Vårdbidrag för hörselskada?
Hörselskador & nedsättning
  1. Mamman
    #1

    Vårdbidrag för hörselskada?

    Hej!
    Har en 14 årig son som har fått en hörselskada pga för många öroninflammationer och som för några månader sedan fick hörapparat..
    Han har rejält sänkt hörsel på höger öra.
    Kan man söka vårdbidrag för detta, nån som vet??
  2. 1
    Vårdbidrag för hörselskada? Hej!
    Har en 14 årig son som har fått en hörselskada pga för många öroninflammationer och som för några månader sedan fick hörapparat..
    Han har rejält sänkt hörsel på höger öra.
    Kan man söka vårdbidrag för detta, nån som vet??
  3. Birgitta
    #2

    Ja absoult!

    Hej!

    Hörselskador där barnet har hörapparat har man rätt att söka för! Så sa de till oss och det gick bra. Man kan ju inte få mer än avslag i vart fall.

    Vi har två hörselskadade barn och får vårdbidrag för dem.
  4. 2
    Ja absoult! Hej!

    Hörselskador där barnet har hörapparat har man rätt att söka för! Så sa de till oss och det gick bra. Man kan ju inte få mer än avslag i vart fall.

    Vi har två hörselskadade barn och får vårdbidrag för dem.
  5. Mamman
    #3

    tack..

    Ska sätta mig och gå igenom papper, verkar vara megaextremt krångligt att bara fylla i tycker jag :(
  6. 3
    tack.. Ska sätta mig och gå igenom papper, verkar vara megaextremt krångligt att bara fylla i tycker jag :(
  7. Birgitta
    #4

    Sätt igång direkt!

    Hej igen!

    Jag känner precis igen mig!!! Det känns som ett berg att klättra upp på. Men sätt igång direkt! Det är faktiskt inte alls svårt! Få in ansökan nu på stuberten! Du får vårdbidrag retroaktivt från ansökningsdatum, när det väl är beviljat. Läkarintyg kan man skicka in i efterhand (det tar ofta ett tag att få).

    Det Du ska göra är att ringa (nu dirket) till kuratorn på er hörselvård. Hon har blanketter och talar om precis allt man ska tänka på att ta med (så mycket man kan komma på) och har ofta ett PM med tips om allt som ska vara med.

    Vår kurator sa att nyckelordet är \"säker kommunikation\", dvs allt Ni gör hemma ska vara till hjälp för att särkerställa barnets kommunikation.

    Första gången drog jag på det ett år!!!!! Gissa om jag ångrade mig när jag väl toj tjuren vid hornen (och läkarintyget hade redan gått ut!) Andra gången samma månad hon fick hörappareter!

    Lycka till!
  8. 4
    Sätt igång direkt! Hej igen!

    Jag känner precis igen mig!!! Det känns som ett berg att klättra upp på. Men sätt igång direkt! Det är faktiskt inte alls svårt! Få in ansökan nu på stuberten! Du får vårdbidrag retroaktivt från ansökningsdatum, när det väl är beviljat. Läkarintyg kan man skicka in i efterhand (det tar ofta ett tag att få).

    Det Du ska göra är att ringa (nu dirket) till kuratorn på er hörselvård. Hon har blanketter och talar om precis allt man ska tänka på att ta med (så mycket man kan komma på) och har ofta ett PM med tips om allt som ska vara med.

    Vår kurator sa att nyckelordet är \"säker kommunikation\", dvs allt Ni gör hemma ska vara till hjälp för att särkerställa barnets kommunikation.

    Första gången drog jag på det ett år!!!!! Gissa om jag ångrade mig när jag väl toj tjuren vid hornen (och läkarintyget hade redan gått ut!) Andra gången samma månad hon fick hörappareter!

    Lycka till!
  9. Mamman
    #5

    har knepat med pappren nu

    och jisses vad tid och timmar man kom upp i, även merkostnaderna var en hel del..Normalt ska man inte behöva lägga ner så mycket i tid på en trettonåring..
    Var hos doktorn igår, och enligt audiogrammet, som inte jag fattar så mycket om, så var hörseln dålig och hörapparaten var nåt han bara ska använda. Nåt med 40-50dc, om det säger er nåt?
    Nu är det bara och se om det blir beviljat ens en gång :(
  10. 5
    har knepat med pappren nu och jisses vad tid och timmar man kom upp i, även merkostnaderna var en hel del..Normalt ska man inte behöva lägga ner så mycket i tid på en trettonåring..
    Var hos doktorn igår, och enligt audiogrammet, som inte jag fattar så mycket om, så var hörseln dålig och hörapparaten var nåt han bara ska använda. Nåt med 40-50dc, om det säger er nåt?
    Nu är det bara och se om det blir beviljat ens en gång :(
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    ja

    jag begriper en del av audiogrammet,,,,,,,,,,,,,hör han på 40-50 dB över alla frekvenser eller är det en diskantnedsättning han har? Går han i vanlig klass eller i hörselklass?
    Sedan undrar jag vad det är för merkostnader ni har pga hörselskadan? Har han en dubbelsidig hörselskada?
    Har själv vb för ett barn med bokstavsdiagnoser, men har också en annan dotter med en lindrig hörselskada på ena örat. Har ej säkt vb för henne för jag tycker inte vi har något direkt merjobb och inga merkostnader. Nyfiken på vad ni har kommit fram till.
    Hälsningar Åsa (mamma och audionom).
  12. 6
    ja jag begriper en del av audiogrammet,,,,,,,,,,,,,hör han på 40-50 dB över alla frekvenser eller är det en diskantnedsättning han har? Går han i vanlig klass eller i hörselklass?
    Sedan undrar jag vad det är för merkostnader ni har pga hörselskadan? Har han en dubbelsidig hörselskada?
    Har själv vb för ett barn med bokstavsdiagnoser, men har också en annan dotter med en lindrig hörselskada på ena örat. Har ej säkt vb för henne för jag tycker inte vi har något direkt merjobb och inga merkostnader. Nyfiken på vad ni har kommit fram till.
    Hälsningar Åsa (mamma och audionom).
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7

    Också nyfiken!

    Har en son som är ensidigt döv pga missbildat mellan/ytteröra (mikrotit/artresi). Vi har inte sökt något vb, trots att vi informerats om möjligheten av kuratorn på Hörselvården. Jag kan inte se att vi har några merkostnader eller att vi lägger ner mer tid på Axel pga hans ensidiga dövhet. Jag skriver inte detta för att kristisera eller ifrågasätta ert beslut att söka vb utan undrar helt enkelt vilka saker som ni ser som merkostnader och mertid. Kanske är det vi som missat det uppenbara?!:-)
  14. 7
    Också nyfiken! Har en son som är ensidigt döv pga missbildat mellan/ytteröra (mikrotit/artresi). Vi har inte sökt något vb, trots att vi informerats om möjligheten av kuratorn på Hörselvården. Jag kan inte se att vi har några merkostnader eller att vi lägger ner mer tid på Axel pga hans ensidiga dövhet. Jag skriver inte detta för att kristisera eller ifrågasätta ert beslut att söka vb utan undrar helt enkelt vilka saker som ni ser som merkostnader och mertid. Kanske är det vi som missat det uppenbara?!:-)
  15. anne.h
    #8

    Beror kanske

    på hur gammalt barnet är, när hörselnedsättningen kom osv..?
    Vet iaf att min sons behov ökat jättemycket de senaste åren, fast han blivit äldre..
  16. 8
    Beror kanske på hur gammalt barnet är, när hörselnedsättningen kom osv..?
    Vet iaf att min sons behov ökat jättemycket de senaste åren, fast han blivit äldre..
  17. Mamman
    #9

    Han är 13 år, snart 14..

    Då ska man inte behöva ha så mycket hjälp som han får..han ska vara mer självgående, och det här är med hjälp av fk som vi har kommit fram till att dessa extra jobb och utgifter finns.Han har tex fått pärlcystor i örat, och är inne på koll ofta. Markus blev ett tag isolerad, och satt för sig själv, och pga det så satt vi in han på en sport, där min sambo blev tränare. Där lägger han ner otrolig energi på Markus för att han ska kunna hänga med, och få den sociala biten, som är viktigt för en tonåring. Och det gäller både matcher och träningar som uppkommer bara det 6 timmar i veckan. Markus har ändrats till en gladare kille kan jag nämna. Sen skolan är ett annat skitkapitel. Varje dag lär jag kolla med honom om han har tex uppfattat läxor osv,och hjälpa honom med dessa eftersom han inte får extra hjälp på skolan. Han har haft svårt för sig i skolan, och har svårt. Han har en klassföreståndare som fullständigt skiter i att han är hörselskadad, och anser att han ska klara sig själv, och det vet både vi som föräldra och M läkare att han inte gör.Och han går i en normal klass. Han är trött och okoncentrerad, och det går inte att kräva att han ska göra klart läxor bums, man lär ta korta perioder med honom under en dag.
    Han har en del hjälpmedel, som saker ifrån apoteket, för att han tex ska kunna duscha, det får inte komma in vatten. Vi köper ofta blåshjälpmedel, som vi oxå lär påminna han tretusen gånger om dagen att han ska göra.Jag har stor kontakt med skolhörselpedagogen och får hjälp av henne.
    Det här är bara en liten del av vad vi har tagit med, och enligt kvinnan på fk, så låter det här rimligt, med tanke på markus ålder.
    Det här med audigrammet vet jag inget om, och det gäller ett öra. Enligt markus doktor var det här inte bra, och skulle det här ha suttit på det friska örat, den hörseln han har på högra, så hade han varit tvungen att använda hörapparat konstant, för att ens kunna klara sig.
    Och jag har varit så dum, att jag inte har sökt det här tidigare, genom att han har varit hörselskadad länge..men men..

  18. 9
    Han är 13 år, snart 14.. Då ska man inte behöva ha så mycket hjälp som han får..han ska vara mer självgående, och det här är med hjälp av fk som vi har kommit fram till att dessa extra jobb och utgifter finns.Han har tex fått pärlcystor i örat, och är inne på koll ofta. Markus blev ett tag isolerad, och satt för sig själv, och pga det så satt vi in han på en sport, där min sambo blev tränare. Där lägger han ner otrolig energi på Markus för att han ska kunna hänga med, och få den sociala biten, som är viktigt för en tonåring. Och det gäller både matcher och träningar som uppkommer bara det 6 timmar i veckan. Markus har ändrats till en gladare kille kan jag nämna. Sen skolan är ett annat skitkapitel. Varje dag lär jag kolla med honom om han har tex uppfattat läxor osv,och hjälpa honom med dessa eftersom han inte får extra hjälp på skolan. Han har haft svårt för sig i skolan, och har svårt. Han har en klassföreståndare som fullständigt skiter i att han är hörselskadad, och anser att han ska klara sig själv, och det vet både vi som föräldra och M läkare att han inte gör.Och han går i en normal klass. Han är trött och okoncentrerad, och det går inte att kräva att han ska göra klart läxor bums, man lär ta korta perioder med honom under en dag.
    Han har en del hjälpmedel, som saker ifrån apoteket, för att han tex ska kunna duscha, det får inte komma in vatten. Vi köper ofta blåshjälpmedel, som vi oxå lär påminna han tretusen gånger om dagen att han ska göra.Jag har stor kontakt med skolhörselpedagogen och får hjälp av henne.
    Det här är bara en liten del av vad vi har tagit med, och enligt kvinnan på fk, så låter det här rimligt, med tanke på markus ålder.
    Det här med audigrammet vet jag inget om, och det gäller ett öra. Enligt markus doktor var det här inte bra, och skulle det här ha suttit på det friska örat, den hörseln han har på högra, så hade han varit tvungen att använda hörapparat konstant, för att ens kunna klara sig.
    Och jag har varit så dum, att jag inte har sökt det här tidigare, genom att han har varit hörselskadad länge..men men..

  19. Mamman
    #10

    kan påpeka

    att jag inte tyckte det fanns lika mycket jobb med han tex när han var fem, nu är det en större skillnad...
    Men som sagt, tror det är mer åldersrelaterat.
    Och han har ingen lätt hörselskada.
  20. 10
    kan påpeka att jag inte tyckte det fanns lika mycket jobb med han tex när han var fem, nu är det en större skillnad...
    Men som sagt, tror det är mer åldersrelaterat.
    Och han har ingen lätt hörselskada.
  21. Medlem sedan
    Mar 2004
    #11

    Kan tänka mig....

    att åldern spelar stor roll. Vår son är ju bara 5 år så det kanske kan bli så att vb kan bli motiverat för vår del längre fram.

    Lycka till med ansökan!
  22. 11
    Kan tänka mig.... att åldern spelar stor roll. Vår son är ju bara 5 år så det kanske kan bli så att vb kan bli motiverat för vår del längre fram.

    Lycka till med ansökan!
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12

    oj (till mamman)

    Det låter som att han påverkas mycket av att ha en ensidig hörselnedsättning. Så mycket påverkas absolut inte min dotter. Så klart ni ska söka vb om ni har så där mycket mertid och merkostnader.
    Vad trist att inte skolan gör vad de kan för att underlätta,,,,har hörselvården varit i kontakt med skolan? Här åker hörselvårdens teknisker ut (och ibland också pedagoger) för att kolla vad som kan göras i skolmiljön för att underlätta för barnet. Lycka till med vårdbidraget.
    Hälsningar Åsa.
  24. 12
    oj (till mamman) Det låter som att han påverkas mycket av att ha en ensidig hörselnedsättning. Så mycket påverkas absolut inte min dotter. Så klart ni ska söka vb om ni har så där mycket mertid och merkostnader.
    Vad trist att inte skolan gör vad de kan för att underlätta,,,,har hörselvården varit i kontakt med skolan? Här åker hörselvårdens teknisker ut (och ibland också pedagoger) för att kolla vad som kan göras i skolmiljön för att underlätta för barnet. Lycka till med vårdbidraget.
    Hälsningar Åsa.
  25. Mamman
    #13

    jo

    skolhörselpedagogen blev rejält förbaskad när hon insåg hur nonchalerade vi blev, och har senast förra veckan varit dit på möte, vet ej riktigt hur det har gått, men förhoppningsvis bra.
    Vi har hållt på att tjafsa tex om spanskan. Han uppleveler spanskan jättejobbig, och har haft det sen sexan. Jag tänkte inte mer på det, utan tog upp det med hörselpedagogen. Då berättar hon att det är bevisat att barn med hörselskador har svårare för språk, och så ska man kunna få ändra. Tror ni att han har fått gjort det? Nej. Det fanns ingen motivering att han skulle få byta till något ämne, fast han har haft ig på varenda prov hitills i spanskan...
    Ja jag vet inte om vi har överdrivit, men när jag tänker efter hur mycket extra vi egentligen lägger ner, så kan jag inte bara släppa det och låta bli att skriva, för oss är ju verkligheten så..
  26. 13
    jo skolhörselpedagogen blev rejält förbaskad när hon insåg hur nonchalerade vi blev, och har senast förra veckan varit dit på möte, vet ej riktigt hur det har gått, men förhoppningsvis bra.
    Vi har hållt på att tjafsa tex om spanskan. Han uppleveler spanskan jättejobbig, och har haft det sen sexan. Jag tänkte inte mer på det, utan tog upp det med hörselpedagogen. Då berättar hon att det är bevisat att barn med hörselskador har svårare för språk, och så ska man kunna få ändra. Tror ni att han har fått gjort det? Nej. Det fanns ingen motivering att han skulle få byta till något ämne, fast han har haft ig på varenda prov hitills i spanskan...
    Ja jag vet inte om vi har överdrivit, men när jag tänker efter hur mycket extra vi egentligen lägger ner, så kan jag inte bara släppa det och låta bli att skriva, för oss är ju verkligheten så..
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14

    det spelar ingen roll

    om ni överdrivit lite i ansökan,,,för de flesta får ändå inte igenom allt man skrivit ändå........och om man då överdrivit lite så får man ju iallafall igenom det som faktiskt är sant ,,,,,,,,,,,inte så att man medvetet ska ljuga,,,,men man ska definitivt inte försöka släta över något eller försköna något.
    Det där med språk tycker jag över huvudtaget är fel,,,,alla är inte gjorda för att läsa språk. Idag finns inget annat val än apsårk,,,när vi var unga (iallafall jag) kunde man ju välja på drama, teknik och fler olika praktiska ämnen istället för att läsa ett tredje språk på högstadiet,,,,,men vill man idag slippe det tredje språket så måste man har svårt för engelska och svenska och välja att läsa extra i dessa ämnen istället för det tredje språket. Har man döremot inte svårt i engelska/svenska men ändå inte vill ha ett tredje språk så finns det nog inga sätt att komma förbi det. De som bestämmer detta tycker då tydligen att det är bättre att eleven får IG i ett ämne än att kanske få G/VG/MVG i ett praktiskt ämne. Helsjukt tycker jag.
    Jag/vi har ju ett bokstavsbarn och hon behöver inte extra hjälp isveneksa/engelska men hon är egentligen inte lämpad för att läsa ytterligare ett språk. Vet inte hur vi ska göra när hon ska upp i 7:an i höst. (Här börjar det tredje språket i sjuan).
    Oj detta blev långt ser jag *ler*.
    Åsa.
  28. 14
    det spelar ingen roll om ni överdrivit lite i ansökan,,,för de flesta får ändå inte igenom allt man skrivit ändå........och om man då överdrivit lite så får man ju iallafall igenom det som faktiskt är sant ,,,,,,,,,,,inte så att man medvetet ska ljuga,,,,men man ska definitivt inte försöka släta över något eller försköna något.
    Det där med språk tycker jag över huvudtaget är fel,,,,alla är inte gjorda för att läsa språk. Idag finns inget annat val än apsårk,,,när vi var unga (iallafall jag) kunde man ju välja på drama, teknik och fler olika praktiska ämnen istället för att läsa ett tredje språk på högstadiet,,,,,men vill man idag slippe det tredje språket så måste man har svårt för engelska och svenska och välja att läsa extra i dessa ämnen istället för det tredje språket. Har man döremot inte svårt i engelska/svenska men ändå inte vill ha ett tredje språk så finns det nog inga sätt att komma förbi det. De som bestämmer detta tycker då tydligen att det är bättre att eleven får IG i ett ämne än att kanske få G/VG/MVG i ett praktiskt ämne. Helsjukt tycker jag.
    Jag/vi har ju ett bokstavsbarn och hon behöver inte extra hjälp isveneksa/engelska men hon är egentligen inte lämpad för att läsa ytterligare ett språk. Vet inte hur vi ska göra när hon ska upp i 7:an i höst. (Här börjar det tredje språket i sjuan).
    Oj detta blev långt ser jag *ler*.
    Åsa.
  29. Mamman
    #15

    nä jag vet inte jag heller..

    men vet att han avskyr spanskan, och han vet att han aldrig kommer att uppnå betygskriterierna i spanskan. Det är liksom betygen det gäller, men det verkar skolan skita i. Hörselpedagogen var där på mötet oxå för spanskans skull för markus del, hon tycker det är bättre att dom lägger ner energi för nåt annat som han nu har lätt för, eftersom han har hörseln..så jag väntar bara på att hon ska höra av sig.
    Det är inte kul att se honom vara så pass less så att en skolkning snart är nog inte långt borta...
    Nä men det känns nästan som man överdriver, fast det är egentligen dom problemen vi har med honom. Att få honom att ens bära hörapparaten är ett gissel, han har haft så svårt för att acceptera den. Men nu tyckte läkaren att han nästan inte har nåt val..att så pass mycket var det nersatt. Men iofs som läget är nu med vätska och att han inte får upp trycket i örat, så fattade jag att apparaten inte gjorde så mycket, har jag fel?
  30. 15
    nä jag vet inte jag heller.. men vet att han avskyr spanskan, och han vet att han aldrig kommer att uppnå betygskriterierna i spanskan. Det är liksom betygen det gäller, men det verkar skolan skita i. Hörselpedagogen var där på mötet oxå för spanskans skull för markus del, hon tycker det är bättre att dom lägger ner energi för nåt annat som han nu har lätt för, eftersom han har hörseln..så jag väntar bara på att hon ska höra av sig.
    Det är inte kul att se honom vara så pass less så att en skolkning snart är nog inte långt borta...
    Nä men det känns nästan som man överdriver, fast det är egentligen dom problemen vi har med honom. Att få honom att ens bära hörapparaten är ett gissel, han har haft så svårt för att acceptera den. Men nu tyckte läkaren att han nästan inte har nåt val..att så pass mycket var det nersatt. Men iofs som läget är nu med vätska och att han inte får upp trycket i örat, så fattade jag att apparaten inte gjorde så mycket, har jag fel?
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16

    om hörapparaten

    Alltså kolla nu om jag fattat detta rätt?
    Din son har en ensidig hns (hörselnedsättning) som han har fått HA (hörapparat) för? Har han i samma örat vätska bakom trumhinnan? Och har undertruck i mellanörat? Men om jag har tolkat dig rätt så har han alltså redan en hns och vätskan är liksom ett plus ovanpå detta?
    Även i detta fall så gör HA nytta. Om du tänker dig när det slår lock för öronen,,,,,,t.ex. när man är förkyld. Så är det när han har vätska bakom trumhinnan och undertryck i mellanörat. Så den nedsättning som vi alla får vid såna tillfällen,,,den får också han.
    Så om HA hjälper upp hans hörsel mycket bra så hjälper den lite mindre när han har vätska bakom trumhinnan,,,men den hjälper ändå en del.
    Var det svar på din fråga?
    Har du en kopia på hans audiogram? Isåfall kan jag tolka det åt dig om du bara beskriver vissa saker jag vill veta. Hojta isåfall.
    Hälsningar Åsa.
  32. 16
    om hörapparaten Alltså kolla nu om jag fattat detta rätt?
    Din son har en ensidig hns (hörselnedsättning) som han har fått HA (hörapparat) för? Har han i samma örat vätska bakom trumhinnan? Och har undertruck i mellanörat? Men om jag har tolkat dig rätt så har han alltså redan en hns och vätskan är liksom ett plus ovanpå detta?
    Även i detta fall så gör HA nytta. Om du tänker dig när det slår lock för öronen,,,,,,t.ex. när man är förkyld. Så är det när han har vätska bakom trumhinnan och undertryck i mellanörat. Så den nedsättning som vi alla får vid såna tillfällen,,,den får också han.
    Så om HA hjälper upp hans hörsel mycket bra så hjälper den lite mindre när han har vätska bakom trumhinnan,,,men den hjälper ändå en del.
    Var det svar på din fråga?
    Har du en kopia på hans audiogram? Isåfall kan jag tolka det åt dig om du bara beskriver vissa saker jag vill veta. Hojta isåfall.
    Hälsningar Åsa.
  33. Mamman
    #17

    ska svara nu då

    jo han har en ensidig hörselnedsättning, som han har fått hörapparat för. Han har vätska bakom trumhinnan och även så har trummhinnan dragit sig tillbaka. Han var in 2003 och gjorde en stor operation där dom böt ut en massa saker i hans öra, bland annat något ben, han hade fått pärlcysta och vissa delar hade förtvinat, även nu så var nåt som kallades för byglar troligtvis av igen, förstog inte riktigt..så det är därför vi ska på täta kontroller igen. Då förklarade läkaren för mig, att när han inte får upp det här trycket i örat, och för att vätskan fanns i örat, så gjorde inte hörapparaten någon nytta. Fattade heller inte varför, kanske ska ringa och kolla så jag fattade honom rätt? Jodå jag sitter här nu med kopian av audiogrammet, som inte jag fattar ett skvatt utav. Tack för alla tips och för all hjälp man får :)
  34. 17
    ska svara nu då jo han har en ensidig hörselnedsättning, som han har fått hörapparat för. Han har vätska bakom trumhinnan och även så har trummhinnan dragit sig tillbaka. Han var in 2003 och gjorde en stor operation där dom böt ut en massa saker i hans öra, bland annat något ben, han hade fått pärlcysta och vissa delar hade förtvinat, även nu så var nåt som kallades för byglar troligtvis av igen, förstog inte riktigt..så det är därför vi ska på täta kontroller igen. Då förklarade läkaren för mig, att när han inte får upp det här trycket i örat, och för att vätskan fanns i örat, så gjorde inte hörapparaten någon nytta. Fattade heller inte varför, kanske ska ringa och kolla så jag fattade honom rätt? Jodå jag sitter här nu med kopian av audiogrammet, som inte jag fattar ett skvatt utav. Tack för alla tips och för all hjälp man får :)
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18

    ok

    kan du messa mig (klicka på mitt namn), så ska jag svara dig där,,,,,,,,,blir så långt annars. Jag vill veta lite olika saker för att tolka audiogrammet.
    Hälsningar Åsa.
  36. 18
    ok kan du messa mig (klicka på mitt namn), så ska jag svara dig där,,,,,,,,,blir så långt annars. Jag vill veta lite olika saker för att tolka audiogrammet.
    Hälsningar Åsa.
  37. Medlem sedan
    May 2000
    #19

    Jag måste \"protestera\" lite..

    mot att det är \"bevisat\" att barn med hörselskador har svårare för språk. Om barnet är normalt i övrigt så beror det helt och hållet på de yttre förutsättningarna barnet har i undervisningssituationen. Då tänker jag på bla ljudmiljön, gruppens storlek m.m. Jag jobbar på en skola för döva och hsk barn och några elever här läser spanska i språkval och det går bra trots det är deras fjärde språk, svenska, teckenspråk, engelska och så spanska..

    Jag hoppas alla problem löser sig för er i fortsättningen ... Lycka till..
  38. 19
    Jag måste \"protestera\" lite.. mot att det är \"bevisat\" att barn med hörselskador har svårare för språk. Om barnet är normalt i övrigt så beror det helt och hållet på de yttre förutsättningarna barnet har i undervisningssituationen. Då tänker jag på bla ljudmiljön, gruppens storlek m.m. Jag jobbar på en skola för döva och hsk barn och några elever här läser spanska i språkval och det går bra trots det är deras fjärde språk, svenska, teckenspråk, engelska och så spanska..

    Jag hoppas alla problem löser sig för er i fortsättningen ... Lycka till..
  39. Mamman
    #20

    jaha?

    men det här var nåt som kom i från skolans hörselpedagog, som själv sa att det kunde vara problem för en hörselskadad elev med språk. Det är ganska jobbigt när man sitter och får dubblad budskap i allt, så jag tror jag ringer runt och frågar istället för att fråga här, för jag blir bara mer förvirrad,
  40. 20
    jaha? men det här var nåt som kom i från skolans hörselpedagog, som själv sa att det kunde vara problem för en hörselskadad elev med språk. Det är ganska jobbigt när man sitter och får dubblad budskap i allt, så jag tror jag ringer runt och frågar istället för att fråga här, för jag blir bara mer förvirrad,
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. 35 och 45 decibel,hörselskada?
    By Sisu80 in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 20:51
  2. Tusen frågor om hörselskada
    By tindra76 in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 09:40
  3. Vad räknas som hörselskada???
    By trebarnsmamma in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 20:54
  4. Vad räknas som hörselskada??
    By trebarnsmamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 21:32
  5. vårdbidrag för hörselskada
    By Mamman in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 11:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar