2 år. Hon, liksom Victor, är väldigt tunn och har inte mycket att ta av vid sjukdom så Paulina hade varit sjuk och inte ätit eller druckit på nästan 3 dagar när hon blev inlagd. Då var hon så extremt tunn. Varje gram hon tappade syntes på henne.
    Victor hade gått ner 200 g från 18-månadersnoteringen för 1 månad sedan och vägde nu 9,4 kg. Nu har han börjat äta igen så förhoppningsvis tar han igen vikten snart!

    Kramisar
  36. 18
    Jag är glad att vi åkte in direkt när vi misstänkte att det var något \"allvarligare\" fel på honom.
    Äldsta dottern hade också lunginflammation när hon var straxt lver 2 år. Hon, liksom Victor, är väldigt tunn och har inte mycket att ta av vid sjukdom så Paulina hade varit sjuk och inte ätit eller druckit på nästan 3 dagar när hon blev inlagd. Då var hon så extremt tunn. Varje gram hon tappade syntes på henne.
    Victor hade gått ner 200 g från 18-månadersnoteringen för 1 månad sedan och vägde nu 9,4 kg. Nu har han börjat äta igen så förhoppningsvis tar han igen vikten snart!

    Kramisar
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    jag fick...

    ...min astma diagnos efter ett antal lunginflamationer!

    nu för tiden så känner jag ju om förkylningarna börjar gå ner i lungorna... låter lite konstigt kansek *ler*

    men jag tar ju cortison varje dag för att hålla astman i schack och när jag blir förkyld så dubblar jag eller mer med just cortisonet för att slippa att det går ner i lungan...

    så ja, jag är väl bättre som vuxen för att jag lärt mej mer om hur jag ska medicinera och för att det helt enkelt finns bättre medicin och info om medicin idag!

    hoppas verkligen att killarna ska slippa samma....

    skönt att victor är pigg nu iaf! då går det ju åt rätt håll! *ler*

    *kramelikram*
  38. 19
    jag fick... ...min astma diagnos efter ett antal lunginflamationer!

    nu för tiden så känner jag ju om förkylningarna börjar gå ner i lungorna... låter lite konstigt kansek *ler*

    men jag tar ju cortison varje dag för att hålla astman i schack och när jag blir förkyld så dubblar jag eller mer med just cortisonet för att slippa att det går ner i lungan...

    så ja, jag är väl bättre som vuxen för att jag lärt mej mer om hur jag ska medicinera och för att det helt enkelt finns bättre medicin och info om medicin idag!

    hoppas verkligen att killarna ska slippa samma....

    skönt att victor är pigg nu iaf! då går det ju åt rätt håll! *ler*

    *kramelikram*
  39. Medlem sedan
    Feb 2004
    #20

    desentol har vi..

    Undrar om det är samma sak då. Får kolla vad det står på flaskan. När vi fick den funkade den jättebra men vid sista anfallet var det bricanylen som till sist lyckades få honom bättre. Jag är tacksam för alla tips när det gäller alla dessa krupp mediciner, grejen är att vissa dagar har han ju krupp och då funkar en, nästa dag funkar samma medicin inte alls för då har han mer som astma så det är ofta ganska frustrerande.
    Tack för rådet och vad skönt att lillkillen är så pigg nu.
    kram kajsa
  40. 20
    desentol har vi.. Undrar om det är samma sak då. Får kolla vad det står på flaskan. När vi fick den funkade den jättebra men vid sista anfallet var det bricanylen som till sist lyckades få honom bättre. Jag är tacksam för alla tips när det gäller alla dessa krupp mediciner, grejen är att vissa dagar har han ju krupp och då funkar en, nästa dag funkar samma medicin inte alls för då har han mer som astma så det är ofta ganska frustrerande.
    Tack för rådet och vad skönt att lillkillen är så pigg nu.
    kram kajsa

Liknande trådar

  1. Det var lunginflammation
    By britta in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 09:17
  2. Lunginflammation har
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 22:29
  3. Lunginflammation*2
    By Bea m 2 grabbar in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 08:36
  4. Lunginflammation !!
    By nova13 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 16:25
  5. Lunginflammation
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 15:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar