Päron var ingen höjdare...
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Päron var ingen höjdare...

    Försökte ge Alva lite päronpuré för att underlätta lite för magen nu när vi börjat med smakportioner men det var verkligen ingen höjdare tyckte hon. Hon skakade i hela kroppen och gjorde många roliga grimaser och efter två skedar vägrade hon öppna munnen ;-) Likadant med rivet päron som vi provade förra veckan, det var inte heller gott. Däremot gröt, majspuré och potatis är hur gott som helst. Konstigt, trodde hon skulle tycka om fruktpuré men hon verkar tycka att det är alldeles för surt.
    Finns det något annat som man kan ge som är lösande? Har tänkt prova katrinplommonpuré också...

    Och en fråga till, om man tänkt ha lite messmör i ersättningen, hur mycket ska man då ha i??
  2. 1
    Päron var ingen höjdare... Försökte ge Alva lite päronpuré för att underlätta lite för magen nu när vi börjat med smakportioner men det var verkligen ingen höjdare tyckte hon. Hon skakade i hela kroppen och gjorde många roliga grimaser och efter två skedar vägrade hon öppna munnen ;-) Likadant med rivet päron som vi provade förra veckan, det var inte heller gott. Däremot gröt, majspuré och potatis är hur gott som helst. Konstigt, trodde hon skulle tycka om fruktpuré men hon verkar tycka att det är alldeles för surt.
    Finns det något annat som man kan ge som är lösande? Har tänkt prova katrinplommonpuré också...

    Och en fråga till, om man tänkt ha lite messmör i ersättningen, hur mycket ska man då ha i??
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2

    Hi hi...

    konstigt att hon inte gillar päron men det är väl bara att prova nåt annat :)
    Elias fick jättemycket katrinplommon när han var liten och det gillade han. Jag kokade bara katrinplommon en stund i vatten och körde sen i mixern. Samma sak med aprikoser och det är ju också bra för hårda magar.
    Nu vet jag ingenting om messmör men en kompis till mig fick rådet att inte ha det i ersättningen eftersom det innehåller för mycket salt. Inte vet jag om det stämmer men i alla fall.
    Kram!
  4. 2
    Hi hi... konstigt att hon inte gillar päron men det är väl bara att prova nåt annat :)
    Elias fick jättemycket katrinplommon när han var liten och det gillade han. Jag kokade bara katrinplommon en stund i vatten och körde sen i mixern. Samma sak med aprikoser och det är ju också bra för hårda magar.
    Nu vet jag ingenting om messmör men en kompis till mig fick rådet att inte ha det i ersättningen eftersom det innehåller för mycket salt. Inte vet jag om det stämmer men i alla fall.
    Kram!
  5. Medlem sedan
    Mar 2006
    #3

    Annat tips

    Milla ammas och får lite extra och för att hålla magen i trim så späder vi ersättningen lite (med vatten). Kan vara ett tips, inte lösande då men ger effekt på sikt iallafall.
  6. 3
    Annat tips Milla ammas och får lite extra och för att hålla magen i trim så späder vi ersättningen lite (med vatten). Kan vara ett tips, inte lösande då men ger effekt på sikt iallafall.
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4

    Har också hört...

    att messmör innehåller salt men enl vår bvc-sköterska är det så lite så det är ingen fara eftersom man blandar ut det. Men vissa säger att det är för mycket salt och därför försöker jag hitta något annat för att hjälpa magen lite.
    Ska prova med katrinplommon och aprikoser, tack för tipset!!
  8. 4
    Har också hört... att messmör innehåller salt men enl vår bvc-sköterska är det så lite så det är ingen fara eftersom man blandar ut det. Men vissa säger att det är för mycket salt och därför försöker jag hitta något annat för att hjälpa magen lite.
    Ska prova med katrinplommon och aprikoser, tack för tipset!!
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Vet inte...

    om det är så bra eftersom Alva bara får ersättning och ammas inte alls längre. Fast det verkar som om det är av den andra maten hon blir trögare i magen, ersättning har hon ju ätit sedan hon var 2 veckor gammal och det har aldrig varit något problem. Tack ändå!
  10. 5
    Vet inte... om det är så bra eftersom Alva bara får ersättning och ammas inte alls längre. Fast det verkar som om det är av den andra maten hon blir trögare i magen, ersättning har hon ju ätit sedan hon var 2 veckor gammal och det har aldrig varit något problem. Tack ändå!
  11. Medlem sedan
    Mar 2006
    #6

    En tesked

    Blev lite nyfiken och kollade runt lite och hittade att en tesked kan man ha i ersättningen för att få en lösande effekt.
  12. 6
    En tesked Blev lite nyfiken och kollade runt lite och hittade att en tesked kan man ha i ersättningen för att få en lösande effekt.
  13. KAJO
    #7

    Lägger mig i *på besök*

    eftersom jag var hos doktorn igår och diskuterade just förstoppning hos barn som får ersättning. Enligt honom går det utmärkt att peta i en klick messmör i varje flaska då salthalten på intet sätt skulle kunna vara farlig. Han sa också att man rekommenderar saltfri kost det första året eftersom man vet att barnets njurar ej klarar av att bryta ner saltet de tre första månaderna, och som med alla rekommedationer tar man i lite i överkant för säkerhets skull. \"Fast för den saken skull behöver du ju inte springa hem nu och salta allt bebisen ska stoppa i sig\" tillade han lite skämtsamt. Men messmör var enligt honom helt ok!!
  14. 7
    Lägger mig i *på besök* eftersom jag var hos doktorn igår och diskuterade just förstoppning hos barn som får ersättning. Enligt honom går det utmärkt att peta i en klick messmör i varje flaska då salthalten på intet sätt skulle kunna vara farlig. Han sa också att man rekommenderar saltfri kost det första året eftersom man vet att barnets njurar ej klarar av att bryta ner saltet de tre första månaderna, och som med alla rekommedationer tar man i lite i överkant för säkerhets skull. \"Fast för den saken skull behöver du ju inte springa hem nu och salta allt bebisen ska stoppa i sig\" tillade han lite skämtsamt. Men messmör var enligt honom helt ok!!
  15. KAJO
    #8

    Och

    katrinplommonpuré rekommenderade han också för magen. En sked om dagen för min kille som är för liten för smakisar, men jag antar att det går bra med mer för er!
  16. 8
    Och katrinplommonpuré rekommenderade han också för magen. En sked om dagen för min kille som är för liten för smakisar, men jag antar att det går bra med mer för er!

Liknande trådar

  1. Örontermometer är ju ingen höjdare.
    By blå fågeln in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 07:59
  2. ingen höjdare här
    By Lin-nea in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 17:56
  3. Kex var ingen höjdare!
    By Syskondags in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 22:30
  4. ingen höjdare
    By ok att va anonym nu? in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 21:22
  5. Ingen höjdare med magsjuka
    By Luringen bf 8 okt? in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 18:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar