Kan man frysa potatisgratäng?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Kan man frysa potatisgratäng?

    Är så vansinnigt sugen på potatisgratäng med kassler till middag, men så kom jag på att vi ska åka bort imorgon, så resterna hinner bli dåliga innan vi kommer hem igen.
    Har för mig att jag har hört någonstans att gratäng går att frysa. Stämmer det? Det känns som att det är emot mina principer att frysa potatis... Snabbt svar önskas...
  2. 1
    Kan man frysa potatisgratäng? Är så vansinnigt sugen på potatisgratäng med kassler till middag, men så kom jag på att vi ska åka bort imorgon, så resterna hinner bli dåliga innan vi kommer hem igen.
    Har för mig att jag har hört någonstans att gratäng går att frysa. Stämmer det? Det känns som att det är emot mina principer att frysa potatis... Snabbt svar önskas...
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Jag frös potatisgratäng

    men det var ingen höjdare. Kommer inte göra igen..
  4. 2
    Jag frös potatisgratäng men det var ingen höjdare. Kommer inte göra igen..
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Det GÅR men

    den blir lite grynig. Jag gjorde en gratäng där jag kokade potatis för sig och sen en tjock bechamelsås och lade ihop + riven ost i den svalnade bechamelen. Det blev en rackarns god gratäng men den blev lite grynig när den varit fryst. Petitess dock, för detta är nog bästa sättet att göra gratäng som ska frysas.

    Kan du inte göra en LITEN gratäng?
  6. 3
    Det GÅR men den blir lite grynig. Jag gjorde en gratäng där jag kokade potatis för sig och sen en tjock bechamelsås och lade ihop + riven ost i den svalnade bechamelen. Det blev en rackarns god gratäng men den blev lite grynig när den varit fryst. Petitess dock, för detta är nog bästa sättet att göra gratäng som ska frysas.

    Kan du inte göra en LITEN gratäng?
  7. Anonym
    #4

    Det blir rätt OK..

    ...jag brukar frysa matlådor, och ibland är det gratäng i en matlåda. Det blir helt ok, inte så krämigt kanske men helt klart ätbart!
  8. 4
    Det blir rätt OK.. ...jag brukar frysa matlådor, och ibland är det gratäng i en matlåda. Det blir helt ok, inte så krämigt kanske men helt klart ätbart!
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Tack snälla!

    Jag tror jag chansar! Är ju så sugen som sagt! :)
  10. 5
    Tack snälla! Jag tror jag chansar! Är ju så sugen som sagt! :)
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Jag tycker

    det blir jättegott. Jag fryser nästan alltid in när vi ätit potatisgratäng. Ibland blir jag sugen på att bara äta potatisgratäng o kan äta den väl uppvärmd utan något annat.

    Jag använder fast potatis i \"min\" gratäng.

  12. 6
    Jag tycker det blir jättegott. Jag fryser nästan alltid in när vi ätit potatisgratäng. Ibland blir jag sugen på att bara äta potatisgratäng o kan äta den väl uppvärmd utan något annat.

    Jag använder fast potatis i \"min\" gratäng.

  13. Medlem sedan
    Feb 2002
    #7

    Det går bra...

    ...blir något kornig men om du häller på lite extra vätska (jag brukar ta matlagningsgrädde) när du värmer upp den igen så ska det smaka lika bra.
  14. 7
    Det går bra... ...blir något kornig men om du häller på lite extra vätska (jag brukar ta matlagningsgrädde) när du värmer upp den igen så ska det smaka lika bra.

Liknande trådar

  1. Potatisgratäng
    By alissa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-09, 19:38
  2. Frysa eller inte frysa brödet?
    By malva_ in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 22:26
  3. Frysa eller inte frysa, det är frågan
    By ~Trixie~ in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-01, 10:08
  4. Frysa el inte frysa?
    By ~Trixie~ in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 21:51
  5. Frysa potatisgratäng?
    By Mizen_m_två in forum Mat & dryck
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 21:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar