Kalkfläckar på marmor
Hem & fritid
  1. Camelia
    #1

    Kalkfläckar på marmor

    (Jaaaa, jag håller på och ska fräscha upp hemma, svärisarna är på ingång för första gången. :-S)

    Det är fläckar efter blomkrukor (tror att det kan vara kalkfläckar) på mina fönsterbrädor i marmor.
    På järnaffären rekommenderade de ett kalkmedel som... inte alls var så bra att ha på marmor, det blev en stor fläck istället. :-/

    Hur får jag bort kalkringarna och går det att fräscha upp marmorbrädor så att de ser lite blankare ut på något sätt? De sitter fastmurade, så att ta lös dom och få dom polerade hos en stenfirma funkar inte.

    Jättetacksam för all hjälp!
  2. 1
    Kalkfläckar på marmor (Jaaaa, jag håller på och ska fräscha upp hemma, svärisarna är på ingång för första gången. :-S)

    Det är fläckar efter blomkrukor (tror att det kan vara kalkfläckar) på mina fönsterbrädor i marmor.
    På järnaffären rekommenderade de ett kalkmedel som... inte alls var så bra att ha på marmor, det blev en stor fläck istället. :-/

    Hur får jag bort kalkringarna och går det att fräscha upp marmorbrädor så att de ser lite blankare ut på något sätt? De sitter fastmurade, så att ta lös dom och få dom polerade hos en stenfirma funkar inte.

    Jättetacksam för all hjälp!
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2

    Säger bara:Möbelpolish!

    Blir kanonfint- och brukar ta bort vattenringar också. :-)Jag putsar mina ofta, ofta...Bara för att de blir så himla fina!:-)
    Annars stod det om rengöring av marmor i Ninas *heter hon väl* spalt i DN i lördags- den kanske finns på nätet?
  4. 2
    Säger bara:Möbelpolish! Blir kanonfint- och brukar ta bort vattenringar också. :-)Jag putsar mina ofta, ofta...Bara för att de blir så himla fina!:-)
    Annars stod det om rengöring av marmor i Ninas *heter hon väl* spalt i DN i lördags- den kanske finns på nätet?
  5. Camelia
    #3

    Kanon!

    Vanlig möbelpolish? Har du något namn - jag vill inte experimentera mer här...

    Jag kan tillägga att mina brädor är av det matta slaget (såna som finns i funkislägenheter). Jag antar att det nog kan vara skillnad på behandling av såna och av såna som är blankpolerade. (Mina föräldrar har såna och det är inte en repa och inte en fläck på dom trots att de suttit upp i 30 år. Mina verkar vara känsligare.)
  6. 3
    Kanon! Vanlig möbelpolish? Har du något namn - jag vill inte experimentera mer här...

    Jag kan tillägga att mina brädor är av det matta slaget (såna som finns i funkislägenheter). Jag antar att det nog kan vara skillnad på behandling av såna och av såna som är blankpolerade. (Mina föräldrar har såna och det är inte en repa och inte en fläck på dom trots att de suttit upp i 30 år. Mina verkar vara känsligare.)
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    hittat!

    Ladda ned bostadsbilagan från i fredags som pdf på dn.seoch läs sidan 11! Då får du svar på både marmor- och bordsproblemen!:-)*det gick inte att kopiera delar av texten,utan att få med typ hela artikeln...*
  8. 4
    hittat! Ladda ned bostadsbilagan från i fredags som pdf på dn.seoch läs sidan 11! Då får du svar på både marmor- och bordsproblemen!:-)*det gick inte att kopiera delar av texten,utan att få med typ hela artikeln...*
  9. Camelia
    #5

    Toppen - tack!

    Vinäger och bikarbonat, som är Yunkers universalmedel! ;-) Jag får göra ett allvarligt försök med det!

    Får jag fråga vad det är för möbelpolish du använder själv?
  10. 5
    Toppen - tack! Vinäger och bikarbonat, som är Yunkers universalmedel! ;-) Jag får göra ett allvarligt försök med det!

    Får jag fråga vad det är för möbelpolish du använder själv?
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6

    Turtle bilvax :-)

    Det använde vi på vårt marmorhandfat i badrummet. Låter skumt men funkar alldeles utmärkt. Annars polera med vanligt möbelpolish. Kan dock bli lite flammigt så bilvaxet ger ett bättre resultat.
  12. 6
    Turtle bilvax :-) Det använde vi på vårt marmorhandfat i badrummet. Låter skumt men funkar alldeles utmärkt. Annars polera med vanligt möbelpolish. Kan dock bli lite flammigt så bilvaxet ger ett bättre resultat.
  13. Camelia
    #7

    *fnissar*

    Okej, jag ska prova! Låter rätt kul, men det kan säkert funka.

    Tack för svaret!
  14. 7
    *fnissar* Okej, jag ska prova! Låter rätt kul, men det kan säkert funka.

    Tack för svaret!
  15. Medlem sedan
    Oct 2001
    #8

    mp, nå\'t heter det väl...*tänka*

    Och så har jag tidigare använt nå\'t med något så osannolikt som en bil(!) på...*märkligt, jag vet*

    Mina marmorbrädor *kommer från marmorträdet, va? ;-)* är släta och lena, men inte särskilt blanka i sig själva(men inte matta heller), och vår lgh är från 1944, så vi har nog lika, typ?
  16. 8
    mp, nå\'t heter det väl...*tänka* Och så har jag tidigare använt nå\'t med något så osannolikt som en bil(!) på...*märkligt, jag vet*

    Mina marmorbrädor *kommer från marmorträdet, va? ;-)* är släta och lena, men inte särskilt blanka i sig själva(men inte matta heller), och vår lgh är från 1944, så vi har nog lika, typ?
  17. Camelia
    #9

    Precis såna har jag!

    Och de är lite känsliga verkar det som. Mammas och pappas är suuuuperblanka, som en gravsten ungefär och på dom biter inget alls.

    Tack för alla tips! Jag ska ut och köpa vinäger, bikarbonat, terpentin och bilvax! Återkommer med resultatet!
  18. 9
    Precis såna har jag! Och de är lite känsliga verkar det som. Mammas och pappas är suuuuperblanka, som en gravsten ungefär och på dom biter inget alls.

    Tack för alla tips! Jag ska ut och köpa vinäger, bikarbonat, terpentin och bilvax! Återkommer med resultatet!

Liknande trådar

  1. Fräscha upp fönsterbräda av marmor
    By Teis in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 14:44
  2. Hur polerar man marmor
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 13:07
  3. Kalkfläckar på kakel?
    By Frippa in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 14:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar