Dolt fel...
Hem & fritid
  1. Anonym nu...
    #1

    Dolt fel...

    Vi sålde ett hus i höstas, det besiktades av köparen och vi köpte en ansvarsförsäkring om det skulle hittas dolda fel.

    Nu har de hittat ett dolt fel, det var en vattenskada under köksbänken. Vattnet har krypit i golvet under plastmattan rätt långt. Kök och vardagsrummet och troligvis hallen och ett sovrum är skadat.

    De har redan åtgärdat skadan, eftersom de ändå hade hantverkare hemma för att bygga om köket. Jag vet inte hur de har dokumenterat skadorna, men jag fattade det som att deras försäkringsbolag har varit där och tittat.
    Jag var själv där och tittade när de precis tagit bort plastmattan. Det var helt klart en vattenskada, det såg jag. Men jag vet inte hur gammal den kan ha varit, den var stor men inte så blöt, så min känsla var att den var äldre än ett år. Vi hade bott där i ett år, så det kan hända att det är de som sålde till oss som är ansvariga.

    Är det nån som varit med om nåt liknande? Hur svårt är det att bevisa för köparen att det är en dold skada? Om skadan visar sig vara äldre än från den tiden när vi bodde där, hur gör man då? Jag behöver lite input... Tack på förhand!
  2. 1
    Dolt fel... Vi sålde ett hus i höstas, det besiktades av köparen och vi köpte en ansvarsförsäkring om det skulle hittas dolda fel.

    Nu har de hittat ett dolt fel, det var en vattenskada under köksbänken. Vattnet har krypit i golvet under plastmattan rätt långt. Kök och vardagsrummet och troligvis hallen och ett sovrum är skadat.

    De har redan åtgärdat skadan, eftersom de ändå hade hantverkare hemma för att bygga om köket. Jag vet inte hur de har dokumenterat skadorna, men jag fattade det som att deras försäkringsbolag har varit där och tittat.
    Jag var själv där och tittade när de precis tagit bort plastmattan. Det var helt klart en vattenskada, det såg jag. Men jag vet inte hur gammal den kan ha varit, den var stor men inte så blöt, så min känsla var att den var äldre än ett år. Vi hade bott där i ett år, så det kan hända att det är de som sålde till oss som är ansvariga.

    Är det nån som varit med om nåt liknande? Hur svårt är det att bevisa för köparen att det är en dold skada? Om skadan visar sig vara äldre än från den tiden när vi bodde där, hur gör man då? Jag behöver lite input... Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2

    Har bestämt för mig

    att ett dolt fel, är ngt som säljaren borde haft aning om att det fanns. Sådant som man som säljare inte kunde ana, går ej under dolt fel.

    Har bekanta som fört en process till rättegång pga mögelskador i huset de köpte och som man kunde bevisa att förra ägarna visste om. Hade förra ägarna kunnat bevisa att de ej visste, anande ngt så har jag förstått det att då hade de ej kunnat vinna.
  4. 2
    Har bestämt för mig att ett dolt fel, är ngt som säljaren borde haft aning om att det fanns. Sådant som man som säljare inte kunde ana, går ej under dolt fel.

    Har bekanta som fört en process till rättegång pga mögelskador i huset de köpte och som man kunde bevisa att förra ägarna visste om. Hade förra ägarna kunnat bevisa att de ej visste, anande ngt så har jag förstått det att då hade de ej kunnat vinna.

Liknande trådar

  1. Dolt fel
    By Anonym in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:47
  2. Dolt fel?
    By Vänamön in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-24, 19:51
  3. Dolt nr
    By Grekyogin in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 10:36
  4. Dolt hot (film)
    By Zoégas in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 20:12
  5. Dolt hot
    By Terese A in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 15:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar