Vad läser ni för era barn?
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Vad läser ni för era barn?

    Jag känner att jag behöver lite inspiration till nya böcker åt Elsa. Vi har fastnat lite i 70-talsträsket, så jag tar gärna emot tips om nyare barnböcker som passar våra tvååringar. Elsas favoriter just nu är annars Laban och Labolina, Lilla Anna, Totte, Emma och så har hon preciiis upptäckt Alfons Åberg :)
  2. 1
    Vad läser ni för era barn? Jag känner att jag behöver lite inspiration till nya böcker åt Elsa. Vi har fastnat lite i 70-talsträsket, så jag tar gärna emot tips om nyare barnböcker som passar våra tvååringar. Elsas favoriter just nu är annars Laban och Labolina, Lilla Anna, Totte, Emma och så har hon preciiis upptäckt Alfons Åberg :)
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Läsa?

    Jag får vara glad om jag hinner läsa en mening innan det ska vändas blad. :)
    Men tips kan jag förstås komma med ändå.
    Mumintrollet kanske, fast det är ganska mycket text.
    Hon ska få Busiga bebben när hon fyller år.

    Såg dig på Telias intranät härom veckan!
    En pappa på Änglas dagis jobbar på Telia, fast i fasta.
    Hur är det med maggen?
  4. 2
    Läsa? Jag får vara glad om jag hinner läsa en mening innan det ska vändas blad. :)
    Men tips kan jag förstås komma med ändå.
    Mumintrollet kanske, fast det är ganska mycket text.
    Hon ska få Busiga bebben när hon fyller år.

    Såg dig på Telias intranät härom veckan!
    En pappa på Änglas dagis jobbar på Telia, fast i fasta.
    Hur är det med maggen?
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3

    Där ser man!

    Nu var jag ju genast tvungen att kolla upp mig själv på intrenätet :) Fy, vilken gammal bild!!

    Jo tack, det är bra med magen så vitt jag vet (har inte varit på¨UL än och är lite nervös för det). Jag börjar äntligen bli lite piggare nu, jag har varit så trött att jag bara däckat när jag kommit hem på kvällarna. Själv då, hur mår du? Har Ängla förstått att hon ska bli storasyster?

    Tack för boktipsen, ska definitivt kolla upp busiga bebben!
  6. 3
    Där ser man! Nu var jag ju genast tvungen att kolla upp mig själv på intrenätet :) Fy, vilken gammal bild!!

    Jo tack, det är bra med magen så vitt jag vet (har inte varit på¨UL än och är lite nervös för det). Jag börjar äntligen bli lite piggare nu, jag har varit så trött att jag bara däckat när jag kommit hem på kvällarna. Själv då, hur mår du? Har Ängla förstått att hon ska bli storasyster?

    Tack för boktipsen, ska definitivt kolla upp busiga bebben!
  7. Medlem sedan
    Jul 2002
    #4

    Förlslag

    * Böckerna om Emilia. Finns 8-9 stycken med vardagsnära historier. Oerhört älskade av båda mina barn

    * Böckerna om Viggo, lite enklare än Emiliaböckerna men charmiga. Bäst är \"Viggos Nej\"

    * Petter och hans 4 getter. Härliga bilder, text på rim.

    * Anna-Clara Tidholm \"Ut och gå\" mfl. (fast de börjar kanske bli lite stora för dessa)
  8. 4
    Förlslag * Böckerna om Emilia. Finns 8-9 stycken med vardagsnära historier. Oerhört älskade av båda mina barn

    * Böckerna om Viggo, lite enklare än Emiliaböckerna men charmiga. Bäst är \"Viggos Nej\"

    * Petter och hans 4 getter. Härliga bilder, text på rim.

    * Anna-Clara Tidholm \"Ut och gå\" mfl. (fast de börjar kanske bli lite stora för dessa)
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5

    Tack!

    Jo, Tidholms böcker var väldigt poppis för något halvår sedan, men det känns nog som att hon växt ifrån dem. De andra ska jag genast ta och spana in!
  10. 5
    Tack! Jo, Tidholms böcker var väldigt poppis för något halvår sedan, men det känns nog som att hon växt ifrån dem. De andra ska jag genast ta och spana in!
  11. Medlem sedan
    Aug 2003
    #6

    Hejsan Carolina!!

    Är du Telian? Det är min sambo oxå, han sitter i Gårda i Gbg :-)
  12. 6
    Hejsan Carolina!! Är du Telian? Det är min sambo oxå, han sitter i Gårda i Gbg :-)
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Albin gillar

    Halvan kör brandbil, Maja åker bil, Molly böckerna, Leo badar, böcker där man ska knacka på dörrar för att komma vidare är en klar favorit samt allt med djur och fordon och sång böcker. Sen har vi en uppsjö av andra udda böcker, både från nutid och dåtid :-)
  14. 7
    Albin gillar Halvan kör brandbil, Maja åker bil, Molly böckerna, Leo badar, böcker där man ska knacka på dörrar för att komma vidare är en klar favorit samt allt med djur och fordon och sång böcker. Sen har vi en uppsjö av andra udda böcker, både från nutid och dåtid :-)
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8

    Nähä??!!

    Lägg av, där är jag en dag varannan vecka! Min chef och resten av min ledningsgrupp sitter där. Vad jobbar din man med?
  16. 8
    Nähä??!! Lägg av, där är jag en dag varannan vecka! Min chef och resten av min ledningsgrupp sitter där. Vad jobbar din man med?
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Hrm

    får se om jag får detta rätt nu, han är transmissionsingenjör, jobbar med valideringar av ny utrustning till telias fasta nät, samt att skriva installationsanvisningar till dem på överdragsstationerna. Vad gruppen heter vet jag inte. De håller precis på att flytta från Långedrag, Redegatan, till Gårda, så just nu har han två skrivplatser, för labben är kvar i Långedrag och kommer att flyttas till Gårda senare i vår. Kommer inte ens ihåg vilken våning han sitter på :-)
  18. 9
    Hrm får se om jag får detta rätt nu, han är transmissionsingenjör, jobbar med valideringar av ny utrustning till telias fasta nät, samt att skriva installationsanvisningar till dem på överdragsstationerna. Vad gruppen heter vet jag inte. De håller precis på att flytta från Långedrag, Redegatan, till Gårda, så just nu har han två skrivplatser, för labben är kvar i Långedrag och kommer att flyttas till Gårda senare i vår. Kommer inte ens ihåg vilken våning han sitter på :-)
  19. Ulrika m Ebba o Klara
    #10

    Barnkammarböckerna!

    Ebba ÄLSKAR sina vita och silvriga barnkammarböcker. De är så sönderlästa att man skulle kunna tro att de gått i arv i flera generationer!
    Den vita är en skojig blandning av sagor, ramsor, visor och annat, medan den silvriga är bara sånger (cd ingår). Det som gör dem extra roliga är alla fina tecknignar i sprakande färger av olika illustratörer, så de blir aldrig tråkiga.
    Andra favoriter är Pippi och Bamse och Nalle Puh (fast jag avskyr nya Disney NP och Pippi liksom japanska Mumintroll - vad var det för fel på de gamla?!?!)
    Skall snart lägga in en ordentlig satsning på Mumintrollen - min personliga favorit!
  20. 10
    Barnkammarböckerna! Ebba ÄLSKAR sina vita och silvriga barnkammarböcker. De är så sönderlästa att man skulle kunna tro att de gått i arv i flera generationer!
    Den vita är en skojig blandning av sagor, ramsor, visor och annat, medan den silvriga är bara sånger (cd ingår). Det som gör dem extra roliga är alla fina tecknignar i sprakande färger av olika illustratörer, så de blir aldrig tråkiga.
    Andra favoriter är Pippi och Bamse och Nalle Puh (fast jag avskyr nya Disney NP och Pippi liksom japanska Mumintroll - vad var det för fel på de gamla?!?!)
    Skall snart lägga in en ordentlig satsning på Mumintrollen - min personliga favorit!
  21. Neta m Ängla o aprilbebis
    #11

    Det var en bra bild juh!!!

    Jag mår bara bra, mycket bättre med fogarna denna gång.
    Väldigt skönt när man har en 2-åring hemma.
    Nja vet inte hur mycket hon förstår, men hon vet att det bor i bebis i mammas mage. :)
    Hon lär ju bli rätt fundersam när bebisen ploppar ut.
    Boken Ängla ska få heter Busiga bebbens potta, pedagogiskt syfte du vet.
  22. 11
    Det var en bra bild juh!!! Jag mår bara bra, mycket bättre med fogarna denna gång.
    Väldigt skönt när man har en 2-åring hemma.
    Nja vet inte hur mycket hon förstår, men hon vet att det bor i bebis i mammas mage. :)
    Hon lär ju bli rätt fundersam när bebisen ploppar ut.
    Boken Ängla ska få heter Busiga bebbens potta, pedagogiskt syfte du vet.
  23. Medlem sedan
    Jul 2003
    #12

    Ok!

    Det är rätt långt ifrån vad jag gör, jag jobbar med produktutveckling på den mobila sidan :)

    Gårda är verkligen superfint, så fina lokaler har vi inte i Stockholmsområdet! Dessutom ligger det ju centralt, inte ute i förorten som här.
  24. 12
    Ok! Det är rätt långt ifrån vad jag gör, jag jobbar med produktutveckling på den mobila sidan :)

    Gårda är verkligen superfint, så fina lokaler har vi inte i Stockholmsområdet! Dessutom ligger det ju centralt, inte ute i förorten som här.
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13

    Just det, potträning...

    Elsa har tyvärr tappat _allt_intresse för pottan. När man föreslår att hon ska kissa/bajsa där säger hon bara \"nähä. jag äj liten, jag haj bölla. Toja bajn tittej på pottan.\".

    Hehe, vi köpte \"Totte städar\" i pedagogiskt syfte, och jag måste säga att det funkar över förväntan! Hon gillar numera att plocka upp sina saker \"som Totte!\", ropar hon glatt. Så vem vet, kanske funkar med pottan också?

    Skönt att du mår bra, det kan inte vara lätt att ha mycket foglossning när man har en vild liten tvååring i hasorna :)
  26. 13
    Just det, potträning... Elsa har tyvärr tappat _allt_intresse för pottan. När man föreslår att hon ska kissa/bajsa där säger hon bara \"nähä. jag äj liten, jag haj bölla. Toja bajn tittej på pottan.\".

    Hehe, vi köpte \"Totte städar\" i pedagogiskt syfte, och jag måste säga att det funkar över förväntan! Hon gillar numera att plocka upp sina saker \"som Totte!\", ropar hon glatt. Så vem vet, kanske funkar med pottan också?

    Skönt att du mår bra, det kan inte vara lätt att ha mycket foglossning när man har en vild liten tvååring i hasorna :)
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14

    Vi har Min Skattkammare

    .. det är typ samma va? En med visor och en med ramsor? Elsa älskar dem, hon lär sig fler och fler ramsor utantill för varje dag :)

    Pippi gillar Elsa också, kanske är dags för lite Pippi-böcker. Jag har bara de gamla orginalböckerna, de är ju nästan helt utan bilder.
  28. 14
    Vi har Min Skattkammare .. det är typ samma va? En med visor och en med ramsor? Elsa älskar dem, hon lär sig fler och fler ramsor utantill för varje dag :)

    Pippi gillar Elsa också, kanske är dags för lite Pippi-böcker. Jag har bara de gamla orginalböckerna, de är ju nästan helt utan bilder.
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15

    Tack för tipsen!

    Det blir till att botanisera i bokhandeln den närmaste veckan!
  30. 15
    Tack för tipsen! Det blir till att botanisera i bokhandeln den närmaste veckan!
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16

    Mumin förresten...

    .. är det \"Vad tror du att det hände se\'n\", \"Vem ska trösta knyttet\" och liknande du tänker på då? Eller finns det ännu enklare?
  32. 16
    Mumin förresten... .. är det \"Vad tror du att det hände se\'n\", \"Vem ska trösta knyttet\" och liknande du tänker på då? Eller finns det ännu enklare?
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17

    Våra favvisar

    Bu och Bä-böckerna
    \"Historien om någon\" (fast det är också 70-tal...)
    Blå och gröna barnkammarboken (valda delar)

    Alma är en riktigt läsgalning - precis som sin mor! Hon tar t o m med sig en bok i sängen som hon bläddrar i tills hon somnar...
  34. 17
    Våra favvisar Bu och Bä-böckerna
    \"Historien om någon\" (fast det är också 70-tal...)
    Blå och gröna barnkammarboken (valda delar)

    Alma är en riktigt läsgalning - precis som sin mor! Hon tar t o m med sig en bok i sängen som hon bläddrar i tills hon somnar...
  35. Xappoline
    #18

    Boktips

    Kevins favoriter nu är:

    Bu och Bä
    Laban och Labolina
    Knacka på
    Böcker om traktorer och andra fordon (nörd!)
    Böckerna om Ludde (finns massa olika, de är roliga även för vuxna!)
    Böckerna om Kaj

    Detta är mest böcker av pekbok med kort historia.

    Istället för att läsa en lång läser vi flera korta.
  36. 18
    Boktips Kevins favoriter nu är:

    Bu och Bä
    Laban och Labolina
    Knacka på
    Böcker om traktorer och andra fordon (nörd!)
    Böckerna om Ludde (finns massa olika, de är roliga även för vuxna!)
    Böckerna om Kaj

    Detta är mest böcker av pekbok med kort historia.

    Istället för att läsa en lång läser vi flera korta.
  37. Ida m Jennie & skruttis
    #19

    Jennie gillar

    Jennie gillar böckerna om Rut och Knut, lagomt tokiga rimböcker.

    Emilia, fast där är det så mycket text i vissa att man får berätta om bilderna istället, annars tappar hon tålamodet.

    Ellen, framförallt Ellens boll och Ellen på stranden.

    Laban och Labolina.

    Max (det läser hon för oss).


  38. 19
    Jennie gillar Jennie gillar böckerna om Rut och Knut, lagomt tokiga rimböcker.

    Emilia, fast där är det så mycket text i vissa att man får berätta om bilderna istället, annars tappar hon tålamodet.

    Ellen, framförallt Ellens boll och Ellen på stranden.

    Laban och Labolina.

    Max (det läser hon för oss).


  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20

    Senaste favoriterna

    Jonna har precis fått två böcker om Mollan som hon bara avgudar. Jag trodde att språket i dem skulle va lite för simpelt för henne men icke. De gick hem direkt!

    Annars kan jag rekommendera någon bokklubb. Då kommer det ett par nya böcker i månaden som är anpassade för åldern. Smidigt och kul med nytt då och då! :)
  40. 20
    Senaste favoriterna Jonna har precis fått två böcker om Mollan som hon bara avgudar. Jag trodde att språket i dem skulle va lite för simpelt för henne men icke. De gick hem direkt!

    Annars kan jag rekommendera någon bokklubb. Då kommer det ett par nya böcker i månaden som är anpassade för åldern. Smidigt och kul med nytt då och då! :)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Vad läser era barn?
    By Nissa in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 11:18
  2. Vad läser era barn?
    By drumlan in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 15:20
  3. Vad läser era barn?
    By Charlotte A in forum Hem & fritid
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 15:05
  4. vad läser ni för era barn?
    By majsan28 in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 12:00
  5. Läser barn
    By Hojhoj in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar