Vilka är era finaste barnsånger?
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Vilka är era finaste barnsånger?

    Och vilka tycker era barn bäst om?

    Jag älskar den danska \"Solen er så rød mor\" som jag just har lärt mig och trollsången.
    Ivars favvisar är videvisan, \"munkar med hål i\" och \"det var en gång en apa som inte kunde rapa\".
  2. 1
    Vilka är era finaste barnsånger? Och vilka tycker era barn bäst om?

    Jag älskar den danska \"Solen er så rød mor\" som jag just har lärt mig och trollsången.
    Ivars favvisar är videvisan, \"munkar med hål i\" och \"det var en gång en apa som inte kunde rapa\".
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Ute blåser sommarvind

    8-10 verser. Det var längesedan jag kunde alla, boken är borta.

    Litet bo jag sätta vill, 5 verser tror jag.

    Lilly tycker bäst om Prästens lilla kråka med skakningar och dikeskörning.
  4. 2
    Ute blåser sommarvind 8-10 verser. Det var längesedan jag kunde alla, boken är borta.

    Litet bo jag sätta vill, 5 verser tror jag.

    Lilly tycker bäst om Prästens lilla kråka med skakningar och dikeskörning.
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    En elefant balanserade...

    den är väldigt poppis här!
  6. 3
    En elefant balanserade... den är väldigt poppis här!
  7. Medlem sedan
    Nov 2004
    #4

    Jag bara älskar

    Brahms vaggvisa...
    som carola sjunger.

    Beror nog mycket med på att min sambos systers man sjöng o spelade gitarr + att hans dotter spelade piano på Lokes begravning och hade just den låten med..det hade jag bestämt innan för den passade så fint.

    Sen dess har jag sjungt den rätt ofta för mina barn...har även hela carolas skiva med de vaggvise låtarna och Tova lyssnar på den ibland när hon ska sova..
  8. 4
    Jag bara älskar Brahms vaggvisa...
    som carola sjunger.

    Beror nog mycket med på att min sambos systers man sjöng o spelade gitarr + att hans dotter spelade piano på Lokes begravning och hade just den låten med..det hade jag bestämt innan för den passade så fint.

    Sen dess har jag sjungt den rätt ofta för mina barn...har även hela carolas skiva med de vaggvise låtarna och Tova lyssnar på den ibland när hon ska sova..
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    Finaste vet jag nog inte

    \"Ute blåser sommarvind\" ligger bra till dock...

    Oskar älskar \"Lilla snigel\" och \"Hoppe hoppe hare\"

    Gustav blev lugn av \"Ekorrn satt i granen\", så den sjöng jag hela vägen från London till Stockholm en flight för 5 år sedan...

    Annars sjunger jag hellre än bra, så vi lyckas nog gå igenom 8-10 sånger om dagen här hemma... och mina favoriter är \"Det okända folket\", \"Okända djur\", \"Ett gammalt fult och elakt troll\" och \"Trollerivisan\" (eller vad den heter... sången om Indialand)
  10. 5
    Finaste vet jag nog inte \"Ute blåser sommarvind\" ligger bra till dock...

    Oskar älskar \"Lilla snigel\" och \"Hoppe hoppe hare\"

    Gustav blev lugn av \"Ekorrn satt i granen\", så den sjöng jag hela vägen från London till Stockholm en flight för 5 år sedan...

    Annars sjunger jag hellre än bra, så vi lyckas nog gå igenom 8-10 sånger om dagen här hemma... och mina favoriter är \"Det okända folket\", \"Okända djur\", \"Ett gammalt fult och elakt troll\" och \"Trollerivisan\" (eller vad den heter... sången om Indialand)
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Det finns många

    När det gäller vagg/sov-visor gillar jag Sov du lilla videung och Trollmor.
    Annars gillar jag många av sångerna från Emil och Pippi.

  12. 6
    Det finns många När det gäller vagg/sov-visor gillar jag Sov du lilla videung och Trollmor.
    Annars gillar jag många av sångerna från Emil och Pippi.

  13. Medlem sedan
    Jan 2005
    #7

    min favorit

    är ingen barnsång riktigt men den har jag sjungit för alla barnen \"Bred dina vida vingar\". Den går allmänt under namnet \"de runda ringarna\" härhemma, för det trodde Matilda vi sjöng när hon var liten ; )
    Elina älskar Emilsången och \"det var en kyckling som hette gullefjun\". Moa verkar inte ha några direkta vispreferenser ännu, men uppskattar \"baka baka liten kaka\" när man killar henne på magen...
  14. 7
    min favorit är ingen barnsång riktigt men den har jag sjungit för alla barnen \"Bred dina vida vingar\". Den går allmänt under namnet \"de runda ringarna\" härhemma, för det trodde Matilda vi sjöng när hon var liten ; )
    Elina älskar Emilsången och \"det var en kyckling som hette gullefjun\". Moa verkar inte ha några direkta vispreferenser ännu, men uppskattar \"baka baka liten kaka\" när man killar henne på magen...
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Jag sjunger lite av varje

    Cajsa gillar nog \"Prästens lilla kråka\" mest just nu.

    Men hon blir lugn när jag sjunger \"Jag ska måla hela världen lilla mamma\" men jag byter ut mamma mot Cajsa. Den har jag nog sjungit en miljooon gånger när vi kämpat med att få henne att ta nappflaska :)

    Sen brukar vi sjunga \"Klas Klättermus-visan\" och \"Sov lilla Totte\" mest för att jag tycker dom är roliga :)
  16. 8
    Jag sjunger lite av varje Cajsa gillar nog \"Prästens lilla kråka\" mest just nu.

    Men hon blir lugn när jag sjunger \"Jag ska måla hela världen lilla mamma\" men jag byter ut mamma mot Cajsa. Den har jag nog sjungit en miljooon gånger när vi kämpat med att få henne att ta nappflaska :)

    Sen brukar vi sjunga \"Klas Klättermus-visan\" och \"Sov lilla Totte\" mest för att jag tycker dom är roliga :)
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    å en till

    \"You are my sunshine\"
  18. 9
    å en till \"You are my sunshine\"
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Uäää

    Vi sjunger INGENTING! Jag har helt glömt att sjunga för detta stackars barn. Här blir det bara en massa skrålande till \"La Dolce Vita \" (sjuåringens favorit) och en och annan operaaria, när pappa sätter igång. Han brukar iofs sjunga egenpåhittade sånger för lillskruttan och dem sjunger även killarna. Måste genast börja sjunga med Sara ju! Gillar Byssan Lull och Trollmor och Videvisan (eller kan dem i alla fall).
  20. 10
    Uäää Vi sjunger INGENTING! Jag har helt glömt att sjunga för detta stackars barn. Här blir det bara en massa skrålande till \"La Dolce Vita \" (sjuåringens favorit) och en och annan operaaria, när pappa sätter igång. Han brukar iofs sjunga egenpåhittade sånger för lillskruttan och dem sjunger även killarna. Måste genast börja sjunga med Sara ju! Gillar Byssan Lull och Trollmor och Videvisan (eller kan dem i alla fall).
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    det vackraste

    sjunger jag för tösen och hon älskar den
  22. 11
    det vackraste sjunger jag för tösen och hon älskar den
  23. *Lenna* m Mira
    #12

    åh vad svårt..

    jag vet inte vilken som är finsat.. Jag är ju förskollärare å sjunger alla jag kan hela tiden ..
    Men Miras favorit är \"en liten båt, blir ofta vårt, om magen när det stänker..\"
  24. 12
    åh vad svårt.. jag vet inte vilken som är finsat.. Jag är ju förskollärare å sjunger alla jag kan hela tiden ..
    Men Miras favorit är \"en liten båt, blir ofta vårt, om magen när det stänker..\"
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13

    Hihi

    Jag sjunger Videvisan... Men ärligt talat, vad är den jämfört med operaareor och La Dolce Vita i full karriär? Hundra mot ett att Ivar skulle välja operaareor. Hans ögon skulle vara klotrunda! ;-)
  26. 13
    Hihi Jag sjunger Videvisan... Men ärligt talat, vad är den jämfört med operaareor och La Dolce Vita i full karriär? Hundra mot ett att Ivar skulle välja operaareor. Hans ögon skulle vara klotrunda! ;-)
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    Faktum är att sambon just provade

    att sjunga Till Havs för Ivar, när han hörde att din man sjunger Operaareor för Sara. Ivar tittade förundrat in i sin pappas gap. Kanske såg halsmandlarna roliga ut...
  28. 14
    Faktum är att sambon just provade att sjunga Till Havs för Ivar, när han hörde att din man sjunger Operaareor för Sara. Ivar tittade förundrat in i sin pappas gap. Kanske såg halsmandlarna roliga ut...
  29. Medlem sedan
    Jan 2005
    #15

    Vi sjunger Min lilla pony eller om

    den heter min lilla häst... den tycker Havanna är super skoj hon lyser upp som en sol.. har även sjungit blinka lilla stjärna när hon ska sova några gånger..
  30. 15
    Vi sjunger Min lilla pony eller om den heter min lilla häst... den tycker Havanna är super skoj hon lyser upp som en sol.. har även sjungit blinka lilla stjärna när hon ska sova några gånger..
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Jag kan inte tänka mig

    att du kunnat välja en vackrare sång till Lokes begravning. Jag kunde bara melodin så jag kollade upp vilken text den har... så fin...
  32. 16
    Jag kan inte tänka mig att du kunnat välja en vackrare sång till Lokes begravning. Jag kunde bara melodin så jag kollade upp vilken text den har... så fin...
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17

    Jag älskar...

    Bred dina vida vingar... Den hade jag glömt bort. Jag måste börja sjung den... *ler*
  34. 17
    Jag älskar... Bred dina vida vingar... Den hade jag glömt bort. Jag måste börja sjung den... *ler*
  35. Medlem sedan
    Nov 2004
    #18

    denna med är fin

    och passar oxå väldigt bra när man tänker på Loke
    **************
    Jag vill alltid älska (carola)

    Ingen förstår vart du blev av, men fast din vagga är en grav, tror jag du fann en öppen dörr, som barnen gör, till rum med änglar att få se, dom lära dig leka, ser dig le. oh, om jag kunde var med !

    Det är dig jag älskar, det är dig jag älskar, och en gång ska tystnad ge upp för sång. Då ska min tunga få kraft att sjunga att inte ett enda barn fick förgäves liv nångång.

    Ingen är vackrare än du, för du har himmelsklädnad nu, du som är mammas sorg och skatt, jag ber inatt: När du hör vita vingars sus, bed att två änglar tar ditt ljus ner till min mardröms mörka hus!

    Jag vill alltid älska, jag ska aldrig glömma! En gång ska tystnad ge upp för sång. Då ska min tunga få ny kraft att sjunga att inte ett enda barn fick förgäves liv nångång.

    Bortom allt jag drömt är du nånstans gömd. Aldrig blir du glömd. Inte ett barn fick förgäves liv nångång.

    Det är dig jag älskar! Det är dig jag älskar! Och en gång ska tårar ge upp för sång. Ja, då ska min tunga få ny kraft att sjunga att inte ett enda barn får förgäves liv nån gång.
    ********

    Carola sjöng bla denna låten på minnesceremonin nere i Thailand för de drabbade i tsunamin...gissa om jag grät...tårarna sprutade och jag rös i hela kroppen.
    Kände sån enorm samhörighet med alla de som misst sina små barn...tänkte så på min lille pojke.

    Han fyller 4 år i april..svårt och fatta att det gått så lång tid..det känns inte alls som 4 år sen..man minns ju allt så väl..det kunde ha hänt förra månaden...eller förra veckan bara..så väl minns jag allt. Var tar tiden vägen?..den bara försvinner..
  36. 18
    denna med är fin och passar oxå väldigt bra när man tänker på Loke
    **************
    Jag vill alltid älska (carola)

    Ingen förstår vart du blev av, men fast din vagga är en grav, tror jag du fann en öppen dörr, som barnen gör, till rum med änglar att få se, dom lära dig leka, ser dig le. oh, om jag kunde var med !

    Det är dig jag älskar, det är dig jag älskar, och en gång ska tystnad ge upp för sång. Då ska min tunga få kraft att sjunga att inte ett enda barn fick förgäves liv nångång.

    Ingen är vackrare än du, för du har himmelsklädnad nu, du som är mammas sorg och skatt, jag ber inatt: När du hör vita vingars sus, bed att två änglar tar ditt ljus ner till min mardröms mörka hus!

    Jag vill alltid älska, jag ska aldrig glömma! En gång ska tystnad ge upp för sång. Då ska min tunga få ny kraft att sjunga att inte ett enda barn fick förgäves liv nångång.

    Bortom allt jag drömt är du nånstans gömd. Aldrig blir du glömd. Inte ett barn fick förgäves liv nångång.

    Det är dig jag älskar! Det är dig jag älskar! Och en gång ska tårar ge upp för sång. Ja, då ska min tunga få ny kraft att sjunga att inte ett enda barn får förgäves liv nån gång.
    ********

    Carola sjöng bla denna låten på minnesceremonin nere i Thailand för de drabbade i tsunamin...gissa om jag grät...tårarna sprutade och jag rös i hela kroppen.
    Kände sån enorm samhörighet med alla de som misst sina små barn...tänkte så på min lille pojke.

    Han fyller 4 år i april..svårt och fatta att det gått så lång tid..det känns inte alls som 4 år sen..man minns ju allt så väl..det kunde ha hänt förra månaden...eller förra veckan bara..så väl minns jag allt. Var tar tiden vägen?..den bara försvinner..
  37. Medlem sedan
    Jun 2005
    #19

    Ja så fin

    och så sorglig. Jag kan nästan inte läsa texten för jag börjar gråta då. Men den är verkligen vacker.

    Ja, tänk att din Loke fyller fyra år. För dig kommer det kommer nog alltid att kännas som om det var alldeles nyss du miste honom. Jag kan bara ana hur det ska kännas, hur ont det ska göra. Kan du tänka på honom och minnas det fina, hur stor och vacker han var, eller blir du för ledsen? Jag menar... ja, om du kan tänka på honom och känna ett lugn? Vad konstigt det låter, men du förstår kanske hur jag menar.
  38. 19
    Ja så fin och så sorglig. Jag kan nästan inte läsa texten för jag börjar gråta då. Men den är verkligen vacker.

    Ja, tänk att din Loke fyller fyra år. För dig kommer det kommer nog alltid att kännas som om det var alldeles nyss du miste honom. Jag kan bara ana hur det ska kännas, hur ont det ska göra. Kan du tänka på honom och minnas det fina, hur stor och vacker han var, eller blir du för ledsen? Jag menar... ja, om du kan tänka på honom och känna ett lugn? Vad konstigt det låter, men du förstår kanske hur jag menar.
  39. Jonna m Moa (+3)
    #20

    Ja, den är...

    ju jättefin!! Jag sjöng den på syrrans bröllop för 10 år sedan och har sedan dess helt glömt bort den! Nu ska jag börja sjubga den igen : )
  40. 20
    Ja, den är... ju jättefin!! Jag sjöng den på syrrans bröllop för 10 år sedan och har sedan dess helt glömt bort den! Nu ska jag börja sjubga den igen : )
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barnsånger-förskolan?
    By -Emla- in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 08:19
  2. Barnsånger!
    By Norrskenet in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 17:01
  3. Vilka var vårens finaste POP-plagg?
    By Nyfiken POP-diggare in forum Småbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 19:24
  4. Ni som kan barnsånger!!!!
    By Brittis & Rasmuz in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 09:55
  5. bra barnsånger?
    By cleo på besök in forum Feminism & jämställdhet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 17:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar