Löjrom & apelsinjuice
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Löjrom & apelsinjuice

    Man ska ju inte äta fisk när man är gravid, men hur är det med löjrom? Kan det vara farligt? Sen dricker jag ca 1L apelsinjuice om dagen och då sa min svärfar att det kanske inte var så bra eftersom det är koncentrerat och ganska starkr. Bättre att äta apelsiner och jo, det håller jag med om, men om man är törstig sätter man sig ju inte o skalar en apelsin direkt...?
  2. 1
    Löjrom & apelsinjuice Man ska ju inte äta fisk när man är gravid, men hur är det med löjrom? Kan det vara farligt? Sen dricker jag ca 1L apelsinjuice om dagen och då sa min svärfar att det kanske inte var så bra eftersom det är koncentrerat och ganska starkr. Bättre att äta apelsiner och jo, det håller jag med om, men om man är törstig sätter man sig ju inte o skalar en apelsin direkt...?
  3. Vimse bf 4/9
    #2

    Riktig löjrom

    alltså den som är fiskad i Bottenviken och som ofta går under namnet Kalixlöjrom bör du vara försiktig med, eftersom det är en Östersjöfisk.
    Men ofta säger man löjrom om det som kommer från burk men som egentligen är ishavsrom. Detta är helt ofarligt.

    Apelsinjuicen kan väl främst bli surt för magen samt att du får i dig mycket socker, men farligt för graviditeten kan det knappast vara. Mycket vitaminer får du i dig.
  4. 2
    Riktig löjrom alltså den som är fiskad i Bottenviken och som ofta går under namnet Kalixlöjrom bör du vara försiktig med, eftersom det är en Östersjöfisk.
    Men ofta säger man löjrom om det som kommer från burk men som egentligen är ishavsrom. Detta är helt ofarligt.

    Apelsinjuicen kan väl främst bli surt för magen samt att du får i dig mycket socker, men farligt för graviditeten kan det knappast vara. Mycket vitaminer får du i dig.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Inte äta fisk?

    \"Man ska ju inte äta fisk när man är gravid\"
    Vart har du hört det???
    Klart du ska äta fisk när du är gravid!
    Sen ska man kanske undvika vissa sorter och östersjöfisk, men du ska inte undvika fisk på det hela.

    Jag har hört att barnet i magen får huvudvärk om mamman dricker mycket apelsinjuice. Men ärligt, så tror jag inte att det är sant. Hur skulle de kunna kolla en sån sak?! *s*
    Jag drack massor med apelsinjuice när jag väntade ena sonen :-)
    Det enda som skulle vara \"dåligt\" i sånna fall är ju allt socker...

    :-)
  6. 3
    Inte äta fisk? \"Man ska ju inte äta fisk när man är gravid\"
    Vart har du hört det???
    Klart du ska äta fisk när du är gravid!
    Sen ska man kanske undvika vissa sorter och östersjöfisk, men du ska inte undvika fisk på det hela.

    Jag har hört att barnet i magen får huvudvärk om mamman dricker mycket apelsinjuice. Men ärligt, så tror jag inte att det är sant. Hur skulle de kunna kolla en sån sak?! *s*
    Jag drack massor med apelsinjuice när jag väntade ena sonen :-)
    Det enda som skulle vara \"dåligt\" i sånna fall är ju allt socker...

    :-)
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Håller med Vimse :)

    Angående löjrom, alltså :)
    Och drick du din apelsinjuice om din mage klarar av det! :)
    Vad gäller fisk så är det ju nyttigt att äta fisk, även när man är gravid. Fisk från öppna hav, samt odlad fisk är helt okej att äta enligt livsmedelsverkets kostråd för gravida. Insjöfisk bör man undvika. Så jag tycker allt att dus ka äta fisk också!
    Kram
  8. 4
    Håller med Vimse :) Angående löjrom, alltså :)
    Och drick du din apelsinjuice om din mage klarar av det! :)
    Vad gäller fisk så är det ju nyttigt att äta fisk, även när man är gravid. Fisk från öppna hav, samt odlad fisk är helt okej att äta enligt livsmedelsverkets kostråd för gravida. Insjöfisk bör man undvika. Så jag tycker allt att dus ka äta fisk också!
    Kram
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5

    Barnmorskan

    sa att jag skulle vara väldigt försiktig med fisk. Vissa sorter kunde jag äta men helst inte alls eller max en gång i månaden...?
  10. 5
    Barnmorskan sa att jag skulle vara väldigt försiktig med fisk. Vissa sorter kunde jag äta men helst inte alls eller max en gång i månaden...?
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    du kan kolla

    livsmedelverkets Kostråd för gravida. Det är ungefär samma lista som mvc går efter.
    Vissa fiskar ska man undvika för att de innehåller miljögifter osv. men det gäller inte all fisk.
    :-)
  12. 6
    du kan kolla livsmedelverkets Kostråd för gravida. Det är ungefär samma lista som mvc går efter.
    Vissa fiskar ska man undvika för att de innehåller miljögifter osv. men det gäller inte all fisk.
    :-)
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Oftast

    delar man in fisk i tre kategorier:
    1. Är så ofta du vill
    2. Ät gärna en gång i månaden, men inte mer
    3. Ät inte

    Tycker du ska fråga din bm igen :)
    Hittade en länk om fisk här:
    http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2615
  14. 7
    Oftast delar man in fisk i tre kategorier:
    1. Är så ofta du vill
    2. Ät gärna en gång i månaden, men inte mer
    3. Ät inte

    Tycker du ska fråga din bm igen :)
    Hittade en länk om fisk här:
    http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2615
  15. Medlem sedan
    Jan 2006
    #8

    Hur gör du med läsk då? *imt*

  16. 8
    Hur gör du med läsk då? *imt*
  17. Lisa
    #9

    Du ska äta massor med fisk!

    Men välja rätt sort!

    Låt bli att äta insjöfisk, t ex gädda, gös och aborre.

    Ät max en gång i månaden av fisk som är fångad i Östersjön, t ex östkustsill och strömming.

    Fritt fram är det att äta fisk från västkusten och öppna hav, t ex torsk, sej och lax.

    Smaklig måltid!

    Du kan också läsa mer på

    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12212
  18. 9
    Du ska äta massor med fisk! Men välja rätt sort!

    Låt bli att äta insjöfisk, t ex gädda, gös och aborre.

    Ät max en gång i månaden av fisk som är fångad i Östersjön, t ex östkustsill och strömming.

    Fritt fram är det att äta fisk från västkusten och öppna hav, t ex torsk, sej och lax.

    Smaklig måltid!

    Du kan också läsa mer på

    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12212

Liknande trådar

  1. Apelsinjuice!
    By lena m 3 barn in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 16:54
  2. apelsinjuice
    By mozart in forum _0810 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-06, 11:24
  3. Apelsinjuice
    By Fiarv in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 08:50
  4. Apelsinjuice
    By annasthlm in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 14:58
  5. Apelsinjuice?
    By Lena m Hugo & Ludvig in forum Bebissnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 20:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar