Hur många kalorier?
Vikt
  1. pabobo
    #1

    Hur många kalorier?

    Jag försöker bli gravid och bär redan på några kilos övervikt, 5-6 kg. Nu tänkte jag försöka gå ner dem under tid jag försöker att bli gravid. Inte banta men kanske ligga på ca 1200 kcal/dag.
    Hur många kalorier bör man äta när man är gravid för att fostret ska få allt vad det behöver??
  2. 1
    Hur många kalorier? Jag försöker bli gravid och bär redan på några kilos övervikt, 5-6 kg. Nu tänkte jag försöka gå ner dem under tid jag försöker att bli gravid. Inte banta men kanske ligga på ca 1200 kcal/dag.
    Hur många kalorier bör man äta när man är gravid för att fostret ska få allt vad det behöver??
  3. Thess 70,3 (75,4->67)
    #2

    Du skall INTE gå ner i vikt...

    ...när du är gravid och beroende på hur stor du är och hur mycket du motionerar så bör du nog ligga runt 2000 kcal. Jag tror att man brukar räkna på att man för att hålla sin vikt behöver 30*vikten i kcal per dag.

    /Therese
  4. 2
    Du skall INTE gå ner i vikt... ...när du är gravid och beroende på hur stor du är och hur mycket du motionerar så bör du nog ligga runt 2000 kcal. Jag tror att man brukar räkna på att man för att hålla sin vikt behöver 30*vikten i kcal per dag.

    /Therese
  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    1200 är lite

    Räkna med 22 kcal per kroppskilo när du viktminskar, inte mindre än så. Om du blir gravid ska du inte räkna kcal utan äta dig mätt på bra och nyttig mat.
  6. 3
    1200 är lite Räkna med 22 kcal per kroppskilo när du viktminskar, inte mindre än så. Om du blir gravid ska du inte räkna kcal utan äta dig mätt på bra och nyttig mat.
  7. pabobo
    #4

    Mja...

    ...jag är ju inte gravid ännu men försöker bli det. Under tiden tänkte jag att det ju inte kan vara fel att införa lite hälsosammare leverene och samtidigt tappa några okynneskilon som bonus??
    Tänkte mig ca 1200 kcal/dag tills jag blir gravid och sen 1500-2000 beroende på träning det första halvåret.
    Vad tror du om det?
  8. 4
    Mja... ...jag är ju inte gravid ännu men försöker bli det. Under tiden tänkte jag att det ju inte kan vara fel att införa lite hälsosammare leverene och samtidigt tappa några okynneskilon som bonus??
    Tänkte mig ca 1200 kcal/dag tills jag blir gravid och sen 1500-2000 beroende på träning det första halvåret.
    Vad tror du om det?
  9. pabobo
    #5

    NÄR jag blir gravid-...

    ...kommer jag givetvis att äta vad jag och fostret behöver. Men det känns även viktigt att komma i så bra form som möjligt innan graviditeten och även införa bättre vanor. Att jag sen kommer att tappa beror nog till största delen på att jag inte äter så nyttigt i dagsläget.
  10. 5
    NÄR jag blir gravid-... ...kommer jag givetvis att äta vad jag och fostret behöver. Men det känns även viktigt att komma i så bra form som möjligt innan graviditeten och även införa bättre vanor. Att jag sen kommer att tappa beror nog till största delen på att jag inte äter så nyttigt i dagsläget.
  11. Kattiz
    #6

    hmm

    det låter som en helt ovetande person som planerar sitt första barn. Det är helt ok att leva sunt när ni \"försöker\" bli gravid men under graviditeten händer massor med kroppen och att planera såpass över hur man ska leva då är i stort sett omöjligt, det kan hända du mår som en prinsessa eller så är du sängliggande 9månader.
    Det låter ärligt sagt lite naivt i mina öron!
    Anser inte att du behöver räkna kcal under grav., men det betyder inte att du ska äta allt som som du känner för heller.Utan håll en sund inställning.
    Lycka till..
  12. 6
    hmm det låter som en helt ovetande person som planerar sitt första barn. Det är helt ok att leva sunt när ni \"försöker\" bli gravid men under graviditeten händer massor med kroppen och att planera såpass över hur man ska leva då är i stort sett omöjligt, det kan hända du mår som en prinsessa eller så är du sängliggande 9månader.
    Det låter ärligt sagt lite naivt i mina öron!
    Anser inte att du behöver räkna kcal under grav., men det betyder inte att du ska äta allt som som du känner för heller.Utan håll en sund inställning.
    Lycka till..
  13. pabobo
    #7

    Inte så naiv...

    men har man haft problem med vikten tidigare så försöker man hålla koll så man inte överäter, man lägger på sig ändå när man blir gravid (inte bara sånt som ökad blodmängd och vätska). Räcker 2000 kcal till en gravid kvinna så planerar jag matdagen därefter så jag får med allt jag/vi behöver med rätt sammansättning.
    Vi planerar som sagt att skaffa barn men jag är inte gravid ännu, så NU bör det inte vara så konstigt att ligga på 12-1500 kcal. Det är inte sunt att bli gravid när man är överviktig. Det drabbar ju ens leder och hjärta mm.
    Anser du verkligen detta vara naivt tänkande???!
    Givetvis KAN jag bli sängliggande i 9 månader, men man kan ju inte förutsätta det värsta, eller hur? Även DÅ måste det ju vara viktigt så man får nog med näring.
  14. 7
    Inte så naiv... men har man haft problem med vikten tidigare så försöker man hålla koll så man inte överäter, man lägger på sig ändå när man blir gravid (inte bara sånt som ökad blodmängd och vätska). Räcker 2000 kcal till en gravid kvinna så planerar jag matdagen därefter så jag får med allt jag/vi behöver med rätt sammansättning.
    Vi planerar som sagt att skaffa barn men jag är inte gravid ännu, så NU bör det inte vara så konstigt att ligga på 12-1500 kcal. Det är inte sunt att bli gravid när man är överviktig. Det drabbar ju ens leder och hjärta mm.
    Anser du verkligen detta vara naivt tänkande???!
    Givetvis KAN jag bli sängliggande i 9 månader, men man kan ju inte förutsätta det värsta, eller hur? Även DÅ måste det ju vara viktigt så man får nog med näring.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8

    1200 är för lite

    såvida du inte är en väldigt liten person och på 1200 kcal ärdet dessutom svårt att få i sig alla de vitaminer och mineraler mm som kroppen behöver. På 1200 är det oxå svårt att klämma in de nyttiga fetter kroppen behöver för att fungera bra.

    Jag tycker att du skall satsa på att röra på dig och se över vad du kan plocka bort ur kosten som är av mer onyttig karaktär. 5-6 kg är inte direkt några problem att bli av med. Det behövs ingen lågkaloridiet för det. 2 menscyklar med kontinuerlig motion och ett sunt ätande så borde kilona vara borta och du kan på allvar planera att bli gravid. Dina 5-6 kg övervikt vad är de relatirade mot, ett normalt BMI på över skalan eller är det bara trivselkilon?
  16. 8
    1200 är för lite såvida du inte är en väldigt liten person och på 1200 kcal ärdet dessutom svårt att få i sig alla de vitaminer och mineraler mm som kroppen behöver. På 1200 är det oxå svårt att klämma in de nyttiga fetter kroppen behöver för att fungera bra.

    Jag tycker att du skall satsa på att röra på dig och se över vad du kan plocka bort ur kosten som är av mer onyttig karaktär. 5-6 kg är inte direkt några problem att bli av med. Det behövs ingen lågkaloridiet för det. 2 menscyklar med kontinuerlig motion och ett sunt ätande så borde kilona vara borta och du kan på allvar planera att bli gravid. Dina 5-6 kg övervikt vad är de relatirade mot, ett normalt BMI på över skalan eller är det bara trivselkilon?
  17. Kattiz
    #9

    tack..

    ja det där verkade ju lite bättre. Ditt första inlägg var lite naivt kanske, men svaret nu visar ju att du har bra koll på läget.
    Personligen har jag varit överviktig vid första barnet, då gick jag upp 7kg, inte mycket alls. Tänkte på vad jag stoppade i munnen. Barnet tog av det som redan fanns på kroppen. Med barn nr 2 var jag norm.vikt och gick upp 11kg, skippade allt godis, snacks och bullar.
    Innan jag blev grav. med barn nr 2 så åt jag precis som du har planer på 12-1500kcal/dag. Så jag tycker du är på rätt spår, men ha inte så stora \"krav\" på dig under graviditeten.
  18. 9
    tack.. ja det där verkade ju lite bättre. Ditt första inlägg var lite naivt kanske, men svaret nu visar ju att du har bra koll på läget.
    Personligen har jag varit överviktig vid första barnet, då gick jag upp 7kg, inte mycket alls. Tänkte på vad jag stoppade i munnen. Barnet tog av det som redan fanns på kroppen. Med barn nr 2 var jag norm.vikt och gick upp 11kg, skippade allt godis, snacks och bullar.
    Innan jag blev grav. med barn nr 2 så åt jag precis som du har planer på 12-1500kcal/dag. Så jag tycker du är på rätt spår, men ha inte så stora \"krav\" på dig under graviditeten.
  19. Medlem sedan
    Jan 2006
    #10

    Tycker

    det låter bra att skaffa sig sunda matvanor innan graviditet.Har själv vägt för mycke före grav. och det har en tendens att bli mer.När du sen är gravid äter du självklart bra mat och mat som du och bebisen mår bra av.
  20. 10
    Tycker det låter bra att skaffa sig sunda matvanor innan graviditet.Har själv vägt för mycke före grav. och det har en tendens att bli mer.När du sen är gravid äter du självklart bra mat och mat som du och bebisen mår bra av.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Leyse filosoferar

    Tycker nog att du fått ett lite hårt svar. Tycker nog att du kan försöka gå ner i vikt innan du blir med barn om du nu vill det. Men du ska nog inte ligga så lågt i kcal att din kropp ställer in sig på svält, för då tror jag faktiskt att du kan få svårare att bli med barn. Men det var ett helt ovetenskapligt uttalande.

    Men det rörde sig ju inte om jättemånga kilon för din del heller och då tror jag inte att det är osunt för kroppen att bli med barn med din nuvarande vikt, om det tex skulle ta på första försöket :).
  22. 11
    Leyse filosoferar Tycker nog att du fått ett lite hårt svar. Tycker nog att du kan försöka gå ner i vikt innan du blir med barn om du nu vill det. Men du ska nog inte ligga så lågt i kcal att din kropp ställer in sig på svält, för då tror jag faktiskt att du kan få svårare att bli med barn. Men det var ett helt ovetenskapligt uttalande.

    Men det rörde sig ju inte om jättemånga kilon för din del heller och då tror jag inte att det är osunt för kroppen att bli med barn med din nuvarande vikt, om det tex skulle ta på första försöket :).
  23. pabobo
    #12

    TACK!

    Jag tycker själv att jag har bra koll på vad jag kan stoppa i mig. Hade typ samma övervikt som nu, vid min första graviditet och gick upp 23 kg. Därför vill jag vara bättre förberedd nu med hälsosammare mat och ork att träna.
  24. 12
    TACK! Jag tycker själv att jag har bra koll på vad jag kan stoppa i mig. Hade typ samma övervikt som nu, vid min första graviditet och gick upp 23 kg. Därför vill jag vara bättre förberedd nu med hälsosammare mat och ork att träna.
  25. pabobo
    #13

    Håller med...

    problemet är att jag gick upp 23 kg med mitt första och var inte i nån bra fysisk form. Åt fel och tänkte mig inte för.
    Lära mig äta rätt och vara i så bra form som möjligt tror jag kan främja min kommande graviditet.
  26. 13
    Håller med... problemet är att jag gick upp 23 kg med mitt första och var inte i nån bra fysisk form. Åt fel och tänkte mig inte för.
    Lära mig äta rätt och vara i så bra form som möjligt tror jag kan främja min kommande graviditet.
  27. Thess 70,3 (75,4->67)
    #14

    Absolut bra med sunda matvanor...

    ...och tills du är gravid kan du ju äta såsom det passar dig, 1200 kcal låter lite lite men det kan ju bara du avgöra. Det du kan ha i bakhuvudet är att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. När du sedan blir gravid kan du ju fortsätta med det men äta mer och se till att få i dig bra fetter och mjölk.

    /Therese
  28. 14
    Absolut bra med sunda matvanor... ...och tills du är gravid kan du ju äta såsom det passar dig, 1200 kcal låter lite lite men det kan ju bara du avgöra. Det du kan ha i bakhuvudet är att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. När du sedan blir gravid kan du ju fortsätta med det men äta mer och se till att få i dig bra fetter och mjölk.

    /Therese
  29. pabobo
    #15

    BMI lite högt...

    gick upp mycket med första så tänkte planera bättre med andra så jag inte lägger på mig så mycket.
  30. 15
    BMI lite högt... gick upp mycket med första så tänkte planera bättre med andra så jag inte lägger på mig så mycket.
  31. Medlem sedan
    Mar 2006
    #16

    1300 kcal...

    har jag hört är det minsta man ska äta när man viktminskar. Då ska man få i sig de nödvändiga vitaminer och mineraler kroppen behöver om man äter allsidigt och kroppen ställer inte in sig på svält. Blir du med barn är det nog vettigt att gå upp till närmare 2000 kcal.
  32. 16
    1300 kcal... har jag hört är det minsta man ska äta när man viktminskar. Då ska man få i sig de nödvändiga vitaminer och mineraler kroppen behöver om man äter allsidigt och kroppen ställer inte in sig på svält. Blir du med barn är det nog vettigt att gå upp till närmare 2000 kcal.

Liknande trådar

  1. Hur många kalorier
    By abrapalabra in forum Vikt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-07, 07:51
  2. hur många kalorier
    By anonymt namn in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 12:41
  3. Hur många kalorier?
    By Missy S in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 20:57
  4. Hur många kalorier
    By *Ade* in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 22:35
  5. Hur många kalorier
    By Gunill@ in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 14:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar